• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Bohaterów Getta. Jak pogodzić miasto i mieszkańców ulicy?

Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Południowy fragment ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. Mieszkańcy bronią się przed poprowadzeniem nią tramwaju. Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują rozwiązania, które mają przekonać mieszkańców do zmiany zdania. Południowy fragment ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. Mieszkańcy bronią się przed poprowadzeniem nią tramwaju. Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują rozwiązania, które mają przekonać mieszkańców do zmiany zdania.

Wpięcie trasy tramwajowej z Piecek-Migowa do Wrzeszcza przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wzbudza kontrowersje wśród jej mieszkańców. Słyszane są głosy, że tramwaj oznaczać będzie śmierć ulicy i wiekowych, pięknie zdobionych kamienic. Postanowiliśmy przyjrzeć się tej sprawie oraz zaproponować działania, które mogą pogodzić dążenie władz miasta do zapewnienia sprawnej komunikacji miejskiej i mieszkańców chcących zachować urok swojej ulicy - piszą członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.



Świat pokazuje, że tramwaj może być przyjaznym środkiem transportu dla wszystkich - zarówno pasażerów, jak i jego sąsiadów. Na początek pragniemy przedstawić kilka wybranych przykładów pokazujących symbiozę tramwaju z gęstą zabudową.

Tramwaj wśród miejskiej zabudowy - da radę to zrobić



Ulica Wybickiego w Grudziądzu jest przykładem poprowadzenia ruchu tramwajowego w towarzystwie historycznych budynków i wbrew pozorom nie jest to element miejskiej "starówki". Piękne zdobione pierzeje, ustawione dość blisko siebie, a pośrodku trasa tramwajowa obsługiwana dość wiekowym taborem.

Ulica Wybickiego w Grudziądzu. Ruch tramwajowy nie wpływa tu na stabilność budynków równie wiekowych, jak te na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. Ulica Wybickiego w Grudziądzu. Ruch tramwajowy nie wpływa tu na stabilność budynków równie wiekowych, jak te na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku.
Mimo to wśród mieszkańców nie słychać głosów oburzenia, a ulica jest w pełni funkcjonalnym miejscem tętniącym życiem. Znaleźć tam można sklepiki, stragany i produkty lokalne - całość stanowi niezwykle klimatyczne miejsce.

Tramwaj nadaje ulicy miejski charakter, jednocześnie w pełni komponując się z działalnością mieszkańców i dawnymi budynkami.

Podobnie rzecz ma się we francuskim Montpellier. Tramwaj wijący się powoli wśród bogatej architektury i zieleni uzupełnia charakter mieszkalnego deptaka. Pełno tutaj działalności gastronomicznej i towarzyszących ogródków letnich.

Tramwaj we francuskim Montpellier porusza się wąskimi uliczkami centrum miasta. Tramwaj we francuskim Montpellier porusza się wąskimi uliczkami centrum miasta.
Montpellier pokochało tramwaje stosunkowo niedawno - sieć zaczęto budować w 2000 roku i wciąż intensywnie stawia się na jej rozrost. Linie kursują z wysoką częstotliwością, a niegdyś zakorkowane ulice centrum zamieniły się w odwiedzane tłumnie deptaki z tramwajem w roli głównej.

Przykładów nie trzeba jednak szukać daleko. Ulice Strajku Dokerów, Oliwska, Rybołowców, Władysława IV i Wolności w Nowym Porcie to przykład z naszego rodzimego gdańskiego podwórka. Tramwaje jeżdżą tu w zasadzie "od zawsze", frekwencja dopisuje, a narzekań nie słychać.

Wieloletnia obecność tramwajów na wąskich ulicach i w otoczeniu dawnych budynków Nowego Portu nie wywołuje żadnych krytycznych głosów ze strony mieszkańców. Wieloletnia obecność tramwajów na wąskich ulicach i w otoczeniu dawnych budynków Nowego Portu nie wywołuje żadnych krytycznych głosów ze strony mieszkańców.
Wieloletnie przyzwyczajenie i dobra oferta połączeń tramwajowych sprawiły, że głosy krytyczne są praktycznie niezauważalne.

Obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są zrozumiałe



Rozumiemy jednak obawy mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego i lęk przed nowym środkiem transportu pod ich oknami. Prawdopodobnie pochodzi on z upowszechnianych stereotypów, że tramwaj jest brzydki, głośny, nie daje ludziom spać i zrzuca szklanki z półek.

