- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (43 opinie)
- 2 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (82 opinie)
- 3 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (297 opinii)
- 4 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (221 opinii)
- 5 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (90 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (213 opinii)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie
Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki
Budowa trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca we Wrzeszczu, która ma towarzyszyć realizacji trasy Nowa Politechniczna, to dopiero początek wielkiej rewolucji torowej. Docelowo tramwaje dojadą do al. Rzeczypospolitej, a nawet al. Hallera i przez Letnicę do Nowego Portu. W efekcie powstanie całkowicie nowy układ połączeń szynowych pomiędzy dzielnicami Dolnego Tarasu. Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat.
Brak wygodnego powiązania sieci tramwajowej na Zaspie i Przymorzu (ciąg ul. Chłopska - al. Rzeczypospolitej) z Wrzeszczem Górnym (al. Grunwaldzkiej) jest od dekad utrapieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu.
Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu
Zwiększenie przepustowości układu sieci tramwajowej
Na istniejących liniach autobusowych notorycznie dochodzi do opóźnień w realizacji kursów. Ponadto zdolności przewozowe autobusów są niższe od tramwajów, które w razie potrzeby można jeszcze wydłużyć. Przykładowo eksploatowane w Gdańsku przegubowe Mercedesy Conecto G zabierają na pokład do 149 pasażerów, zaś Pesy Jazz Duo - 215.
Nie bez znaczenia jest także potrzeba zwiększenia przepustowości poszczególnych odcinków szlakowych poprzez większą elastyczność prowadzenia linii tramwajowych w ruchu regularnym oraz nowe możliwości organizacji ruchu w sytuacjach awaryjnych lub dłuższych remontów.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Koncepcja tramwaju zaprezentowana siedem lat temu
Koncepcja budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową i dalej do al. Legionów została oficjalnie zaprezentowana w 2015 r. w ramach nowego podejścia do tematu trasy Nowa Politechniczna.
To właśnie wówczas wprowadzono nazwę "Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz" (w skrócie GP-W), aby podkreślić nowe spojrzenie na cały projekt, w ramach którego zawarto również odcinek przez środek Piecek - Migowa (Moreny) jako alternatywy wobec przejścia pod estakadą ul. Rakoczego (rezerwa terenowa pod tramwaj nie została wykreślona, lecz nie ma określonych terminów realizacji).
Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy
Trasa wpisana do strategicznych dokumentów planistycznych
Tramwaj przez ul. Klonową na Zaspę i Przymorze następnie zawarto w studium uwarunkowań kierunków i zagospodarowania przestrzennego Gdańska w 2018 r. W ramach prac nad tym dokumentem o tramwaju przez ul. Klonową pisaliśmy także w 2016 oraz w 2017 r.
Obecnie na bazie tych ustaleń planistycznych trwają przygotowania do realizacji pierwszego bardzo krótkiego odcinka towarzyszącego trasie Nowa Politechniczna - od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu wraz z torami odstawczymi.
Pozwoli on na zakończenie biegu tramwajów dwukierunkowych w jednym z najważniejszych punktów na mapie komunikacyjnej Trójmiasta (na stacji Wrzeszcz zatrzymują się wszystkie pociągi, w tym regionalne, dalekobieżne) bez potrzeby kierowania ich do pętli Strzyża, gdzie są zaledwie dwa tory lub znacznie bardziej odległej Oliwy, która już przy obecnej liczbie tramwajów "pęka w szwach".
Którędy połączyć Przymorze i Zaspę z Wrzeszczem?
Dalszy przebieg tramwaju rozpatrywany jest w dwóch wariantach. Od dworca tramwaj będzie wjeżdżał na nowy wiadukt poprowadzony nad torami kolejowymi, skąd zostanie skierowany:
- w Trasę Słowackiego (ul. Hynka) do al. Rzeczypospolitej lub...
- w ul. Kościuszki do al. Legionów.
Dokładny przebieg torów względem jezdni nie jest ustalony na poziomie planistycznym. Brane pod uwagę są różne warianty - zarówno położenia względem jezdni, jak i ewentualnego łączenia ruchu tramwajowego z osobowym na wybranych fragmentach.
- Ponieważ nie dysponujemy szczegółowymi analizami dotyczącymi obu wariantów przebiegu nowej trasy tramwajowej, trudno wypowiadać się na temat docelowej organizacji ruchu. Przestrzeń w korytarzu ul. Hynka, jak i ul. Kościuszki jest ograniczona istniejącą zabudową i dlatego potencjalna realizacja każdego z wariantów będzie najprawdopodobniej wiązała się z ograniczeniami dla ruchu samochodów - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej Biura Rozwoju Gdańska.
Tramwajem z Wrzeszcza przez Letnicę do Nowego Portu
Na tym jednak nie kończą się plany miasta, bowiem w 2021 r. przedstawiono koncepcję dalszego wydłużenia trasy tramwajowej aż do al. Hallera przez tzw. ul. Nową Kościuszki oraz następnie przez Drogę Zieloną (al. Płażyńskiego) - Letnicę do ul. Marynarki Polskiej.
Nowy układ torowy będzie w efekcie stanowić powiązanie poprzeczne aż pięciu tras tramwajowych na Dolnym Tarasie:
- wzdłuż Grunwaldzkiej - Wojska Polskiego - Wita Stwosza,
- wzdłuż Chłopskiej - Rzeczypospolitej - Legionów,
- wzdłuż Hallera,
- wzdłuż Marynarki Polskiej (z wykorzystaniem fragmentu al. Hallera),
- (planowana) wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim (jw.).
Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
To oznacza możliwość wprowadzenia całkowicie nowej siatki połączeń np. linii tramwajowej Nowy Port - Letnica - Droga Zielona (Płażyńskiego) - Hallera - Nowa Kościuszki - Trasa Słowackiego (Hynka) - Wrzeszcz PKP - Klonowa - Grunwaldzka - Nowa Politechniczna - Piecki-Migowo (Morena) - Adamowicza - Ujeścisko - Nowa Warszawska - Havla - Łostowice Świętokrzyska
To jednak melodia bardzo odległej przyszłości, która nawet nie jest w pełni zawarta w rysunku studium, choć w pełni dopuszczona jego treścią.
- W ramach studium dopuszczono możliwość realizacji innych tras tramwajowych niż wskazane na rysunku i tekście dokumentu "Niezależnie od tras tramwajowych wskazanych na rysunku kierunków dopuszcza się planowanie innych połączeń, o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji". W związku z powyższym taki przebieg nowych tras tramwajowych nie jest wykluczony - zwraca uwagę Błaszkowska.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (294) 5 zablokowanych
-
2022-11-21 14:04
Opinia wyróżniona
A kiedy tramwaj w ciągu Kołobrzeskiej? (10)
Potrzeba jak największej ilości miejsc przesiadkowych TRAM-SKM a przy okazji powstała by doskonała linia obsługujące Centrum Biznesowe i Uniwersytet z Przymorzem i Zaspą...
- 54 16
-
2022-11-21 18:10
Po pierwsze nikt poza bezmógowcami nie chce tramwajów
- 3 12
-
2022-11-21 15:28
Czemu TRAM-SKM zamiast BUS-SKM? (3)
SKM jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd między dzielnicami. Szybko i bezkolizyjnie przewozi wielu pasażerów między stacjami SKM rozmieszczonymi po jednej na dzielnicę.
Autobus jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd wewnątrz dzielnicy, od startu podróży do najbliższej stacji SKM i od najbliższejSKM jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd między dzielnicami. Szybko i bezkolizyjnie przewozi wielu pasażerów między stacjami SKM rozmieszczonymi po jednej na dzielnicę.
Autobus jest najlepszym środkiem komunikacji miejskiej na przejazd wewnątrz dzielnicy, od startu podróży do najbliższej stacji SKM i od najbliższej stacji SKM do celu podróży. W przeciwieństwie do tramwaju może wjeżdżać głęboko w dzielnicę, dzięki czemu każdy może mieć blisko na przystanek.
Tramwaj, próbując być czymś pomiędzy SKM a autobusem, łączy wady obydwu rozwiązań.- 2 9
-
2022-11-21 16:07
Pomyliłaś się. (2)
Autobus jest najlepszym środkiem komunikacji _wiejskiej_. Natomiast w dużych miastach się nie sprawdza.
- 7 5
-
2022-11-22 15:03
A skad taka opinia
Jakieś dowody czemu?
- 0 0
-
2022-11-21 17:02
To co proponujesz za linie puścić na Suchanino? Tramwaj czy skm?
- 2 1
-
2022-11-21 15:01
jakie żałosne to planowanie
tramwaj może być tu albo tu albo tam
- 3 2
-
2022-11-21 14:39
Kołobrzeska Barzyńskiego (3)
To także bardzo fajny pomysł i wiele się o tym mówiło, a ta trasa idealnie by obecnie się wpisywała w rozwój miasta.
Ponadto obecnie widać, że nie wszystkie tramwaje muszą zasuwać do Jelitkowa i część mogła by tu zawracać.- 9 0
-
2022-11-21 15:18
Dokładnie (2)
Pętla tramwajowa w centrum sieci jest niezbędna aby jakoś sensownie podzielić kursy (obecnie zdecydowanie za długie). To, że bedzie przy stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz jest logiczne i bardzo wygodne
- 6 3
-
2022-11-21 15:49
wystarczy połączenie linii na Wita Stwosza z tą na Chłopskiej
tramwaje było robiłyby "kółko"
- 5 2
-
2022-11-21 15:47
pętla jest na Zaspie
- 3 2
Wszystkie opinie
-
2022-11-21 07:02
Na tej wizualicji nie ma nawet ronda za 12mln przy dworcu (5)
- 52 16
-
2022-11-21 08:08
jest parking dla 500 rowerów za kilkanaście milionów? (2)
- 10 6
-
2022-11-21 08:27
Nie ma i nigdy nie miało być. Za kilkanaście mln ma powstać układ drogowy i budynek, a rowery są w tym planie dorzucone chyba tylko po to żeby tacy jak ty krzyczeli "parking rowerowy za kilkanaście milionów".
- 16 4
-
2022-11-21 09:15
parking dla rowerów będzie kosztował ok 1mln zł. Reszta (12mln) to koszt ronda i 4 miejsc postojowych dla samochodziarzy
tak się robi ludzi w bambuko. Niby 13mln dla rowerzystów, a jak się wczytać to wychodzi że tylko 1mln dostaną, a reszta tradycyjnie dla kierowców.
- 11 5
-
2022-11-21 08:11
Ja pier
Ten portal wierzy w takie bajki. Nawet Harry Potter za tego sołtysa nie zrobi tego
- 13 5
-
2022-11-21 08:49
Za 20 lat powstanie plan
Kolejne 20 lat kłótnie i może za 100 lat coś powstanie
- 10 2
-
2022-11-21 07:02
(5)
Niesamowite jak nam Gdańsk się rozwija pod obecnymi włodarzami.Niedługo przescigniemy Szykago, już jesteśmy prawie za Szanghajem.
- 36 17
-
2022-11-21 07:34
Brawo silna Pani Prezydent
- 3 10
-
2022-11-21 07:53
Ale i tak wciąż w tyle za Pcimiem. (2)
- 8 1
-
2022-11-21 08:59
Bo Danek to zdolny NKWdzista z sołtysa z miejsca awansował do elyty Pis (1)
- 2 4
-
2022-11-21 21:28
Nigdy bym nie przypuszczał, a jednak; masz rację!!
- 0 0
-
2022-11-21 21:27
Nie wiem czy byłeś w Chinach, ja byłem i powiem, że Szanghaju nie dogonimy i za 50 lat.
- 1 0
-
2022-11-21 07:03
Trudno w to uwierzyć (16)
Zadam jedno pytanie: Skąd finansowanie?
- 48 10
-
2022-11-21 07:19
z podatkow (1)
koncepcja ciekawa ale jezeli nie udalo sie jej zrealizowac w czasach wzglednej prosperity to w czasie kryzysu tym bardziej.....wariant hynka wydaje sie byc najbardziej odpowiedni patrzac na to jak wyglada ruch na kosciuszki
- 13 3
-
2022-11-21 10:03
Zrobimy zrzutkę narodową i koleją daninę się zrobi
- 2 0
-
2022-11-21 07:28
(10)
Z tym rządem niestety znikąd. *** blokuje środki z UE, które od kilkunastu lat są podstawą wszystkich dużych inwestycji w całym kraju.
- 11 9
-
2022-11-21 07:34
(2)
Środki by były gdyby nie ciągle podkopy
- 10 6
-
2022-11-21 07:53
Podkopy Ministranta Zero, zapomniałeś dodać.
- 10 7
-
2022-11-21 08:29
No, sami się podkopali i teraz kary do UE trzeba płacić za emisję CO2 i za zawisłe "sądy"
- 6 4
-
2022-11-21 07:54
A jeszcze kupę miliardów ukradli samorządom swoim #nowym wałem. (6)
- 9 6
-
2022-11-21 08:08
Wroci tusk do władzy (2)
Młodzi do 26 lat znowu będą płacić PIT, będzie finansowanie
- 9 3
-
2022-11-21 08:31
(1)
No faktycznie fortunę ci młodzi w podatkach płacili, minimalna krajowa i śmieciówki.
- 5 3
-
2022-11-21 11:04
Hiperinflacja już dawno te grosze zeżarła i to z nawiązką.
- 1 0
-
2022-11-21 08:25
ukradl samorzadom?! A to samorzady maja jakas kase??! (2)
Te pieniadze zostaly w kieszeniach ludzi...
- 6 2
-
2022-11-21 10:05
(1)
Naiwny, w czyich kieszeniach? A Państwo ma jakąś własną kasę? Pieniądze są ludzi, a samorządy to ludzie żyjący na miejscu, wiedzący najlepiej na co wydać pieniądze.
- 4 3
-
2022-11-21 10:20
Na fb mozna wydac
800 tys zl
- 2 1
-
2022-11-21 07:34
Co cię to?
- 0 3
-
2022-11-21 07:55
Glapa wydrukuje trochę więcej kasy, bo drukarki i tak robią brrrrrrr.. 24/7
- 5 2
-
2022-11-21 16:11
1 km torów = 30 mln zł, a będzie jeszcze drożej
Do tego dochodzą naprawdę duże pieniądze na utrzymanie infrastruktury.
Gdyby to były wydzielone buspasy (nawet na nowych betonowych wiaduktach), to przynajmniej karetki i radiowozy mogłyby z tego dodatkowo korzystać. Tramwaj zepsuje się na wiadukcie i mamy cały dzień komunikację zastępczą.- 0 0
-
2022-11-21 07:03
Czekaj tatka latka:)
Jak dojadę to uwierzę.... I mam nadzieje że uda sie przed emeryturą:) Ale czekam czekam...i sprawdzę:)
- 22 8
-
2022-11-21 07:07
Wielka rewolucja? (1)
Raczej wielka hucpa! Dlaczego wszystko wyolbrzymiacie i z rzeczy zwykłych robicie sensację!?
- 47 10
-
2022-11-21 08:46
Zgadzam się. Po co takie bzdurne artykuły. Mój syn narysował rakietę startującą na księżyc z Polski. Może zrobimy artykuł?
- 9 2
-
2022-11-21 07:08
Za 18 lat nie zostanie to zrealizowane
Bez środków zewnętrznych możemy jedynie planować.
- 43 5
-
2022-11-21 07:09
Wariant w Letnicy Nowa Muzyczna najlepiej spenetruje dzielnicę (6)
- 16 6
-
2022-11-21 07:11
Wariant przez Letnice i Nową Muzyczną najlepiej spenetruje dzielnicę
i powoli na większą dostępność mieszkańcom w tym również części Brzeźna
- 4 4
-
2022-11-21 08:08
(4)
lepszym rozwiązaniem jest przywrócenie SKM do Nowego Portu, przesiadka na przystanku Politechnika w kierunku Gdyni.
- 6 4
-
2022-11-21 08:27
(1)
przesiadki się nie sprawdzają
- 3 6
-
2022-11-21 09:01
Bo są głupio zorganizowane
- 5 1
-
2022-11-21 09:58
Do Nowego Portu tory rozebrane,chyba kolej tylko do Brzeźna?
- 1 0
-
2022-11-21 15:09
Dlaczego akurat tam, a nie na Stoczni lub na Głównym? Więcej czasu zajmie ten spacer niż przejazd i przesiadka dalej.
- 0 1
-
2022-11-21 07:09
Oho (5)
A tymczasem po obecnych torach z Hallera do Wrzeszcza jeździ 1 (słownie jedna) linia a z Nowego Portu/Letnicy całe 0 (słownie zero). Może wizjonerzy zmienili by już coś teraz?
- 75 7
-
2022-11-21 07:30
(3)
Linia 5 jedzie co 20 min, to jakaś głupota, nie wiem kto to wymyslił. Lepiej by 5 jezdziła tylko do pętli w Oliwie ale za to częściej.
- 10 5
-
2022-11-21 07:49
Przeciez 5 jezdzi tylko do petli w Oliwie (2)
A poza tym też 3 jeździ przez Hallera więc o co kaman?
- 6 4
-
2022-11-21 10:11
Zostawcie 3 do NP zawsze (1)
tramwaj nr 3 tylko tymczasowo dojeżdża do Nowego Portu,jak wiadukt wyremontują będzie tylko do Brzeźna.
- 1 0
-
2022-11-22 11:47
Zagadką pozostanie drugi koniec trasy linii 3
Dlaczego jeździ do cienistej, a nie pętli świętokrzyska? Tajemnica nie do rozwikłania.
- 1 0
-
2022-11-21 21:13
Widać że nie jeździsz
Z Nowego Portu do Wrzeszcza jest linia 5. Ta sama co z Brzeźna.
- 0 0
-
2022-11-21 07:13
(5)
tia, za kilkadziesiąt lat.
fajne takie plany, nikt obecnych władz nie rozliczy z takiego gadania.- 80 13
-
2022-11-21 07:30
(1)
robią mi dzień takie wpisy xD nikt nie rozumie co to jest planowanie i odpowiedzialność za realizację podjętych planów
- 6 5
-
2022-11-21 09:26
Zwłaszcza w innych krajach, tylko takich nie z tektury, nie wiedzą co to jest planowanie. Oddając całą linię metra
lub kilkaset kilometrów torów dla kolei w ciągu roku.
- 4 1
-
2022-11-21 07:34
Dramat...
No najlepiej nie planować w ogóle i jakoś to będzie albo planować do najbliższych wyborów, jak obecnie PiS.
A po nas niech będzie potop.- 11 4
-
2022-11-21 08:24
Czyli wszystkie plany powinny kończyć się wraz z końcem kadencji, a główny cel planów to rozliczanie władz?
- 3 0
-
2022-11-21 11:00
Platforma to mistrzyni w obiecywaniu czyli w okłamywaniu. Jakaś wolność ale taka na jaką oni pozwolą. Praworządność jaką wymierzą ich sądy. Itd itp.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.