- 1 Mała uliczka, duży problem (185 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (460 opinii)
- 3 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (95 opinii)
- 4 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (124 opinie)
- 5 Był senator skazany na więzienie (81 opinii)
- 6 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (287 opinii)
Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.
Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO
- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej , jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.
Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem , który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.
- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy , powstaje bezkolizyjny wjazd do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej
Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką do ul. Pomorskiej , po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej .
Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego . Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych , by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.
Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej , gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).
Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego i Stary Rynek Oliwski . Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.
Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku .
Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego , Opacka i Nowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?
- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.
Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.
- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Opinie (193) 1 zablokowana
-
2015-11-26 07:00
Naprawdę dobry kierunek zmian
Tak trzymać!
- 1 3
-
2015-11-26 07:26
Tramwaj do zoo a w środku lasu może jakaś pętla autobusowa spacerowa i tak jest zakorkowana
- 1 0
-
2015-11-26 07:58
Oliwa
Propozycja autora burzy całkowicie klimat starej Oliwy. Już widzę kolejne słupy, przewody. Tramwaj zabytkowy wyglądał zupełnie inaczej niż duże współczesne.
Można pomyśleć raczej o pojazdach elektrcznych na akumulatory (typu duży Melex),
na gaz czy co podobnego. Nie psujmy klimatu Oliwy.- 6 5
-
2015-11-26 08:22
fajny pomysł, facet włożył w to sporo pracy- gratuluję-mam nadzieję, że Gdańsk
poprze projekt- potrzebne są nowe pomysły i rozwiązania wybiegające mocno w przyszłość
- 3 7
-
2015-11-26 08:57
zoo (2)
Wreszcie ktoś pomyślał o pracownikach z zoo którzy nie mają jak wracać z pracy później niż o 15.00 i muszą chodzić na pieszo lub zamawiać taksówkę. Nie wszystkich stać żeby jeździć taksówkami,a bilety miesięczne płacimy.
- 5 2
-
2015-11-26 11:27
A nie można by poprosić ZTM o więcej autobusów? (1)
Jakieś mniejsze busiki, nie przegubowe jamniki?
- 1 0
-
2015-11-26 13:42
Albo wracać na słoniu. Słoń pod blokiem na parkingu.
- 0 1
-
2015-11-26 09:10
no i teraz będzie okazja
zmienić nazwę ulicy, która błędną jest właśnie tylko w Gdańsku. Bo nie widzę powodu dla uczczenia poczty gdańskiej czyli Niemieckiej, a powinna być ulica Poczty Polskiej w Gdańsku jak noszą nazwę ulice wielu miast Polski choćby w Pruszczu Gdańskim
- 5 1
-
2015-11-26 10:35
Tramwaj na Karwieńską to
poroniony pomysł. Urok tego miejsca polega właśnie na tym, że nie ma tam tramwajów i tłumów ludzi (pomijając okres wakacyjny) i niech tak pozostanie...
- 4 0
-
2015-11-26 11:19
Do zoo tłumy chodzą czy jeżdżą 4-5 m-cy w roku
Co tramwaj będzie woził poza sezonem ? A po co deptak ? Żeby z bliska obejrzeć szyldy banków ?
- 6 0
-
2015-11-26 11:22
Do spacerowania w Oliwie jest Park
Pomysłem wartym rozbicia o kant stołu jest robienie "deptaka", po którym będą jeździły:
1)tramwaje
2)autobusy
3)dostawcy
4)mieszkańcy
5)pojazdy uprzywilejowane.
Czy Państwo to już widzą? - To nie będzie deptak, a "Osiedle Zamknięte Opata Rybińskiego". Oznaczałoby to również, że korki na Opata Rybińskiego nie będą pomniejszone, tylko przesunięte w tunel pod lasem. To oznaczałoby, że dojazd do Przymorza, Zaspy, okolic Bażyńskiego/Kołobrzeskiej(Uniwersytet, aktualnie rosnące centrum biznesu) nie skróci się po wybudowaniu tunelu, a raczej się wydłuży, zakorkuje się Grunwaldzka, bo przejmie cały ruch z Polanki(ta opustoszeje).
Widzę więcej wad, ale nie chcę wydłużać postu.- 8 2
-
2015-11-26 13:16
Przecież to znowu chore mżonki... (2)
...zafajdanych miłośników "miejskiego" stylu życia.
- 2 0
-
2015-11-26 13:41
Mimo wszystko mrzonki
- 0 0
-
2015-11-26 13:41
Mimo wszystko mrzonki
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.