• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Ring wrócił do Gdańska

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tramwaj dotarł do Gdańska z Krakowa na specjalnej lawecie i został rozładowany na terenie zajezdni Wrzeszcz.


Po trzech dekadach do Gdańska powrócił tramwaj Ring. W czwartek, dokładnie o godz. 8:44 tramwaj ponownie dotknął gdańskich szyn na terenie zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska. Już w marcu odbędzie się jego oficjalna prezentacja dla mieszkańców.



Czy lubisz podróżować historycznymi pojazdami komunikacji miejskiej?

Tramwaj Ring wyprodukowany został w 1930 r. w Gdańskiej Fabryce Wagonów z myślą o obsłudze trasy przez al. Legionów do ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska (ówczesnej Ringstrasse - stąd nazwa tramwaju). Wyprodukowano tylko sześć pojazdów tego typu, które na gdańskich torach spotkać było można jeszcze w latach 50.

- To niezwykłe wiekowe cacko, które ze względu na swoją konstrukcję przypomina jeszcze czasy pierwszych tramwajów elektrycznych. Tramwaj nie tylko jeździł w Gdańsku, ale również w Gdańsku został wyprodukowany - w Gdańskiej Fabryce Wagonów, na terenie, gdzie dzisiaj działa Stocznia Północna - zwraca uwagę Mariusz Uziębło, kierownik zajezdni Wrzeszcz.
Ringi w kolejnych latach eksploatacji stopniowo kasowano lub przerabiano na wagony gospodarcze. Dwa pojazdy trafiły w latach 80. do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie Muzeum Komunikacji Miejskiej. Ostatecznie udało się uruchomić jedynie wystawę krakowskich tramwajów, a pozostałe eksponaty stały nieruszone przez kolejne lata.

Dzięki staraniom Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jeden tramwaj udało się uratować od zapomnienia i za kwotę ok. 920 tys. zł całkowicie odrestaurować. Prace zlecono krakowskiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu, który ma w tego typu pracach duże doświadczenie.

Pojazd pierwotnie miał trafić do Gdańska jeszcze w ubiegłym roku. Ostatecznie zdecydowano się go przetestować na torach w Krakowie w ramach akcji "Gdańsk Zaprasza".

Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza. Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza.
Od 30 stycznia do 14 lutego wykonywał on bezpłatne kursy, podczas których pasażerowie otrzymywali pamiątkowe przypinki i materiały informacyjne, zachęcające do odwiedzin Gdańska. Niestety, tramwaj co najmniej dwukrotnie musiał zjeżdżać awaryjnie do zajezdni. Pierwsza usterka wystąpiła już 30 stycznia, kolejna następnego dnia.

- Tramwaj gotowy był do końca grudnia. Ponieważ jest to chyba jedyna szansa w historii, by gdański tramwaj pomalowany w przedwojennej stylistyce kursował po Krakowie, uznaliśmy, że warto, by pozostał tam nieco dłużej. Pozwoliło to jednocześnie przetestować go w jeździe liniowej, a nie tylko w ramach testów po zajezdni i tym samym ujawnić ewentualne usterki. Liczymy, że teraz będzie kursował już bez awarii przez dłuższy czas - mówi Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu ZKM Gdańsk.
Wagon jest dwukierunkowy, budowy metalowo-drewnianej z wykończeniami mosiężnymi. Wnętrze utrzymane w tonacji wiśniowej, zgodnie z trendami lat 30. Przy renowacji tramwaju wykorzystano dużą część oryginalnych elementów, m.in. podwozie, elementy okien czy lampy wewnętrzne.

Ring dołączy do szynowego historycznego taboru ZKM Gdańsk, wśród którego są: tramwaj konny z 1873 r., Bergmann z 1927 r., Konstal N z 1952, Konstal 102Na z 1970 r. oraz Konstal 105N z 1977 r.

Drugi historyczny Ring pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie także doczeka się renowacji. Zajmie się tym we własnym zakresie i bez angażowania środków finansowych Gdańska MPK Kraków.

Pantografy przywiezione wraz z tramwajem na lawecie. Pantografy przywiezione wraz z tramwajem na lawecie.
Wraz z dostawą tramwaju Ring, do Gdańska dotarły także dwa pantografy. Pierwszy tymczasowo, na czas transportu, został zdjęty ze starego-nowego nabytku ZKM Gdańsk i wkrótce ponownie zostanie na nim zamontowany. Drugi został wykonany z myślą o Bergmannie, który obecnie posiada odbierak prądu o niehistorycznym kształcie.

W planach ZKM-u jest odrestaurowanie kolejnych tramwajów historycznych. Na razie władze spółki nie chcą jednak podawać konkretnych informacji.

ZKM zwraca się także z apelem do wszystkich mieszkańców o przekazywanie (do wglądu) starych zdjęć wszystkich historycznych pojazdów. Szczególnie cenne i poszukiwane są fotografie wnętrz. Materiały te pozwolą wiernie remontować istniejące i kolejne tramwaje oraz autobusy.

W przypadku tramwaju Ring zdjęcia wnętrz pozwoliłyby zrekonstruować przedwojenne napisy skierowane do pasażerów np. o zakazie palenia. Obecnie nie wiadomo, jak one wyglądały oraz gdzie konkretnie były umieszczone.

Tramwaj Konstal N z 1952 r. Materiał z 2012 r.

Miejsca

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Zamiast starych Konstali 105 na Stogi puścić nowsze (2)

    • 16 29

    • Niestety z tymi nowszymi będzie trzeba poczekać na remont torowiska na Stogach, póki co 105-tki mogą być zastępowane w tej okolicy tylko przez poniemieckie tramwaje które są w takim samym wieku

      • 4 0

    • Turyści narzekali w zeszłym roku na zolowane tramwaje do plaży Stogi często były takie opinie.

      • 4 9

  • Jeździłem takim tramwajemw latach 50tych z Końca ul. Waryńskiego (od torów kolejowych)

    Przez Kościuszki do Brzeźna na plażę

    • 5 1

  • Przywrocić przedwojenne kolory taboru jak ten tramwaj

    A nie durne czerwono-białe, paskudne, jak to jest dzisiaj.

    • 8 0

  • Przed wojną nie było zakazów palenia. Można było palić zawsze i wszędzie. (6)

    Palenie było nawet zalecane przez lekarzy.

    • 35 21

    • zalecane przez lekarzy?? (1)

      chyba tych twoich, od głowy

      • 4 2

      • ale już kokaina i opium tak

        jw.

        • 1 0

    • (1)

      Nie bardzo. Z tego co wiem były wydzielone części dla palących i niepalących.

      • 13 1

      • lewa strona i prawa strona :)

        albo parzyste i nieparzyste :)

        • 5 0

    • Mylisz się tylko niemieckie nazistowskich świnie paliło wszędzie. Polska szlachta nigdy przy domach nie paliła nie wspominając już o arystokracji.

      • 1 8

    • w tramwaju nie było można, bo tramwaj z drewna ;)

      • 12 2

  • Dawaj na ring!

    • 2 0

  • a na winklach

    bedzie mozna wyskakiwać i przeplatanke robic ?

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gdański tramwaj z 1930 roku

    Na Stogi jeżdżą żywe zabytki trzeszczą na szynach jak niedźwiedź w norze zimą. Trzeba nowsze. (1)

    • 1 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Gdański tramwaj z 1930 roku

      Drzwi nieszczelne deszcz leci wiatr śmiga złom polskiej produkcji z Chorzowa.

      • 1 2

  • sama przyjemność

    jeszcze kasowniki na przycisk za 1zł z wydzieranymi biletami i tramwaj na pętle na Orunie na ul. Gościną,a latem jadzda przy otwartych drzwiach co to była za klimatyzacja

    • 4 0

  • Gratulacje!!!!

    Całe szczęście, że renowacji nie robiła firma Modertrans, która męczyła się z renowacją Dortmundów. Efekty widać w pracy jeszcze aktualnego taboru.

    • 2 1

  • Cieszmy się i radujmy !!! (1)

    A ktoś w końcu powie mi, kiedy będzie przetarg na nowe tramwaje, szumnie omawiany pod koniec ubiegłego roku. ( Przypomnę miał być do końca stycznia 2016 ogłoszony) Bo jak na razie fascynujemy się Ringami, a na najdłuższych trasach dolnego tarasu Gdańska Szalejemy 40 letnimi 105 kami !!!

    • 11 11

    • Zastawiają się, które niemieckie szroty uznać za "nowe".

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane