Fakty i opinie

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

felieton w trojmiasto.pl

Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. fot. Wojtek Jakubowski/KFP

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • Taki paszkwil na przemyślaną strategię zrównoważonego transportu?

    Oj, nieładnie. Na szczęście badania zadowolenia pasażerów, które będą przeprowadzone przez ZTM ukażą jak bardzo jesteśmy zadowoleni z linii tramwajowych (nawet tam gdzie one nie docierają) i można będzie skasować ten artykuł.

    • 242 46

  • ja tam jestem za postawieniem nowych lini tranwajowych i za rozbudowa trasy wz bo wiem ile sie stoi w korku na kartuskiej jak jade do domu

    • 173 8

  • W przyszłym roku początek budowy linii na Orunię Górną (pętla przy Łódzkiej i Świętokrzyskiej

    • 55 13

  • A co na to..

    Ciekawe co na to Goździkowa?
    Bo powiem szczerze, trasa na Chełm wymyślona przez Gierka, składy tramwajowe skonstruowane przez Naszych dziadków, prąd płynie po nitkach, zamiast po solidnych liniach a plany Miasto ma takie, jakbyśmy byli w Chinach!
    Natomiast, by nie gderać za dużo - niebawem rusza linia tramwajowa, nowym mostem łączącym Gdańsk z Helem.
    Hurra!!!

    • 27 43

  • Rozliczyć kolesi z ZTM

    Rozliczyć kolesi z ZTM, "wywalić na zbyt pysk" na czele z Panem Prezydentem miasta Gdańska, który ponosi za to wieloletnią odpowiedzialność. Aha i jeszcze mają społecznie odpracować swoje zaniechania!

    • 119 21

  • Państwo dba o Nasze dobro.

    "Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową." - z tym, że ciąg pieszo - spacerowy dotyczy tylko emerytów i rencistów.

    Kolejne udogodnienie dla tych grup społecznych zaraz obok możliwości przechodzenia przez nich na czerwonym świetle.

    • 8 50

  • "...doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy..."

    Brzmi jakże mądrze, a jest kompletnie bez sensu.

    • 25 50

  • Ważny artykuł

    Bardzo trafny artykuł. Mam nadzieję że w czymkolwiek to pomoże. Jeśli Gdańsk zaniedba problem transportu miejskiego to ... dystans między nim a innym znaczącymi miastami w Polsce będzie się zwiekszać. Miasta bez publicznej infrastruktury nie mają szans w dzisiejszym nowoczesnym, mobilnym świecie. Gdański Urzędnicy są o wiele mniej sprawni niż w innych ośrodkach - kultura, transport, publiczny, architektura, urbanistyka - to wszystko poważnie kuleje.

    • 158 9

  • W końcu ktoś pomyśłał i zwiększył częstotliwość na tramwaju nr 10

    • 38 8

  • bardzo dobry artykuł

    ukazujący nędze mentalną gdańskich myślicieli z UM. Kolejejny temat to ordynarny BRUD w tramwajach i autobusach. Brzydze się trzymać lepiących poreczy. Czy do kurki nędzy nie można myć tych pojazdów???

    • 179 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.