Fakty i opinie

Tramwaj Ring wrócił do Gdańska

Najnowszy artukuł na ten temat

Zabytkowym sanem na Kaszuby i Mierzeję

Tramwaj dotarł do Gdańska z Krakowa na specjalnej lawecie i został rozładowany na terenie zajezdni Wrzeszcz.


Po trzech dekadach do Gdańska powrócił tramwaj Ring. W czwartek, dokładnie o godz. 8:44 tramwaj ponownie dotknął gdańskich szyn na terenie zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska. Już w marcu odbędzie się jego oficjalna prezentacja dla mieszkańców.



Czy lubisz podróżować historycznymi pojazdami komunikacji miejskiej?

tak, to świetna rozrywka i często powrót wspomnieniami do lat młodości 77%
tak, ale nie za często, ponieważ pojazdy te oferują niższy komfort jazdy niż współczesny tabor 9%
nie, wolę jeździć nowymi pojazdami 6%
nie, zupełnie nie interesuje mnie historia komunikacji miejskiej 8%
zakończona Łącznie głosów: 558
Tramwaj Ring wyprodukowany został w 1930 r. w Gdańskiej Fabryce Wagonów z myślą o obsłudze trasy przez al. Legionów do ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska (ówczesnej Ringstrasse - stąd nazwa tramwaju). Wyprodukowano tylko sześć pojazdów tego typu, które na gdańskich torach spotkać było można jeszcze w latach 50.

- To niezwykłe wiekowe cacko, które ze względu na swoją konstrukcję przypomina jeszcze czasy pierwszych tramwajów elektrycznych. Tramwaj nie tylko jeździł w Gdańsku, ale również w Gdańsku został wyprodukowany - w Gdańskiej Fabryce Wagonów, na terenie, gdzie dzisiaj działa Stocznia Północna - zwraca uwagę Mariusz Uziębło, kierownik zajezdni Wrzeszcz.
Ringi w kolejnych latach eksploatacji stopniowo kasowano lub przerabiano na wagony gospodarcze. Dwa pojazdy trafiły w latach 80. do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie Muzeum Komunikacji Miejskiej. Ostatecznie udało się uruchomić jedynie wystawę krakowskich tramwajów, a pozostałe eksponaty stały nieruszone przez kolejne lata.

Dzięki staraniom Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeden tramwaj udało się uratować od zapomnienia i za kwotę ok. 920 tys. zł całkowicie odrestaurować. Prace zlecono krakowskiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu, który ma w tego typu pracach duże doświadczenie.

Pojazd pierwotnie miał trafić do Gdańska jeszcze w ubiegłym roku. Ostatecznie zdecydowano się go przetestować na torach w Krakowie w ramach akcji "Gdańsk Zaprasza".

Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza.
Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza. mat. prasowe ZKM Gdańsk
Od 30 stycznia do 14 lutego wykonywał on bezpłatne kursy, podczas których pasażerowie otrzymywali pamiątkowe przypinki i materiały informacyjne, zachęcające do odwiedzin Gdańska. Niestety, tramwaj co najmniej dwukrotnie musiał zjeżdżać awaryjnie do zajezdni. Pierwsza usterka wystąpiła już 30 stycznia, kolejna następnego dnia.

- Tramwaj gotowy był do końca grudnia. Ponieważ jest to chyba jedyna szansa w historii, by gdański tramwaj pomalowany w przedwojennej stylistyce kursował po Krakowie, uznaliśmy, że warto, by pozostał tam nieco dłużej. Pozwoliło to jednocześnie przetestować go w jeździe liniowej, a nie tylko w ramach testów po zajezdni i tym samym ujawnić ewentualne usterki. Liczymy, że teraz będzie kursował już bez awarii przez dłuższy czas - mówi Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk.
Wagon jest dwukierunkowy, budowy metalowo-drewnianej z wykończeniami mosiężnymi. Wnętrze utrzymane w tonacji wiśniowej, zgodnie z trendami lat 30. Przy renowacji tramwaju wykorzystano dużą część oryginalnych elementów, m.in. podwozie, elementy okien czy lampy wewnętrzne.

Ring dołączy do szynowego historycznego taboru ZKM Gdańsk, wśród którego są: tramwaj konny z 1873 r., Bergmann z 1927 r., Konstal N z 1952, Konstal 102Na z 1970 r. oraz Konstal 105N z 1977 r.

Drugi historyczny Ring pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie także doczeka się renowacji. Zajmie się tym we własnym zakresie i bez angażowania środków finansowych Gdańska MPK Kraków.

Pantografy przywiezione wraz z tramwajem na lawecie.
Pantografy przywiezione wraz z tramwajem na lawecie. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Wraz z dostawą tramwaju Ring, do Gdańska dotarły także dwa pantografy. Pierwszy tymczasowo, na czas transportu, został zdjęty ze starego-nowego nabytku ZKM Gdańsk i wkrótce ponownie zostanie na nim zamontowany. Drugi został wykonany z myślą o Bergmannie, który obecnie posiada odbierak prądu o niehistorycznym kształcie.

W planach ZKM-u jest odrestaurowanie kolejnych tramwajów historycznych. Na razie władze spółki nie chcą jednak podawać konkretnych informacji.

ZKM zwraca się także z apelem do wszystkich mieszkańców o przekazywanie (do wglądu) starych zdjęć wszystkich historycznych pojazdów. Szczególnie cenne i poszukiwane są fotografie wnętrz. Materiały te pozwolą wiernie remontować istniejące i kolejne tramwaje oraz autobusy.

W przypadku tramwaju Ring zdjęcia wnętrz pozwoliłyby zrekonstruować przedwojenne napisy skierowane do pasażerów np. o zakazie palenia. Obecnie nie wiadomo, jak one wyglądały oraz gdzie konkretnie były umieszczone.

Tramwaj Konstal N z 1952 r. Materiał z 2012 r.

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Super!!!

    • 84 8

  • Ok, tylko wycfajcie wreszcie te hałaśliwe 105-tki z trasy na Stogi!!!! Jest 21 wiek, a tu jeżdżą jeszcze złomy. Wstyd przed (11)

    • 55 62

    • przed kim? (1)

      Wstyd to krasc.

      • 31 6

      • Wstyd przed turystami jadącymi na plażę! To fakt.

        • 16 34

    • Niestety nowe też hałasują

      Pesa swing jak hamuje na przystanku to łupie gorzej niż 105-tka.

      • 28 6

    • (1)

      Będziemy bornic 105 jak niepodległości!!!

      • 32 8

      • stare złomki 105 zastąpić nowymi, bo nie zagłosuję na Adamkiewicza !! hahaha

        • 6 16

    • (2)

      Jak wam do końca wyremontują po X latach most Siennicki to dopiero będzie można myśleć o nowych tramwajach. Pesy są cięższe i mogłyby zerwać most.

      • 12 6

      • Podaj Ciezary Pesy i stozlomka skladu dwuwagonowego..

        • 5 1

      • Przeciez jezdza na 9 przez siennicki...

        • 3 0

    • Stogi nie są jedyne do Brzeźna też jeżdżą 105-tki zarówno jako trójka i piątka czyli też jako wszystkie możliwe linie, choć fakt faktem, że tu przynajmniej Swingi jeżdżą jako piątka

      • 1 1

    • Tylko one się tam nadają

      Na ten syf szkoda co innego puszczać.

      • 0 4

    • Nie ma pieniędzy na lepsze

      tramwaje, gdyż Bolek wszystko z miejskich pieniędzy przeżera w ESC

      • 1 0

  • (1)

    Fajna sprawa, dodaje klimatu.

    • 67 10

    • i fajna nazwa...

      bo tramwaj Ring na pewno potrafi zrobić ring,ring....ring,ring ;)

      • 2 1

  • A Koprowski znowu o tramwajach. (9)

    Jak nie o przejściach, to o autobusach albo tramwajach.
    Fascynacje małego chłopca, a na portalu wieje nudą...

    • 48 111

    • mi odpowiada (3)

      Ty mozesz poszukac innych uciech, jesli nie odpowiada ci urbanistyka i komunikacja.

      • 27 25

      • O! Uderz w stół.... (1)

        a domorośli "urbaniści" się odezwą :)))

        • 18 10

        • bo ty nie rozumiesz jak to jest wiedzieć wszystko i to najlepiej

          pokusa żeby się tym podzielić jest wielka,
          szczególnie jak uda ci się tabletki nie przyjąć
          i sanitariusza w konia zrobisz

          • 1 5

      • "Bednarski na kłopoty ma zawsze środek złoty"

        i to mnie się podoba

        • 3 0

    • lepiej poczytać o historii komunikacji w WMG niż o pomysłach radnego PIS znanego z przeorania w stanie upojenia alkoholowego facjatą płyty lotniska w Kaliningradzie wywołując niezatarte wrażenia u pozostałych członków delegacji Rady Miasta

      • 27 1

    • nie, no dzisiaj zaszalał

      i pisał też coś o kościach :)

      • 14 1

    • też to zauważyłem

      czyżby Zespół Aspergera?

      • 13 2

    • Musi pisać bo organizacja do ktorej należy już namówiła władze Gdańska do zwężęnia (1)

      Podwala Przedmiejskiego, budowy nowych skrzyzowan i zasypania podziemnych przejść... Tak więc jak będziesz stał w korku na ,,wyremontowanym" Podwalu to będziesz wiedział komu podziękować.

      • 16 3

      • Koprowski....

        vel FRAG-uś ;)

        • 14 1

  • (2)

    A ile ZKM płaci za stare zdjecia? Bo za darmo boli gardło a za nic boli cyc :-D
    PS.Za bilet też muszę płacić! :-D

    • 23 37

    • (1)

      masz foty czy gadasz jak każda maruda?

      • 14 2

      • Cena ?Stare zdjecia są w cenie !

        • 4 3

  • Zamiast starych Konstali 105 na Stogi puścić nowsze (2)

    • 16 29

    • Turyści narzekali w zeszłym roku na zolowane tramwaje do plaży Stogi często były takie opinie.

      • 4 9

    • Niestety z tymi nowszymi będzie trzeba poczekać na remont torowiska na Stogach, póki co 105-tki mogą być zastępowane w tej okolicy tylko przez poniemieckie tramwaje które są w takim samym wieku

      • 4 0

  • piekny - same takie powinny jezdzić po Gdańsku

    • 43 13

  • I co z tego skoro (12)

    zabytkowe tramwaje i autobusy puszczają w Gdańsku tylko od wielkiego dzwonu (Mikołajki, Walentynki, WOŚP itp.). Mało kto zauważy to cacko, a jeszcze mniej się przejedzie. Co innego w Gdyni - od 2012 roku w każdą niedzielę od 1 maja do 31 października kursuje jedyna w Polsce historyczna linia trolejbusowa nr 326 obsługiwana przez zabytkowe pojazdy, które dawniej woziły mieszkańców na co dzień, m.in. czeską Skodę z 1975 roku, a od 2016 roku jeździł będzie również radziecki ZIU sprowadzony w końcu 2015 roku specjalnie z Ukrainy. W Gdańsku też powinni pomyśleć o stworzeniu zabytkowych linii autobusowej i tramwajowej kursujących przynajmniej w wakacyjne weekendy, a nie tylko o gromadzeniu muzealnego taboru.

    • 49 22

    • (6)

      Drogi śledziu! Zapraszamy do Gdańska gdzie, podobnie jak w Gdyni czyli latem, jest tramwajowa linia turystyczna obsługiwana taborem historycznym

      • 25 4

      • Jakoś nigdzie (5)

        nie pisze o tej regularnej zabytkowej linii tramwajowej, ani na przystankach, ani na rozkładzie ZTM w necie. To chyba linia dla wtajemniczonych - gdzie kursuje, na jakiej trasie, jakie dni i godziny odjazdów ? Jedyne info, jakie było do tej pory to kursujący w wakacyjne soboty i niedziele (po dwa kursy dziennie) przez jeden sezon w 2014 roku z Dworca Głównego w Gdańsku do zabytkowej latarni w Nowym Porcie jelcz-ogórek (we wcześniejszych latach obwoził turystów po terenie stoczni). A i tą linię zlikwidowano, chociaż autobus jeździł pełen.

        • 9 15

        • (4)

          Bo sezon zaczyna się w maju..... to po co w lutym rozkład na wakacje?

          • 9 2

          • Przez cały rok (3)

            czy w maju czy w lutym i tak nie ma rozkładu. Po prostu nie ma takiej linii tramwajowej i się nie czarujmy! A Gdynia przez cały rok ma rozkłady zabytkowego trolejbusu i wszyscy którzy chcą skorzystać z tej atrakcji (w tym dużo turystów) mają informacje niezależnie od pory roku - w necie albo na przystankach.

            • 5 10

            • Gdynia ma rozkłady (2)

              a w Gdańsku czynna jest każdego lata turystyczna linia tramwajowa. Latem 2015 roku też jeździły zabytkowe tramwaje do Nowego Portu.

              • 8 1

              • Tramwaje-widmo (1)

                to może jeździły. Nikt nie będzie czekał cały dzień na przystanku, na którym nie ma informacji! Więc daruj sobie taką atrakcję. Zresztą w ogóle w Gdańsku z rozkładami jazdy na przystankach jest jeden wielki bałagan, nie to co w Gdyni. Czy ZTM w Gdańsku ma facebook? Bo nie zauważyłem.

                • 0 5

              • ZTM w Gdańsku nie chodzi już do gimnazjum,

                Nie musi być obecny na pejsbuku.

                • 3 0

    • No i jak tu porównać (3)

      "zabytkową" Skodę z 1975 roku z Bergmanem z 1927 roku?

      • 9 1

      • Skodą (1)

        można się przejechać, a o Bergmanie tylko poczytać i popatrzeć na starych zdjęciach, jak kiedyś się jeździło Długą i Łąkową albo przez Targ Drzewny i Szeroką.

        • 0 3

        • Bergmanem też można się przejechać.

          Wystarczy poczytać o tym na stronie ZKM
          Ale gimbus z Gdyni nie potrafi?

          • 2 2

      • jakie miasto taki zabytek

        przecież śledziowa nie było na mapie przed 26 rokiem, tylko jakaś mała wioska, gdzie łowili pomuchle.Tam wszystko co ma więcej niż 77 lat jest zabytkiem ;))))

        • 0 0

    • Zdziwiony?

      Rozejrzy się obecnej nacji trzeba zmienić w dowodach osobistych narodowość na
      Galerjanie...

      • 3 0

  • Przed wojną nie było zakazów palenia. Można było palić zawsze i wszędzie. (6)

    Palenie było nawet zalecane przez lekarzy.

    • 35 21

    • (1)

      Nie bardzo. Z tego co wiem były wydzielone części dla palących i niepalących.

      • 13 1

      • lewa strona i prawa strona :)

        albo parzyste i nieparzyste :)

        • 5 0

    • w tramwaju nie było można, bo tramwaj z drewna ;)

      • 12 2

    • Mylisz się tylko niemieckie nazistowskich świnie paliło wszędzie. Polska szlachta nigdy przy domach nie paliła nie wspominając już o arystokracji.

      • 1 8

    • zalecane przez lekarzy?? (1)

      chyba tych twoich, od głowy

      • 4 2

      • ale już kokaina i opium tak

        jw.

        • 1 0

  • (5)

    Powinni wrócić do historycznej barwy taboru.

    • 51 7

    • NIE takie barwy są pezpółciowe! Obecne niech pozostaną! (1)

      • 4 20

      • Wolał byś tęczowe?

        • 9 2

    • Ja, ja. I niemieckich nazw dzielnic na tablicach. Wy Polaki lubicie nam wchodzić w ....

      • 5 13

    • (1)

      Z przyjemnością się nim przejadę, bo na "moich" liniach 9,11,13 nie spotykałem ich nigdy.W ogóle były w Gdańsku rzadko widywane, nawet na linii 3, na której dożynano wszelkie tramwajowe zabytki.

      • 1 3

      • Krótko żyjesz, to mało wiesz.

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.