- 1 Pierwsza dyscyplinarka za węzeł Karwiny (268 opinii)
- 2 32-latek zatrzymany. To on jechał 299 km/h? (354 opinie)
- 3 Odwołali kursy, bo brakuje kierowców (300 opinii)
- 4 Były trener Lechii zmarł w Kanadzie (12 opinii)
- 5 Zdecyduj, na co wydać miejskie pieniądze (54 opinie)
- 6 Serduszko pełne narkotyków (73 opinie)
Tramwaj przez Letnicę jeszcze długo nie pojedzie
Jeszcze wiele długich lat przyjdzie mieszkańcom Letnicy poczekać na budowę trasy tramwajowej między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej. Cztery lata temu politycy licytowali się na obietnice w zakresie komunikacji miejskiej w tej części Gdańska. Radni PiS chcieli przywrócić kursowanie pociągów SKM, zaś władze miasta roztaczały wizję tramwaju.
Na listę przystanków wpisane zostają także trzy przystanki na nieczynnej w codziennym ruchu liniowym od 2005 r. linii Szybkiej Kolei Miejskiej od Gdańska Głównego do Nowego Portu:
- Gdańsk Nowe Szkoty (stan obecny: przystanek całkowicie zlikwidowany),
- Gdańsk Zaspa Towarowa (stan obecny: przystanek całkowicie zlikwidowany),
- Gdańsk Brzeźno (stan obecny: peron istnieje, choć pozbawiony jest torów).
Bez chodnika i przystanku. Komunikacja nie wjeżdża do Letnicy
Politycy PiS: odbudujmy linię SKM do Nowego Portu
W tej sprawie w maju 2020 r. konferencję zwołują radni Prawa i Sprawiedliwości - Andrzej Skiba oraz Przemysław Majewski, a także poseł (wcześniej radny miasta) Kacper Płażyński.
Politycy PiS proponują, aby Gdańsk aktywnie zabiegał o (od)budowę przystanków z myślą o skierowaniu na tory kolejowe tzw. tramwajów dwusystemowych, choć nigdzie w Polsce nie funkcjonuje taki system transportu szynowego (rozwiązanie tego typu stosowane jest głównie w Niemczech).
W kolejnych miesiącach do Programu Przystankowego trafiają jednak tylko dwa gdańskie przystanki, spoza szlaku do Nowego Portu: Osowa Północ (Kukawka) oraz Park Maszynowa. Następnie w 2022 r. także i one zostają usunięte z programu.
Władze miasta: pociągów nie będzie, powstanie tramwaj
W marcu 2021 r. włodarze Gdańska organizują swoją konferencję prasową. Program Przystankowy nazywają "elementem kampanii wyborczej". Natomiast niejako zamiennie przedstawiona zostaje propozycja postulowanego już od wielu lat budowy połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej przez rejon nowych osiedli w Letnicy.
Do końca kadencji miała powstać koncepcja przebiegu, co w znacznej mierze zrealizowano w toku prac nad planem zagospodarowania dla rejonu ul. Uczniowskiej, zaś realizację infrastruktury tramwajowej przewidywano w kolejnych trzech - czterech latach.
Nowe osiedle przy ul. Uczniowskiej z trasą tramwajową
Mieszkania i handel zamiast przystanku SKM w Nowym Porcie
Radna PiS: co z obiecanym tramwajem przez Letnicę?
W sprawie trasy tramwajowej kilka tygodni temu zapytanie złożyła radna PiS, Elżbieta Strzelczyk:
- Na kiedy jest planowane poprowadzenie linii tramwajowej od ul. Gdańskiej przez Nową Muzyczną do ul. Marynarki Polskiej tzn. linia tramwajowa przez Letnicę? Kiedy zostanie opracowana dokumentacja projektowa dla tej inwestycji? - pyta radna Strzelczyk w piśmie skierowanym do prezydent miasta Aleksandry Dulkiewicz.
Odpowiedzi w tej sprawie udzielił w imieniu prezydent miasta, zastępca ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Piotr Grzelak:
- Nawiązując do zapytania (...) informuję, że Gmina Miasta Gdańska nie planuje realizacji tej linii w najbliższych latach. Obecne priorytetowe są dla nas inwestycje, dla których pozyskujemy dokumentacje projektowe - czytamy w odpowiedzi.
Nowa wizja rozwoju Gdańska. Powstanie plan ogólny
Z-ca prezydent: tramwaj będzie, ale są ważniejsze inwestycje
Wśród priorytetów Piotr Grzelak wymienia budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe - Wrzeszcz) w przebiegu przez osiedle Morena do ul. Do Studzienki i następnie przez ul. Boh. Getta Warszawskiego do al. Grunwaldzkiej.
- Realizacja ww. inwestycji nastąpi pod warunkiem pozyskania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027, o które będziemy się ubiegać - podkreśla zastępca prezydent.
Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa Politechniczna i dwie inne trasy tramwajowe
Ponadto z odpowiedzi na zapytanie pojawia się deklaracja pozyskania dokumentacji na jeszcze dwa zadania inwestycyjne w najbliższych latach:
- łącznika Grunwaldzka - dworzec Wrzeszcz (tj. początek poprzecznej trasy tramwajowej "spinającej" al. Grunwaldzką, Rzeczypospolitej oraz Hallera),
- wzdłuż Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) na odc. Hallera - Obrońców Wybrzeża z trasą tramwajową przez ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Chłopskiej.
Tramwaj przez Letnicę pozostaje zatem wciąż w sferze marzeń, choć z gwarancją ujęcia w polityce przestrzennej miasta i rezerwach terenowych nowych planów zagospodarowania.
Mieszkańcy Letnicy pragną zieleni. Jezioro Zaspa parkiem jednak nie będzie
(Artykuł z 2018 r.) Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizOpinie wybrane
-
2024-04-05 04:24
Ludzie, przestańcie bajdurzyć o kolei pasażerskiej do Nowego Portu. (1)
To miało sens za PRL-u, gdy tysiące Kaszubów dowożono do pracy w porcie, stoczniach i przyległych firmach. Dzisiaj już nie ma tych tysięcy Kaszubów, więc sens ekonomiczny kolei tutaj żaden. Potrzebny jest dobry miks tramwajów (które już są) i autobusów/minibusów oraz UTO (urządzeń transportu osobistego). I oczywiście więcej miejsc przekroczenia linii kolejowej, bo te które są to są za rzadko.
- 9 9
-
2024-04-05 06:16
transport publiczny nigdy nie jest sensowny ekonomicznie
- 2 0
-
2024-04-04 20:46
Połączenie okolic Kochanowskiego z górnym Wrzeszczem potrzebne na wczoraj (2)
To nawet nie musi być tramwaj ale dojść z np. Narwickiej do dworca we Wrzeszczu, nie mówiąc już o Morenie czy Niedzwiedniku, trzeba "z buta". To komunikacyjna czarna dziura w samym środku miasta.
- 14 0
-
2024-04-04 20:49
Uprawiam ten marsz od 2011 w dni meczowe (1)
Droga na stadion i z powrotem
- 1 0
-
2024-04-05 06:54
Zgadzam się
to komunikacyjna pustynia
- 1 0
-
2024-04-04 16:34
SKM w dawnym kształcie nie ma sensu (7)
Połączenie tylko z Dworcem Głównym nie jest dla mieszkańców Nowej Letnicy atrakcyjne. Sytuację może zmienić budowa Południowej PKM, gdyż wtedy mieszkańcy mogliby pojechać dalej. Z drugiej zaś strony, obecny przystanek Brzeźno jest za bardzo oddalony od plaży czy osiedli. Gdyby jednak wybudowano skręt w lewo i umiejscowionoby stację przy plaży, dla wielu mieszkańców byłoby to ciekawą opcją dostania się do plaży.
- 23 13
-
2024-04-05 00:14
na pewno wykorzystanie torów
pozwoliłoby na tańszą budowę i szybszy przejazd z pominięciem kolizji na skrzyżowaniach.
potem taki "szybki tramwaj" mógłby się włączać w istniejącą sieć na Brzeźnie. Podobnie zresztą przy Dworcu Głównym, lub mógłby odjeżdżać z peronu dworca, tak jak to jest np. w Poznaniu. W ten sposób możnaby też znacząco obniżyć koszty.- 1 0
-
2024-04-04 19:32
za dawnych czasów planowano "nadmorską SKM" (2)
Od Sopotu do Wisły z przeprawą na drugą stronę i zamknięciem pętli przez Stogi i Olszynkę...
Z tego wszystkiego udało się zrobić... Gdańsk Śródmieście...- 3 1
-
2024-04-04 20:56
(1)
Przymorska na Stogi? nie było takiego planu - pierwotnie linia miała odchodzić z Zaspy Towarowej w stronę Przymorza i kończyć się w Sopocie.
- 2 0
-
2024-04-04 22:37
jeden z wariantów, który można zobaczyć
w muzeum SKM.
- 1 0
-
2024-04-04 17:04
Ten kawałek od przystanku Brzeźno do plaży to sobie dojda (2)
Co do łącznika z Skm/Pkm południe to wyzwaniem byłaby trasa przez Nowy Port, Westerplatte, Przeróbkę, Olszynke, Orunie Równa, ale to nie do przeskoczenia dla naszych moznowladcow
- 5 2
-
2024-04-04 17:49
A mieszkający wiedzą co jest w ziemi i co tam było....???
- 4 0
-
2024-04-04 17:45
Ludzie są tutaj wygodni
Mieszkańcy nie są skłonni do pokonywania takich odległości na piechotę, zwłaszcza obładowani torbami, z wózkami i dziećmi, i na dodatek pod górę przez wiadukt. To nie wieś, gdzie normalne jest chodzenie parę kilometrów do sklepu. Ludzie z miasta są wygodni.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.