• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • Taki paszkwil na przemyślaną strategię zrównoważonego transportu? (32)

    Oj, nieładnie. Na szczęście badania zadowolenia pasażerów, które będą przeprowadzone przez ZTM ukażą jak bardzo jesteśmy zadowoleni z linii tramwajowych (nawet tam gdzie one nie docierają) i można będzie skasować ten artykuł.

    • 242 46

    • Mógłbyś chociaż jakiś emotikon (5)

      wrzucić, bo zdecydowana większość nie zrozumie twojego sarkazmu.

      • 32 2

      • emotki dla debili? (3)

        emotki lekarstwem na brak inteligencji i myślnia?

        • 27 6

        • (2)

          Och wybacz, ale nie zauważyłem wyrazu Twej facjaty podczas pisania i jakoś nie zwróciłem uwagi na ton głosu. Chyba faktycznie głupi jestem.

          • 19 4

          • :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

            • 8 1

          • tak, jestes glupi...

            • 2 3

      • hehehe brak emotionkow dodaje smaczku

        temu sarkazmowi, mozemy czuc sie elita.

        • 17 2

    • dajcie spokój z wrocławskim tramwajem (2)

      to jest lipa do kwadratu, tramwaj nie ma swojego miejsca na drodze tylko ciśnie środkiem i zatrzymuje się na każdym skrzyżowaniu na którym zatrzymują się fury, to jest mega kibel.

      • 9 14

      • ok. (1)

        ale Kosciuszki to nie jest droga z masa skrzyzowan i po przedluzeniu slowackiego wiaduktami będzie narpawde droga lokalną..

        taki tramwaj w jezdni to i tak byłby wyjątek przeciez a jednak dzialajacy.. na hallera jakos to dziala...

        • 5 0

        • tramwaj na drodze to nie jest dobre rozwiązanie, moim zdaniem.

          nie ma masy skrzyżowań jest jedno, na którym są często wypadki z udziałem tramwajów. Dopóki w Gdańsku nie będą budować wiaduktów, tuneli i bez kolizyjnych skrzyżowań, to tramwaj na drodze nie będzie dobrym rozwiązaniem. Zresztą, przejedź się we Wrocku trajtkiem to skumasz o co mi chodzi.

          • 2 2

    • TRANSPORT PUBLICZNY W polsce TO WYLEGARNIA CHORB no nie wspomne o smrodzie!!!! (9)

      nie zamienie mojego A3 na taki syf....

      buhahhahahahahah

      • 3 36

      • (4)

        Ile trzeba dać mechanikom żeby Golf II wyglądał jak Audi A3? Pytam, bo pewnie wiesz.

        • 17 0

        • (2)

          Ciii... On ma kartkę papieru w formacie A3. Siada na niej i udaje, że to samochód.

          • 55 0

          • buhahaha, dobre!

            • 7 0

          • miazga. xD

            • 1 0

        • matchboxów nie trzeba przerabiać

          • 13 0

      • osobnik w aucie pośród tysięcy innych kierowców aut to tym bardziej chołota

        Swołocz!

        • 4 1

      • antyholota (2)

        Ja też nie zamienię sowjego Hummera na trolejbus. Transportem publicznym jeździ wyłącznie element patologiczny. My biznesmeni tryzmajmy się razem.

        • 5 17

        • do mieszańca ze Sea Towers (1)

          a ja myślę że jesteś małym zakompleksionym dresem z tombakowym łańcuchem na karku mieszkającym gdzieś na Grabówku na co dzień jeżdżącym tuningowanym 20-letnim golfem
          a biznesmen z ciebie taki jak - eh nie dokończę

          • 4 1

          • a ja myślę, że to prowokator, który z onetu przeniósł się na trójmiasto ;))

            • 1 0

    • (10)

      W Gdańsku wszystko by się dało. Mamy jednak bandę budyniów, którzy tylko pod siebie patrzą. Szczurek to jedyna rzecz jakiej zazdroszczę Gdyni. Wystarczy spojrzeć jak się Gdynia rozwinęła przy jego rządach. Niedługo Gdynia prześcignie Gdańsk, już sporo moich znajomych przeniosło się tam bo i pracy więcej i lepiej się żyje.

      • 22 10

      • u sąsiada zawsze trawa zieleńsza... (9)

        powiedz to gdynianom :)

        • 7 2

        • prawde mówi (8)

          Gdynia jest świeża, rozwijająca się, są niedociągnięcia, ale w porównaniu z Gdańskiem wygląda dużo dużo lepiej

          • 2 5

          • a w czym to ona się tak rozwija? ciągle te same oklepane frazesy, a może teraz konkrety? (3)

            nie ma to jak siła PR i podatny grunt...

            • 1 0

            • Napszykłat nie ma tramwaji w kturych w gdańsku jeżdzi bjedota

              • 0 0

            • Proszę bardzo (1)

              1. Kolejne (trzecie już) czteropasmowe połączenie z obwodnicą (Kwiatkowskiego), 2. Trasa Wiśniewskiego, 3. Droga Różowa, 4. Wydłużanie linii trolejbusowych (Dąbrowa) = myślenie proekologiczne :-), 5. Darmowe Parkingi przy centrach handlowych (porównaj Klif - Galeria Bałtycka), 6. Już zaczyna się przebudowa węzła drogowego na Wzgórzu Św. Maks.

              • 2 0

              • ?

                1. czteropasmowe? -
                2. rewelacja... prawie, bo tylko wieczne korki na wiaduktach
                3. i tak wszyscy spotykaja się na Wielkopolskiej - wiecznie zakorkowanej
                4. oni w Gdańsku też zrobili tramwaj na Chełm. no i tramwaj nei stoi w korku jak ten "kołek trolejbus"
                5. porównanie Klifu i Galerii Bałtyckiej pasuje jak zestawienie świni i siodła
                6. jak się zacznie, to pogadamy...

                • 1 0

          • (3)

            Centrum Gdynia to same szare, obskurne blokowiska, jedyne co dobrze wygląda to skwer Kościuszki. Natomiast Gdańsk ma swój urok, zwłaszcza stare miasto ;)

            • 0 0

            • chyba "odbudowane, nieudolnie stylizowane na stare" miasto. (2)

              Wiele budynków w Gdyni, w centrum większxośc jest starsza od twojego "starego miasta" w gdańsku. Zbudowane przed wojną a "stare miasto" w gda - lata 60?

              • 1 0

              • 50-te

                "W wyniku działań wojennych – wielkich nalotów w październiku 1943 r. i grudniu 1944 r. oraz walk o wyzwolenie – Gdynia ucierpiała stosunkowo niewiele.
                Z ogólnej liczby 8597 budynków (wg stanu z 1 września 1939 r.) częściowemu zniszczeniu uległo 16,4% (1413 budynków), niewielkim uszkodzeniom 45,3% (3892 budynki). "

                • 0 0

              • Wow, zbudowane przed wojną ;)

                ...no tak, jest się czym pochwalić. Przypominam, że Gdańsk to nie tylko Główne i Stare Miasto, ale też Wrzeszcz i Oliwa np. Również na Oruni można znaleźć budynki starsze niż pierwsze budy ze śledziami stawiane w wiosce rybackiej. Rozumiem, że można o tym nie wiedzieć, bo poznanie historii Gdańska to rzecz dla wytrwałych, historię "miasta z moczu" można poznać w kilka godzin.

                • 0 0

    • To jest szerszy problem - włodarze mają WSZYSTKO z tyłu

      Oprócz oczywiście zasiadania w radach nadzorczych, pobierania pożytków z tego i wydawania decyzji "ze wspomaganiem".

      Płakać się chce.

      • 5 2

    • zabrac medal Adamowiczowi za brak rozumu

      Myslenie gwiazdy medialnej która nigdy nie opuści okazji na występy telewizyjne czyli obecnebo prezydenta miasta ogranicza sie do chwalenia własnych psełdo sukcesów.