Co wpływa na taki obraz tramwaju w oczach mieszkańców? Jak temu zaradzić i sprawić, żeby z tramwaju czerpać maksymalnie wiele korzyści?

Najważniejsze negatywne czynniki wymieniane w dyskusjach o możliwościach budowy tramwaju na BGW



Czy zaprezentowane rozwiązania przekonają mieszkańców ul. Boh. Getta do zaakceptowania tramwaju?

Pierwszym z nich jest głośność przejazdu przez długie proste odcinki. Na małej przestrzeni między kamienicami dźwięki generowane przez przejeżdżający tramwaj kumulują się, przez co wydaje się być głośniejszy niż na otwartej przestrzeni.

Aby nie generować zbyt dużego natężenia hałasu, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo ruchu ulicznego, warto rozważyć ograniczenie dopuszczalnej prędkości na odcinku ulicy Boh. Getta Warszawskiego. Tramwaj jadący powoli wytwarza mniejszy szum silników trakcyjnych, a wolniej toczące się koła przekazują mniejsze siły na konstrukcję toru. Byłby to przykład dostosowania prędkości do warunków otoczenia.

Oprócz zmniejszonego hałasu pozostaje jeszcze problem wibracji. Można jednak je istotnie ograniczyć, ale najpierw musimy poznać, jakie dokładnie częstotliwości drgań mogłyby negatywnie wpływać na otaczające budynki.

Aby to określić, niezbędne będzie przeprowadzenie analizy geologicznej oraz analizy drgań własnych budynków. Na tej podstawie zostanie ustalone, jakie częstotliwości mogą wpływać na erozję budynków.

Dzięki temu jest możliwe zastosowanie technologii ograniczających wibracje, dopasowanych indywidualnie wedle potrzeb mieszkających w budynkach osób.

Dobór rozwiązań wibroizolacyjnych, dedykowanych danej organizacji ruchu (tutaj zapewne będą to tramwaje i samochody osobowe) to zadanie dla specjalistów, którzy pomogą w dobraniu skutecznych rozwiązań. Należy unikać prób stosowania najtańszych zamienników dla materiałów wibroizolacyjnych, gdyż może skończyć się to negatywnie dla mieszkańców i ich budynków - na takich wieloletnich inwestycjach nie warto oszczędzać.

Kolejnym istotnym aspektem, budzącym niepożądane wrażenia dźwiękowe (piszczenie), jest przejazd tramwaju po ciasnym łuku.

Lokalne przykłady łuków przy przystanku Twarda lub przy Galerii Bałtyckiej pokazują, że z biegiem eksploatacji tramwaje same potrafią zwiększyć szerokość toru na łuku, ścierając krawędzie szyn, co w dłuższej perspektywie ogranicza hałas. Takie wtórne odkształcenie jest jednak szkodliwe dla szyn, których wytrzymałość obniża się.

Przykład zużycia bocznego na łuku na przystanku Twarda w Gdańsku. Przykład zużycia bocznego na łuku na przystanku Twarda w Gdańsku.
Aby uniknąć takiego działania i z góry wyeliminować niekorzystny hałas, można zastosować zwiększenie rozstawu szyn. Takie rozwiązania można zastosować w przypadku nawierzchni bezpodsypkowej, wylewanej na mokro.

Faktem jest, że budowa w takim przypadku trwa długo i jest problematyczna, ale jest to konieczne celem zapewnienia najwyższej jakości i maksymalnej redukcji hałasu.

Jeśli uda się przekonać inwestorów do zastosowania najlepszych rozwiązań na etapie budowy, kolejnym elementem jest dbałość o powierzchnię toczną główek szyn oraz o powierzchnie kół pojazdów w czasie eksploatacji.

Bardzo niebezpieczne może być zużycie faliste, którego wielkość musi być kontrolowana w czasie regularnych badań oraz likwidowana poprzez szlifowanie szyn. Nie można też dopuścić do wjazdu na ten odcinek tramwajów z odkształconymi obręczami kół - z płaskimi miejscami lub nalepami, które powodują powstanie bardzo silnych drgań.

Aby w należyty sposób zadbać o ul. Boh. Getta Warszawskiego w czasie prowadzenia wieloletniego ruchu tramwajowego, należałoby opracować dokumenty w postaci instrukcji eksploatacyjnych, wyszczególniających regularne badania zużycia falistego czy stosowanie prewencyjnych szlifowań szyn.

W przypadku taboru tramwajowego trzeba zadbać o regularność przeglądów stanu obręczy, zapobieganie odkształceń, mogących wpłynąć na potencjalne zniekształcenie toków szynowych.

To ostatnie zagadnienie nie dotyczy jedynie ul. Boh. Getta Warszawskiego, ale powinno zostać zastosowane globalnie na całym gdańskim taborze na wszystkich trasach.

Elementem infrastruktury tramwajowej, o którym nie możemy zapomnieć, jest sieć trakcyjna.

Najestetyczniejszym rozwiązaniem, stosowanym przy gęstej historycznej zabudowie, jest zawieszanie sieci na fasadach pobliskich budynków. Dzięki temu unikamy stawiania słupów trakcyjnych, mogących negatywnie wpływać na wygląd ulicy.

Takie rozwiązanie wymaga jednak zgody właściciela budynku. Jako że zawieszenie sieci trakcyjnej na budynku wymaga prac budowlanych na elewacji, być może mieszkańcy na północnym odcinku ulicy byliby skłonni podjąć rozmowy w zamian za wyremontowanie frontów ich budynków? Taka symbioza często wychodzi na dobre.

Ostatecznością byłby montaż słupów trakcyjnych, które z kolei można ucharakteryzować na historyczny wygląd, pełen zdobień i dekoracji.

W północnej części ulicy, gdzie budynki stoją bliżej siebie, sieć trakcyjna mogłaby zostać rozciągnięta między ścianami kamienic. W części południowej słupy trakcyjne byłyby niezbędne. No chyba że tramwaje jechałyby tędy na akumulatorach. W północnej części ulicy, gdzie budynki stoją bliżej siebie, sieć trakcyjna mogłaby zostać rozciągnięta między ścianami kamienic. W części południowej słupy trakcyjne byłyby niezbędne. No chyba że tramwaje jechałyby tędy na akumulatorach.
W odcinku południowym ulicy słupów raczej nie da się uniknąć, ale można ograniczyć ich negatywne oddziaływanie poprzez ulokowanie pomiędzy drzewami. Sprawiłoby to, że słupy nie będą rzucały się w oczy, a główną rolę w wyglądzie ulicy grałaby roślinność. Można też rozważać instalację w tramwajach specjalnych akumulatorów, ale jest to rozwiązanie niezwykle drogie i mało efektywne.

Parking dla mieszkańców w zamian za likwidację miejsc na ulicy



Faktem jest, że poprowadzenie ruchu tramwajowego przez ul. B.G.W. uniemożliwiłoby parkowanie samochodów na jezdni. Logicznym jest też, że mieszkańcy z dnia na dzień nie pozbędą się swoich pojazdów, o ile w ogóle byliby chętni to uczynić.

Propozycja utworzenia parkingu wyłącznie dla mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Propozycja utworzenia parkingu wyłącznie dla mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Rozwiązaniem problemu mogłoby być utworzenie parkingu na gminnej działce, znajdującej się w południowym odcinku ul. B.G.W. Obecnie jest to niewykorzystane klepisko, pełniące rolę dzikiego parkingu, które nie jest wizytówką tego miejsca.

Nowy, uregulowany i utwardzony parking mógłby pomieścić nawet około 30 samochodów. Aby uniknąć zabetonowania terenu, nawierzchnię parkingu można wykonać z ażurowych płyt, pozwalających na wzrost roślinności w otworach. Celem zmaksymalizowania korzyści z nowego parkingu powinien być on dostępny wyłącznie dla mieszkańców ulicy.

Dodatkowym aspektem ograniczającym negatywne oddziaływanie na budynki powinna być strefa uspokojonego ruchu samochodowego, z wyłącznym dopuszczeniem ruchu dla mieszkańców. Dostawy do sklepów i postój użytkowników przyjezdnych powinny odbywać się na ulicach poprzecznych (głównie na ul. Politechnicznej), na których należy w pierwszej kolejności zadbać o stan nawierzchni.

