"Czerwona fala" przy al. Adamowicza. Będą zmiany
Po al. Adamowicza przejeżdżają tramwaje - na razie jednak to wciąż kursy techniczne. Eksperci sprawdzają, ile czasu skład będzie pokonywał nową trasę.
fot. ZTM Gdańsk
Na alei Adamowicza przeprowadzono już niemal 20 testów, podczas których mierzono czas, jaki potrzebować będzie tramwaj na przejazd między przystankami. By skład mógł płynnie pokonać trasę, wprowadzony zostanie tzw. system detekcji tramwajów, który pozwoli m.in. na dłuższe utrzymanie "zielonego" światła, gdy pojazd będzie zbliżał się do skrzyżowania. Pierwsi pasażerowie z tramwaju mają skorzystać jeszcze w tym miesiącu.
Jak oceniasz dopasowanie sygnalizacji świetlnej do ruchu w Gdańsku?
Wówczas Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG zapowiedział, że pasażerowie będą mogli skorzystać z tramwaju w czerwcu tego roku - prawdopodobnie w drugiej połowie miesiąca.
18 próbnych przejazdów
Obecnie tramwaj na al. Adamowicza mieszkańcy okolicy mogą obserwować jak na razie "z zewnątrz" - przeprowadzane są bowiem kolejne jazdy próbne.
- Jak do tej pory wykonano 18 cząstkowych przejazdów w trzech seriach. Jazdy próbne odbywają się różnymi typami wozów, bowiem tramwaje różnią się zdolnością przewozową, liczbą drzwi, szybkością zamykania drzwi i wreszcie prędkością jazdy - to wszystko łącznie ma wpływ na czas przejazdu. Kilka jazd próbnych jeszcze przed nami. Pracowaliśmy w warunkach częściowo działającej sygnalizacji świetlnej, inne grupy sygnalizatorów muszą zostać jeszcze skalibrowane - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Próbny przejazd tramwaju al. Adamowicza.
fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl
"Zielone" światło dla tramwaju, będzie można "przytrzymać"
- Tramwaj mija na nowym odcinku trasy dziesięć sygnalizatorów. Na nowej trasie będą również stosowane metody detekcji tramwajów - w oparciu o pętle indukcyjne w torowisku oraz komunikację radiową, stanowiącą element systemu Tristar - mówi Zygmunt Gołąb.
Rozkłady autobusów i tramwajów w Gdańsku
Detekcja pozwala w czasie rzeczywistym modyfikować programy sygnalizacji świetlnej, by podać tramwajom "sygnał zezwalający" wcześniej lub przytrzymać "pionową kreskę" [odpowiednik zielonego światła] dłużej - wtedy, gdy tramwaj zbliża się do skrzyżowania. Jednocześnie, gdy tramwaju nie ma w pobliżu, inni uczestnicy ruchu nie tracą niepotrzebnie czasu.
ZTM zapowiada, że al. Pawła Adamowicza w ciągu dnia pojadą tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy. Nocą trasa ta będzie obsługiwana przez autobusową linię N2. Obie linie zostaną uruchomione równocześnie.
Tak wyglądał pierwszy przejazd techniczny tramwaju przez al. Adamowicza. Materiał z maja 2020 r.