- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (120 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (180 opinii)
- 3 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (68 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (263 opinie)
- 5 Dwóch 29-latków z narkotykami (89 opinii)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (418 opinii)
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.
- z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
- z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.
- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.
Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów
Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew
Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
- po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
- obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
- lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
- między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
- dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
- po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
- chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.
- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).
Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji
Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.
W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.
Czytaj też:
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.
Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika
Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama
Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.
Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM Brętowo wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na Zaspie.
W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKM a pętlą Zaspa, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej
Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.
Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.
- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych
Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".
Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.
Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)
Opinie (372) 7 zablokowanych
-
2020-05-27 10:42
Prędkość rozkładowa tramwaju to 13km/h, natomiast autobusu 25km/h. Jaki sens budować trasy tramwajowe? (8)
- 14 19
-
2020-05-27 10:49
Szczególnie jak stoi w korku, np. Na Słowackiego (4)
To ma taką prędkość jak poparcie MKB
- 14 7
-
2020-05-27 10:56
Wiesz, co to jest buspas? Można go zrobić zamiast torowiska. Będzie taniej.
- 4 7
-
2020-05-27 11:10
Dlaczego kazdy głupek musi sie chwalic głupotą ?Najpier głupku pomuysl to nie trudne (2)
Zamiast torowiska buduje się bus pas dla autobusu który niema żadnych wad tramwaju.
- 2 7
-
2020-05-27 11:22
Dlaczego kazdy prostak musi się wypowiedziec
Najpierw naucz się kultury, słowo glupek zamien na proszę dziekuję i wtedy pisz.
- 7 1
-
2020-05-27 11:54
ale jest droższy w eksploatacji
- 0 0
-
2020-05-27 11:08
Dokladnie tak robi sie bus pas zamiast towowiska i kupuje autobusy bez emisji spalin tak własnie jest w skandynawi i krajach (1)
- 3 4
-
2020-05-27 11:55
a ile jest tam pasażerów, a ile tu było?
- 3 1
-
2020-05-27 15:27
Popieram
- 0 1
-
2020-05-27 10:43
Magistrat jest zawsze 20 lat za rozwojem miasta
Rysują te wirtualne kreski na mapach i z uporem się ich latami trzymają. A życie biegnie swoim torem. I zamiast puścić tramwaj tam, gdzie jest życie (Kołobrzeska) robią jakieś wirtualne plany. I tylko mydlą oczy, że "nie mówią nie".
- 13 3
-
2020-05-27 10:43
Po Kołobrzeskiej juz dawno powinien jeździć tramwaj (6)
Powinno być zielone torowisko z jakimiś futurystycznymi słupami oswietleniowo trakcyjnymi.
Nawet jednak jezeli doszloby do realizacji to powstanie koszmarek w rodzaju węzła ujeścisko, gdzie nikt nie będzie myślał o funkcjonalnosci tylko jak zaplanowac największą liczbę słupów bo z tego jest kasa dla projektanta i wykonawcy.
Widziałbym tez tramwaj na Obrońców Wybrzeża, do Hallera lub dalej do Marynarki Polskiej oraz co całkowicie nierealne przedłuzenie z Jelitkowa az do Sopotu Kamiennego Potoku- 20 17
-
2020-05-27 10:53
twoje kaprysy nikogo nieobchodza mieszkancy juz dawno sie wypowiedzieli ze niecha tramwaju na Obronców Wybrzeza (5)
- 3 7
-
2020-05-27 10:59
wolą mieć mega korek samochodowy
i godzinę jechać 148 z Żaby do Brzeźna
- 5 1
-
2020-05-27 11:12
Na Obrońców tramwaj powstanie i to wczesniej niz na Kolobrzeskiej (1)
- 2 2
-
2020-05-27 16:31
Nie znasz siły falowca :)
- 0 2
-
2020-05-27 11:13
Kolejny ignorant zamiast tramwaju wszedzie mozna zrobic Buspas !! (1)
tramwaj jest szkodliwy dla mieszkańców i przeżytkiem .
O obudź się człowieku A dawno na świecie się stosuje i autobusy bez emisji spalin.- 3 6
-
2020-05-27 11:44
Wiesz, że istnieje coś takiego jak gumowe podkłady tramwajowe, by położyć pod asfaltem
By tramwaj nie powodował hałasu i drgań.
- 3 2
-
2020-05-27 10:44
Bez szans (1)
Bażyńskiego jest za wąska i nie ma miejsca na wpięcie się w Wita Stwosza
- 11 8
-
2020-05-28 01:50
Działka ulicy Bażyńskiego ma wszędzie co najmniej 29m szerokości. Da się wybudować trasę nawet nie ruszając istniejących drzew, zresztą widać to na rysunku.
- 0 0
-
2020-05-27 10:50
JAK już planujecie np.
że po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m, to przypominam, że są drogi bez chodników i pobocza, jak dolny odcinek ul. Myśliwskiej, na której jest dozwolony ruch pojazdów w dwie strony. Może pomyślcie o anomaliach już istniejących a potem planujcie bardziej spektakularne rozwiązania!
- 7 1
-
2020-05-27 10:52
I jeszcze
drogę szybkiego ruchu w ciągu Kołobrzeskiej wkomponować. Pod ziemią może poruszać się metro, albo SKMka. Bo czemu nie? Bo sobie ktoś wydumał. Można by pomyśleć o autostradzie, a na byłej pętli autobusowej urządzić heliport.
- 8 8
-
2020-05-27 10:52
Gwarantuje ze my mieszkancy sie nie zgodzimy na tramwaj!!Tramwaj powoduje hałas i powoduje niszczenie budynków i jest bardzo
Awaryjny !!Trzeba być naprawdę na poziomie rozwoju meduzy by zastępować autobus tramwajem.
a wyjątkowym głupkiem a rowerzystom proponować wdychanie spalin!- 14 19
-
2020-05-27 10:52
No sorry, ale to powinno zostać opracowane i zrobione przed wydaniem pozwoleń cna budowę biurowców itp
- 12 3
-
2020-05-27 10:54
Brawo (5)
Pan Piotr zaplanował to całkiem mądrze.
zwężenie kołobrzeskiej do jednego pasa +lewoskręty nie powinno jakoś specjalnie pogorszyć ruchu w tamtej okolicy, zwłaszcza, że powstanie alternatywa w postaci tramwaju.
Dodatkowo Kołobrzeska obecnie jest strasznie brzydka, a po zmianach wyglądałaby jak upiększona kartuska z odcinka Bema - Siedlce.
Pan Piotr na prezydenta, takich usprawnień komunikacji zbiorowej i upiekszania miasta nam trzeba!
Wielki plus za zachowanie drzew na bażyńskiego!- 16 20
-
2020-05-27 10:59
(3)
byleś tam w godzinie szczytu czy tak się mądrzysz? To jest jedna z dróg którym możesz dojechać od tunelu. Proponuje zrobić 1 pas na obwodnicy i patrzeć jak świat płonie.
- 8 7
-
2020-05-27 11:03
i tak jedzie tylko prawy pas, bo lewy stoi zablokowany przez kogoś kto skręca w lewo,
na każdym skrzyżowaniu.
- 10 7
-
2020-05-27 11:11
Nie ma obowiązku jechać tamtędy samochodem. (1)
A tranzyt niech pozostanie na obwodnicy.
- 6 5
-
2020-05-27 22:03
Ja tam mieszkam i nie życzę sobie byś za mnie decydował co dla mnie ma być lepsze lub nie.
Wyżywaj się na swojej wiejskiej pipidówce!
- 0 1
-
2020-05-27 11:16
rozumiem ze to swietna ironia i propoonuje na prezydenta w obecnych wyborach :)
a nad ulicą jeszcze 4 pasy tramwajowe na estakadzie :)
- 1 4
-
2020-05-27 11:01
W Gdańsku problemy komunikacyjne rozwiązują czytelnicy (3)
Miasto łaskawie się zgadza i analizuje
- 15 6
-
2020-05-27 11:10
Ktos musi rozwiazywac
Skoro miasto je tworzy i kazda miejska propozycja to pogorszenie oferty
- 2 2
-
2020-05-27 11:17
jestes w błedzie w Gdańsku kazdy głupek ma wizje które potem miasto sie zastanawia czy je nie realizowac (1)
cofając miasto w rozwoju.
- 3 3
-
2020-05-27 21:55
kazdy głupek tzn myslisz o sobie?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.