Ulica Bohaterów Getta Warszawskiego ma być elementem trasy GPW, z której korzystać będą dziesiątki tysięcy ludzi każdego dnia. Naturalnym jest, że pasażerowie obserwują otoczenie w czasie podróży, a okolice tras tramwajowych zawsze powinny reprezentować wysoki standard. Można więc przypuszczać, że władzom miasta zależeć będzie na pozytywnym odbiorze ulicy B.G.W. wśród pasażerów. Dofinansowanie remontów zabytkowych kamienic powinny być więc uzupełnieniem obrazu ulicy, która dzięki tramwajowi mogłaby wypięknieć.

Podsumowując, europejskie przykłady pokazują, że tramwaj wśród gęstej, zabytkowej zabudowy jest czynnikiem korzystnym i może wpływać pozytywnie na rozwój lokalnych centrów. Podobnie może stać się na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego, która dzięki tramwajowi może zyskać na znaczeniu i stać się jedną z wizytówek Górnego Wrzeszcza.

Aby tramwaj nie był utrapieniem, lecz szansą na lepsze, należy skupić się na przygotowaniu kosztownych i zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Tylko wysoki standard i jakość wykonanych prac mogą wykreować ulicę B.G.W. na perełkę, chętnie odwiedzaną i prezentującą oryginalną klasę. Przygotowana wyżej argumentacja wskazuje, że Mieszkańcy i Władze Miasta powinni podjąć rozmowy, aby tramwaj przyniósł dla nich maksimum korzyści, proponując konkretne pomysły.

Liczymy, że uda się wspólnie z mieszkańcami i władzami miasta wypracować optymalny model realizacji inwestycji, w którym tramwaj wejdzie w pełną symbiozę z otoczeniem, z korzyściami dla wszystkich stron.

Artykuł pierwotnie opublikowany na stronie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego

Tramwaj z Piecek-Migowa do Wrzeszcza


W marcu tego roku miasto wybrało firmę BPBK z Gdańska, która w ciągu dwóch lat ma przygotować ostateczny projekt całej trasy. Otrzyma za to ponad 4,8 mln zł.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje jednak odwołanie od decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która wcześniej zgodziła się na poprowadzenie tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

W lutym GDOŚ poinformował, że decyzję wyda do 30 lipca.

Przeciwko poprowadzeniu tramwaju tą ulicą protestują jej mieszkańcy.
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (297) ponad 10 zablokowanych

  • (10)

    W zamian za zlikwidowane miejsca parkingowe miasto zrobi parking w miejscu gdzie dziś jest parking. No dzięki łaskawcy.

    • 107 21

    • (1)

      Czytam drugi raz i ciągle nie widzę tych potencjalnych korzyści dla mieszkańców o których wspomina ostatni akapit. Ani jednej.

      Że wizytówka Wrzeszcza z tym blokiem i garażami? Bez jaj. I jaka to niby korzyść?

      • 77 18

      • Tak wlasnie niszczy sie GDańsk. Durnymi projektami. Wladze miasta z tego wieku nie miały pomysłu na miasto i to widać.

        T trasa ma isc przez tereny lesnę, przyrodnicze zakątki i ujecia wody oraz doprowadzajace infrastrukture do juz istniejacych domów.

        Juz teraz widac jak awarie sie rozszerzają w niemal kazdym skrawku miasta. Na ulicy gdzie wbudowali dodatkowo pięc bloków na ul. Noskowskiego jest kompletny paraliż obecnie bo kanalizacja kladzona tam niecale 20 lat temu odmowila juz wspolpracy. Saur sie poddal. Teraz codziennie musi przyjedzac szambowóz i wypompywać odchody dwa raz dziennie.

        • 11 3

    • drodzy mądrale - po prostu zróbcie sobie tramwaj pod waszym domem (4)

      argumenty "za" już macie

      • 13 10

      • (3)

        Hah, ja akurat mam tramwaj po swoim domem. Dramatu nie ma.

        • 6 6

        • Masz tramwaj pod domem? (2)

          Gdzie mieszkasz?

          • 1 4

          • RODO (1)

            • 3 0

            • Na dzialkach rkreacyjnych sa altanki, a nie domy. Nawet gdy wygladaja jak domy :)

              • 1 0

    • Miasto wam zabrało prywatną ziemię na której zrobiliście parking? A to nicponie o_O

      • 3 3

    • w tym miejscu nie ma parkingu

      Ile można tłuc, że pusty plac =/= parking?

      • 1 0

    • Poprowadzić tramwaj ul Do Studzienki

      Poprowadzić tramwaj ul Do Studzienki. Już tam dwa budynki gotowe są do wyburzenia. Czy na te tereny czeka deweloper . Dlatego taka ściema z konsultacjam

      • 1 1

  • Katastrofa (4)

    Miasto dorzuć się do remontu, kpina te budynki rozlecą się od wstrząsów. Podobne problemy są na Mickiewicza i odpowiedź miasta. Ależ to jest naturalne zużycie budynków. Już za Niemca przecież jeździł w pobliżu tramwaj.

    • 74 48

    • Cała ta trasa jest od początku do końca projektem jakis samobójców. (1)

      I poczynajac od zbiornika na Wileńskiej już.

      • 12 4

      • "jak pogodzić miasto i mieszkańców ulicy" Zmieniając zarząd i radę miasta.

        "jak pogodzić miasto i mieszkańców ulicy"

        Zmieniając zarząd i radę miasta.

        • 2 3

    • A potem ruski czoug

      • 1 2

    • Tylko, że

      za Niemca tramwaje były dużo lżejsze i budynki nie pękały/osiadały w takim stopniu jak teraz.

      • 6 4

  • ekologia (1)

    Szko da mieszk ańców.Z Rat uszem i dewelo perami nie wyg racie.

    • 58 28

    • Piłaś nie pisz.

      • 12 11

  • Szklanki można obwijać papierem (1)

    Miasto powinno dostarczyć papier do obwijania szklanek -wtedy mieszkańcy będą zadowoleni :)

    • 66 18

    • Oraz wypłacić wysokie odszkodowania

      za znaczne obniżenie wartości nieruchomości wskutek planowanej inwestycji.

      • 5 2

  • Powinniście się cieszyć, że zrobią tramwaj prosto z Moreny do Wrzeszcza. (5)

    Jeszcze tylko powinni pociągnąć go do Legionów. A jak tak chcecie narzekać to tłuczcie się przepełnionym 162 i tramwajami z Gdańska

    • 50 85

    • To dajcie dwa razy więcej 162, a nie twórzcie bezsensowną inwestycję.

      • 20 6

    • Czy kiedyś głos Kowalskiego coś znaczył dla tych na stołkach ? Metro na świecie rozwiązuje takie problemy.

      "Tramwaj nadaje ulicy miejski charakter". Po prostu trzeba się wyprowadzić chyba ,że ktoś chce mieć tramwaj przed oknem. Co za luksus. Natomiast po wyprowadzce mieszkańców firmy chętnie przejmą własności z zamiarem wyburzenia lub nie. Ludzie mieszkający przy planowanej trasie tramwajowej nie mają tu nic do powiedzenia ,włodarze przepychają temat. Układ już prawie jest domknięty.

      • 12 3

    • A gdzie jest ta Morena???

      • 3 1

    • jak myslisz, gdzie będą jechać pasażerowie 162 (1)

      po oddaniu tej linii tramwajowej do eksploatacji?

      • 0 0

      • do Wrzeszcza,

        przecież nie do Brzeźna

        • 0 0

  • Od 50 lat mieszkam przy ulicy po której jeździ tramwaj. Żyję i przedwojenny budynek nada stoi. (2)

    • 82 56

    • A cały jest

      A na piasku czy palach ? I chyba na prostym odcinku.

      • 5 6

    • ale nie powiedziales czy nie chcialbys mieszkac w cichej uliczce z drzewami blisko centrum.

      to ze zyjesz to za malo.

      • 7 3

  • Na Havla też narzekali moi drodzy I kochani (1)

    A teraz się przyzwyczaili i są zadowoleni. Teraz to inna technologia cicho i zgrabnie

    • 53 78

    • Zmieszkaj obok torowiska tramwajowego.

      A potem pisz. Hawla to autostrada tramwajowa daleko od okien budynków..

      • 12 2

  • Tramwaje kursujące po starym mieście wyglądają niesamowicie klimatycznie. (10)

    • 55 42

    • to już jest choroba (8)

      zapraszam do gabinetu

      • 8 11

      • Delikatnie mówiąc - nie znasz się. (7)

        Pojedź kiedyś na Stare Miasto do Poznania albo Krakowa, albo do Wrocławia na Szewską, to zrozumiesz że symbioza tramwaju i starej historycznej zabudowy może być nieomal idealna.

        • 12 12

        • Widziałem, jak byłem z rodziną na urlopie, akurat przechodziliśmy obok jedząc lody

          • 8 0

        • "symbioza tramwaju i starej historycznej zabudowy może być nieomal idealna." (5)

          Na zdjęciu.

          Mieszkam w ponad stuletnim budynku przy dużym zakręcie torów tramwajowych i górce, z której się rozpędzają.
          Na podstawie tego doświadczenia mogę autorytatywnie powiedzieć, że tę symbiozę widziałeś na zdjęciu albo podczas wizyty referencyjnej.
          Możesz nawet powiedzieć, że w Pradze tramwaj przejeżdża przez dzielnicę ambasad pod Hradczanami.
          I co z tego?

          • 10 3

          • najlepiej drezyną wszędzie jechać (1)

            i stać 2 godziny w korku w zapchanym autobusie :)

            • 3 1

            • tramwaje też stoją

              szczególnie w gdańsku

              • 1 0

          • A ja kiedys zatrudnilem budowlanca, ktory okazal sie pijakiem i teraz autorytatywnie stwierdzam, (2)

            ze wszystkie wspaniale budowle swiata to tylko fotomontaz, bo niemozliwe, zeby pijacy takie rzeczy budowali.

            • 1 3

            • a wiesz jak oni to budowali? (1)

              Z batem na plecach.

              I nie są te budowle wspaniałe dlatego, że oni je budowali a dlatego, że łebski i znający się na rzeczy architekt je zaprojektował... Co również nie zawsze się udaje.

              Te metody w ZDiZ raczej nie przejdą.
              A ja mam organoleptyczne i namacalne efekty pracy ZDiZ i GAiT
              Wiec słaba analogia.

              • 0 0

              • Po pierwsze, aluzji nie pojales. Po drugie, Piramid nie zbudowali zydowscy niewolnicy poganiani batem przez zlego Egipcjanina.

                • 0 1

    • tramwaj na Długą

      z przystankiem pod ratuszem, aby załatwić sprawy urzędowe

      • 0 1

  • qrt (1)

    W tym mieście nie ma czegoś takiego jak profesjonalizm. Wszyscy dobrze wiedzą, że będzie robione po najniższej cenie. Daleko nie trzeba szukać niedawno zgłaszaliśmy jako wspólnota zapadnięte studzienki i dziury w ulicy. Największe drgania występują gdy przejeżdżają ciężkie samochody lub autobusy zjeżdżające wieczorem do zajezdni i na pewno nie jadą z przepisową prędkością. Budynek drży ściany pękają a z półek spadają przedmioty. Rada ZDIZ w Gdańsku - zróbcie badania drgań - koszt od 10 000 do 14 000 za dobę pomiarów. Kogo stać na takie badania, gdzie wystarczy zobaczyć, że w momencie najazdu na dziury i zapadnięte studzienki występują drgania. Lepiej zastosować spychologię niż naprawić infrastrukturę. Na BGW będzie tak samo :)
    Pozdrawiam mieszkańców BGW i nie dajcie się zmanipulować. gdańsk nie dba o mieszkańców.

    • 99 16

    • Racja, elegancji na pewno nie będzie w tym a mieszkańcy będą mieli

      budowę linii przez 2-3 lata.
      Ja nie rozumiem, dlaczego nie ciągnąć tramwajów w sposób naturalny, wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych, w tym wypadku dalej w dół Potokową i Słowaka do GB.

      • 6 1

  • Olać mieszkańców - jak się spotka trzech Polaków to jeden ma zawsze inne zdanie! (4)

    Najważniejszy jest rozwój miasta - tramwaj powinien być !

    • 23 75

    • a co to za rozwój dla miasta tramwaj, który będzie jechał dłużej niż autobusy?

      i jak zrobią tramwaj, to kursy autobusów zabiorą, tak tylko przypominam ;)

      • 25 3

    • TR (1)

      Jak już trollujesz to z finezją proszę :):):)

      • 9 3

      • Jak??

        Cep i finezja?!

        • 1 0

    • "tramwaj powinien być"

      w odpowiednim miejscu.

      A to nie jest miejsce odpowiednie.
      Puśćcie tramwaj Jaśkową. Jeszcze krócej i łatwiej. W sam środek Wrzeszcza.

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane