• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na al. Adamowicza: 18 testowych przejazdów

Szymon Zięba
8 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Po al. Adamowicza przejeżdżają tramwaje - na razie jednak to wciąż kursy techniczne. Eksperci sprawdzają, ile czasu skład będzie pokonywał nową trasę.
  • Po al. Adamowicza przejeżdżają tramwaje - na razie jednak to wciąż kursy techniczne. Eksperci sprawdzają, ile czasu skład będzie pokonywał nową trasę.
  • Po al. Adamowicza przejeżdżają tramwaje - na razie jednak to wciąż kursy techniczne. Eksperci sprawdzają, ile czasu skład będzie pokonywał nową trasę.
  • Po al. Adamowicza przejeżdżają tramwaje - na razie jednak to wciąż kursy techniczne. Eksperci sprawdzają, ile czasu skład będzie pokonywał nową trasę.
  • Po al. Adamowicza przejeżdżają tramwaje - na razie jednak to wciąż kursy techniczne. Eksperci sprawdzają, ile czasu skład będzie pokonywał nową trasę.

Na alei AdamowiczaMapka przeprowadzono już niemal 20 testów, podczas których mierzono czas, jaki potrzebować będzie tramwaj na przejazd między przystankami. By skład mógł płynnie pokonać trasę, wprowadzony zostanie tzw. system detekcji tramwajów, który pozwoli m.in. na dłuższe utrzymanie "zielonego" światła, gdy pojazd będzie zbliżał się do skrzyżowania. Pierwsi pasażerowie z tramwaju mają skorzystać jeszcze w tym miesiącu.



Jak oceniasz dopasowanie sygnalizacji świetlnej do ruchu w Gdańsku?

Przypomnijmy: pod koniec maja na al. Adamowicza odbył się pierwszy przejazd techniczny tramwaju, który miał za zadanie m.in. pokazać, w jakim czasie uruchomiony na trasie będzie mógł być ruch pasażerski.

Wówczas Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG zapowiedział, że pasażerowie będą mogli skorzystać z tramwaju w czerwcu tego roku - prawdopodobnie w drugiej połowie miesiąca.

18 próbnych przejazdów



Obecnie tramwaj na al. Adamowicza mieszkańcy okolicy mogą obserwować jak na razie "z zewnątrz" - przeprowadzane są bowiem kolejne jazdy próbne.

- Jak do tej pory wykonano 18 cząstkowych przejazdów w trzech seriach. Jazdy próbne odbywają się różnymi typami wozów, bowiem tramwaje różnią się zdolnością przewozową, liczbą drzwi, szybkością zamykania drzwi i wreszcie prędkością jazdy - to wszystko łącznie ma wpływ na czas przejazdu. Kilka jazd próbnych jeszcze przed nami. Pracowaliśmy w warunkach częściowo działającej sygnalizacji świetlnej, inne grupy sygnalizatorów muszą zostać jeszcze skalibrowane - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
  • Próbny przejazd tramwaju al. Adamowicza.
  • Próbny przejazd tramwaju al. Adamowicza.
  • Próbny przejazd tramwaju al. Adamowicza.
To, ile czasu tramwajowi zajmie pokonanie al. Adamowicza, będzie wiadomo dokładnie dopiero po zakończeniu pomiarów i kalibracji programów sygnalizacyjnych.

"Zielone" światło dla tramwaju, będzie można "przytrzymać"



- Tramwaj mija na nowym odcinku trasy dziesięć sygnalizatorów. Na nowej trasie będą również stosowane metody detekcji tramwajów - w oparciu o pętle indukcyjne w torowisku oraz komunikację radiową, stanowiącą element systemu Tristar - mówi Zygmunt Gołąb.

Rozkłady autobusów i tramwajów w Gdańsku



Detekcja pozwala w czasie rzeczywistym modyfikować programy sygnalizacji świetlnej, by podać tramwajom "sygnał zezwalający" wcześniej lub przytrzymać "pionową kreskę" [odpowiednik zielonego światła] dłużej - wtedy, gdy tramwaj zbliża się do skrzyżowania. Jednocześnie, gdy tramwaju nie ma w pobliżu, inni uczestnicy ruchu nie tracą niepotrzebnie czasu.

ZTM zapowiada, że al. Pawła Adamowicza w ciągu dnia pojadą tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy. Nocą trasa ta będzie obsługiwana przez autobusową linię N2. Obie linie zostaną uruchomione równocześnie.

Tak wyglądał pierwszy przejazd techniczny tramwaju przez al. Adamowicza. Materiał z maja 2020 r.

Opinie (209) ponad 50 zablokowanych

  • Taka detekcja powinna być wszędzie. Nie ma tramwaju to po co zmieniać światło - jest to zmieniamy. (2)

    Taka sama sytuacja jeżeli chodzi o przejścia dla pieszych. Jakie jest zadowolenie z informacji o rezygnacji z przycisków.
    Pytam się, po co likwidować?
    Nie ma pieszego to po co zmieniać światło? Jest pieszy to nacisnąć (lub detekcja) i zmienić światło - może szybciej przejdzie niż by czekał na swój cykl.

    Nie mam tu na myśli przejść w centrum dzielnic (przystanków T/A/P), gdzie są potoki "ludzi", tylko o przejścia z mniejszym ruchem pieszych.

    • 10 5

    • (1)

      Detekcja tramwaju jest po to by tramwaj nie tracił czasu albo tracił go mniej. Tramwaj nie musi wciskać przycisku i czekać.
      Pieszy musi wcisnąć przycisk i poczekać. Za każdym razem. Tramwaj ma nie tracić czasu. Pieszy również nie powinien tracić czasu. Tramwaj jednak różni się od pieszego. O ile tramwaj można "wykryć" wcześniej, to w przypadku pieszego jest to bardzo trudne - w wielu przypadkach pewnie niemożliwe lub obarczone bardzo dużym błędem. Dlatego ktoś wymyślił przyciski, które nie dają pieszym priorytetu - robią coś zupełnie odwrotnego.

      • 1 0

      • No to jak nie ma przycisków tylko cykl świateł

        To pieszy może stać 2 minuty. A jak jest przycisk to może 20 sekund.

        • 0 0

  • (1)

    ... i uruchomić linię do PKM Brętowo

    • 14 2

    • Jest

      wystarczy się przesiąc w 10 na ul. warneńskiej

      • 1 7

  • dajcie spokój, w Czechach drukują już domy w 3d a u nas testuje się jazdę tramwajami na czas jakby tego nie dało się wyliczyć? poszlibyśmy w końcu o krok dalej i dokonali rozwoju w kierunku dofinansowania badań na Politechnice by można w końcu przyspieszyć możliwość przemieszczania się za pomocą teleportacji (powiedzmy z przystanku na przystanek) - to jest przyszłość, a nie tam tramwaj na alei i dalej wszyscy w korkach stać będą mimo nowej linii tramwajowej...

    • 10 9

  • kiedy wreszcie pojedzie tramwaj na plażę na Stogach? (1)

    w tej dziesięciolatce czy w następnej?

    • 36 2

    • Dobre pytanie.
      Może oczekują na to by mieszkańcy w czynie społecznym zaangażowali się w budowę torowiska na Stogach - towarzysze łopaty w dłoń :)

      • 8 1

  • (7)

    Jak dla mnie a mieszkam na jasieniu ten tramwaj nie pozwoli mi dojechać szybciej nigdzie ,kolejne światła z powolnia ul kartuska już i tak zakorkowana!

    • 33 6

    • Dobra rada, nie korzystaj z tej linii , jeździj po staremu. Ta linia jest dla tych którym jest nią po drodze.

      • 1 4

    • (4)

      a może sąsiadowi pasuje?

      • 1 1

      • (3)

        No niestety ludzia z jasienia nie pasuje bo z przystanku autobusowego 168 czy 167 do blokow jest blisko a od tego tramwaju dalekooo do tego jeszcze bedzie jezdzic na okolo..:(
        Z Wrzeszcza autobusem na Jasień to jakieś 20 do max 30min a tramwajem przez główny to godzinę potrwa. Dziękuję nie skorzystam. Tak samo z głównego autobusem jadę 10min a tramwajem 30? To miałoby sens jakby puścić do Wrzeszcza jak 10ke do bretowa i dalej jak pkm
        Więc mi sąsiadowi też nie pasuje

        • 1 1

        • Z tego co piszesz to ta linia nie jest dedykowana mieszkańcom Jasienia . Skorzystają ci którym jest nią po drodze.Ty musisz korzystać z rozwiązań które są dla Ciebie wygodne.

          • 1 1

        • No i tym z Chełmu i Suchanina też za daleko.

          • 1 0

        • Nie kłam!

          Żadnym autobusem nie dojedziesz z dworca w 10 minut. Nawet w nocy trwa to dłużej.

          • 0 1

    • Jasień to chyba w prospekcie dewelopera? :)

      • 0 0

  • (2)

    A na Stogach poczekamy kolejny rok i uslyszymy, ze trzeba czekac kolejny bo mrozna zima

    • 26 3

    • bo na Stogach nie ma ul Adamowicza.... (1)

      • 6 0

      • Spoko będzie aleja Dulkiewicz poczekajmy chwilę przecież oni tyle dla Gdańska robia a i może zrobi się aleje tego pana z Wawy którego tak hucznie gościła pani prezydent u nas a niby kasy biedni nie mają i bileciki szybo do sprzedaży wprowadzili kosztem kierowców ich zdrowia i bezpieczenstwa. Mozna byloby sie tego spodziewac co i kto sie liczy dla pani prezydent. Kaska kaska i Kasta!!!

        • 2 1

  • (4)

    Czas przejazdu ha ha ha..Bez pasażerów liczony i bez sprzedawania biletów. Tak będzie wyglądać rzeczywistosc:( A światła i tzw zielona linia nie istnieje. Tramwaje stoją w korkach jeden za drugim lub na swiatlach. Jazda tramwajem powinna byc plynna a jest w Gdansku masakra

    • 23 2

    • (3)

      Ciekawe rzeczy piszesz , tramwaje stoją w korkach.

      • 2 3

      • (2)

        Nigdy nie jechales tramwajem, ze nie wiesz ile stoja np na hucisku jeden za drugim stojac na swiatlach???

        • 2 1

        • To w korkach czy na światłach? No chyba ze chcesz żeby tramwaje zawsze miały pierwszeństwo i mogły wjeżdżać na skrzyżowanie na czerwonym . Byłby bal.

          • 0 0

        • Maja czerwone to stoją .Pociąg też stoi na zamkniętym semaforze.Czego nie rozumiesz?

          • 0 0

  • To nie zastanawiali się jak długo będzie jechał projektując trasę?

    • 16 1

  • Będą jechały tyle ile postoją na światłach., Pytanie czy dzielni inżynierowie ruchu potrafią zrobić coś takiego jak priorytet dla tramwaju?

    • 18 0

  • Jak to ci sami eksperci

    co ustawiają rozkład w nocy to się nie dziwię że od Manhattanu do klonowej są aż dwie minuty gdzie jedzie się 10s i potem ściemnia na przystanku a z pohulanki na odrzańska kawał drogi pod górę tylko minuta i zawsze na opóźnieniu.

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane