- 1 Rolnicy znowu zablokują Gdańsk (407 opinii)
- 2 Martwy noworodek znaleziony w Gdyni (292 opinie)
- 3 Można ją zwiedzić, zanim zostanie otwarta (95 opinii)
- 4 To jedyna szansa dla tej obwodnicy (237 opinii)
- 5 Przejście wzdłuż Motławy znów możliwe (69 opinii)
- 6 Ewa szuka córki. Nie widziała jej 18 lat (312 opinii)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Budowa trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca we Wrzeszczu, która ma towarzyszyć realizacji trasy Nowa Politechniczna, to dopiero początek wielkiej rewolucji torowej. Docelowo tramwaje dojadą do al. Rzeczypospolitej, a nawet al. Hallera i przez Letnicę do Nowego Portu. W efekcie powstanie całkowicie nowy układ połączeń szynowych pomiędzy dzielnicami Dolnego Tarasu. Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat.
Brak wygodnego powiązania sieci tramwajowej na Zaspie i Przymorzu (ciąg ul. Chłopska - al. Rzeczypospolitej) z Wrzeszczem Górnym (al. Grunwaldzkiej) jest od dekad utrapieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu.
Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu
Zwiększenie przepustowości układu sieci tramwajowej
Na istniejących liniach autobusowych notorycznie dochodzi do opóźnień w realizacji kursów. Ponadto zdolności przewozowe autobusów są niższe od tramwajów, które w razie potrzeby można jeszcze wydłużyć. Przykładowo eksploatowane w Gdańsku przegubowe Mercedesy Conecto G zabierają na pokład do 149 pasażerów, zaś Pesy Jazz Duo - 215.
Nie bez znaczenia jest także potrzeba zwiększenia przepustowości poszczególnych odcinków szlakowych poprzez większą elastyczność prowadzenia linii tramwajowych w ruchu regularnym oraz nowe możliwości organizacji ruchu w sytuacjach awaryjnych lub dłuższych remontów.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Koncepcja tramwaju zaprezentowana siedem lat temu
Koncepcja budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową i dalej do al. Legionów została oficjalnie zaprezentowana w 2015 r. w ramach nowego podejścia do tematu trasy Nowa Politechniczna.
To właśnie wówczas wprowadzono nazwę "Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz" (w skrócie GP-W), aby podkreślić nowe spojrzenie na cały projekt, w ramach którego zawarto również odcinek przez środek Piecek - Migowa (Moreny) jako alternatywy wobec przejścia pod estakadą ul. Rakoczego (rezerwa terenowa pod tramwaj nie została wykreślona, lecz nie ma określonych terminów realizacji).
Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy
Trasa wpisana do strategicznych dokumentów planistycznych
Tramwaj przez ul. Klonową na Zaspę i Przymorze następnie zawarto w studium uwarunkowań kierunków i zagospodarowania przestrzennego Gdańska w 2018 r. W ramach prac nad tym dokumentem o tramwaju przez ul. Klonową pisaliśmy także w 2016 oraz w 2017 r.
Obecnie na bazie tych ustaleń planistycznych trwają przygotowania do realizacji pierwszego bardzo krótkiego odcinka towarzyszącego trasie Nowa Politechniczna - od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu wraz z torami odstawczymi.
Pozwoli on na zakończenie biegu tramwajów dwukierunkowych w jednym z najważniejszych punktów na mapie komunikacyjnej Trójmiasta (na stacji Wrzeszcz zatrzymują się wszystkie pociągi, w tym regionalne, dalekobieżne) bez potrzeby kierowania ich do pętli Strzyża, gdzie są zaledwie dwa tory lub znacznie bardziej odległej Oliwy, która już przy obecnej liczbie tramwajów "pęka w szwach".
Którędy połączyć Przymorze i Zaspę z Wrzeszczem?
Dalszy przebieg tramwaju rozpatrywany jest w dwóch wariantach. Od dworca tramwaj będzie wjeżdżał na nowy wiadukt poprowadzony nad torami kolejowymi, skąd zostanie skierowany:
- w Trasę Słowackiego (ul. Hynka) do al. Rzeczypospolitej lub...
- w ul. Kościuszki do al. Legionów.
Dokładny przebieg torów względem jezdni nie jest ustalony na poziomie planistycznym. Brane pod uwagę są różne warianty - zarówno położenia względem jezdni, jak i ewentualnego łączenia ruchu tramwajowego z osobowym na wybranych fragmentach.
- Ponieważ nie dysponujemy szczegółowymi analizami dotyczącymi obu wariantów przebiegu nowej trasy tramwajowej, trudno wypowiadać się na temat docelowej organizacji ruchu. Przestrzeń w korytarzu ul. Hynka, jak i ul. Kościuszki jest ograniczona istniejącą zabudową i dlatego potencjalna realizacja każdego z wariantów będzie najprawdopodobniej wiązała się z ograniczeniami dla ruchu samochodów - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej Biura Rozwoju Gdańska.
Tramwajem z Wrzeszcza przez Letnicę do Nowego Portu
Na tym jednak nie kończą się plany miasta, bowiem w 2021 r. przedstawiono koncepcję dalszego wydłużenia trasy tramwajowej aż do al. Hallera przez tzw. ul. Nową Kościuszki oraz następnie przez Drogę Zieloną (al. Płażyńskiego) - Letnicę do ul. Marynarki Polskiej.
Nowy układ torowy będzie w efekcie stanowić powiązanie poprzeczne aż pięciu tras tramwajowych na Dolnym Tarasie:
- wzdłuż Grunwaldzkiej - Wojska Polskiego - Wita Stwosza,
- wzdłuż Chłopskiej - Rzeczypospolitej - Legionów,
- wzdłuż Hallera,
- wzdłuż Marynarki Polskiej (z wykorzystaniem fragmentu al. Hallera),
- (planowana) wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim (jw.).
Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
To oznacza możliwość wprowadzenia całkowicie nowej siatki połączeń np. linii tramwajowej Nowy Port - Letnica - Droga Zielona (Płażyńskiego) - Hallera - Nowa Kościuszki - Trasa Słowackiego (Hynka) - Wrzeszcz PKP - Klonowa - Grunwaldzka - Nowa Politechniczna - Piecki-Migowo (Morena) - Adamowicza - Ujeścisko - Nowa Warszawska - Havla - Łostowice Świętokrzyska
To jednak melodia bardzo odległej przyszłości, która nawet nie jest w pełni zawarta w rysunku studium, choć w pełni dopuszczona jego treścią.
- W ramach studium dopuszczono możliwość realizacji innych tras tramwajowych niż wskazane na rysunku i tekście dokumentu "Niezależnie od tras tramwajowych wskazanych na rysunku kierunków dopuszcza się planowanie innych połączeń, o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji". W związku z powyższym taki przebieg nowych tras tramwajowych nie jest wykluczony - zwraca uwagę Błaszkowska.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-11-21 14:04
A kiedy tramwaj w ciągu Kołobrzeskiej? (10)
Potrzeba jak największej ilości miejsc przesiadkowych TRAM-SKM a przy okazji powstała by doskonała linia obsługujące Centrum Biznesowe i Uniwersytet z Przymorzem i Zaspą...
- 54 16
-
2022-11-21 18:10
Po pierwsze nikt poza bezmógowcami nie chce tramwajów
- 3 12
-
2022-11-21 15:28
Czemu TRAM-SKM zamiast BUS-SKM? (3)
SKM jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd między dzielnicami. Szybko i bezkolizyjnie przewozi wielu pasażerów między stacjami SKM rozmieszczonymi po jednej na dzielnicę.
Autobus jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd wewnątrz dzielnicy, od startu podróży do najbliższej stacji SKM i od najbliższejSKM jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd między dzielnicami. Szybko i bezkolizyjnie przewozi wielu pasażerów między stacjami SKM rozmieszczonymi po jednej na dzielnicę.
Autobus jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd wewnątrz dzielnicy, od startu podróży do najbliższej stacji SKM i od najbliższej stacji SKM do celu podróży. W przeciwieństwie do tramwaju może wjeżdżać głęboko w dzielnicę, dzięki czemu każdy może mieć blisko na przystanek.
Tramwaj, próbując być czymś pomiędzy SKM a autobusem, łączy wady obydwu rozwiązań.- 2 9
-
2022-11-21 16:07
Pomyliłaś się. (2)
Autobus jest najlepszym środkiem komunikacji _wiejskiej_. Natomiast w dużych miastach się nie sprawdza.
- 7 5
-
2022-11-22 15:03
A skad taka opinia
Jakieś dowody czemu?
- 0 0
-
2022-11-21 17:02
To co proponujesz za linie puścić na Suchanino? Tramwaj czy skm?
- 2 1
-
2022-11-21 15:01
jakie żałosne to planowanie
tramwaj może być tu albo tu albo tam
- 3 2
-
2022-11-21 14:39
Kołobrzeska Barzyńskiego (3)
To także bardzo fajny pomysł i wiele się o tym mówiło, a ta trasa idealnie by obecnie się wpisywała w rozwój miasta.
Ponadto obecnie widać, że nie wszystkie tramwaje muszą zasuwać do Jelitkowa i część mogła by tu zawracać.- 9 0
-
2022-11-21 15:18
Dokładnie (2)
Pętla tramwajowa w centrum sieci jest niezbędna aby jakoś sensownie podzielić kursy (obecnie zdecydowanie za długie). To, że bedzie przy stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz jest logiczne i bardzo wygodne
- 6 3
-
2022-11-21 15:49
wystarczy połączenie linii na Wita Stwosza z tą na Chłopskiej
tramwaje było robiłyby "kółko"
- 5 2
-
2022-11-21 15:47
pętla jest na Zaspie
- 3 2
-
2022-11-21 10:54
Najlepiej zróbmy po gdańsku, najważniejsze, żeby nie przeszkadzał kierowcom! (26)
Przystanki należy, standardowo, umieścić tak, żeby biedapasażerom było z nich daleko wszędzie i najlepiej za wieloetapowym przejściem dla pieszych, albo lepiej - tunelem. Musimy trzymać się naszych tradycji.
- 71 77
-
2022-11-23 22:26
po co to trolowanie
większość mieszkańców tego miasta to kierowcy
- 0 0
-
2022-11-21 13:08
Ja zaproponuję rozwiązanie zastosowane pod Manhattanem
Przystanek uczyniono tak wąskim, aby ludzie wchodzący i wychodzący z przystanku się nie mieścili i musieli w drodze do przejścia dla pieszych wchodzić pod ruszający tramwaj. Byliśmy gotowi na takie poświęcenie w imię zachowania czterech szerokich pasów drogi, aby nikt przejeżdżając samochodem nie musiał zwalniać do śmiesznej predkosci 50km/k, której limit tam ustanowiono tylko po to by okradać kierowców mandatami, dyskryminując ich tym samym.
- 6 6
-
2022-11-21 12:59
(3)
biedakierowczyk się znalazł, skasować wszystkie auta-złomy 15 letnie i od razu będzie mnie WAS na drogach to i korków tyle nie będzie...
- 2 7
-
2022-11-22 20:55
spokojnie - będzie nas mniej jak skończą się głupie pomysły rozbierania linii kolejowych po to by budować tam ścieżki rowerowe
- 0 0
-
2022-11-22 13:21
w rumunii mieszkasz? Ile osób w mieście ma dziś 15-letnie auta?
Chyba dopiero Cię rozmrozili po 1991 co?
- 0 1
-
2022-11-21 15:08
Przeczytaj jeszcze raz, tym razem ze zrozumieniem
- 4 0
-
2022-11-21 12:58
Hej, chyba zapomniałeś o ważnym elemencie gdańskiej szkoły inżynierii ruchu (1)
A mianowicie - do przystanku powinien prowadzić możliwie wąski i zastawiony przez hulajnogi i pakujące jednym kołem samochody - najlepiej tylko na chwilkę. Niech dodatkowo w skrajni, czyli 1/3 tego chodnika stoją znaki drogowe.
- 8 3
-
2022-11-23 22:29
Najlepiej spowodować korki
nazywając to świętym uspokojeniem ruchu
- 0 0
-
2022-11-21 11:39
Dobra ironia. (8)
Jeszcze:
- zaorać Długą i Długi Targ tak aby kierowczyki mogły swobodnie wjeżdżać dizlakami pod Neptuna.
- wyasfaltować Monciak i molo aby kierowczyki mogły swobodnie podjechać do plaży.
- w Gdyni i tak kierowczyki mogą wszystko wszędzie więc zmian nie potrzeba. Ew. Można poszerzyć ulice w centrum do 10 pasów w każdą stronę a jeśli zabraknie miejsca to trzeba zburzyć zabudowania.- 16 16
-
2022-11-23 22:28
Najlepiej cofnąć sie do jaskinii
tam nie było blachosmrodów przecież
- 0 0
-
2022-11-21 11:50
(6)
Kiedyś "kierowczyki" mogły jeździć w tych wszystkich miejscach, oprócz wjazdu na Molo. Dzisiaj to są deptaki, ale to nie dotyczy rowerowczyków, bo rowerowczyki mogą wszystko i nic nie muszą.
- 13 9
-
2022-11-21 12:06
najważniejsze, że rowerofczyki potrafią chodzić czyli wybierać najmniej terenochłonne sposoby poruszania się po mieście (5)
kierofczykom (na szczęście nie wszystkim) się wydaje, że to rowerofczyki są głównym źródłem utrapień pieszych na ulicach i placach, które, na całe szczęście, są w Gdańsku, Sopocie i Gdyni powoli, ale jednak w miarę konsekwentnie, uwalniane od nadmiaru jeżdżących i parkujących samochodów: najbardziej terenochłonnych środków transportu w miastach wszystkich szerokości i długości geograficznych.
- 5 13
-
2022-11-22 13:19
chyba pedałować....
- 0 0
-
2022-11-21 13:52
najmniej terenochłonne?! (2)
Przejdź się uliczkami skanynawskich dzielnic mieszkaniowych... Trzeba chodzić jezdnią, bo chodniki zastawione rowerownym złomem... Dosłownie...
Spróbuj odnaleźć swój rower przed centrum handlowym...
Przed tym nie ma ucieczki, ludzie potrzebują przestrzeni i komunikacji...- 7 2
-
2022-11-21 15:07
taaa... ale to że do zawalenia tej samej uliczki trzeba 10 aut albo z 60 rowerów już ci nie robi różnicy? (1)
Ale też się nie zgodzę że to najmniej terenochłonne rozwiązanie, bo pod tym kątem najlepszy jest spacer.
- 4 6
-
2022-11-22 13:17
najlepiej to nie chodzić, nie jeździć...tylko siedzieć na kanapie. Mam rację?
- 1 0
-
2022-11-21 13:21
Rowerowczyki potrafią chodzić?
Przecież oni nawet nie potrafią roweru przez przejście przeprowadzić, muszą przejechać. Tak samo jak dokądś jadą to muszą zaparkować pod samymi drzwiami, bo przecież nie będą iść 50 metrów od stojaka, lepiej zaparkować w drzwiach klatki utrudniając przejście. Obserwując jak blisko celu rowerzyści parkują swoje rowery widać, że kierowcy więcej chodzą niż rowerzyści, bo muszą przejść te 100 metrów od najbliższego wolnego miejsca parkingowego.
- 12 8
-
2022-11-21 11:07
Zgadzam się - linia tramwajowa powinna być zbudowana tak, żeby nie przeszkadzała kierowcom (7)
Niestety pewnie powstanie zgodnie z gdańskimi tradycjami, czyli:
-powstaną tam i tunele i przejścia naziemne,
-tramwaj będzie miał priorytet na światłach tylko po to, żeby zatrzymać się na przystanku 15 metrów za nimi, ale dostając priorytet zepsuje cykl świateł jak przy Chmielnej i trzeba będzie czekać kilka cykli na skręt w lewo,
rozwiń...Niestety pewnie powstanie zgodnie z gdańskimi tradycjami, czyli:
-powstaną tam i tunele i przejścia naziemne,
-tramwaj będzie miał priorytet na światłach tylko po to, żeby zatrzymać się na przystanku 15 metrów za nimi, ale dostając priorytet zepsuje cykl świateł jak przy Chmielnej i trzeba będzie czekać kilka cykli na skręt w lewo,
-przejazdy tramwajowe przez jezdnię zostaną zaprogramowane tak, jak przy UM czy na Witosa, czyli po przejeździe tramwaju kierowcy będą mieli przez 10 minut czerwone aż do następnego tramwaju, bo czujniki nie wykryją że poprzedni tramwaj już zjechał z przejazdu- 13 13
-
2022-11-21 12:41
(1)
Tramwaj powinien mieć przystanek właśnie za światłami - dlaczego? Ponieważ jadąc stałą prędkością od wcześniejszego skrzyżowania system może precyzyjnie ustalić z dokładnością do kilku sekund kiedy przyjedzie i wtedy podać zielone światło. Tak to projektowano na zachodzie. U nas niestety perony są przed skrzyżowaniem, co uniemożliwia wprowadzenie
Tramwaj powinien mieć przystanek właśnie za światłami - dlaczego? Ponieważ jadąc stałą prędkością od wcześniejszego skrzyżowania system może precyzyjnie ustalić z dokładnością do kilku sekund kiedy przyjedzie i wtedy podać zielone światło. Tak to projektowano na zachodzie. U nas niestety perony są przed skrzyżowaniem, co uniemożliwia wprowadzenie wydajnego projektu priorytetu - dochodzi niewiadoma dotycząca czasu wymiany pasażerów. To chodzi o niewielką skalę czasu, ale jednak robi różnicę. Czytałem o tym w prasie branżowej jeszcze przed wielkim remontem sieci tramwajowej.
- 7 4
-
2022-11-21 13:14
Powinien mieć przed skrzyżowaniem, bo czekając na przejazd może otworzyć drzwi i wymienić pasażerów. Poza tym jakoś tramwajom da się zamontować sekundniki i te 10 sekund to akurat czas na to, żeby zamknął drzwi i przygotował się do przejazdu przez skrzyżowanie. Motorniczy w Gdańsku i tak nie czekają na pasażerów, ostatnio była o tym dyskusja i
Powinien mieć przed skrzyżowaniem, bo czekając na przejazd może otworzyć drzwi i wymienić pasażerów. Poza tym jakoś tramwajom da się zamontować sekundniki i te 10 sekund to akurat czas na to, żeby zamknął drzwi i przygotował się do przejazdu przez skrzyżowanie. Motorniczy w Gdańsku i tak nie czekają na pasażerów, ostatnio była o tym dyskusja i argumenty typu "to pasażer ma czekać na tramwaj a nie na odwrót", więc nie ma żadnej niewiadomej z czasem wymiany pasażerów. Wszystko bez zaburzania cyklu skrzyżowania.
- 3 2
-
2022-11-21 12:03
napisał troll, który nie potrafi zauważyć, że to kierowcy (ich nadmiar w ich samochodach prywatnych) (4)
są podstawowym - głównym źródłem utrapień innych kierowców, nie mówiąc o mieszkańcach, dla których ich style jazdy oraz parkowania są także ważnym źródłem utrapień.
- 19 16
-
2022-11-22 13:14
jak mi przykro że nie masz samochodu i ciśniesz się jak szprotka w tramwaju....buuuu
- 2 1
-
2022-11-21 16:09
A może jednak głównym źródłem problemów jest słaby stan komunikacji miejskiej? Wiem że lubicie wmawiać sami sobie ze jest inaczej, ale wybierzcie się do jakiegoś europejskiego miasta na pare dni i wypowiedzcie się po powrocie.
- 9 0
-
2022-11-21 12:33
Bla bla bla a głównym problemem pasażerów w zatłoczonych tramwajach jest nadmiar pasażerów
- 13 5
-
2022-11-21 12:12
Pójdźmy dalej, problemem są ludzie. Byli już tacy co ponoć mieli na to rozwiązanie...
- 15 8
-
2022-11-21 11:05
Piotrki z magistratu lubią to :)
- 12 2
-
2022-11-21 07:17
Fajnie ale przy Klonowej rozjazd w obu kierunkach (12)
Inaczej nie ma to sensu bo z Przymorza do Strzyzy nadal trzeba by jechać na około i z przesiadka. Dwa, ze w Kościuszki nie ma miejsca na tramwaj bo ta ulica i tak dziś prnamentnie jest zakorkowana
- 119 11
-
2022-11-21 13:30
Jak wywalić samochody z Kosciuszki to korki znikną :)
- 1 1
-
2022-11-21 11:41
słabo wykonalne.
Zakręt w lewo jest wiele razy trudniejszy do zorganizowania niż w prawo. Tzn. w państwach z ruchem prawostronnym.
- 1 3
-
2022-11-21 10:56
Kościuszki będzie tylko dla mieszkańców i transportu zbiorowego
Jest w końcu Nowa Kościuszki
- 2 1
-
2022-11-21 09:28
Przez Hynka (2)
Jedyna opcja to tramwaj przez Hynka, na Kościuszki nie ma szans, bo z jednej strony zbyt blisko budynków, a z drugiej trzeba by wyciąć masę drzew
- 17 0
-
2022-11-21 10:01
Hynka tez i potem w Jana Pawla i do parkingu przy molo
- 5 0
-
2022-11-21 09:31
Nowa Kościuszki
No i potem łatwiejsze włączenie w Nową Kościuszki która miała chyba rozpoczynać się na tyłach ETC
- 9 0
-
2022-11-21 08:18
Mozna
Na Kościuszki tramwaj tam gdzie teraz ścieżka rowerowa i deptak między drzewami będzie ok, ścieżka rowerowa między jezdnią a torami tam gdzie teraz drzewa, drzewa do wycięcia bo i tak usychaja, piesi na ścieżkach przy budynkach- ew tam też ścieżki rowerowe, hulajnogi Elektr, skutery, i inne pojazdy, spoko wszystko się zmieści, można też wszystko
Na Kościuszki tramwaj tam gdzie teraz ścieżka rowerowa i deptak między drzewami będzie ok, ścieżka rowerowa między jezdnią a torami tam gdzie teraz drzewa, drzewa do wycięcia bo i tak usychaja, piesi na ścieżkach przy budynkach- ew tam też ścieżki rowerowe, hulajnogi Elektr, skutery, i inne pojazdy, spoko wszystko się zmieści, można też wszystko puścić góra nad jezdnią jak metro w Chicago i tramwaj nikomu nie będzie kolidowal , trochę wyobraźni. ...projektanci. ....nie wszystko musi być na ziemi
- 2 22
-
2022-11-21 08:05
z Przymorza do Strzyży jedzie się autobusem (4)
Tramwaj nie może być konkurencją dla autobusu, to ta sama spółka i te środki transportu mają się uzupełniać, nie konkurować ze sobą.
- 3 14
-
2022-11-21 08:59
(1)
Autobus zlikwidować a tramwaj puścić Kołobrzeską
- 9 1
-
2022-11-21 14:50
Autobisy i tak będą powoli likwidowane
Autobus będzie tylko "dojazdówką" do tramwaju. Bo tramwaj ma jeździć często i ma być zbiorkomem. A docelowo na ważniejszych trasach ma być zastępowany przez PKM.
- 2 0
-
2022-11-21 08:37
spolka jeszcze ta sama... (1)
Ale ludzi i plemiona rozne...
- 2 2
-
2022-11-21 11:06
Kolejna wielka rewolucja
Na miare naszych mozliwosci
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.