- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (218 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (274 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej
Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.
Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.
Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.
Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.
Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.
Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.
Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.
- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).
Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.
- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.
- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.
Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa . To do niej będą dojeżdżały autobusy z Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus .
Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień - Jasień Pólnicy . Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.
Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek , gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.
Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.
Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.
- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.
Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.
Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.
- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).
Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.
Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.
Miejsca
Opinie (441) 7 zablokowanych
-
2015-08-25 15:15
zmiany
Czy jazdy się wydłuża do 20 minut,nawet..Tramwaj jedzie dłużej,ma świata.Autobus mniej,szybciej jedzie.Skracanie 167,174,to absurd.Tak samo jak likwidacja 142.
Do Siedlec niech dojdzie 156,183 267.
To wystarczy.
210 powinien jechać kartuska.- 3 0
-
2015-08-26 18:31
,,Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8''. No, świetnie, zabierzcie jeszcze linię z Przymorza i Zaspy na Stogi, bo jeździ za dużo tramwajów w tamtym kierunku. Zawsze lepiej, żeby ludzie się musieli kilka razy przesiadać, a urzędnicy mogli się wykazać, jak to świetnie się nam Gdańsk komunikacyjnie rozwija.
- 0 0
-
2015-08-27 01:55
Co im ta 8 przeszkadzała
że zamiast nowej lini, puszczą ją na Morenę?
- 1 0
-
2015-08-27 18:14
161 i 168 - konieczne przesiadki w kier. centrum - ludzie traktowani jak bydło
Wymyślając konieczność przesiadek traktuje się ludzi jak bydło, które można przeganiać z autobusu do tramwaju i odwrotnie.
Dotychczas jak autobus podjeżdżał na przystanek Zakopiańska, gdzie można było się przesiąść z autobusu na tramwaj, to co robił tramwaj jak podjeżdżał autobus? Szybko uciekał! I to była norma! Tak też będą wyglądały przesiadki w Siedlcach? Nie wygoda pasażerów jest tu ważna, niestety.- 4 0
-
2015-08-29 10:10
ludzi traktuje się jak bydło
Przesiadki,a pomyślał ktoś o schorowanych ludziach,którym jest trudno,na wózku.Zapraszamy państwo Radni.
Projekt zmian ztm,poniżej zera.- 3 0
-
2015-08-30 17:27
167 168
żeby z KARCZEMEK do GDAŃSKA jechać z przesiadką!!!!!!
ŻENADA !!!!- 2 1
-
2015-08-30 23:33
tramwaj
Całą noc i dzień komunikat ;uwaga tramwaj ;rozlega się z głośnika. Zmienia się lektor , lektorka to jest nie do wytrzymania zwłaszcza w nocy jak są otwarte
okna .- 2 0
-
2015-08-31 01:27
dziękuję bardzo, że zamiast jechać 15 minut będę jeździła 40 minut przesiadając się 3 razy by dotrzeć do miejsca docelowego!
- 2 1
-
2015-08-31 16:41
Wielkie g*wno (1)
Zlikwidowane linie autobusowe na osiedlach, żyć się normalnie nie da w tym g*wnie. Likwidujecie linie autobusowe jedyne, które dojeżdzały z osiedli do centrum Gdańska 175 linia.Ludzi macie za bydło. Teraz będziecie obserwować z samochodów jak bydło maszeruje z autobusu do tramwaju. Tu przesiadka tam przesiadka, niech się bydło meczy. Czas pakować walizkę, bo w tym g*wnie to się nie da.
- 0 0
-
2015-08-31 17:19
Mega lipa
Jeszcze jedno zmiana w rozkładzie linii 175
Ostatni autobus odjeżdża z osiedla kampinoska przed 22 a ludzie pracują na osiedlu do 22 wiec będę musieli ponad kilometr zejść do tramwaju w niebezpiecznym miejscu a już nie mowie i zimie bo tam jest dramat oblodzone strome schody orzej niż wiocha. Pozdrowienia dla debili którzy ustalają rozkład ciekawe jak wy wracacie do domu z ciepłej posadki.- 0 0
-
2015-08-31 16:59
likwidacja 142
z ul. Zabytkowej na Morenę autobusem 142 jechałam 10 minut. Teraz z dwiema przesiadkami nie wiadomo jak długo.Dziękuję za likwidację trasy 142.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.