• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Prezentacja Alter Polis - najlepiej ją oglądać klikając lewym przyciskiem na każdym slajdzie lub używając strzałek na klawiaturze.

Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.



Jak oceniasz pomysł Marka Nakoniecznego na zmiany w Oliwie?

Pomysł przekształcenia centrum Oliwy w bulwar z tramwajem narodził się dość nietypowo, bo podczas prac nad koncepcją rozbudowy ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska. Obecnie odwiedza go ok. 450 tys. osób rocznie, ale plany zakładają, że ta liczba wzrośnie do 1 mln. A to by nieuchronnie doprowadziło do zakorkowania dzielnicy.

Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO

- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.

  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska, który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.

- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska, powstaje bezkolizyjny wjazd zobacz na mapie Gdańska do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie zobacz na mapie Gdańska i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

  • Na odcinku Pomorska-Opata Rybińskiego autobusy korzystałyby ze specjalnie przebudowanego torowiska tramwajowego na pas autobusowo-tramwajowy.
  • Wspólny pas autobusowo-tramwajowy na Morenie (Pieckach-Migowie).
Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska do ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska. Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.

Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie. Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie.
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska, by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.

Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).

Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska. Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.

Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej. Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej.
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.

Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska.

  • Możliwy wygląd ul. Stary Rynek Oliwski po wdrożeniu zmian.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opacka zobacz na mapie GdańskaNowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.

Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach. Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach.
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?

- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej. Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej.
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.

Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.

- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • (2)

    Szkoda, że w Sopocie nie ma tramwaju :(

    • 6 1

    • ale za to macie dworzec Sopot Główny (1)

      jakby był jeszcze jakiś inny

      • 2 2

      • A co to ma do rzeczy? Właściwie to obecne są takie przystanki jak: Sopot Wyścigi - Sopot (nie wiem gdzie widziałeś dopisek "główny" ekhem)- Sopot Kamienny Potok.

        • 2 0

  • Ogród zoologiczny powinien być nie tylko miejscem rozrywki, ale też edukacji, ochrony zwierząt.

    Obecnie odwiedza go ok. 450 tys. osób rocznie, ale plany zakładają, że ta liczba wzrośnie do 1 mln
    Bajki. Nigdy coś takiego nie nastąpi, bo ogród zoologiczny nie jest oczkiem w głowie Pana prezydenta. Lepiej pakować kolejne 300mln w muzeum, do którego przyjdzie 100tys. Ludzi podczas darmowych miesięcy. ZOO nigdy nie dostanie milionów na rozbudowę, a na zrealizowanie planów rozwojowych potrzeba minimum 50-100mln. Wrocław ściągnął w tym roku ponad 2mln ludzi! Gdańsk pewnie też by mógł, ale jeżeli pieniądze są przyznawane tak niechętnie i to w małych ilościach to ten nagły skok nigdy nie nastąpi.
    Można Pana Nakoniecznego szanować za piękne plany dla zoo i wizje rozwoju, ale nie oszukujmy się... Na to nigdy nie będzie pieniędzy, a zoo to nie tylko sama rozrywka. Plany, które się tutaj pojawiają to wizje, które były rozważane jeszcze przed 2008, ale nie było i nie ma na to pieniędzy. Przede wszystkim należy zadbać o stare obiekty: tygrysy, pumy i masa obiektów drewnianych (stajenki). Trzeba pomyśleć o lepszym lokum dla drapieżników, bo klatki, które powstały kilka i kilkanaście lat temu to bardzo zły projekt, który za sprawą małej ilości pieniędzy wszedł w życie w takiej, a nie innej formie. Najpierw poprawa warunków, a później rozwój i nowe gatunki.
    Plany rozwojowe są naprawdę niesamowitę. Podano tylko bardzo ogólnikowo plany nowej partii wejściowej. Smutne, że nasza lokalna strona podają wybiórczo informację, a resztę trzeba szukać w sieci. Widać, nie zależało wam na zainteresowaniu ludzi tym tematem.

    Nowa słoniarnia z hipopotamami super pomysł , ale jak można wklejać słonie do pawilonu hipopotamów z berlińskiego zoo. Kiedys w sieci pojawił się porządny plan słoniarni ośrodek dla zwierząt starych, chorych np. cyrkowych emerytowanych słoni. To był również plan ALTER POLIS. Niektóre zdjęcia pojawiające się w tej prezentacji to trochę zabawne próby wklejania i sklejania zdjęć. No i przestańmy marzyć o gorylach czy bonobo. Najpierw zoo powinno przebudować starą małpiarnię (da się). Zrezygnować z krat i na wzór obiektów z Dvur Kralove stworzyć wybiegi dla szympansów. Dopiero potem można myśleć o nowych obiektach dla goryli czy bonobo lub wprowadzić je na wyremontowane obiekty małparni. Dalsza części zoo. Tygrys bardzo dobrze, orangutany z nosorożcami czyli kolejne wybiegi tematyczne Azji, ale pominięto Afrykę leśną (w miejsce hipopotamów nilowych wprowadzą się karłowate, a wybiegi kopytnych zamieszkają inne gatunki zwierząt) projekt najbardziej realny na przyszłe lata. Wybiegi niedźwiedzi odeszły na dalsze plany, a szkoda, bo lasy oliwskie są idealne na obiekty dla gatunków zagrożonych. Polarne... tylko wtedy gdy powstaną dla nich duże obiekty zamknięte na okres letni. W innym wypadku to katuszę dla tych zwierząt. Ameryka Południowa teren już jest przygotowywany pod przyszłą inwestycję, ale nadal najważniejszą sprawą są pieniądze. Piszemy o marzeniach, a pomijamy inwestycję realne.

    Oczywiście mam nadzieję, że w końcu znajdą się pieniądze na to wszystko. Mam nadzieję, że uwzględnione będą obiekty stare, który wymagają remontów. Ogrody zoologiczne nie powinny pełnić funkcji jedynie menażeryjno- rozrywkowej. Wybiegi muszą być duże i naturalne, a przy okazji ekspozycyjne. Zoo ma być arką noego XXI wieku, bo coraz więcej gatunków dostaje w kość. Tylko, że trzymanie zwierząt dla samego trzymania i to w złych warunkach nie ma większego sensu, dlatego projekty powinny być przemyślane i przyszłościowe. W Polsce mamy dwa duże ogrody, które rzeczywiście mogłyby być taką arką Poznań i Gdańsk... oba niestety słabo dofinansowane lub walczące z lokalnymi władzami o cokolwiek. Reszta ogrodów to placówki mocno ograniczone terytorialnie. Natomiast te dwie mogą swobodnie się rozwijać mając ponad 100ha na rozbudowę. Potencjał jest duży. Gdańsk mógłby ściągać pół wschodu i Skandynawie gdyby powstały tutaj obiekty takie jak planują. Tak samo jak Wrocław do Afrykarium ściągnął 2 mln ludzi tak Gdańsk mógłby śmiało powalczyć o milion gości. Oczywiście nie wystarczy sama budowa. Potrzebna jest reklama tego miejsca. Niestety tutaj nie wygląda to kolorowe. Zoo jest na uboczu co jest olbrzymim plusem dla zwierząt i spacerowiczów, ale wielu turystów tutaj po prostu nie trafia. Mało reklam na mieście i w przewodnikach. W biurze turystycznym nie powiedzą wam jak dojechać do zoo, a w przewodnikach wydawanych przez biuro prezydenta żadnych wzmianek o zoo lub błędne informacje. Gdańskie zoo ma olbrzymi potencjał, którego władze nie dostrzegają, a przy okazji jest jedną z niewielu placówek w Polsce, które mogą rzeczywiście spełnić dobre i naturalne warunki dla zwierząt.

    • 16 2

  • Mieszkam tutaj i obserwuję.. (2)

    Mieszkam dosłownie obok tego gdzie miały by jeździć tramwaje, biorąc pod uwagę to, że codziennie a zwłaszcza w piątek są tutaj korki w popołudniowych godzinach to wizja tramwaju, autobusu i jeszcze aut jednocześnie w tak ciasnej ulicy jest kiepskim i niewykonalnym pomysłem..

    Codziennie w popołudniowych godzinach na spacerową i z powrotem są korki, najpierw się tym zajmijcie potem rozbudowa torów..

    • 9 5

    • nie koleś (1)

      blachówy precz, a tramwaj zamiast

      • 0 0

      • obcislogaci się odezwał.

        rowerem na spacerowej, pod górkę jedz, ekologicznie a za tobą sznur aut:-)

        • 0 0

  • Tak dla tramwaju.

    W końcu miałabym jak dojechać do pracy, gdyby był tramwaj i tak przesiadam się 3 razy.

    • 1 4

  • a-psik (2)

    wylozyc kilkanascie milionow euro,na tramwaj do ZOO pomysl na miare XXiw...
    autobus kursuje raz na 0.5godz.i nie ma oblozenia pelnego,a tramwaj co 20min. w max.oblozeniu i ponad milion odwiedzajacych ludzi szczegolnie w okresie zimowym...a tam gdzie jest wieksza potrzeba linii tramwaju do Sopot,Osowej,Westerplatte nie ma rzadnych szans !!!

    • 3 1

    • A po cholerę kotuś tobie tramwaj na Westerplatte?

      Takie tam tłumy walą, że ZTM rżnie tam ofertę jak na wsi - i nawet nie ma komu krzyczeć, że gorzej. To samo z Sopotem: tram do Reja niczego nie rozwiązuje, więc po co się w niego bawić?

      • 1 0

    • Jurek, ale właśnie po to masz projekt rozwoju zoo żeby ściągnąć do niego ludzi. We Wrocławiu czy zima czy lato zoo pełne ludzi, kolejki wielkie, korki olbrzymie. Potencjał jest.

      Żeby nie było. Tramwaj uważam za zły pomysł, ale deptak w tym miejscu z ograniczonym ruchem drogowym jak najbardziej.

      • 0 0

  • zróbmy krok dalej

    Zróbmy krok dalej, zamiast tramwai poprowadźmy tą drogą kolej metropolitalną... a co! ... pan architekt chyba niedosypia, że przychodzą mu tak absurdalne pomysły do głowy.

    • 4 0

  • Tiiaaaa tramwaju w jezdni samochody stojąc w korku nie zablokują (1)

    • 1 1

    • i jeszcze jedno, ten tramwaj ma być spalinowy

      no bo przecież autor profesjonalista zapomniał umieścić trakcję na wizualizacji

      • 1 1

  • Deptak

    I to ma być kolejny argument dla realizacji tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej... Za kilka lat obudzimy się z ręką w nocniku i będziemy debatować jak odzyskać dla mieszkańców Pas Nadmorski, ale już będzie za późno. Wszystkie publikacje, artykuły i projekty zmierzają do przekonania mieszkańców, że tunel jest super, jest niezbędny i sami go chcemy. Tymczasem chodzi tylko o kasę, takie malutkie 2 miliardy, a ile to prowizji! Smutne. A Pas Nadmorski - jak już nikt nie będzie chciał przedzierać się przez trasę szybkiego ruchu - sprzedamy deweloperom.

    • 4 1

  • A nie lepiej puścić tramwaj przez Kołobrzeską?

    • 4 1

  • zoo to teraz mamy w parlamencie i belwederzre, nie trzeba tramwai.

    kościoły lepiej zacznijcie budować...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane