• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Łostowice w połowie maja. My jechaliśmy już dziś

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Poznaj nową trasę tramwajową na Łostowice

Przejazd spod Dworca PKP w Gdańsku do pętli na Łostowicach zajmie 19-20 minut. Mieszkańcy pojadą tą trasą w połowie maja.



Za trzy tygodnie, czyli w połowie maja, pasażerowie pojadą nową trasą tramwajową wzdłuż al. Havla do pętli Łostowice Świętokrzyska. Do tego miejsca skrócona zostanie także większość linii autobusowych z tzw. dzielnic południowych.



Tramwaje na nowej, prawie trzykilometrowej linii, pojadą wzdłuż ul. Witosa, a następnie al. Havla. Zatrzymają się na przystankach: Cieszyńskiego, Cebertowicza, Wilanowska, Przemyska, Płocka i na pętli. Dodatkowo tramwaje zatrzymają się w ciągu al. Sikorskiego przed pętlą Chełm Witosa (przez samą pętlę przejadą bez zatrzymania).

- Dziś ruch aut na przecięciu z torami tramwajowymi sterowany jest przez sygnalizację świetlną o stałym cyklu, ale w momencie oddania trasy tramwajowej, pojazd szynowy miał priorytet, dzięki tzw. pętli indukcyjnej - mówi Romuald Nietupski, wiceprezes zarządu Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Pętla przy ul. Świętokrzyskiej będzie funkcjonować podobnie do tej na Chełmie, czyli przesiadki między tramwajem oraz autobusem będą odbywały się "drzwi w drzwi".

- Na nowej pętli bieg kończyć będą linie tramwajowe 2, 6 oraz 7. Łączna częstotliwość kursowania w godzinach szczytu wyniesie co 3 minuty i 20 sekund. Do pętli skrócona zostanie większość linii autobusowych. Będą one mieć wprawdzie krótsze trasy, ale za to będą kursować częściej. Na Chełmie zawracać będą natomiast tramwaje linii 11 oraz autobusy linii 156 - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Czas przejazdu między nową pętlą Łostowice Świętokrzyska a dworcem głównym w godzinach szczytu wyniesie ok. 19 - 20 minut.

Na pętli pojawi się także publiczna toaleta oraz punkt obsługi klienta, gdzie będzie można kupić bilet lub przedłużyć ważność karty miejskiej. Na razie nie planuje się montażu biletomatów. - Za montaż automatów odpowiada prywatna firma i to ona decyduje po uwzględnieniu popytu na tego typu usługi, gdzie pojawią się urządzenia do sprzedaży biletów. W ramach nowej trasy pojawi się na pewno jeden automat, w ciągu ul. Witosa - mówi Zomkowski.

Co jest w stanie zachęcić cię do przesiadki z auta na komunikację miejską?

Dla kierowców i rowerzystów, którzy chcieliby tu zostawić swój pojazd, przygotowano odpowiednio 150 oraz 200 miejsc na parkingu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy będzie on w pełni bezpłatny. Na razie urzędnicy zapowiadają obserwacje ruchu w tym rejonie i wykorzystania nowych miejsc postojowych. Bezpieczeństwo postoju ma zapewnić docelowo zainstalowany monitoring miejski.

Niestety, pętla posiada też kilka wad. Najważniejsza z nich, wynikająca z własności gruntów, to okrężna droga z bloków na Oruni Górnej (oficjalne dojście) lub spacer wąskim przesmykiem za ekranem akustycznym (nieoficjalne przejście). Na pętli pojawiły się także ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej, lecz w formie monitorów LCD, na których trudno cokolwiek odczytać w słoneczny dzień. Brakuje także chodnika w linii prostej pomiędzy bocznym parkingiem samochodowym a pętlą.

Pętla Łostowice Świętokrzyska będzie przypuszczalnie ostatnią inwestycją w tworzeniu układu szyn dla typowego zawracania pojazdów. Tramwaje na Morenę będą zmieniać kierunek z użyciem tzw. trójkąta torowego lub przy wykorzystaniu tramwajów dwukierunkowych. Być może jeszcze przed jej uruchomieniem, planowanym na 2014 rok, pojawi się w Gdańsku nowy tabor.

- Negocjujemy z jednym z zachodnioeuropejskich miast kupno 16 dwukierunkowych, używanych tramwajów. Będą one, podobnie jak Dortmundy, poddane modernizacji. Jeżeli dojdzie do transakcji, na gdańskich torach pojawią się w 2013-14 roku. Dodatkowo planujemy zakup 4-5 zupełnie nowych tramwajów, także dwukierunkowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przejazd przebudowanym torowiskiem w Brzeźnie i Nowym Porcie.

Przejazd wyremontowanym torowiskiem na terenie Strzyży i Wrzeszcza.

Opinie (161) 8 zablokowanych

  • przesiadka drzwi w drzwi

    marzenie ZKM, tylko tramwaje je otwierają a autobusy przed nosem zamykają, na pętli na Chełmie autobusy uciekają przed nadjeżdżającym tramwajem

    • 12 3

  • A w Gdyni OPAT jak nie było, tak nie ma i tak...

    • 2 1

  • Narzekajcie dalej !

    Co za społeczeństwo, najlepiej niech miasto zafunduje każdemu prywatny odrzutowiec relacji dom-praca-dom żebyście mogli spokojnie hodować swoje opasłe cielska i nabrzmiałe od narzekania główki. Ja się cieszę, widać progres. Pozdrawiam.

    • 11 6

  • Tragedia!!!! (2)

    niech oni wyremontują te tory ktore juz są i przystanki a pozniej niech sie zajmą i chwalą tym co zrobili.Bo np dojazd tramwajem na Stogi jest traginczy dziura na dziurze , tramwaje stare ktore się psują i jeszcze jak dobrze pojdzie to jezdza co 10min ale to rzadkosc...Tragedia!!

    • 6 9

    • kierunek stogi to chyba jedyne niewyremontowane torowisko, nie wspomnę o moście

      Na Stogi dojazd tragedia

      • 3 2

    • jaka hołota takie tramwaje i torowisko te Stogi powinni zaorać i zasadzić kartofle

      • 2 2

  • przesiadka drzwi w drzwi (1)

    ha ha ha, dobre sobie
    Będzie tak samo jak na Chełmie: autobus otwiera drzwi a w tramwaju motorniczy zamyka i czym prędzej podjeżdża do sygnalizatora. To samo z autobusami, zamykają drzwi i odjeżdżają gdy z tramwaju wysypują się ludzie, pędzący do autobusu. Nie wiem czy to zalecenie odgórne czy też zwykłe chamstwo i złośliwość kierowców i motorniczych. Cieszę się, że tramwaj będzie dojeżdżał na Orunię, przynajmniej nie będę stała w korku przy Lidlu na Chełmie ale znając życie Świętokrzyską szlag trafi , mieszkańców domów przy tej ulicy pewnie też od korków, które teraz pewnie będą notoryczne przy włączonych do ruchu tramwajach. Mam tylko nadzieję, że synchronizacja świateł została poprawiona i nie powtórzy się sytuacja z grudnia ubiegłego roku.
    podróżniczka

    • 4 4

    • "drzwi w drzwi" znaczy nie mniej, nie więcej jak to, ża na tym samy przystanku z prawej strony

      podjedzie tramwaj a z lewej autobus...czyli jedno będzie zawracało w przeciwną stronę na pętli, co drugie....czyli pod tą samą wiatą będzie stał tramwai i autobus w przeciwnym kierunku...czyli czytać ze zrozumieniem. Synchronizacja obydwu to już zupełnie inna pieśń.

      • 1 1

  • zamiast jeździć tramwajem, który miał powstać 20 lat temu byście napisali jak tam wczorajszy protest

    • 2 2

  • Ekran Systemu Informacji Pasażerskiej nie będzie czytelny w słoneczny dzień. (3)

    No bo jaki LED będzie czytelny?...ekrany diodowe i po kłopocie

    • 2 0

    • Czemu nie skorzystasz z rozkładu papierowego. Usunęli?

      Jest niezawodny.

      • 1 0

    • Ja pie..ole! Niedouki jedne!!! (1)

      Ekran LED to właśnie ekran diodowy!!! (Light Emitting Diode)
      I nauczcie się do jasnej cholery, że "na prawdę" się pisze ŁĄCZNIE! Naprawdę!!!

      • 3 2

      • bez jaj kolego

        tutaj na wiacie jest monitor LCD LED a nie panel LED.....czyli takie, jak reklamy na mieście czy panele LED na PGE tzw telebimy...Panele diodowe, choć to mało profesjonalne określenie.

        • 1 0

  • A kiedy obiecany do Kiełpina Górnego????

    Miał jechać prosto i skręcił na lewo ....jak wszystko w tym mieście!!

    • 2 6

  • Miałem nadzieję, że to już od początku maja (2)

    Trudno, jakoś te 3 tygodnie wytrzymam. Ekrany LCD może nie będą złe, jeśli będą pod dużą wiatą, osłonięte od słońca. Natomiast plany kupna dalszego złomu dwukierunkowego wołają o pomstę do nieba! Dortmundy to nie są tramwaje niskopodłogowe, są skrajnie niewygodne, ciężko się do nich wsiada, ciężko wysiada, w środku jest ciasno, trudno przejść w inne miejsce, nie ma się czego chwycić pasażerom stojącym. Drzwi z drugiej strony po prostu zajmują miejsce, które można było wykorzystać na siedzenia. Rozumiem, że to badziewie jest tanie, ale już go wystarczy. Lepsza jedna Pesa czy Solaris (tramwaj) niż 20 N8C z odzysku, tzn. ze złomu. Te 4-5 nowych dwukierunkowych tylko pod warunkiem, że będą jeździć tylko na Morenę, a Dortmundy się zezłomuje. Inaczej to kupno jest bez sensu. Tramwaj dwukierunkowy na dwunitkowych torach nie ma racji bytu!

    • 6 4

    • nie rozumiem jak budyń mógł zaprojektować tak wąskie przejście w dortmundach?

      • 0 1

    • Wal te ekrany i korzystaj z normalnych rozkładów. To takie tabelki za plastikową szybą.

      Używano ich od pokoleń i zawsze się sprawdzały. Te ekrany to nic dobrego: Zmarnowane zdrowie psychiczne, pieniądze, energia, czas materiały. Normalny rozkład jazdy jest niezastąpiony.

      • 2 0

  • A kto wie, dlaczego (1)

    te nowe tramwaje są takie wąskie? Stare Konstale były szersze, a jak byłem ostatnio w Goteborgu, zauważyłem że tamtejsze tramwaje są w ogóle dwa razy szersze niż Pesy. Więc dużo pojemniejsze...

    • 1 7

    • to się tam przeprowadź....debilne gadanie

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane