Fakty i opinie

Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Najnowszy artukuł na ten temat Maszty flagowe na drodze do tunelu pod Pachołkiem
Prezentacja Alter Polis - najlepiej ją oglądać klikając lewym przyciskiem na każdym slajdzie lub używając strzałek na klawiaturze.

Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.



Jak oceniasz pomysł Marka Nakoniecznego na zmiany w Oliwie?

rewelacyjnie, to świetny pomysł, który powinien być wcielony w życie 66%
ogólnie dość dobrze, choć kilka rzeczy bym zmienił(a) 18%
słabo, jest całkowicie nieprzemyślany 16%
zakończona Łącznie głosów: 1145
Pomysł przekształcenia centrum Oliwy w bulwar z tramwajem narodził się dość nietypowo, bo podczas prac nad koncepcją rozbudowy ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska. Obecnie odwiedza go ok. 450 tys. osób rocznie, ale plany zakładają, że ta liczba wzrośnie do 1 mln. A to by nieuchronnie doprowadziło do zakorkowania dzielnicy.

Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO

- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.

Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska, który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.

- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska, powstaje bezkolizyjny wjazd zobacz na mapie Gdańska do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie zobacz na mapie Gdańska i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska do ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska. Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.

Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie.
Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie. mat. Alter Polis
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska, by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.

Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).

Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska. Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.

Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej.
Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.

Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska.

Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opacka zobacz na mapie GdańskaNowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.

Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach.
Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?

- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej.
Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej. fot. Maciej Kosycarz/KFP
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.

Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.

- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • Kolejka wąskotorowa

    Od pętli w Oliwie przez ogród botaniczny do zoo mogła by jeździć kolejka wąskotorowa z wagonami letnimi.

    • 0 0

  • Tramwaj do zoo

    Nie bardzo widzę konieczność budowy linii tramwajowej do ZOO. Oczywiście,kiedyś tramwaj dojeżdżał do Młyna ,na rynek z rozjazdu na Pl. Inwalidów i dalej do Sopotu. Plany rozwojowe ZOO są ogromne , ale nie może być tak , że Oliwa stanie się częścią częścią ZOO ! Do tematu komunikacyjnego " wyciszenia ul. Opata Rybińskiego " możemy powrócić dopiero po zrealizowaniu tunelu pod Pachołkiem. Inne rozwiązanie typu Opacka II itp. to karły drogowe - nic nie wnoszące do poprawy komunikacji w Starej Oliwie.Inne pomysły (Polanki, Orkana, Grunwaldzka ) wyraźnie świadczy , że Miasto ulega presji właściciela OLIWA GATE. Myślenia o skutkach dla mieszkańców, dla sąsiedniej szkoły -zero! Chwała decydentom!

    • 0 0

  • Wspomnienia (3)

    A kto pamięta linię tramwajową 7 Gdańsk - Oliwa - Sopot?

    • 14 0

    • Słaba była. Kończyła na Reja (1)

      Czyli Sopot ledwie lizała

      • 0 2

      • widać żeś gimbaza

        dawnymi czasy wszystko było blisko bo chodziło się na własnych nogach a nie woziło własną de

        • 0 0

    • Słabe

      w przeciwieństwie do Gdyni (trolejbusy i autobusy) połączenia autobusowe Gdańska z Sopotem (co 40 minut linia 117 i co 60 minut linia 122) trzeba uzupełnić o reaktywowanie linii tramwajowej nr 7 Oliwa - Sopot Reja

      • 0 0

  • Należy

    przywrócić tramwaj na Łąkową

    • 0 0

  • Panowie z miejskiego i wojewodzkiego znow chca zaspokoic potrzebne zlecenia dla kolegow developerow.

    Drogi na plaze przy Stogach od 30 lat nie mogli naprawić, ,niszcza wszędzie nasza przyrodę by tylko wydac kase byle szybko,byle gdzie.Panowie z urzedow nie zlote góry i tunele za miliardy...załatwcie najpierw nowy asfalt na uliczkach i osiedlach od Zaspy,Morene po Chelm i Przymorze.bO KAZDEGO DNIA staracie się udawadnic ,ze można czerpać wode durszlakiem.

    • 2 1

  • Jak tam z PKM ? Też cudowna wizja .

    Znajomy opowiadał mi niedawno,że zdarza mu się byc jedynym pasażerem w całym składzie.Myślę ,że teraz , gdy TK jest sparaliżowany ,zostanie uchwalona ustawa o spłaćie gminnego zadłuzenia z majatku osobistego radnych i członków zarządów miast, i ich rodzin .Nie od czapy byłoby obciążenie spłatami długów członków partii odpowiedzialnje za zadłużenie

    • 2 1

  • tramwaje (13)

    na Krzywoustego? Pytanie po co?

    Ścieżka rowerowa ok, ale tramwaje? - durnoty większej nie słyszałem.

    • 62 114

    • ROWERY NA TORY (2)

      i nie będzie trzeba ścieżek dla kilku obcisłomajtych budować...

      • 26 10

      • Faktycznie, brakuje ci mocno luzu !!!

        • 1 0

      • Kolejna kanalia się odezwała

        • 5 19

    • A po co ścieżka rowerowa? (5)

      Lepiej tramwaj. Pedalarze jak chcą mogą jechać drogą. a Tramwaj by się przydał. Bo z dziadkiem kiepsko już chodzimy a samochodu nie mamy , taxi drogie, na rower już nie te lata.

      • 37 10

      • Potrójny pedalarzu samochodowy, masz kompleksy na tym punkcie ? Powinieneś

        się cieszyć raczej, iż masz tego jednego pedała więcej !!!

        • 2 0

      • (3)

        A TY MOCHEROWA Grażyno jesteś największą pisowską mendą jakiej jeszcze nie widziałem. To pewnie ty stoisz za blokowaniem drogi budowy drogi rowerowej z Oliwy do Osowej. Niech was szlak trafi wy moherowe mendy

        • 8 58

        • (1)

          Chłopie, nie daj się tak podpuszczać. Przecież żadna starsza pani l.78 nie napisałaby takiego postu, ani by się tak nie podpisała.
          A głupim trollom mówimy stanowcze ... NIE!

          • 7 5

          • Bo Ci żyłka pęknie

            Za to miło sie od razu robi, jak widzę jak łatwo sprowokować sfrustrowanych życiem frajerów...

            • 7 5

        • szlag, jeśli już

          szlak to jest kolejowy i w związku frazeologicznym nie występuje.

          A swoją drogą porządne skomunikowanie rejonu Krzywoustego by się przydało. Tak samo ułatwienie przesiadek między pętlami na dwóch stronach oliwskiego dworca.

          • 24 1

    • tramwaj do zoo

      Ja również większej durnoty nie słyszałam popieram ścieżki rowerowe a nie tramwaj do zoo można spacerkiem dojść z oliwy zostawiając samochód na parkingu a jak ktoś nie lubi spacerów to autobus w zupełności wystarczy .Niech pan architekt pomyśli jak odblokować ul.czyżewskiego niech przyjdzie o godz.15 i zobaczy jakie tam są korki do 19 .Pan jest chyba architektem bujającym w obłokach .Panu architektowi ,radnym dzielnicy oliwa i pani SOLACH z URZĘDU MIEJSKIEGO potrzebna jest terapia wstrząsowa .

      • 5 10

    • (2)

      tramwaj na pomorskiej tramwaj na krzywoustego. Kolejka w poprzek, to trochę za gęsto. Ale sam pomyśl pociągnięcia lilii w stronę Osowy uważam za bardzo dobry!

      • 10 5

      • tam już są lilie (1)

        • 13 1

        • I fijołki.

          • 6 1

  • Budowac wszedzie gdzie brakuje parkingow hale podziemne, sprzedawac miejsca parkingowe mieszkancom (5)

    tanie miejsca, monitorowane przez administracje (tanio) dodatkowe garaze nad parkingami podziemnymi sprzedawane mieszkancom, wszystko usprawnilo by siec parkingow w wielu dzielnicach gdanska m.in w Oliwie

    • 7 13

    • wszyscy chcą parkingów ale za darmo (4)

      jak trzeba kupić to nagle lament....

      • 7 2

      • buduje się bardzo prosto i myślę że mądre głowy w administracjach czy deweloperzy wiedzą (2)

        problem może być gdzieś indziej

        • 3 2

        • prosto? na pewno nie podziemią (1)

          i na pewno nie tanio. W każdym bądź razie dla czereśniaków, którym kilka złociszy w centrum za postój wychodzi za drogo.

          • 5 1

          • język polski jest trudny do opanowania... ?!

            W języku polskim są związki frazeologiczne będące również synonimami, np. "bądź co bądź" oraz "w każdym razie". Oba zwroty są wymienne między sobą (synonimy) które należy stosować zamiennie, ale nigdy nie należy robić z nich jednego zlepku - dlatego niepoprawna jest konstrukcja "w każdym bądź razie". Użycie tychże dwóch zwrotów jako jednego jest po prostu "masłem maślanym".

            Napisałem ową uwagę nie po to, by komuś "dopiec" lub w inny sposób wyszydzić albo wyśmiać - nie jest to moim zamiarem, raczej chcę uczulić innych na błąd o którym być może nawet nie wiedzą, że go popełniają. Niestety, ów zwrot jest niepoprawnie używany co raz częściej i u co raz większej liczby osób, również wśród moich znajomych. Czy jest to wynik reformy polskiej oświaty?

            • 0 1

      • nie ma nic za darmo

        • 6 1

  • Tylko 16% normalnie myślących... Słaby wynik. (1)

    Widać, że propaganda, robienie wody z mózgu mieszkańcom przynosi pozytywne skutki dla decydentów. Stara Oliwa zasługuje na specjalne traktowanie pod względem planowania przestrzennego, przede wszystkim ochrony zabytkowej substancji. No i ochrony pobliskich lasów, dewastowanych przez leśników. Pieniądz to nie wszystko!!!

    • 6 1

    • Zgadzam sie ze starym powiedzeniem:

      "Pieniądz to nie wszystko". A "głupota nie boli". Szkoda!!!

      • 1 0

  • zoo (2)

    Wreszcie ktoś pomyślał o pracownikach z zoo którzy nie mają jak wracać z pracy później niż o 15.00 i muszą chodzić na pieszo lub zamawiać taksówkę. Nie wszystkich stać żeby jeździć taksówkami,a bilety miesięczne płacimy.

    • 5 2

    • A nie można by poprosić ZTM o więcej autobusów? (1)

      Jakieś mniejsze busiki, nie przegubowe jamniki?

      • 1 0

      • Albo wracać na słoniu. Słoń pod blokiem na parkingu.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.