• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Łostowice w połowie maja. My jechaliśmy już dziś

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Poznaj nową trasę tramwajową na Łostowice

Przejazd spod Dworca PKP w Gdańsku do pętli na Łostowicach zajmie 19-20 minut. Mieszkańcy pojadą tą trasą w połowie maja.



Za trzy tygodnie, czyli w połowie maja, pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową wzdłuż al. Havla do pętli Łostowice Świętokrzyska. Do tego miejsca skrócona zostanie także większość linii autobusowych z tzw. dzielnic południowych.



Tramwaje na nowej, prawie trzykilometrowej linii, pojadą wzdłuż ul. Witosa, a następnie al. Havla. Zatrzymają się na przystankach: Cieszyńskiego, Cebertowicza, Wilanowska, Przemyska, Płocka i na pętli. Dodatkowo tramwaje zatrzymają się w ciągu al. Sikorskiego przed pętlą Chełm Witosa (przez samą pętlę przejadą bez zatrzymania).

- Dziś ruch aut na przecięciu z torami tramwajowymi sterowany jest przez sygnalizację świetlną o stałym cyklu, ale w momencie oddania trasy tramwajowej, pojazd szynowy miał priorytet, dzięki tzw. pętli indukcyjnej - mówi Romuald Nietupski, wiceprezes zarządu Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Pętla przy ul. Świętokrzyskiej będzie funkcjonować podobnie do tej na Chełmie, czyli przesiadki między tramwajem oraz autobusem będą odbywały się "drzwi w drzwi".

- Na nowej pętli bieg kończyć będą linie tramwajowe 2, 6 oraz 7. Łączna częstotliwość kursowania w godzinach szczytu wyniesie co 3 minuty i 20 sekund. Do pętli skrócona zostanie większość linii autobusowych. Będą one mieć wprawdzie krótsze trasy, ale za to będą kursować częściej. Na Chełmie zawracać będą natomiast tramwaje linii 11 oraz autobusy linii 156 - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym w godzinach szczytu wyniesie ok. 19 - 20 minut.

Na pętli pojawi się także publiczna toaleta oraz punkt obsługi klienta, gdzie będzie można kupić bilet lub przedłużyć ważność karty miejskiej. Na razie nie planuje się montażu biletomatów. - Za montaż automatów odpowiada prywatna firma i to ona decyduje po uwzględnieniu popytu na tego typu usługi, gdzie pojawią się urządzenia do sprzedaży biletów. W ramach nowej trasy pojawi się na pewno jeden automat, w ciągu ul. Witosa - mówi Zomkowski.

Co jest w stanie zachęcić cię do przesiadki z auta na komunikację miejską?

Dla kierowców i rowerzystów, którzy chcieliby tu zostawić swój pojazd, przygotowano odpowiednio 150 oraz 200 miejsc na parkingu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy będzie on w pełni bezpłatny. Na razie urzędnicy zapowiadają obserwacje ruchu w tym rejonie i wykorzystania nowych miejsc postojowych. Bezpieczeństwo postoju ma zapewnić docelowo zainstalowany monitoring miejski.

Niestety, pętla posiada też kilka wad. Najważniejsza z nich, wynikająca z własności gruntów, to okrężna droga z bloków na Oruni Górnej (oficjalne dojście) lub spacer wąskim przesmykiem za ekranem akustycznym (nieoficjalne przejście). Na pętli pojawiły się także ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej, lecz w formie monitorów LCD, na których trudno cokolwiek odczytać w słoneczny dzień. Brakuje także chodnika w linii prostej pomiędzy bocznym parkingiem samochodowym a pętlą.

Pętla Łostowice Świętokrzyska będzie przypuszczalnie ostatnią inwestycją w tworzeniu układu szyn dla typowego zawracania pojazdów. Tramwaje na Morenę będą zmieniać kierunek z użyciem tzw. trójkąta torowego lub przy wykorzystaniu tramwajów dwukierunkowych. Być może jeszcze przed jej uruchomieniem, planowanym na 2014 rok, pojawi się w Gdańsku nowy tabor.

- Negocjujemy z jednym z zachodnioeuropejskich miast kupno 16 dwukierunkowych, używanych tramwajów. Będą one, podobnie jak Dortmundy, poddane modernizacji. Jeżeli dojdzie do transakcji, na gdańskich torach pojawią się w 2013-14 roku. Dodatkowo planujemy zakup 4-5 zupełnie nowych tramwajów, także dwukierunkowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przejazd przebudowanym torowiskiem w Brzeźnie i Nowym Porcie.

Przejazd wyremontowanym torowiskiem na terenie Strzyży i Wrzeszcza.

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • takie bubla jak ta linia dawno nie widziałem. 15km/h, co chwile postój (czerwone) no i fatalnie wykonane torowisko

    tak rzuca że trzeba się trzymać żeby nie wypaść z siedzenia. dramat!!!!

    • 0 1

  • Parking rowerowy na nowej pętli to lipa

    Nowa Pętla znalazła się na trasie mojej krótkiej przejażdżki rowerowej. Oglądałem też znajudjący się na niej parking rowerowy Bike and Ride i mam pytanie dlaczego on jest zamknięty na klucz i czy wogule go otworzą. Po drugie dlaczego jest on zadaszony częściowo a nie w całośći , to kpina jakaś jest zadaszenie dla wybrańców czy co. Po trzecie kto będzie z niego korzystał , bo jak w radiu Gdańsk mówili że będzie np. z Zakoniczyna podjechać do nowej pętli , pytanie tylko jak ruchliwą Świętokrzyską , gdzie jedzie samochód za samochodem , a z Mojego Marzenia jak po dziurawym polnym dukcie , który po deszczu napewno zamieni się w bagno. Ludzie przed wybudowaniem tego parkingu powninniście zrobić najpierw ścieżki rowerowe na Świętokrzyskiej i do Mojego Marzenia. Tylko od strony Oruni Górnej wyasfaltowano ciąg pieszo - rowerowy i to wszystko , poza oczywiście super ścieżką na Al. Havla

    • 0 0

  • może jestem w tym odosobniony (2)

    Ale mnie od komunikacji kolektywnej nie odpychają ceny biletów czy czas dojazdu, tylko coś co nigdy nie było uwzględnione w podobnych ankietach jak ta dołączona do powyższego artykułu.

    Mnie odpycha sam fakt jazdy z innymi, obcymi ludźmi w tym samym pojeździe, i wszystko co się z tym wiąże. Prostactwo, głupota, hałas, brud. Ogromne natężenie bodźców.

    Gdy stoję w korku lub na światłach w samochodzie i wyprzedza mnie tramwaj, nie czuję żalu czy zazdrości. To, że nie muszę być bombardowany przez dzwonki, wrzaski, pijackie lub schizofreniczne monologi, rechot czy życiowe zwierzenia gimnazjalistów, jest dla mnie znacznie cenniejsze niż węzły przesiadkowe czy klimatyzowane wnętrza.

    Komfort którego wymagam kosztuje. Zdaję sobie z tego sprawę i płacę tą cenę z ulgą, ciesząc się że mam ten wybór.

    • 7 3

    • nie jesteś odosobniony, paniczyków jest sporo tylko nie wszyscy jeszcze mają samochody

      • 0 0

    • Każdy ma swoją definicję komfortu

      Dla mnie komfortem jest to, że mniej płacę korzystając z komunikacji m. a takze to, że nie muszę zawracać sobie głowy prowadzeniem pojazdu...
      P.S. Twoja chorobliwa izolacja od "brudów tego świata" spowoduje, że w momencie nagłej zmiany warunków bytowania będziesz bez szans niczym ślimak bez skorupy.

      • 0 0

  • Wszystko pięknie (12)

    tylko już wiele lat był plan budowy pętli dalej, niż na Witosa i teraz są dwie pętle obok siebie, a miliony poszły plus teren na coś innego, niż zawracanie dwóch linii autobusowych teraz

    • 63 68

    • Minusują, bo nie zajarzyli... (3)

      A sprawa jest prosta - pętli na Chełmie nie miało w ogóle być, tylko nitka pociągnięta na Orunię Górną, wiaduktem nad Podmiejską. Ale że TEsCO podpłaciło, to się i pętla znalazła (zrobiona na kilka lat), i beznadziejna trasa przez osiedle, zamiast po wewnętrznym pasie Armii Krajowej, gdzie od dawna wszystko przygotowane: przystanki, zejścia, kładki. I co najważniejsze - była to trasa BEZKOLIZYJNA. Ale po co robić dobrze, jak można źle, po co zrobić tanio, jak można drogo, po co myśleć, jak można nie myśleć. Witamy w Gdańsku...

      • 26 9

      • Nie wiem gdzie mieszkasz ale jakoś tak się składa że na Chełmie większość mieszkańców zgarniają ulice Witosa / Cieszyńskiego/Cebertowicza i właśnie tam przebiega linia tramwajowa. Mieszkańcy Dragana szczególnie 3/5/7 muszą deptać nie ma rady. Natomiast patrząc na Armii Krajowej i tego co się dzieje za cmentarzem , za jakiś czas wpadną na pomysł przedłużenia torów by wozić klientów do AUCHAN . Będziesz mógł się z nimi zabrać ale skoro boli Cię temat Oruni to nie jest przez przypadek przewidziane machnięcie linii tyle ze troszkę później. Ja się nawet cieszę że otworzą tę linię byłbym bardziej zadowolony gdybym mógł jeszcze dojechać tam swoją Ukraina z Zakoniczyna po jakimś utwardzonym terenie. O ścieżce rowerowej nawet nie marzę.

        • 0 0

      • Sprawa jest prosta (1)

        Jak coś wiesz idź do prokuratora zamiast trollować swoimi pomówieniami.

        • 7 11

        • naprawdę jesteś taki naiwny czy tylko trollujesz?

          • 3 3

    • co ?! (1)

      co ty gadasz ? To gdzie tramwaj ? Na pole jakieś ? hahaha

      • 12 13

      • pomyslal

        ktos jak bedzie sie odbywal ruch w czasie jakiejs awarii, remontu lub innego losowego zdarzenia? wtedy bedzie chociaz mozliowsc puszczenia ruchu do petli na witosa w innym przypadku 7 km lini tramwajowej zastapic autobusami - zycze powodzenia sknerusy - petla im przeszakadza :]

        ps o jakich milionach piszesz - zejdz na ziemie i nie zarazaj innych swoja glup...

        • 0 1

    • parking

      Najlepszy na tej nowej pętli jest parking a dokładnie dojście z niego na przystanek. Jakiś inżynier zapomniał o ergonomii podczas projektowania. Najkrótsza droga z niego jest w linii prostej po trawniku. Oczywiście nie ma tam żadnego chodnika. Według założenia trzeba przejść dookoła -dłuższą drogą. Już widzę jak na świeżutkiej trawce powstaną udeptane ścieżki. Brak słów.

      • 6 0

    • super wynik to będzie kiedy tramwajem dojedziemy do Kościerzyny.. (1)

      • 9 20

      • a to już zelektryfikowali Kościerzynę?

        ;)

        • 10 3

    • no to Chełm teraz będzie prawie odcięty, linia 11 co 20minut będzie jeździć i 108 co 20minut (2)

      do reszty tramwajów nie ma szans się dopchać w godzinach szczytu

      • 17 19

      • skoro przy Bramie Wyżynnej da się swoodnie wsiąść do tramwaju

        to dlaczego na Chełmie ma się nie dać?

        • 20 4

      • prywatny dostwca biletomatów nie wie czy będzie popyt - dziwne...

        • 9 1

  • Fatalnie zlokalizowana pętla!

    Od dawna pisałem i nie zmieniłem zdania, że tę pętlę źle zlokalizowano. Nie było potrzeby, żeby przerzucać ją na drugą stronę ul. Świętokrzyskiej, ten błąd powoduje kolizję ruchu samochodowego z wszystkimi tramwajami tam docierającymi. Tłumaczenie, że będzie kontynuowana dalsza budowa torów tramwajowych w kierunku południowo-zachodnim niczego nie zmienia, bo dalej ma docierać mniej linii tramwajowych (jedna?) i tylko tyle krzyżowałoby się z ruchem
    samochodowym.

    • 1 1

  • a pobocza na Kowale jak nie ma tak nie ma!!!

    Mieszkam na Kowalach , dojezdzam na Chełm do pracy codziennie rowerem. I powiem MASAKRA jest , bo na trasie ul.Niepołomicka - Osiedle Świetokrzyskie NIE MA NAWET POBOCZA !!! jadąc dziurawą ulica narażam sie każdego dnia utrudniając innym kierowcom jazdę .ZRÓBCIE Z TYM COS WRESZCIE

    • 1 0

  • tramwaj zwany pożądaniem

    • 0 0

  • wszystko pięknie?

    wszystko pięknie oprócz wzmianki o możliwości opłaty za parking, nie powinno się zdzierać bo to zabiera sens punktom przesiadkowym, poza tym 150 miejsc dla aut to dużo za mało

    • 0 0

  • osobiście podaba mi się, jak rozwija się Gdańsk, Śląsk też przypomina plac budowy, ale skala nieco mniejsza (4)

    a Silesia wielokrotnie większa.
    Nie ma narzekać, zmiany idą na lepsze.

    • 70 7

    • tylko proszę nie Silesia. (3)

      Śląsk, bo Silesia to sie źle kojarzy, z Niemcami.

      • 9 11

      • Silesia z Niemcami?

        To po jakiemu było Schlesien? :>

        • 0 0

      • Śląsk jest ogromny a Silesię łatwo zidentyfikować geograficznie (1)

        • 2 6

        • Nawet Niemcy nie szanowali volksdeutschow

          tak z historii

          • 7 2

  • Pytanie dla kumatych (3)

    Kto wie, dlaczego parking jest tylko na 150 samochodów, mimo, że między nim a pętlą jest puste pole na co najmniej jeszcze jeden taki parking? Pytanie pomocnicze: ile czasu rano zajmie ludziom z Południa wypełnienie takiego parkingu. Odpowiedzi można podawać w minutach :)

    • 9 3

    • (1)

      Ten parking w ogóle nie powinien powstać. Będzie jedynie korki generował przy mizernej pojemności.

      • 0 1

      • Popyt jest? Jest. Koniec dyskusji.

        • 0 0

    • hmm jeżeli go w połowie będą zapełniać to będzie dobrze.

      A to wolne pole zostaje pod przyszłą nową Świętokrzyską, którą może zaczną za 5 lat. Ale miejsce trzeba zostawić, aby co niektórzy idioci nie pytali po co był parking skoro go teraz likwidują.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane