• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • 167 i 168 (12)

    Kokoszki,Karczemki po 40 latach bez bezpośredniego połączenia do centrum !!!

    • 73 9

    • wystarczy ograniczyc wjazd do miasta GKA GKS ITD (3)

      pozniej wszystkim na litere N,, sloiki itd to bedzie w koncu brak korkow;)

      • 20 13

      • (1)

        te rejestracje powinny na wjezdzie do miasta placic tzw. myto

        • 20 5

        • myto wy tamto

          podobnie jak wyjeżdżający z Gdańska synowie i wnuki zabużan

          • 10 9

      • TDI ITD

        • 0 1

    • ;) (1)

      Za 2-3 lata zrobią nową bulońską i z Jasienia będzie się do centrum tramwajem bezpośrednio jeździć...tak więc to tylko chwilowe uniedogodnienie(dla mieszkańców Jasienia)

      • 6 7

      • Tak, będzie można z Jasienia do centrum bezpośrednio, tyle że przez Morenę. Zatem obecne 14 min autobusem to przyszłe 25 min tramwajem.

        • 22 2

    • Niepisza nic o liniach 167 i 168 (2)

      Naprawdę je skracają?:(

      • 9 2

      • Debile!

        Człowiek nie dawno zaczął pracę na Kokoszkach i przyzwyczajał się już powoli do jednej przesiadki, a teraz jakieś popierdzielone zmiany które w ogóle nie są praktyczne!
        Nie rozumiem komu przeszkadzało skrócenie trasy 167 i 168?!

        • 19 5

      • A w linku, który jest w artukule, lina 168 jest wymieniona jako dojeżdżająca do przystanku PKM Wrzeszcz.

        • 6 0

    • 155, 213, 255, 275, 295

      Też kiedyś jeździły do Centrum tylko że raz na 40 minut, a teraz gdy skrócono do pętli (niepoprawna nazwa) Świętokrzyska kursują raz na kwadrans i mieszkańcom jest łatwiej się dostać do Centrum i omijają korki

      • 7 2

    • chory pomysł (1)

      Te przesiadki to chory pomysł nawet nie wiem jak mogłabym komus wytłumaczyc jak ma do mnie na karczemki dojechac z dworca to chore!!!!!!!!!!!!!

      • 7 3

      • Taxi

        Zawioze cie bezposrednio. Fajnie by bylo gdybys byla pijana to bym ci cale miasto przy okazji pokazal:-)

        • 1 3

  • Najlepiej gdyby każdemu zrobili jego własną linię (5)

    sprzed drzwi domu/bloku do miejsca, w które musi dojechać. Bez przesiadek i koniecznie za darmo.

    • 44 29

    • szczerze? jak tak to ma wyglądać, to ja naprawdę wolę to co było wcześniej. (4)

      z Moreny do Wrzeszcza miałem 10-15 min autobusami (spod bloku, bez przesiadek), tak samo do Gdańska.
      teraz będą przesiadki. czas się wydłuży.

      • 14 4

      • (3)

        Gdzie będziesz mieć przesiadki z Moreny do Wrzeszcza? Co już panikujesz?

        • 5 6

        • nie pomyślałeś, że Wrzeszcz to nie tylko pks/pkp? (2)

          wrzeszcz to też np. okolice zabytkowej.

          • 4 1

          • no toż 227 będziesz miał częściej (1)

            • 1 3

            • częściej?

              co 20 min.
              142 był co 20 min (w godzinach szczytu co 15) + 227 co 30min.
              no rzeczywiście częściej.
              a więc było te 5-6 autobusów na godzinę, a teraz będą 3.
              wooooooooooooooow

              • 8 1

  • (4)

    To z Nowego Portu przez Dworzec będzie jeździć tylko tramwaj numer 7?! A i ten jedzie dookoła przez Nowy Port i jeździ tylko w godzinach szczytu :(
    Już teraz kiedy 10 jeździ 3 Maja jest słabo z częstotliwością kursów z Dworca Głównego w stronę do Nowego Portu i odwrotnie. Bezsensu :( 10 jeżdżąca przez 3 Maja, i 7 która jeździ tylko w godzinach szczytu przez Dworzec Główny objeżdżając Port dookoła :(

    • 34 9

    • Wogóle niech żaden już tam nie dojeżdża

      • 3 7

    • (2)

      Zlikwidowali tramwaj 8 na trasie Port- Stogi, potem tramwaj numer 4. A teraz będzie tylko tramwaj numer 10 przez Zwycięstwa i 3 Maja i tramwaj numer 7 jeżdżący tylko w godzinach szczytu. Świetnie. I ta loteria: zdążę czy nie zdążę na przesiadkę? Plus wymuszenie kupna droższego biletu, bo jest więcej przesiadek, a i pewności się nie ma, że w godzinę się teraz da dojechać z przesiadką przy tym rozkładzie :(

      • 13 3

      • Wgl Nowy port to jakaś pustynia komunikacyjna!! (1)

        Niby zajezdnia niby autobusy.. a jak co do czego to nie ma czym do Centrum wieczorem dojechać!!! :D
        Wgl śmiech na sali.. 1 krótki tramwaj co 30 min NA CAŁĄ DZIELNICE!! :D
        Ito jest metropolia? TO SKANSEN A NIE METROPOLIA!! panowie z ZTMu!!!

        • 16 2

        • już nie płacz

          Wieczorem to żule 10 jeżdżą.

          • 8 8

  • (1)

    Nie no super, same przesiadki. Urzędnicy chyba nigdy nie korzystali z ZKM. Człowiek dojeżdża do przesiadki, a tam właśnie uciekły wszystkie autobusy i czekaj sobie człowieku 20min na kolejne.
    Zrezygnowałem z komunikacji miejskiej na rzecz samochodu bo miałem dość loterii czy powrót z pracy zajmie mi 40minut czy 2 godziny.

    • 103 5

    • Jeszcze niech kierowców wyedukują...

      Urzędnicy zmuszają ludzi do przesiadek, to niech jeszcze wyedukują kierowców/motorniczych.
      Jeździłem z Karczemek na lotnisko (dwie przesiadki, na odcinku 8 km) i kilka razy zdarzyło mi się, że jak wjeżdżały dwa autobusy na przystanek, ten pierwszy w ogóle nie czekał na ewentualnych pasażerów. I weź tu czekaj 30 minut na kolejny...

      • 16 1

  • (6)

    Tramwaj 8 na Siedlce? A ten autobus 158 będzie jeździł ze Stogów do Jelitkowa przez tunel? Ponoć ma jeździć z Przeróbki i do Wrzeszcza więc ludzie ze Stogów będą się musieli przesiadać i tracić czas czyli przesiądą się na samochody.

    • 26 6

    • (1)

      Jak będzie tunel, to nawet z przesiadką na autobus zyskają cenne 20 minut

      • 4 3

      • Jak ktoś będzie jechał do Jelitkowa to nie wiem. Najpierw przesiądzie się na Przeróbce, potem autobus wywiezie go do Wrzeszcza i kolejna przesiadka.

        • 3 1

    • pewnie będze tak że przy skróceniu 8 do siedlec, automatycznie wydłużą 9 na stogi!!! (2)

      Pytanie jak dużo osób jeździ z Centrum do Stoczni?? spokojnie przy zwiększeniu częstotliwości 10 popyt wystarczy!!
      Dalej 8 i 2 już jadą razem przez Zaspę i Przymorze.
      Co nie zmienia faktu że jednak na przymorzu i zaspie ta wymienność 8i 2 była bardzo ok.. Pytanie co w zamian zaproponują? Bo jeśli "tylko" dodatkowe kursy 2 do Jelitkowa zamiast do Oliwy.. to ja dziękuje za takie zmiany...

      • 5 2

      • To ta 8 z której strony ma być skrócona?

        Będzie Jel-Siedlce czy
        Siedlce - Stogi?

        • 1 0

      • Nie wydłużą, bo brak wozokilometrów. Poza tym, "8" kursuje co 12 minut, "9" co 20, tylko w określonych godzinach i tylko od poniedziałku do piątku. Zaś 158 będzie miał może ze dwa kursy na godzinę realizowane krótki autobusem i przez totalne pierdziszewo. Mieszkańcom Stogów zostanie samochód. To się nazywa "promowanie komunikacji miejskiej".

        • 2 1

    • Rowerem szybciej niż tramwajem.

      Zaspa Stogi Plaża tramwaj 59 minut, rower 50 minut, samochód 20 minut.

      • 6 2

  • Zero myślenia. (5)

    Czy nie dla wszystkich byłoby najlepiej (mieszkańcy Otomina, Rębowa) gdyby usunięto linię 156 a w zamian puszczono częściej linię 174, która z każdym kursem zajeżdżałaby przez Rębowo i kończyła na Siedlcach? Nawet wyszło by mniej zamieszania, ponieważ zamiast dwóch autobusów kursowałby jeden tylko często. I wszyscy by na tym skorzystali...

    • 34 7

    • A Chelm? (1)

      Sporo osób dojeżdża tez na Chełm, wiec myśl jest dobra. Tylko co z tego, skoro autobusy 174 i 156 jeżdżą tak rzadko...

      • 4 4

      • Nie oszukujmy się, ale bardzo mały % wszystkich pasażerów tych linii jeździ na Chełm. Większość pasażerów linii 156 i tak na przystanku Przemyska lub później przesiada się na tramwaj w kierunku Dworca. Według mnie możliwość przesiadki na tramwaj na ww przystanku jest tak dobra, że puszczanie drugiego autobusu specjalnie na Chełm jest bez sensu.

        • 8 0

    • (2)

      dla kogo dobrze, dla tego dobrze, ja zdecydowanie wole opcję z linią 156 zaczynającą swój kurs na Rembowie a nie przepełnionym 174
      hahahah zamieszanie jak są dwa autobusy? no bez przesady....

      • 1 0

      • (1)

        Nie ma co się dziwić, że 174 jest przepełniony skoro jeździ raz na godzinę (w weekendy co 1,5-2 godz. !), a wszyscy w niego wsiadają bo chcą bezpośrednio dojechać do Dworca. Nieraz widzę, że nawet w Otominie na pętli już drzwi się nie zamykają bo ludzie wracają z nad jeziora. Ale po co puścić częściej, niech ludzie się cisną a jak się spóźnią niech czekają 1,5 godz... ja przecież pracuje w ztm i mam to w d*pie bo jeżdżę mercedesem...
        A co do zamieszania to Ty jako osoba, która mieszka w tej okolicy i jeździ na co dzień wiesz dobrze, że taki autobus jak 156 istnieje i jedzie do Chełmu gdzie można się przesiąść, ale osoba z poza Gdańska albo mieszkająca i pracująca np w Brzeżnie albo w Dolnym Wrzeszczu, która nie zna całej komunikacji na pamięć pojedzie do Dworca i tam zobaczy, że do Fashion House dojedzie 174 i nim pojedzie i również logiczne, że nim wróci.

        • 2 0

        • Za Otomin to podziękuj wójtowi Kolbud

          Gdańsk mu komunikacji fundować nie będzie

          • 0 0

  • 25 lat po 89 roku i nie potrafią wprowadzić wspólnego biletu!

    Brawo gamonie!

    • 76 1

  • a kiedy autobusy zaczną jeździć zgodnie z rozkładem ? (3)

    • 40 9

    • Kierowca (1)

      Wtedy kiedy buraki nie będą ich zastawiać na przystankach i umożliwiać im zgodnie z przepisami wyjazd z wysepek autobusowych.Punkt 18 kodeksu drogowego.Zawsze wam się spieszy zajeżdżając drogę autobusom.

      • 15 8

      • Kiedy ludzie przestaną kupować bilety u kierowcy.

        Nieraz widziałem jak na przystanku przy Jaśkowej Dolinie gdzie jest automat ludzie i tak idą do kierowcy po bilet... w godzinach szczytu takie trzy osoby u kierowcy = około 2 minut postoju na przystanku. Niestety.

        Inne zjawisko. Jeżdżę często 174 i 156. Pętla Ujeścisko z kioskiem ruchu. Godzina 12 - kiosk czynny - 3 osoby kupują bilet u kierowcy. Niestety.

        Jak potem mają punktualnie jeździć? Czy nie warto podejśc na przystanek minutę wcześniej i zakupić bilet w automacie lub w kiosku? Jeżeli na moim przystanku nie ma kiosku ani automatu a często jeżdżę i nie mam sieciówki - miejmy ze 2-3 bilety w portfelu w zapasie...

        Może nie będzie tylu opóźnień.

        • 5 1

    • roozkład

      wtedy gamoniu kiedy zrobią normalny czas przejazdu dla autobusu a nie dla jak dla osobówki

      • 0 1

  • Brak linii 142 (8)

    Na braku tej linii stracą jedynie mieszkańcy ul. Słowackiego i okolicznych i to wyłącznie ci, którzy chcieli dojechać bezpośrednio do Śródmieścia i wice wersa. (ci do Moreny dojadą 227).

    • 38 10

    • 227 nie jedzie na PKP (4)

      poza tym częstotliwość jazdy 227 ma być słaba - co 20 min.
      TYLKO.
      142 jeździło co 20min (czasami co 15min) + dochodził 227 co 30min.
      a więc mieliśmy 2 razy więcej autobusów na PKP.

      • 10 3

      • (3)

        Tak tylko ze oni do PKP dojadą tymi co jadą z lotniska i z Niedzwiednika do PKP

        • 4 1

        • tak, ale to przesiadka + oczekiwanie na autobus (2)

          = zmarnowany czas

          • 7 2

          • jak? (1)

            Ze Słowackiego od Potokowej do Wrzeszcza PKP jest 110, 116, 126, 136, 157.. 5 linii. Do tego 227 do Bałtyckiej. Całkiem sporo dla Słowackiego i okolicznych. Co innego z Moreny. Tam tylko 227 do Bałtyckiej, bądź przesiadka na Potokowej. Lub PKM z Brętowa.

            • 1 2

            • które zawsze się spóźniają

              i czasami trzeba czekać nawet 10min aż nagle przyjeżdżają wszystkie na raz
              dziękuję

              • 0 0

    • (1)

      A ci z niedźwiednika?

      • 5 0

      • 136?

        Szybka linia do Wrzeszcza. Utratę 142 powinni zrekompensować dodatkowym autobusem na tej właśnie linii - nie tylko na 227.

        • 3 0

    • linia 142

      Dużo ludzi wsiada na Morenie w 142 żeby dojechać do centrum. A teraz tylko
      tramwaj do pętli Siedlce i przesiadka ... Widzę na pętli świętokrzyska ile
      ludzi nie może zdążyć bo nie jest synchronizowany czas autobus+ tramwaj
      i każdy biega żeby zdążyć

      • 3 0

  • Żenada (1)

    Normalnie żenada brawo za pomyślność więcej na gape bd jeździć hip hip chura chura.

    • 23 7

    • kpina

      kpiny sobie robicie ZTM kpiny
      totalna porażka , mniej niż zero

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane