• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • (1)

    Trasa do Hali widowiskowej byłaby nie opłacalna i rozjazdy np. te na fotce z Poznania służą głównie przy remontach, do zepsutych składów są tam żeberka awaryjne ( Tak jakby bocznica.)
    Artykuł dobry, pomysł z połączeniem linii od Legionów do Galerii wydaje się być całkiem ciekawy.

    • 14 0

    • w kilku miejscach przydałoby się połączyć oba tarasy torów

      miszewskiego-wyspiańskiego; kościuszki; bazyńskiego-kołobrzeska. I mielibyśmy układ 3 oczek. Jak się coś sypnie na torach można łatwo przekierować ruch objazdem. A obecnie... totalny paraliż

      • 5 0

  • Krzysiek, napisałeś bardzo wartościowy artykuł :) (2)

    • 36 3

    • knur

      to lizus

      • 3 3

    • Pozdrowienia dla Knura

      Doby artykuł Panie Koprowski

      • 5 0

  • (1)

    Proszę zwrócić uwagę na komunikację tramwajową w Pradze. Tam jest gęsto od torów w centrum, wiele torowisk jest w jezdni, część w deptakach a stare tramwaje wyglądają jak z fabryki i zapierdzielają szybciej niż nasze Bombardiery.

    • 28 0

    • To prawda.

      Nie wspomne że komunikacja miejska pracuje do godzin nocny, a metro jedźi co 5 min! Tramwaje zasuwaja po starówce na torowiskach między autami.

      Organizacja jest super, przystanki super oznaczone i opisane (mapki i opisu przesiadek) że kazdy turysta bez problemu sobie poradzi z dotarciem w kazdy punkt miasta.

      • 7 0

  • pan Koprowski wstał lewą noga? Amatorka totalna! (6)

    Ja tez siade nad mapą i wydumam podobne bzdury! Wysiliłeś sie na rozmowe z jakims miejskim planistą, wiesz ile kosztuje wybudowanie km trasy tramwajowej, dlaczego nie piszesz ze na wiosne wybudują trase do Łostowic i Nową Łódzką (chetnie poczytałbym szczegóły na ten temat a nie takie "wydumane" historie)

    Jechałes kiedys tramwajem w Poznaniu? w centrum 1,5 roczne dziecko szybciej pokona odcinek miedzy przystankami niż tramwaj jezdzacy po ulicach centrum (nie mowie o "Pestce").

    Do szkoły "redaktorze"

    • 8 49

    • Stary, walnij sobie setkę i będziesz miał lepszy dzień ;)

      • 11 3

    • (3)

      za to Ty w Poznaniu nie byles nigdy. Tam tramwaje nie stoja w korkach, bo maja priorytet!! Pojecie nieznane gdanskim pseudoplanistom. Tramwaje jezdza szybko i sa zadbane. Ne wiem, gdzie Ty pieszo jestes szybszy od tramwaju. Chyba tam gdzie go nie ma!

      • 13 3

      • srututu sci-ficition!

        • 0 2

      • (1)

        "Tam tramwaje nie stoja w korkach, bo maja priorytet!!"

        Mają taki sam priorytet jak u nas autobusy wyjeżdżające z zatoczek. Czyli nie mają go wcale bo nikt tego nie przestrzega...

        • 2 0

        • Kolejny ekspert piszę o Poznaniu, a nigdy w nim nie był! Stań sobie na jakimś skrzyżowaniu przy Roosevelta i zobacz jak szybko zmienia się światło dla tramwaju. To samo na trasie RST (nie PST!), która jest na jednym ze zdjęć.

          • 0 1

    • Poziom 0 to twojego intelektu?

      Za głupotę ci płaca, czy gratis jest?

      • 2 2

  • (5)

    boli mnie to, że nie ma żadnych ambitnych planów, które by w jakiś krytyczny sposób podniosły udział transportu publicznego w całości dojazdów.

    choćby skrzyżowanie z linią SKM i zintegrowany przystanek - np. w okolicy obecnej zaspa SKM. Albo kawałek prostego toru od stacji SKM przymorze do wrzeszcza (grunwaldzka) i w ciągu kołobrzeskiej do chłopskiej.

    Linia na dole przymorza - w zasadzie to jeszcze miejsce jest.

    • 15 1

    • (4)

      w ciągu Grunwaldzkiej od Przymorza do Wrzeszczakursują dwa autobusy (122 i 199) po co więc jeszcze tam tramwaj?

      • 1 5

      • 199 w szczycie jeżdzi nieprzewidywalnie (3)

        wiec niewiele osób bierze go poważnie.
        122 praktycznie nie wjeżdża w Przymorze.

        Potrzebny jest łącznik tramwajowy Przymorze Wrzeszcz, najlepiej zahaczający o SKM Zaspa gdzie będzie Kolej Metropolitalna. To bzdura, że olbrzymia dzielnica ja Przymorze nie ma połączenia z tak ważną dzielnicą usługową jak Wrzeszcz.

        • 2 1

        • nie ma szybkiego połączenia (2)

          bo jakieś jest- wycieczkowa linia 12

          • 0 1

          • Najlepsze jest, że problem (1)

            jest znany od lat. Dawno, dawno temu wprowadzono linie 16 (L/P) ale ponieważ były to właśnie takie wycieczkowe 12 to dano sobie spokój i od tego czasu udajemy, ze sprawy nie ma ale tramwaj będziemy wpychać w Nową Abrahama i rozpier.... kolej metropolitalną.

            • 1 0

            • co to za 16 L/P?

              • 1 0

  • 1,2,3 płaczemy dalej!!! (2)

    dzis płaczemy na nie istniejacymi nie planowanymi trasami tramwajów!

    Nad czym jutro bedzie płakać redakcja???

    • 5 18

    • to się nazywa krytyka konstruktywna

      można trwać w stanie zastanym zawsze, na wierzchu smile face, a w środku to dopiero dół

      • 2 0

    • nad jesienna deprecha

      • 1 0

  • Panie Redaktorze (9)

    Na trasie WZ juz sa trzy pasy ruchu do Chełma Co tramwaje4 mają wspólnego z przystankami autobusowymi? A tak naprawdę w Gdańsku o niczym sie logicznie nie myśli. Wystarczy spojżeć na Bydgoszcz która z brzydkiego kaczątka stajesię metropolią a my myslimy o tworzeniu metropolii

    • 24 1

    • jesli chodzi o trasy tramwajowe to przez ostatnie 30 lat w Bydgoszczy nie powstała żadna nowa linia (5)

      lubie Bydgoszcz ale raczej przesadziłes z porównywanie jej do Gdańska, a moge ci przytoczyc wiele nieprzemyslanych rozwiazan w Bydgoszczy

      • 4 1

      • (4)

        No, przytocz - co takiego w Bydgoszczy zrobiono nieprzemyślanego?
        Bo tramwaj na dworzec zaczną tam budować za parę miesięcy. Miasto tam pięknieje, a Gdańsk?

        • 1 3

        • (1)

          I jeszcze jedno: po 1979 wybudowano tory do Myślęcinka i na Wzgórzu Wolności.

          • 2 2

          • no dobra moze nie 30 ale 20 lat

            poza tym ciagle nie moga polaczyc ronda Bernardynskiego z pętlą na Wzgórzu a aż sie prosi... no I RONDO kUJAWSKIE byłeś w przejsciu podziemnym??? :)

            • 2 0

        • raczej odbudują tramwaj na "przepięknej" Dworcowej (chyba zgodzisz sie ze taka fajna ulica w centrum a taka zaniedbana) (1)

          nie wiem czy pamietasz słynny objazd na Kamiennej, wstrzymaną budowe mostu przy Łęczyckiej (bo miasto nie dogadało sie z jedną naciągaczką patrz tez Kamienna), no i Fordon... słynny tramwaj od 20 lat w planach oraz centrum Fordonu plac przy targowisku- miejsce zebrań siatek foliowych, poza tym rudery przy Długiej (tyły od Wałów Jagielonskich ile to juz lat...) , budowanie CH przy głównych rondach itd itd
          Naprawde lubie Bydgoszcz i ciesze sie ze faktycznie sie zmiena na lepsze, ale nie widze jakies drastycznej różnicy w porównaniu ze zmianami jakie są w Gdańsku.

          • 2 0

          • nie "odbudują", a praktycznie wybudują od zera - w połowie ze zmienioną trasą.
            Most na Łęczyckiej dawno skończony (naciągaczkę załatwili w rok, a nie 20 jak w W-wie), a tyły Długiej przy Wałach Jagiellońskich wyglądają już nieźle. Została Długa, ale i tam powoli robi się porządki.

            • 0 0

    • trzy pasy koncza sie przed lostowicka. dalej sa dwa w kazdym z kierunkow. nylby pekny szybki tramwaj na lotnisko, no ale blachosmrody w Gdansku rzadza.

      • 1 0

    • (1)

      BYDGOSCZ JEST BRZYDKA

      • 1 3

      • a ty pisać nie potrafisz

        • 0 0

  • Stawiajmy na tramwaje - one nie stoją w korkach

    • 25 1

  • Ludzie Koprowski nie wie co pisze (3)

    Co ma pętla na Łąkowej do remontu mostu na Przeróbce?????? Tak utobusy jeździły a tramwaje musiałyby przepływać żeby na łąkową dojechać Remont od Łąkowej do Centrum to tak wtedy na pętla miałaby sens. Ale Hola Hola tyle było gadania o tramwajach dwukierunkowych z Dortmundu czyżby nie chocziło właśnie o takie sytuację. Ale do tego trzeba świeżej krwi w ZKM a nie dziadków pamietających Bergmany

    • 5 13

    • Co ma? To ma, że przesiadać by się można było na Dolnym Mieście, a nie dopiero przy Locie... A po drodze korki, które czynią różnicę.

      • 5 0

    • "ja" nie wie co czyta...

      Pętla do Łąkowej miałaby to, że w trakcie remontu mostu Siennickiego 8 i 13 zamiast na Siedlcach mogłyby zawracać na Łąkowej - a pasażerowie mogliby się przesiąść wcześniej do tramwaju zamiast stać w korku na Podwalu Przedmiejskim.

      • 3 0

    • Zrozumiesz jak zamkną most siennicki w dzień powszedni i będziesz gnić w korku w autobusie aż do LOT-u.

      • 3 0

  • (1)

    dla mnie sprawa jest prosta jak drut
    sieć tramwajowa to składnik większego majątku jakim jest majątek gminy
    a o majątek ekonom ma dbać, bo jak nie to na zbity pysk wywalać, jak mówił nikodem dyzma
    więc albo ma sie te tramwaje i dba sie o nie, uwzgledniając w planowaniu ich potrzeby, albo sie sprzedaje innemu miastu i w to miejsce stawia wyłącznie na autobusy i metro
    metro jest bardzo dobrym rozwiązaniem:-)

    • 8 6

    • metro dla szczurów i innych kanalarzy oraz kretów

      ludzie jeżdżą na powierzchni ziemi.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane