• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"

Krzysztof Koprowski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopską, gdzie proponowana trasa łączyłaby się z istniejącą przez Zaspę-Przymorze.
  • Przejazd pod torami kolejowymi. Zgodnie z koncepcją czytelnika tramwaj wykorzysta przestrzeń zajmowaną przez jezdnię w stronę Oliwy (al. Grunwaldzkiej).
  • Przystanek SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet, znajdujący się nad ul. Kołobrzeską.
  • Widok na ul. Kołobrzeską w stronę Przymorza. Jezdnia po lewej zostałaby przekształcona w torowisko z możliwością przejazdu po nim autobusów.
  • Widok z przystanku SKM w stronę al. Grunwaldzkiej i Bażyńskiego.
  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z ul. Wita Stwosza, wzdłuż której przebiega torowisko tramwajowe.

Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. KołobrzeskiejMapkaBażyńskiegoMapka, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.



Która propozycja przebiegu tramwaju jest lepsza?

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez pana Piotra, naszego czytelnika, tramwaje na nową trasę mogłyby wjeżdżać z każdego kierunku w ul. Wita Stwosza oraz Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej, tworząc tym samym możliwości realizacji nowych połączeń np.:
  • z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
  • z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.

- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.

Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów


Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem. Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem.

Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew



Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
  • po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
  • obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
  • lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
  • między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
  • dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
  • po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
  • chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.

Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie. Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.

- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).

Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji



Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.

W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.

Czytaj też:

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów



  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego oraz Wita Stwosza.
  • Skrzyżowanie Bażyńskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska z przejściem tramwaju w układ asymetryczny w północnej jezdni ul. Kołobrzeskiej.
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z Chłopską - al. Rzeczypospolitej.
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.

Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika



Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama



Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.

Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM BrętowoMapka wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na ZaspieMapka.

W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKMMapkapętlą ZaspaMapka, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę



Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym. Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym.

Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej



Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.

Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.

- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych



Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".

Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.

Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)

Opinie (371) 7 zablokowanych

  • Wszystkie główne trasy powinny być "otramwajowane"

    A tramwaje mieć priorytet na światłach, tak jak w Olsztynie, gdzie całą trasę do centrum tramwaj jedzie jakieś 20 minut (około 7 km, 12 przystanków).

    • 31 11

  • Kto przejeżdża Kołobrzeską,kto mieszka przy niej popuka się w czoło... (7)

    Większej bzdury nie wymyślono dawno. Proponuję przejazd Kołobrzeską w godz. np 7- 9 lub 15-17 albo obserwację w tych godzinach i normalni zrozumieją bezsens i dlaczego nie. Ale znam życie i ten kraj-projekt przejdzie!

    • 46 26

    • Na Kartuskiej dali rade, północny odcinek Kolobrzeskiej tez swietnie dziala i wygląda (2)

      • 6 8

      • (1)

        Na Kartuskiej kolego
        1. nigdy oficjalnie nie było 2 pasów
        2. teraz są pasy do skrętów i jeden na wprost Na Kołobrzeskiej według tej genialnej wizij nie będzie miejsca na pasy do skrętu.

        • 7 5

        • Będzie

          W okolicach skrzyżowań można pas do parkowania zamienić na lewoskręt.

          • 3 5

    • (2)

      Czemu jest to bzdurą?

      • 3 2

      • (1)

        Bo trzeba by wyburzać kamienice, bloki,sklepy po jednej lu po drugiej stronie ulicy, a mieszkańców wysiedlać na Syberię. Kilka tysięcy za jednym zamachem.

        • 3 6

        • Wszystko jest zaprojektowane w istniejącej działce drogowej.

          • 0 0

    • To będziesz stał w blachosmrodzie godzinę w korku.

      Ja przejadę w trzy minuty tramwajem.

      • 5 5

  • tramwaj na ul. Wileńskiej -z Moreny to jest chory pomysł

    powinien iść tylko i wyłącznie rezerwą przy sądzie.
    A ta propozycja ciekawa.
    Wygląda na to, ze Miasto nie ma kompetentnych ludzi do planowania sieci tramwajowej

    • 24 5

  • A nie lepiej puścić ten tramwaj dalej (3)

    Czarnym Dworem do Brzeżna?

    • 25 2

    • i z powrotem Jana Pawła!

      • 3 1

    • (1)

      Tak i zrujnować ostatni bastion zieleni - park Reagana...

      • 5 7

      • Wlasnie Czarny Dwor powinien byc tramwajowy

        Dzisiaj tam jest dziki wschod

        • 7 1

  • Tak chętnie by się podjechało ze skrzyżowania chłopskiej i kołobrzeskiej do skm (3)

    Jestem za torowiskiem na kołobrzeskiej

    • 30 18

    • W czym problem? Wiesz że istnieje coś takiego jak autobus?

      • 6 6

    • To se tam pomieszkaj w halasie

      • 1 4

    • Przecież tramwaj jest za uniwersytetem więc do biurowców jest blisko, jest też SKM. A z tramwaju na kołobrzeskiej nie jest tak daleko do UG. Proponuję przejechać się samochodem rano lub popołudniu kołobrzeska, która praktycznie stoi. Zwężenie drogi spowoduje tylko większe korki. Ludzie nie zrezygnują z dojeżdżania do pracy komunikacja miejską są na to za wygodni.

      • 2 2

  • można jeszcze poprowadzić go dalej Kołobrzeską i Dąbrowszczaków aż do Obrońców Wybrzeża

    • 14 7

  • Miasto woli (1)

    pakowac kase w peryferyjny odc ul Kartuskiej by ulatwic zycie nowobogackim co uciekli z miasta ale w nim pracuja niz dbać o mieszkańców starych dzielnic

    • 27 7

    • Kartuska to nie jest preferyjny odcinek obecnie. Przestan zyc latami 90tymi, czasay sie zmienily. Obecnie mieszka tam masa mlodych ludzi i trzeba madrze to zabudowywac, zeby nie bylo jak w starych dzielnicach, ze uciekacie stamtad bo komfort zycia jest zbyt niski przez te wszystkie wynalzki miasta.
      Z Przymorza masz dalej do Centrum Gdańska niż z Ujeściska.
      Skończycie z tym przedpotopowym mysleniem bo nic Wam po za zoclia nie daje...

      • 5 10

  • Ilu jeszcze takich "Panów Piotrów" ma w zanadrzu redakcja Trójmiasto.pl? (6)

    wczoraj też ktoś taki był - specjalista od zwężenia Grunwaldzkiej do jednego pasa

    • 37 13

    • Ten portal to tuba propagandowa "Gorszego gdańska" i ich specjalistów :) (3)

      • 9 7

      • Bzdura, taka jest po prostu naturalna kolej rzeczy w rozwijającym się mieście (2)

        Zobacz sobie London City, tam w ogóle nie ma takich autostrad jak Chłopska czy Grunwaldzka.

        • 7 10

        • A czy Chłopska lub Grunwaldzka ma metro? (1)

          • 9 1

          • celna uwaga, brawo!

            • 5 0

    • Panowie Piotrzy to inaczej FRAG ,

      • 8 1

    • Tramwaj

      Pan Piotr to ci*l co sobie siedzi w domu i planuje

      • 0 0

  • A wystarczyłoby zmierzyć odległość budynków naprzeciwko siebie które przedziela jezdnia... (1)

    ...i stwierdzić że większego nonsensu dawno nikt nie zaproponował.

    • 24 13

    • 25m

      i tyle dokładnie ma narysowany przekrój. Polecam takie urządzenie jak kalkulator

      • 2 0

  • Urzędnicy jak zwykle zwodzą i mamią, mimo, że nie mają intencji zrealizować propozycji.
    Tramwaje w Gdańsku zapowiada się i buduje tam, gdzie dopiero zaczyna się zabudowa deweloperska po to żeby wizją tramwaju nagonić ludzi do biur deweloperów.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane