• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Prezentacja Alter Polis - najlepiej ją oglądać klikając lewym przyciskiem na każdym slajdzie lub używając strzałek na klawiaturze.

Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.



Jak oceniasz pomysł Marka Nakoniecznego na zmiany w Oliwie?

Pomysł przekształcenia centrum Oliwy w bulwar z tramwajem narodził się dość nietypowo, bo podczas prac nad koncepcją rozbudowy ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska. Obecnie odwiedza go ok. 450 tys. osób rocznie, ale plany zakładają, że ta liczba wzrośnie do 1 mln. A to by nieuchronnie doprowadziło do zakorkowania dzielnicy.

Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO

- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.

  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska, który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.

- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska, powstaje bezkolizyjny wjazd zobacz na mapie Gdańska do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie zobacz na mapie Gdańska i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

  • Na odcinku Pomorska-Opata Rybińskiego autobusy korzystałyby ze specjalnie przebudowanego torowiska tramwajowego na pas autobusowo-tramwajowy.
  • Wspólny pas autobusowo-tramwajowy na Morenie (Pieckach-Migowie).
Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska do ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska. Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.

Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie. Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie.
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska, by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.

Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).

Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska. Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.

Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej. Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej.
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.

Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska.

  • Możliwy wygląd ul. Stary Rynek Oliwski po wdrożeniu zmian.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opacka zobacz na mapie GdańskaNowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.

Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach. Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach.
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?

- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej. Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej.
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.

Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.

- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • Pan redaktor o czymś zapomnial (1)

    Pan Redaktor jak zwykle zachwycony projektami władz Gdanska zapomniał napisać o oburzeniu mieszkańców Oliwy planami dotyczącymi zmian parku oliwskiego, o czym też przypadkiem była mowa na tym samym spotkaniu. Polityczna poprawność? Czy może brak zrozumienia ze strony kogoś, kto nie jest tubylcem i jest mu wszystko jedno?

    • 26 10

    • to nie jest relacja ze spotkania z mieszkańcami

      Tylko rozmowa na temat nowej trasy tramwajowej. relację z kłotni na pewno zamieści/ła staraoliwa.peel albo jakiś inny portal osiedlowy

      A o palmie trójmiasto pisało z miesiąc temu

      • 12 5

  • kolejne chore wizję kosztem dzielnic nad morzem (2)

    zrobić skansen oliwy i wyprowadzić cały ruch nad morze!!!zniszczyć park Reagana i zatruć ujęcia wody na d morzem bo jakiś pajac ma wizję .zapytał bym się jakie dopalacze brał?Hak widać już niewiedza co by tu wymyślić by zmienić zdanie mieszkańców Przymorze co niechcą się zgodzić na autostradę przez park,biegacze niechcą mieć parkruna przy autostradzie, a rodziny z dziećmi niechcą wozić dzieci do krainy zabawy przy autostradzie w spalinach!!Niezgadzaja się na 4 metrowe ekrany dźwiękoszczelne i na kładki nad autostradą jak na zaspie przy Jana Pawla,dlatego nie będzie zgody na autostrade drogi zielonej przez prztorze dla fanaberie garstki z Oliwy kosztem 40 tys.mieszkańców Przymorza i mieszkańców innych dzielnic przyjeżdżających tam odpocząć od spalin i hałasu!!

    • 22 27

    • Sorki, każdemu należy się spokój

      Oliwie nawet bardziej, bo zabytkowa i ma bliżej od domów do jezdni.

      Poza tym projekt oliwski niczym Przymorzu nie zagraża.

      • 13 3

    • Podoba mi się określenie "a rodziny z dziećmi niechcą wozić dzieci do krainy zabawy przy autostradzie w spalinach" w kontekście Drogi Zielonej.

      • 2 2

  • Bzdura (3)

    Bzdura. Nie z tramwajem, ale z zoo. Ogrody zoologiczne jako parki rozrywki będą zanikać. Pozostaną może jako placówki badawcze.

    • 6 24

    • gdzies to wyczytales czym sam wymysliles. (1)

      • 12 0

      • Byłem na konferencji praw Tygrysa

        • 1 1

    • Kolejny podgatunek nosorożca jest na skraju wymarcia, a kolejny gatunek płonie żywcem w lasach indonezji. Coraz cieżej zapewnić zwierzętom dobrą ochronę w ich naturalnym środowisku i po to są właśnie placówki takie jak zoo. Tylko potrzeba pewnych zmian. Mniej zwierząt, a większe obiekty. Iść w jakość, a nie ilość. Tak się stało z gdańską lwiarnią i tak powinno być z każdym nowym i starym obiektem. Najpierw niech zoo zapewni odpowiednie warunki dla aktualnych mieszkańców.

      • 3 0

  • Kolejne protezy tramwajowe w Gdańsku?

    • 11 16

  • (1)

    Dobry pomysł z zamknięciem ruchu dla aut na Opata Rynińskiego

    • 29 8

    • jaki pomysł na auta wjeżdżające z Polanek?

      • 1 0

  • mysle ze wystarczylby szeroki deptak do parku i mega szeroki do zoo z szeroka sciezka rowerowa (5)

    tak aby mogly tamtedy jezdzic riksze w sezonie, gdzie najwieej turystow korzysta z dostepu do parku i zoo. Problem jest znacznie wiekszy z parkingiem (tanimparkingiem z duza iloscia miejsc parkingowych).

    • 7 14

    • To jest problem nierozwiązywalny (4)

      Nie ma w Oliwie miejsca na wielki parking. Zostaje więc tylko komunikacja zbiorowa.

      • 7 2

      • jest miejsca i to sporo (3)

        wystarczy się rozejrzeć i pomyśleć/zaprojektować z wyobraźnią.

        • 2 4

        • Ciekawe gdzie masz to miejsce... (2)

          Bo ja nie widzę

          • 6 2

          • Za komuny chciano pod parking zasypać staw młyński :D Czyli miejsce jest!!!

            • 1 7

          • włączam myślenie przestrzenne i mam sporo miejsca

            nie ma nic za darmo

            • 1 2

  • OKROPNY POMYSŁ!!!!! (7)

    Na ul. Poczty Gdańskiej są ponad stuletnie kamienice, chcą tymi drganiami od tramwaju je powykańczać? Wystarczy że mieszkańcy tej ulicy mają hałasy od kolejki!!!! ZDECYDOWANIE się na te CHORE ZMIANY NIE ZGADZAM !!!!

    • 25 24

    • idealna dzielnica na wprowadzenie transportu turystycznego rikszami

      deptaki, szerokie drogi rowerowe i jest piekna atrakcja turystyczna w pieknej arystokratycznej Oliwie. kamienice całe, wilk syty i owce też.

      • 9 12

    • na rokszach jest transport, handel

      a przede wszystkim nikt na tym nie cierpi w zabytkowej dzielnicy Gdańska

      • 3 6

    • Zmiany te są bardzo pożądane. (4)

      A Wasza ulica to i tak się już rozlatuje, tramwaj więc jej i tak nie zaszkodzi.

      • 7 8

      • Oj zaszkodzi i ulicy i mieszkańcom, zmaltretowanym już przez kolej. (3)

        Pętla tramwajowa jest 3 min od kolejki, tak się niektórzy do wygody przyzwyczaili że już im ciężko ruszyć tyłki i podejść, to trzeba klimatyczne uliczki niszczyć?

        • 9 5

        • Z pętli autobusowej Oliwa do tramwajowej na pewno nie ma 3 minut, a 5-6 (2)

          W deszczu przyjemny taki spacerek nie jest

          • 3 12

          • Dajcie spokojnie żyć mieszkańcom (1)

            Tak dla osoby która przechodzi z kolejki do tramwaju jest to zaledwie 5 min a taki mieszkaniec Poczty Gdańskiej ma przez cały dzień odczuwać wstrząsy i wysłuchiwać hałasu przejeżdżającego tramwaju, nie zapominajmy że już mamy atrakcje dzięki kolejce.

            • 6 5

            • Sorki, ale na wsi nie mieszkasz

              I tak powinnaś być wdzięczna, że autobusy na Osową ruszają od tramwaju, a nie od dworca - choć powinny.

              • 7 5

  • Dopóki Bielawski i jego przepustowość ulic rządzą w mieście dopóty nic z tch planów nie powstanie. (1)

    Taka smutna prawda. Miastem rządzi człowiek, który mentalnie jest w latach 70-tych i najchętniej zalałby wszystko betonem.

    • 26 2

    • dać mu pomysł projekt budowy parkingów i garaży z betonu

      tanio, solidnie na lata, jedynie wykanczenia wpasowane w architekture.
      nie wyprzedzac za bardzo faktów

      juz mamy w polsce nawet nowe lotniska na ktorych nikt nie lata (przyklad Radom)

      • 4 2

  • Budowac wszedzie gdzie brakuje parkingow hale podziemne, sprzedawac miejsca parkingowe mieszkancom (5)

    tanie miejsca, monitorowane przez administracje (tanio) dodatkowe garaze nad parkingami podziemnymi sprzedawane mieszkancom, wszystko usprawnilo by siec parkingow w wielu dzielnicach gdanska m.in w Oliwie

    • 7 13

    • wszyscy chcą parkingów ale za darmo (4)

      jak trzeba kupić to nagle lament....

      • 7 2

      • buduje się bardzo prosto i myślę że mądre głowy w administracjach czy deweloperzy wiedzą (2)

        problem może być gdzieś indziej

        • 3 2

        • prosto? na pewno nie podziemią (1)

          i na pewno nie tanio. W każdym bądź razie dla czereśniaków, którym kilka złociszy w centrum za postój wychodzi za drogo.

          • 5 1

          • język polski jest trudny do opanowania... ?!

            W języku polskim są związki frazeologiczne będące również synonimami, np. "bądź co bądź" oraz "w każdym razie". Oba zwroty są wymienne między sobą (synonimy) które należy stosować zamiennie, ale nigdy nie należy robić z nich jednego zlepku - dlatego niepoprawna jest konstrukcja "w każdym bądź razie". Użycie tychże dwóch zwrotów jako jednego jest po prostu "masłem maślanym".

            Napisałem ową uwagę nie po to, by komuś "dopiec" lub w inny sposób wyszydzić albo wyśmiać - nie jest to moim zamiarem, raczej chcę uczulić innych na błąd o którym być może nawet nie wiedzą, że go popełniają. Niestety, ów zwrot jest niepoprawnie używany co raz częściej i u co raz większej liczby osób, również wśród moich znajomych. Czy jest to wynik reformy polskiej oświaty?

            • 0 1

      • nie ma nic za darmo

        • 6 1

  • tam tramwaje nie potrzebne (1)

    no chyba ze znów mają kierowcy i motorniczy z ZTM narzekać że będą musieli wozić powietrze w święta te czy inne, a zazwyczaj to właśnie w wolnych od pracy okresach świątecznych ludzie odwiedzają parki czy zoo.

    • 11 10

    • bzdura

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane