Fakty i opinie

Tramwaj na al. Adamowicza: 18 testowych przejazdów

Najnowszy artukuł na ten temat

Aleja Adamowicza aleją zmarnowanych szans

Na alei AdamowiczaMapka przeprowadzono już niemal 20 testów, podczas których mierzono czas, jaki potrzebować będzie tramwaj na przejazd między przystankami. By skład mógł płynnie pokonać trasę, wprowadzony zostanie tzw. system detekcji tramwajów, który pozwoli m.in. na dłuższe utrzymanie "zielonego" światła, gdy pojazd będzie zbliżał się do skrzyżowania. Pierwsi pasażerowie z tramwaju mają skorzystać jeszcze w tym miesiącu.



Jak oceniasz dopasowanie sygnalizacji świetlnej do ruchu w Gdańsku?

"światła" są z reguły bardzo dobrze skalibrowane i łatwo trafić na tzw. zieloną falę 11%
to zależy gdzie: w niektórych miejscach na zielone światło czeka się za długo 43%
jest kiepsko, trudno płynnie przejechać przez miasto, nawet jak jest mały ruch 46%
zakończona Łącznie głosów: 1267
Przypomnijmy: pod koniec maja na al. Adamowicza odbył się pierwszy przejazd techniczny tramwaju, który miał za zadanie m.in. pokazać, w jakim czasie uruchomiony na trasie będzie mógł być ruch pasażerski.

Wówczas Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG zapowiedział, że pasażerowie będą mogli skorzystać z tramwaju w czerwcu tego roku - prawdopodobnie w drugiej połowie miesiąca.

18 próbnych przejazdów



Obecnie tramwaj na al. Adamowicza mieszkańcy okolicy mogą obserwować jak na razie "z zewnątrz" - przeprowadzane są bowiem kolejne jazdy próbne.

- Jak do tej pory wykonano 18 cząstkowych przejazdów w trzech seriach. Jazdy próbne odbywają się różnymi typami wozów, bowiem tramwaje różnią się zdolnością przewozową, liczbą drzwi, szybkością zamykania drzwi i wreszcie prędkością jazdy - to wszystko łącznie ma wpływ na czas przejazdu. Kilka jazd próbnych jeszcze przed nami. Pracowaliśmy w warunkach częściowo działającej sygnalizacji świetlnej, inne grupy sygnalizatorów muszą zostać jeszcze skalibrowane - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
To, ile czasu tramwajowi zajmie pokonanie al. Adamowicza, będzie wiadomo dokładnie dopiero po zakończeniu pomiarów i kalibracji programów sygnalizacyjnych.

"Zielone" światło dla tramwaju, będzie można "przytrzymać"



- Tramwaj mija na nowym odcinku trasy dziesięć sygnalizatorów. Na nowej trasie będą również stosowane metody detekcji tramwajów - w oparciu o pętle indukcyjne w torowisku oraz komunikację radiową, stanowiącą element systemu Tristar - mówi Zygmunt Gołąb.

Rozkłady autobusów i tramwajów w Gdańsku



Detekcja pozwala w czasie rzeczywistym modyfikować programy sygnalizacji świetlnej, by podać tramwajom "sygnał zezwalający" wcześniej lub przytrzymać "pionową kreskę" [odpowiednik zielonego światła] dłużej - wtedy, gdy tramwaj zbliża się do skrzyżowania. Jednocześnie, gdy tramwaju nie ma w pobliżu, inni uczestnicy ruchu nie tracą niepotrzebnie czasu.

ZTM zapowiada, że al. Pawła Adamowicza w ciągu dnia pojadą tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy. Nocą trasa ta będzie obsługiwana przez autobusową linię N2. Obie linie zostaną uruchomione równocześnie.

Tak wyglądał pierwszy przejazd techniczny tramwaju przez al. Adamowicza. Materiał z maja 2020 r.