- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (112 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (95 opinii)
- 3 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (58 opinii)
- 4 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (339 opinii)
- 5 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (116 opinii)
- 6 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (316 opinii)
Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.
Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO
- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej , jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.
Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem , który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.
- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy , powstaje bezkolizyjny wjazd do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej
Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką do ul. Pomorskiej , po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej .
Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego . Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych , by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.
Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej , gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).
Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego i Stary Rynek Oliwski . Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.
Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku .
Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego , Opacka i Nowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?
- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.
Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.
- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (193) 1 zablokowana
-
2015-11-25 15:43
Już wszędzie ci z BRG napsuli. Pozostała im zabytkowa Oliwa.
Czy to upojenie alkoholowe, narkotyki, albo gaz rozweselający jest przyczyną, że w Gdańsku ciągle panuje chaos inwestycyjny. Co jakiś pomysł to coraz głupszy, uciążliwy dla mieszkańców, ale intratny dla inwestorów. Dom wariatów to mało!!! Oliwianie - nie dajcie się robić w bambuko!
- 15 5
-
2015-11-25 16:05
Nie dla tramwaju na deptaku. (1)
Czy Pan Architekt chodził kiedyś z małymi dziećmi po deptaku, gdzie jeździł cichobiezny tramwaj ? Słaby relaks.
- 14 5
-
2015-11-25 16:24
czemu jestem z oliwy i podoba mi się ten pomysł
- 7 1
-
2015-11-25 16:12
Wspomnienia (3)
A kto pamięta linię tramwajową 7 Gdańsk - Oliwa - Sopot?
- 14 0
-
2015-11-25 22:47
Słaba była. Kończyła na Reja (1)
Czyli Sopot ledwie lizała
- 0 2
-
2016-03-08 11:53
widać żeś gimbaza
dawnymi czasy wszystko było blisko bo chodziło się na własnych nogach a nie woziło własną de
- 0 0
-
2015-12-10 10:32
Słabe
w przeciwieństwie do Gdyni (trolejbusy i autobusy) połączenia autobusowe Gdańska z Sopotem (co 40 minut linia 117 i co 60 minut linia 122) trzeba uzupełnić o reaktywowanie linii tramwajowej nr 7 Oliwa - Sopot Reja
- 0 0
-
2015-11-25 16:13
słaba komunikacja na Obr.Wybrzeża -zbudować linię tramwajową
na Obr.Wybrzeża przybywa mieszkańców .wieżowce 17-piętrowe i istniejący najdłuższy falowiec w Polsce
- 8 3
-
2015-11-25 16:27
kolejny nieprzemyślany projekt (1)
czy w Oliwie nie ma innych bardziej palących potrzeb? czy koniecznie trzeba wydać grube miliony na to, by kilka razy w roku kilkaset osób pojechało tranwajem do ZOO? lepiej już taksówkami, taniej wyjdzie i większa frajda
- 12 6
-
2015-11-25 17:47
Są bardziej palące potrzeby
muszę do toalety... teraz
- 3 0
-
2015-11-25 16:28
Nowe linie.
PIS-owi to się nie spodoba.
- 4 2
-
2015-11-25 16:41
Taką wizję to niech prezentuje dzieciom w Przedszkolu. .. wielki mi wizjer . Raczej czarodziej.
- 5 5
-
2015-11-25 17:24
ZOO narzeka, że nie ma odwiedzających poza sezonem (1)
Proponuję, aby w okresie zimowym, na ścieżkach (lub ich części) zrobić trasy dla nart biegowych. Osobiście byłbym gotów dać i 20 zł za dobrze przygotowane trasy.
Dodatkowo dla dzieci, w ocieplanej części, można byłoby zorganizować coś a'la przedszkole z nauczaniem o zwierzętach.
Czyli rodzice na narty, a dzieci niech zdobywają wiedzę!
Pozdrawiam- 5 1
-
2015-11-25 20:11
Przecież w zoo jest sala dydaktyczna i regularnie odbywają się imprezy dla szkół oraz osób prywatnych. Trzeba trochę wstrząsnąć dydaktyką żeby ta się trochę posunęła do przodu, ale wcale nie jest tak źle. Biegówki? Super pomysł.
- 1 0
-
2015-11-25 17:29
Nowatorski pomysł w wykonaniu fantasty: (1)
zabrać samochody z jednej ulicy i wepchnąć je na inną...Co tam ludzie, co tam brak miejsc parkingowych, normalnych sklepów, dojazdów itp. ważne że wizja dalekosiężna i iście monumentalna - przekopać Pachołek...Mam w nosie te pchające się wszędzie samochody, zabronić wjazdu na centrum, przepchać to całe towarzystwo do autobusów i od razu zrobi się luźniej...A panu planiście wielkiemu i jego zwolennikom dziękujemy. Oliwy jeszcze nie zepsuliście, ale jak widać ręce świerzbią....
- 12 9
-
2015-11-25 20:12
oj Ika... będziesz musiała na pieszo do domu iść
- 0 0
-
2015-11-25 17:56
najlepiej ....WSZYSTKO na NIE
nastawiajcie kościółków i pomników.....wtedy mohery będą zadowolone
- 7 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.