      • 1 0

  • (9)

    ja tam jestem za postawieniem nowych lini tranwajowych i za rozbudowa trasy wz bo wiem ile sie stoi w korku na kartuskiej jak jade do domu

    • 173 8

    • (1)

      Tylko kogo obchodzi Twoje zdanie???

      • 1 31

      • na pewno wiecej osob niz twoje;P

        • 14 0

    • a kogo obchodzi co ty wiesz (3)

      • 0 14

      • i tramwaje i samochody (2)

        i tramwaje i samochody a nie jedno zamiast drugiego... w warszawie jakoś udało się pogodzić, podobnie w większości europejskich miast które stanęły przed tą kwestią, dlaczego więc my mamy wybierać albo-albo??

        linie tramwajowe są tak samo potrzebne jak dwupasmówki - choć oczywiście inne jest przeznaczenie jednego inne drugiego...

        a wogole - http://www.freepublictransport.org/

        • 5 3

        • litosci... korki w warszawie sa doslownie monstrualne. autobus widoczny z przystanku (jakies 15-20 metrow) jedzie do niego 15 minut.

          • 2 1

        • W Warszawie...

          już nie będą rozwijać tramwajów, za dużo z nimi problemu, jest nawet plan likwidacji części torowisk, słupy z trakcją za bardzo przeszkadzają w budowie mostów, tunelów, czy zwykłego przejazdu autokaru piętrowego.

          • 0 0

    • Jestem za budową lini tramwajowej na Słowackiego. (2)

      Od razu znikną korki.

      • 7 0

      • M (1)

        Nie znikną, bo ludzie chcą jeździć samochodami.

        • 1 1

        • wiec trzeba im to obrzydzic! :D

          • 2 0

  • (7)

    W przyszłym roku początek budowy linii na Orunię Górną (pętla przy Łódzkiej i Świętokrzyskiej

    • 55 13

    • chyba pod Orunię Górną (1)

      średnio każdy z tego osiedla będzie miał 1 km do tej pętli.

      • 14 0

      • średnio? Głupie stwierdzenie, bo nie każdemu można podprowadzić tramwaj pod blok.
        Część mieszkańców z bloków przy ul. Sosnkowskiego będzie miala przez ulicę na pętlę, a mieszkańcy z budynków przy stacji shell to musza kawałeczek podejść.

        Zobacz na linię na chełm. Sam jestem mieszkańcem, i chodzę do tramwaju (sztybkim krokiem) ok. 7-9 min. co daje ok. 1,3 km. i uważam, że to jest blisko, bo czas na dojście zyskuję nie stojąc w porannych i popołudniowych korkach.

        A poza tym ta linia nie jest tylko dla Orunii Grn, ale też Ujeściska i dalszych dzielnic - to będzie węzeł integracyjny typu park&ride.

        • 7 1

    • Potrzebna jest linia przez Sikorskiego na Orunię Górną! (2)

      • 11 1

      • Jasne, ale z uwagi na ukształtowanie terenu moe nie bz moliwa budowa. wysokościowo to prawie kolejka na Gubałówkę.

        • 1 0

      • I będzie

        Aktualnie prowadzone są prace projektowe nad przedłużeniem Sikorskiego (przy Tesco) do ul. Małomiejskiej. Będą po dwa pasy + tramwaj, a przy Małomiejskiej pętla.

        • 1 0

    • za tramwajem

      uwazam ze powinno sie budować linie tramwajowe im wiecej tymv lepiej, bo rozłduje to korki. Sama jeździłabym tramwajem gdyby był juz na łódzkiej, zaoszczędziłabym czas i pieniądze!!! Przy okazji jak już będą budować pętle na łódzkiej to niech zbuduja duzy parking.

      • 12 0

    • Psu na budę ta pętla w tym miejscu!!!Ma sens,ale faktycznie na GÓRNEJ!

      Ludzie czekają na zjazd szybki i sensowny z GÓRNEGO tarasu-Platynowa, Uranowa.Stamtąd jest łącznik dla ludzi z niższego tarasu-Perłowa,Piaskowa itd. To ma sens,a nie pętla w polu!

      • 0 0

  • A co na to.. (2)

    Ciekawe co na to Goździkowa?
    Bo powiem szczerze, trasa na Chełm wymyślona przez Gierka, składy tramwajowe skonstruowane przez Naszych dziadków, prąd płynie po nitkach, zamiast po solidnych liniach a plany Miasto ma takie, jakbyśmy byli w Chinach!
    Natomiast, by nie gderać za dużo - niebawem rusza linia tramwajowa, nowym mostem łączącym Gdańsk z Helem.
    Hurra!!!

    • 27 43

    • Wasc chyba w Chinach nie byles

      A warto zobaczyc jak oni planuja i rozbudowywuja swoje miasta.Skoro nie stac na bilet warto uzyc prostego narzedzia jakim jest google-rozmach chinskich inwestycji przewyzsza wszystko co mamy w Europie.A Gdansk to prowincja w niemal kazdym aspekcie-zwlaszcza jesli chodzi o komunikacje publiczna.

      • 6 2

    • dla mnie to niesamowite..

      ..20-60 lat temu potrafili zakładać drogi na natężenie ruchu i ilość mieszkanców, które musiały być wtedy dla nich liczbami astronomicznymi, a obecni urzędnicy nie są w stanie planować kilka lat do przodu??

      To naprawdę załamujące... :/
      Człowiek naprawdę chce wierzyć że może być lepiej, a na każdym kroku jest sprowadzany brutalnie na ziemię.

      • 7 1

  • Rozliczyć kolesi z ZTM (7)

    Rozliczyć kolesi z ZTM, "wywalić na zbyt pysk" na czele z Panem Prezydentem miasta Gdańska, który ponosi za to wieloletnią odpowiedzialność. Aha i jeszcze mają społecznie odpracować swoje zaniechania!

    • 119 21

    • ZTM powinno (2)

      być przetrzepane przez tyle kontroli ile to możliwe.

      • 8 2

      • (1)

        Był NIK, był Urząd Kontroli Skarbowej. Nic nie znaleźli.

        Czy tak trudno zrozumieć, że rzeczywiste decyzje w tym mieście podejmuje się na Nowych Ogrodach?

        • 12 0

        • BYLI KOLESIE A NIE NIK

          KONTROLE W UM TO KPINY JEST TYLKO TAKA NADZIEJA ŻE TYM OBECNIE KONTROLUJACYM TEZ SIE DO SKÓRY DOBIORĄ
          SPOTKALEM SIE Z TYM ZE JAK SIE URZEDOWI ZARZUCALO NIEPRAWIDŁOWOŚĆ TO URZAD KIEROWAŁ SPRAWĘ DO PROKURATORA I PROKURATURA SZYBKO DZIALALA. MYŚLE ŻE KAŻDEGO SIĘGNIE SPRAWIEDLIWOŚĆ. URZĄD MA RACJE!!!

          • 2 2

    • I pod pręgierz postawić to całe szemrane towarzycho.

      Pawełek się poświęci, ale powinien być happy, bo nowe atrakcje dla turystów będą. Kolejny, tym razem zasponsorowany osobiście przez niego a nie przez mieszkańców i ich podatki, festyn dla przyjezdnej gawiedzi. Rozda się zgniłe pomidory i kapustę (dwa BOMI w okolicy Targu Węglowego + Hala Targowa, gdzie tego typu asortyment to norma, z pewnością wesprą w ramach sponsoringu rzeczowego tę szczytną inicjatywę) i za 50groszy lub 1 PLN będzie można ciskać w wybranego darmozjada - spośród "byznesmenów" z nadania z komunalnych spółek lub najbardziej "umiłowanych" rajców.

      • 7 2

    • ZTM pewnie by chciało więcej tras tramwajowych (2)

      tylko, że budową ich wcale się nie zajmuje; o ile mnie pamięć nie myli to niektóre planowane trasy i ich budowy zostały zablokowane przez mądrych inaczej mieszkańców okolicznych osiedli (vide Żabianka - bo im chyba za głośno będzie czy jak) bądź przez Miasto, bo ważniejszy jest interes prywaciarzy (L.Eclerc, ex Geant itp.)
      wydaje mi się, że rozbudową sieci tramwajowej zajmują się raczej połączone siły BRMG (chyba tak to się nazywa), UM, ZDiZ a ZTM ma tu najmniej do gadania :/

      • 16 1

      • słusznie prawisz!

        • 2 0

      • Wiadomo zeUM pracuje dla forsy i wisi mu czy w Gdansku buduje sie na wczoraj czy na jutro

        POpaprancy bezmózgowia spieprzyli trase Wz .Jak można budować tak potrzebną nić komunikacyjna i nie wytyczyć odpowiedniej szerokości pasa z miejscami na przystanki. DO WCZORAJ WSZYSCY ZAINTERESOWANI TYM ODCINKIEM KOMUNIKACJI BYLI PEWNI ZE ZA JAKIS CZAS TE TRASE BEZKOLIZYJNIE BEDA MOGLI POKONAC TRAMWAJEM.

        W GDANSKU ROBI SIE CORAZ CIEKAWIEJ DLA SLUZB SLEDCZYCH

        • 2 1

  • Państwo dba o Nasze dobro. (4)

    "Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową." - z tym, że ciąg pieszo - spacerowy dotyczy tylko emerytów i rencistów.

    Kolejne udogodnienie dla tych grup społecznych zaraz obok możliwości przechodzenia przez nich na czerwonym świetle.

    • 8 50

    • no mam (2)

      nadzieję że nie dożyjesz wieku emerytalnego !!!

      • 0 2

      • Nie pisz takich rzeczy, bo nie wiesz co czynisz.

        Gromie to co napisałeś i nie zgadzam się z tym.

        • 1 1

      • Zdaje sie, ze nie wyczułeś ironii.

        • 1 0

    • Tramwaj to najbezpieczniejszy środek transportu - w razie porwania i tak wiadomo gdzie porywacze pojadą.

      • 2 1

  • "...doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy..." (5)

    Brzmi jakże mądrze, a jest kompletnie bez sensu.

    • 25 50

    • (4)

      dlaczego bez sensu??

      wystarczy popatrzec jak zamarla poludniowa czesc łąkowej po otworzeniu "pieknej wylotówki na Wawe.

      Widziales gdzies na zachodzie by przez srodek historycznych dzielnic ktos puszczal pseudo-autostrade??

      • 19 4

      • (1)

        a Chełm jak zamarł po otwarciu Armii Krajowej. Niedługa to samo czeka Oksywie

        • 7 4

        • zamarł?????

          • 2 2

      • w berlinie (1)

        na przyklad...
        artykul mądry, sensowny, a ten krótki, bzdurny fraqgment o 'tkance miejskiej' podważa kompetencje autora...

        • 1 2

        • w berlinie to sie akurat

          w centrum rozbiera stare pokomunistyczne estakady, zaweża zbyt szerokie ulice wielopasmowe i przywraca przejscia dla pieszych na poziomie jezdni. zastanow sie czemu. jak nie zalapiesz to pojedz do Berlina i obserwuj, moze zauwazysz dlaczego zwykly spacer po ulicy jest tam przyjemnoscia a w dowolnym polskim miescie udreka przeciskania sie pomiedzy samochodami stojacymi na chodnikach i stojacymi w korkach na ulicach

          • 7 1

  • Ważny artykuł (4)

    Bardzo trafny artykuł. Mam nadzieję że w czymkolwiek to pomoże. Jeśli Gdańsk zaniedba problem transportu miejskiego to ... dystans między nim a innym znaczącymi miastami w Polsce będzie się zwiekszać. Miasta bez publicznej infrastruktury nie mają szans w dzisiejszym nowoczesnym, mobilnym świecie. Gdański Urzędnicy są o wiele mniej sprawni niż w innych ośrodkach - kultura, transport, publiczny, architektura, urbanistyka - to wszystko poważnie kuleje.

    • 158 9

    • Gdańsk już dawno zaniedbał problem transportu miejskiego. Zobacz jakie są tam rozkłady autobusów, zobacz jak one jeżdżą. O tramwajach jest napisane powyżej - brak rozjazdów itd. - przez co jest to naprawdę bardzo awaryjny środek transportu w Gdańsku. Do tego dochodzą akcje typu zniesienie autobusów z Chełmu po odpaleniu tam linii tramwajowej. Mam wrażenie, że władze myślą, że wszyscy się cieszą z tych tragicznych tramwajów jak oni.

      • 9 1

    • racja, ale... (2)

      ...proponuję Autorowi próbę przebicia się tramwajem przez korek we Wrocławiu - powodzenia: tramwaje stoją razem z samochodami. W tym samym mieście proszę się przejść chodnikiem, obok którego, bez żadnych barier (nawet tak symbolicznych, jak na zdjęciu) zasuwa przecinak - to po prostu nie jest bezpieczne (inaczej w Warszawie, tam zwykle jest w takich miejscach szeroki pas trawnika). Kilka lat temu w tym samym mieście miałam okazję obserwowania częstotliwości wykolejeń i zderzeń tramwaj-tramwaj - nie zazdrościłam wrocławianom...
      Podobnie jak nie zazdroszczę Warszawie płonących autobusów, starych wagonów tramwajowych ani tych nowych pesowców z siedzeniami pod kątem - kompletny idiotyzm: siedzący i stojący mają (w tłoku) tak samo niewygodnie, depczą sobie po nogach... no ale jaśnie panowie, którzy nie doświadczyli radości takich rozwiązań, zamówili je dla nas i będą oczywiście fety, wstęgi i wzajemne poklepywanie po plecach, jak to my dobrze robimy gdańszczanom.

      Jeżeli tak dobrze, to zapraszamy. Obowiązkowe! korzystanie przez każdego! urzędnika UM z komunikacji miejskiej przynajmniej dwa razy w tygodniu w drodze do pracy i do domu. Odbite bileciki proszę zostawić w sekretariacie. Pod koniec miesiąca sprawdzimy na wyrywki, czy numer na bilecie i godzina przejazdu są zgodne z godzinami pracy.

      Chcecie, żeby gdańszczanie się przesiedli do komunikacji miejskiej? Ok, ZACZNIJCIE OD SIEBIE - obowiązkowo, niezależnie od stanowiska :) No jak?

      Mogę się nawet przesunąć do środka, żeby Adamowicz zmieścił się do zatłoczonego tramwaju albo pokonwersować z nim na łączniku, bo synchronizacja dojazdu autobusów na przystankach oddalonych od siebie o 200-300 metrów jest taka, że podjeżdżają one na przystanki niemal jednocześnie - rewelacja-synchronizacja...


      Dobre rozwiązania z innych miast na pewno warto wykorzystywać, nie ma wątpliwości, ale wpierw trzeba skorzystać, doświadczyć, poobserwować, a nie wrzucać przykład, że coś gdzieś się da - dać się da, tylko trzeba doświadczyć skutków takich rozwiązań i dopiero myśleć o ich przeniesieniu.

      Tylko żeby doświadczyć, trzeba nie być urzędniczym francuskim pieskiem i trochę się powozić różnymi wagonami: z normalną ludzkością, z rozwrzeszczanymi radośnie nastolatkami szkolnymi, z lepiącymi się od brudu siedzeniami, z niektórymi! kierowcami/motorniczymi, którzy założyli uprasowane koszule, ale nie nauczyli się kultury przewożenia ludzkości - nie pyrów, z śmierdzącymi lumpami, których droga nasza Renoma omija z daleka... Zapraszamy, zapraszamy - ale nie na raz, na stałe. Kto z Wysokich Urzędników odważny?

      Co dobre - doceniam. O jakości pracy szwajcarskich kolei mrzonek nie snuję. Chcę przyzwoitego standardu. Dobrze, że Autor po raz kolejny o tym dość sensownie pisze - po to jest czwarta władza.

      • 8 1

      • Co sprawia że wogóle buduje się jeszcze tramwaje. (1)

        Jeżeli tramwaje są takie cool to dlaczego nie ma ich w np. w Gdyni. Wydaje mi się że autobusy są tańsze i bezpieczniejsze a po okresie eksploatacji można je łatwo odsprzedać do remontu na gimbusa albo wymienić u dealera na nowy. Poza tym trasy autobusowe w zależności od potrzeb można modyfikować nawet kilka razy do roku. Cena paliwa dla transportu miejskiego też napewno jest pomniejszona o akcyze itp. Wydaje mi się że budowa linii tramwajowych jest bez sensu. Wystarczy wytyczyć pasy dla autobusów i taxi oraz słono karać za jazdę tymi pasami przez innych użytkowników ruchu.

        • 1 6

        • a Gdynia to jakieś kryterium nowoczesności?

          Nie zbudowano tam tramwajów bo nie było ich stać w XX leciu międzywojennym. Popatrz na Londyn, Paryż, Hiszpanię - tam się wszędzie wraca do tramwajów. Autobusy tylko na zadupia jeżdżą, z najbliższej pętli tram.

          • 0 0

  • W końcu ktoś pomyśłał i zwiększył częstotliwość na tramwaju nr 10 (3)

    • 38 8

    • A jakość podróży też podniósł, czy nadal jak wóz z węglem? (1)

      • 7 4

      • nadal jak wóz z węglem ;]

        • 0 1

    • Zwiększył?W porannych godzinach szczytu zamiast co 10 minut jeżdżą co 9!Normalnie REWELACJA!!!!!Brawo ZTM

      • 0 0

  • bardzo dobry artykuł (13)

    ukazujący nędze mentalną gdańskich myślicieli z UM. Kolejejny temat to ordynarny BRUD w tramwajach i autobusach. Brzydze się trzymać lepiących poreczy. Czy do kurki nędzy nie można myć tych pojazdów???

    • 179 8

    • Dlaczego nie ma łącznika między ETC a Galerią Bałtycką (3)

      • 10 0

      • nie da sie. zaplanowalismy tam autostrade. tramwaj to przezytek.

        • 13 3

      • 127... (1)

        • 2 2

        • w przypadku zerwania trakcji na Hallera pod mostem kolejowym 127 nie pomoże!

          • 1 0

    • Bombardujcie Liska i Budynia listami z pytaniami. (5)

      Może skumają, że jak marzą o wyborach, to powinni ruszyć dupy i ZROBIĆ coś DLA LUDZI.

      Dlaczego w Gdańsku nie stawia się na transport szynowy?

      Pytania dla Budynia:
      - dlaczego NIE_DA_SIĘ zrobić łącznika między AK a Kartuską (jest miejsce),
      - dlaczego nie może być połączony nadmorski pas tramwajowy z tym centralnym,
      - dlaczego NIE_DA_SIĘ reaktywować pętli na Łąkowej
      - dlaczego nie przewidziano miejsca na tramwaj na Trasie Sucharskiego,
      - dlaczego nie jest planowany tramwaj z pętli Chełm w dół na przedłużeniu drogi koło Tesco do Oruni,
      - dlaczego tramwaje w Gdańsku, nawet te nowe, nie są poprawnie serwisowane (w Dortmundach druga kabina jest traktowana jako magazyn części zamiennych dla tej pierwszej).
      - dlaczego nie ma priorytetu świateł dla tramwajów? Na trasie na Chełm tramwaje stoją dłużej na światłach niż samochody,
      - kiedy ruszy budowa linii tramwajowych na Morenę i Orunię.

      • 20 3

      • terefere (1)

        W Dortmundach druga kabina jest traktowana jako magazyn części zamiennych dla tej pierwszej? Widać, że wiedzę budujesz wyłącznie na artykułach prasowych. W życiu jeszcze nie widziałem, żeby druga kabina była zawalona częściami, a zazwyczaj jadę z tyłu tramwaju.

        Na trasie na Chełm tramwaje stoją dłużej na światłach niż samochody? Być może. Ale gdyby było odwrotnie - sznur aut byłby jeszcze większy. Najpierw trzeba zmienić mentalność ludzi - póki co kierowcy burzą się na każdą zmianę tego typu.

        • 2 10

        • ale ty durny jesteś jednak

          baca napisał o magazynie części w przenośni. myślał, ze skumasz. Chodzi o to, że z drugiej kabiny wymontowują poszczególne elementy sukcesywnie, zamiast zachować ją w nalezytym stanie i gotowości. Do zdobywania części jest hurtownia z nimi i producent a nie fragment sprawnego pojazdu.

          • 9 0

      • Bo w Gdańsku nie myśli się o komunikacji tylko o WIEŻOWCACH

        WIEŻOWCE to główny temat analiz ostatnimi czasy, ich istnienie wydaje się niezbędne dla niektórych jednostek

        • 14 0

      • (1)

        Pytania do bacy
        - gdzie ty chcesz zmieścić łącznik między AK i Kartuską?
        - wyjaśnij pojęcia nadmorski pas i centralny pas (możesz podać numery kursujących linii).
        - po co tramwaj w trasie Sucharskiego, na obecnym etapie skoro trasa jest drogą klasy GP i łączy Obwodnicę Południową z Portem - po co na dzień dzisiejszy marnować kasę na projekt tramwaju, opłacalność którego jest żadna - trasa nie łączy dzielnic mieszkaniowych i przez nie nie przebiega a jej funkcja jest tranzytowa (Rudniki tylko przecina i tramwaj wzdłuż trasy to głupota). W pobliżu trasy i tak się nic nie wybuduje i rezerwa terenowa jest w przypadku powstania dzielnic mieszkaniowych w jej pobliżu (wątpię).
        - Spójrz w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego za Tesco jest planowana trasa P-P na Orunię ale jej koszty są znacznej i termin realizacji pewnie odległy. Przy jej projektowaniu może być trawmwaj,
        - Co do Dortmundów juz odpowiedź dostałeś.
        - co do Łąkowej nie wypowiadam się, bo nie mam danych na ten temat.
        - Linia na Orunię - GPKM IIIA - 2010, Linia na Morenę GPKM IIIB - chyba 2011 - poszukaj trochę i się dowiesz.
        - żgoda do priorytetów świateł dla tranwajów.

        Więcej obiektywizmu

        • 1 1

        • AK-Kartuska

          Przecież jest przygotowana rezerwa terenowa mniej więcej na wysokości polikliniki, przed (jadąc w stronę centrum) przystankiem Pohulanka, jest tak gotowy zjazd i wiadukt.

          • 1 0

    • Bardzo dobry artykuł .Browar dla autora:)

      Grunwaldzką i Rzeczypospolitej można połączyć budując tory na Jana Pawła II tworząc przy okazji bardzo fajny węzeł przesiadkowy przy SKM Zaspa. Linię można zbudować nawet dalej do Zielonej Drogi i Hallera. Byłoby szybkie połączenie Wrzeszcza z Przymorzem, Zaspą,Brzeźnem i plażą. Tylko trzeba się spieszyć, bo deweloperzy już się palą aby zabudować pas startowy, a miasto oczywiście o tramwaju nie pomyślało. Zresztą miasto w ogóle nie myśli o rozwoju tramwajów na dolnym tarasie.
      A co do Poznania to własnie likwidują rozjazdy na trasie Szybkiego Tramwaju. W praktyce ikazały się mało przydatne a znacznie ograniczały prędkość tramwajów.

      • 7 0

    • nie jest jeszcze tak zle, sa miasta gdzie w autobusach i tramwajach nagminnie jezdza smierdzacy bezdomni, zasikami i nieumyci.
      dodatkowo jeszcze kapele grajkow na harmini tez umili czas podrozy.
      nie jest zle w gdanskich tramwajach

      • 1 1

    • to jeździj pan własnym czyściutkim samochodem tam się nie wybrudzisz!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane