• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"

Krzysztof Koprowski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopską, gdzie proponowana trasa łączyłaby się z istniejącą przez Zaspę-Przymorze.
  • Przejazd pod torami kolejowymi. Zgodnie z koncepcją czytelnika tramwaj wykorzysta przestrzeń zajmowaną przez jezdnię w stronę Oliwy (al. Grunwaldzkiej).
  • Przystanek SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet, znajdujący się nad ul. Kołobrzeską.
  • Widok na ul. Kołobrzeską w stronę Przymorza. Jezdnia po lewej zostałaby przekształcona w torowisko z możliwością przejazdu po nim autobusów.
  • Widok z przystanku SKM w stronę al. Grunwaldzkiej i Bażyńskiego.
  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z ul. Wita Stwosza, wzdłuż której przebiega torowisko tramwajowe.

Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. KołobrzeskiejMapkaBażyńskiegoMapka, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.



Która propozycja przebiegu tramwaju jest lepsza?

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez pana Piotra, naszego czytelnika, tramwaje na nową trasę mogłyby wjeżdżać z każdego kierunku w ul. Wita Stwosza oraz Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej, tworząc tym samym możliwości realizacji nowych połączeń np.:
  • z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
  • z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.

- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.

Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów


Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem. Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem.

Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew



Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
  • po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
  • obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
  • lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
  • między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
  • dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
  • po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
  • chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.

Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie. Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.

- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).

Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji



Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.

W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.

Czytaj też:

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów



  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego oraz Wita Stwosza.
  • Skrzyżowanie Bażyńskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska z przejściem tramwaju w układ asymetryczny w północnej jezdni ul. Kołobrzeskiej.
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z Chłopską - al. Rzeczypospolitej.
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.

Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika



Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama



Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.

Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM BrętowoMapka wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na ZaspieMapka.

W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKMMapkapętlą ZaspaMapka, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę



Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym. Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym.

Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej



Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.

Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.

- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych



Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".

Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.

Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)

Opinie (372) 7 zablokowanych

  • Bardzo dobra koncepcja. (15)

    Zlikwidować jezdnię i zrobić torowisko . Będzie to z pożytkiem dla całej okolicy i mieszkańców.

    • 171 83

    • Mieszkam przy pętli tramwajowy zaspa ten dodatkowy hałas to chyba nie za bardzo dobry pomysł

      • 0 0

    • Zlikwidować mieszkańców i biurowce wszystko wyburzyć, zaorać zrobić park i....
      no właśnie dla kogo? Miasto jest dla nas - mieszkańców, wszystkich mieszkańców.

      • 0 0

    • że niby jak (5)

      Dlaczego uważasz, że likwidacja jezdni będzie korzystna dla mieszkańców? Przecież gros z nich też ma samochody i dojeżdża do swoich domów/mieszkań.

      • 20 7

      • A co mnie to obchodzi? Rozumiem jeżeli ktoś ma naprawdę daleko do pracy. Ale jak jest blisko, to po co komu samochód? No przecież komunikacja to ujma na honorze.
        Miasto nie powinno być autostradą dla samochodów, powinno być zrównoważone i przyjazne dla wzaystkcih, nie powinno być tak że samochody są wyżej niż inni mieszkańcy którzy samochodu nie mają

        • 1 4

      • Efektywny i tak jest tylko jeden pas (3)

        Drugi blokują pojazdy skręcające w lewo. Nie milion pasów, a płynność ruchu zwiększa przepustowość.

        • 9 12

        • sposobem na zwiększenie przepustowości jest uspokojenie ruchu (1)

          oraz zmiana struktury ruchu: rezygnacja wielu osób z korzystania terenochłonnych pojazdów jakimi są samochody na rzecz bardziej przyjaznych środowisku wariantów takich jak chodzenie pieszo, jazda rowerem lub hulajnogą, korzystanie z transportu szynowego lub w ostateczności innego zbiorowego.

          • 10 10

          • teoretycznie ok, ale

            Teoretycznie masz rację. Tylko problemem obszaru o którym mowa jest dość intensywna zabudowa (bloki, biurowce przy Arkońskiej) z ograniczonymi możliwościami dojazdu do Grunwaldzkiej. Ograniczenie ruchu samochodowego do 1 pasa ruchu przy Kołobrzeskiej to poważne ograniczenie - powstanie wąskie gardło, bo następne przejście to dopiero Piastowska albo Lewoniewskich - oba o słabych parametrach. Budowa N.Abrahama w tym układzie byłoby koniecznością, moim zdaniem. Tym bardziej, że mocno postępuje zabudowa zarówno przy Kołobrzeskiej, jak i na terenach przy SKM Zaspa, więc będzie tylko gorzej.

            • 5 3

        • A teraz te skręcające...

          A teraz te skręcające w lewo lub prawo co zablokują?? Taka zagadka...

          >>> Bo ja myślę, że one zablokują ten jeden pas który zostanie. Ciekawe czy wpłynie to jakoś na przepustowość komunikacyjną tej części miasta.

          • 6 3

    • dajcie już spokój z tymi tramwajami !!!

      zróbcie buspas, będzie taniej, szybciej, ciszej i duuużo lepiej - dla wszystkich.

      • 4 3

    • (1)

      Jeśli Pan/Pani nie chce samochodów w swoim otoczeniu to może należy pomyśleć o przeprowadzce na wieś. Będzie cisza, zieleń, spalin mniej. Miasto jest wygodnym miejscem do życia jednak należy się liczyć z kompromisami. Jest głośniej, mniej zielono i powietrze bardziej zanieczyszczone.

      • 22 21

      • Nie wiesz o czym piszesz-nie pisz.Uszanuj inteligencję innych. Pomiędzy tą wąską Kołobrzeską stoją biurowce,bloki,sklepy i trawniki. Co z nimi zrobisz?

        • 10 2

    • deptak haha z Obi będziesz sobie kafelki na plecach nosił

      • 18 7

    • Od koncepcji to jestem ja

      I te durne pomysły niech sobie wsadzą w D

      • 7 3

    • tez sie usmiałem Proponuje by sie walnął młotkiem w głowe i tak mu nic nie bedzie bo jest pustym dzbanem :)

      • 20 11

    • "z pożytkiem dla całej okolicy i mieszkańców" -kulam się ze śmiechu.

      • 33 16

  • Ilu jeszcze takich "Panów Piotrów" ma w zanadrzu redakcja Trójmiasto.pl? (6)

    wczoraj też ktoś taki był - specjalista od zwężenia Grunwaldzkiej do jednego pasa

    • 37 13

    • Tramwaj

      Pan Piotr to ci*l co sobie siedzi w domu i planuje

      • 0 0

    • Ten portal to tuba propagandowa "Gorszego gdańska" i ich specjalistów :) (3)

      • 9 7

      • Bzdura, taka jest po prostu naturalna kolej rzeczy w rozwijającym się mieście (2)

        Zobacz sobie London City, tam w ogóle nie ma takich autostrad jak Chłopska czy Grunwaldzka.

        • 7 10

        • A czy Chłopska lub Grunwaldzka ma metro? (1)

          • 9 1

          • celna uwaga, brawo!

            • 5 0

    • Panowie Piotrzy to inaczej FRAG ,

      • 8 1

  • ulica Kołobrzeska (5)

    jest w fatalnym stanie, a miasto chyba nie widzi problemu. Odcinek od Grunwaldzkiej do mniej więcej Obi to jest dziura na dziurze i samochody robią tylko hop i siup.
    Przydałby się remont, ale boję się, że owszem, zrobią go, a za 3 miesiące będą wszystko zrywać bo tramwaj jednak będzie dobrym pomysłem. I tak się żyje tutaj...

    • 158 12

    • Dla mnie tramwaj na kołobrzeskiej to głupota (3)

      Przecież tam jest wiadukt i przystanek skm i jeszcze tramwaj w ta mała dziurkę chcą wcisnąć. Nie widzę tego.

      • 7 9

      • Tramwaj

        Tak

        • 0 0

      • właśnie o to chodzi, aby tramwaj krzyżował się z SKM (w sensie wielopoziomowym). Aby ludzie się przesiadali

        • 3 0

      • ta "mała dziurka" ma 11 metrów szerokości

        druga zresztą też

        • 3 4

    • Nie tylko.

      Czasem ( dość często ) robią też bęc.

      • 4 0

  • O! Można gdzieś władować tramwaje? Urzędnicy już strzygą uszami!

    Tramwaj to dotacje z UE - za to, że sam nie myślisz. Ten relikt XIX w. powinien zniknąć. hałas, drgania, koszty, ogromy zajęty obszar. Zamiast tego buspas i autobus na wodór lub prąd. Tylko, ze na buspas nie ma dotacji z UE. Więc trzeba ryć miasto, rozrywać dzielnice, byle upchnąć tramwaj.

    • 1 1

  • Bzdura (1)

    Parodia przepustowość kołobrzeskiej już jest tragiczna A gdzie tramwaj A co paniom.i panom z biurowca ciężko się przejść nie dość że parkują.gdzie popadnie to jeszcze tramwaj im.sie.marzy A może przystanek w biurowcu wam.zrobic prosto przy windzie?

    • 9 7

    • Czytać się nie da...

      gdzie znaki interpunkcyjne??????

      • 0 1

  • Przez Kołobrzeską nie.. (3)

    ale przez Obrońców Wybrzeża lub JP II - Czarny Dwór - Hallera tak! Ewentualnie przez Abrahama.

    • 5 8

    • Ani by dlaczego bo ty masz taki kaprys? Trzeba wprowadzic komunikacje zgadza sie wszedzie ale nie tramwaje. (2)

      • 0 4

      • W jakim to to jest języku?

        Po polsku raczej nie......

        • 1 1

      • Wlasnie tramwaje

        • 2 1

  • Lewoskręt w Słupską z Kołobrzeskiej

    Nie można edytować opinii wiec dodam jeszcze zamiast tramwaju pilny i konieczny jest lewoskręt w ul. Słupską. Wiecznie w tym miejscu sa korki, które blokują cały odcinek! Najpierw trzeba wykonać niezbędne zmiany w organizacji ruchu na Kołobrzeskiej a potem myśleć o locie na księżyc!!!!

    • 1 1

  • Herezja

    Walnijcie się w dekiel!!! Moze jeszcze ruchome schody-chodnik od Alfy do Galerii Bałtyckiej? idioci!

    • 2 2

  • Niegłupie (11)

    Przynajmniej jedna nitka łącząca tramwaje po dwóch stronach torów kolejowych to powinien być w tym mieście priorytet. Idealnie było by mieć trzy - drugą na wysokości Miszewskiego, a trzecią wzdłuż Nowej Abrahama lub nawet przy GB (no ale tam to już po wybudowaniu wiaduktu chyba nierealne do zrealizowania).

    • 65 33

    • Przecież miasto chce zbudować taki wiadukt przy GB (6)

      Puścić tramwaj przez Klonową, Wrzeszcz PKP, obok GB, wiaduktem, ulicą Kościuszki do istniejącej linii tramwajowej na Zaspę

      A Miszewskiego to niekoniecznie dobry pomysł. Nie ma tam stacji przesiadkowej SKM. Poza tym to jest za blisko podobnego łącznika obok Politechnika SKM

      • 7 0

      • Nie, nie chce (2)

        Była jedna wizualizacja, która nie ma kontynuacji.

        Wizualizację tę przygotowała firma odpowiedzialna za przebieg tramwaju GP-W przez ul. BGW, jako wyjaśnienie, co dalej.

        Nowa Abrahama jest bez sensu dziś. Kogo i po co miałoby to wozić?

        Kołobrzeska na plus.
        Tramwaj - jakkolwiek - w okolicach Kościuszki / Hynka łączący Zaspę z Wrzeszczem - ok.

        • 6 3

        • Nowa Abrahama jest jak najbardziej z sensem (1)

          Bardzo jej brakuje w połączeniu Zaspy z Wrzeszczem. A trasa tramwajowa w tym miejscu jest świetna - odnoga może włączać się w Grunwaldzką a cala linia poleci dalej przez Strzyżę wzdluż PKMki do Brętowa.

          • 1 3

          • Gdzie Wrzeszcz, a gdzie Abrahama?

            W połączeniu Zaspy z Wrzeszczem brakuje połączenia w pobliżu Galerii Bałtyckiej.

            A Kołobrzeska może z powodzeniem skomunikować to o czym mówisz. A nawet lepiej, bo wjeżdża idealnie między wszystkie najważniejsze generatory pasażerów (biurowce, UG, SKM)

            • 3 0

      • Na Miszewskiego powinna być stacja i punk przesiadkowy (1)

        • 2 2

        • Na miejscu tymczasowego targowiska

          • 0 0

      • ALe na Miszewskiego miał być jakiś węzeł?

        Bo jak dla mnie, dojazd do PKP 2 przystanki dalej byłby cudowny.

        • 1 0

    • Tak głupie i to bardzo Tramwaj to oddawna przeszłosc zastepowanie autobusy tramwajem jest zacofaniem (3)

      • 3 22

      • Co za brednie

        Autobus jest protezą komunikacji publicznej.

        Pociągi, tramwaje i rowery miejskie to prawdziwa komunikacja w poważnym mieście. Autobusy puszcza się tam, gdzie nie ma możliwości poprawienia miasta pod poruszanie się pieszo / rowerem + szynami.

        Przepustowość i komfort jazdy w pojazdach szynowych jest nieporównywalnie lepszy niż w autobusie.

        • 14 3

      • Jakieś argumenty? (1)

        Nie kopci, nie ma niszczących środowisko baterii, nie ma strat na ładowaniu, jak jest dobrze zrobiony, nie stoi w korkach.

        Do tego jeden maszynista ogarnia dużo więcej pasażerów, a zbudowanie autonomicznego tramwaju jest o wiele łatwiejsze, niż autobusu.

        • 11 2

        • Dodaj jeszcze większą pojemność, dłuższą żywotność

          I lepsze parametry przyspieszenia

          • 8 1

  • Komunikacja

    Lepiej i szybciej pomyśleć nad linia autobusowa na ulicy Adamowicza wkrótce otwierana
    Tylko nocny?
    Porażka
    Powinien być dzienny autobus.np 129 skierować Al Adamowicza zamiast do Jasień północy.a właściwie mógł BY tam dojechać przez te aleję Adamowicza
    Tramwaj na kołobrzeskiej?daleki pomysł.
    Lepiej doprowadzić tramwaj gdzie jest bardziej potrzebny.moze Reaktywowac Orunie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane