• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"

Krzysztof Koprowski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopską, gdzie proponowana trasa łączyłaby się z istniejącą przez Zaspę-Przymorze.
  • Przejazd pod torami kolejowymi. Zgodnie z koncepcją czytelnika tramwaj wykorzysta przestrzeń zajmowaną przez jezdnię w stronę Oliwy (al. Grunwaldzkiej).
  • Przystanek SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet, znajdujący się nad ul. Kołobrzeską.
  • Widok na ul. Kołobrzeską w stronę Przymorza. Jezdnia po lewej zostałaby przekształcona w torowisko z możliwością przejazdu po nim autobusów.
  • Widok z przystanku SKM w stronę al. Grunwaldzkiej i Bażyńskiego.
  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z ul. Wita Stwosza, wzdłuż której przebiega torowisko tramwajowe.

Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. KołobrzeskiejMapkaBażyńskiegoMapka, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.



Która propozycja przebiegu tramwaju jest lepsza?

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez pana Piotra, naszego czytelnika, tramwaje na nową trasę mogłyby wjeżdżać z każdego kierunku w ul. Wita Stwosza oraz Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej, tworząc tym samym możliwości realizacji nowych połączeń np.:
  • z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
  • z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.

- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.

Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów


Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem. Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem.

Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew



Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
  • po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
  • obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
  • lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
  • między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
  • dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
  • po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
  • chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.

Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie. Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.

- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).

Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji



Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.

W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.

Czytaj też:

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów



  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego oraz Wita Stwosza.
  • Skrzyżowanie Bażyńskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska z przejściem tramwaju w układ asymetryczny w północnej jezdni ul. Kołobrzeskiej.
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z Chłopską - al. Rzeczypospolitej.
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.

Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika



Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama



Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.

Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM BrętowoMapka wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na ZaspieMapka.

W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKMMapkapętlą ZaspaMapka, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę



Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym. Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym.

Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej



Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.

Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.

- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych



Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".

Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.

Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)

Opinie (372) 7 zablokowanych

  • Prędkość rozkładowa tramwaju to 13km/h, natomiast autobusu 25km/h. Jaki sens budować trasy tramwajowe? (8)

    • 14 19

    • Szczególnie jak stoi w korku, np. Na Słowackiego (4)

      To ma taką prędkość jak poparcie MKB

      • 14 7

      • Wiesz, co to jest buspas? Można go zrobić zamiast torowiska. Będzie taniej.

        • 4 7

      • Dlaczego kazdy głupek musi sie chwalic głupotą ?Najpier głupku pomuysl to nie trudne (2)

        Zamiast torowiska buduje się bus pas dla autobusu który niema żadnych wad tramwaju.

        • 2 7

        • Dlaczego kazdy prostak musi się wypowiedziec

          Najpierw naucz się kultury, słowo glupek zamien na proszę dziekuję i wtedy pisz.

          • 7 1

        • ale jest droższy w eksploatacji

          • 0 0

    • Dokladnie tak robi sie bus pas zamiast towowiska i kupuje autobusy bez emisji spalin tak własnie jest w skandynawi i krajach (1)

      • 3 4

      • a ile jest tam pasażerów, a ile tu było?

        • 3 1

    • Popieram

      • 0 1

  • Magistrat jest zawsze 20 lat za rozwojem miasta

    Rysują te wirtualne kreski na mapach i z uporem się ich latami trzymają. A życie biegnie swoim torem. I zamiast puścić tramwaj tam, gdzie jest życie (Kołobrzeska) robią jakieś wirtualne plany. I tylko mydlą oczy, że "nie mówią nie".

    • 13 3

  • Po Kołobrzeskiej juz dawno powinien jeździć tramwaj (6)

    Powinno być zielone torowisko z jakimiś futurystycznymi słupami oswietleniowo trakcyjnymi.
    Nawet jednak jezeli doszloby do realizacji to powstanie koszmarek w rodzaju węzła ujeścisko, gdzie nikt nie będzie myślał o funkcjonalnosci tylko jak zaplanowac największą liczbę słupów bo z tego jest kasa dla projektanta i wykonawcy.
    Widziałbym tez tramwaj na Obrońców Wybrzeża, do Hallera lub dalej do Marynarki Polskiej oraz co całkowicie nierealne przedłuzenie z Jelitkowa az do Sopotu Kamiennego Potoku

    • 20 17

    • twoje kaprysy nikogo nieobchodza mieszkancy juz dawno sie wypowiedzieli ze niecha tramwaju na Obronców Wybrzeza (5)

      • 3 7

      • wolą mieć mega korek samochodowy

        i godzinę jechać 148 z Żaby do Brzeźna

        • 5 1

      • Na Obrońców tramwaj powstanie i to wczesniej niz na Kolobrzeskiej (1)

        • 2 2

        • Nie znasz siły falowca :)

          • 0 2

      • Kolejny ignorant zamiast tramwaju wszedzie mozna zrobic Buspas !! (1)

        tramwaj jest szkodliwy dla mieszkańców i przeżytkiem .
        O obudź się człowieku A dawno na świecie się stosuje i autobusy bez emisji spalin.

        • 3 6

        • Wiesz, że istnieje coś takiego jak gumowe podkłady tramwajowe, by położyć pod asfaltem

          By tramwaj nie powodował hałasu i drgań.

          • 3 2

  • Bez szans (1)

    Bażyńskiego jest za wąska i nie ma miejsca na wpięcie się w Wita Stwosza

    • 11 8

    • Działka ulicy Bażyńskiego ma wszędzie co najmniej 29m szerokości. Da się wybudować trasę nawet nie ruszając istniejących drzew, zresztą widać to na rysunku.

      • 0 0

  • JAK już planujecie np.

    że po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m, to przypominam, że są drogi bez chodników i pobocza, jak dolny odcinek ul. Myśliwskiej, na której jest dozwolony ruch pojazdów w dwie strony. Może pomyślcie o anomaliach już istniejących a potem planujcie bardziej spektakularne rozwiązania!

    • 7 1

  • I jeszcze

    drogę szybkiego ruchu w ciągu Kołobrzeskiej wkomponować. Pod ziemią może poruszać się metro, albo SKMka. Bo czemu nie? Bo sobie ktoś wydumał. Można by pomyśleć o autostradzie, a na byłej pętli autobusowej urządzić heliport.

    • 8 8

  • Gwarantuje ze my mieszkancy sie nie zgodzimy na tramwaj!!Tramwaj powoduje hałas i powoduje niszczenie budynków i jest bardzo

    Awaryjny !!Trzeba być naprawdę na poziomie rozwoju meduzy by zastępować autobus tramwajem.
    a wyjątkowym głupkiem a rowerzystom proponować wdychanie spalin!

    • 14 19

  • No sorry, ale to powinno zostać opracowane i zrobione przed wydaniem pozwoleń cna budowę biurowców itp

    • 12 3

  • Brawo (5)

    Pan Piotr zaplanował to całkiem mądrze.
    zwężenie kołobrzeskiej do jednego pasa +lewoskręty nie powinno jakoś specjalnie pogorszyć ruchu w tamtej okolicy, zwłaszcza, że powstanie alternatywa w postaci tramwaju.

    Dodatkowo Kołobrzeska obecnie jest strasznie brzydka, a po zmianach wyglądałaby jak upiększona kartuska z odcinka Bema - Siedlce.

    Pan Piotr na prezydenta, takich usprawnień komunikacji zbiorowej i upiekszania miasta nam trzeba!

    Wielki plus za zachowanie drzew na bażyńskiego!

    • 16 20

    • (3)

      byleś tam w godzinie szczytu czy tak się mądrzysz? To jest jedna z dróg którym możesz dojechać od tunelu. Proponuje zrobić 1 pas na obwodnicy i patrzeć jak świat płonie.

      • 8 7

      • i tak jedzie tylko prawy pas, bo lewy stoi zablokowany przez kogoś kto skręca w lewo,

        na każdym skrzyżowaniu.

        • 10 7

      • Nie ma obowiązku jechać tamtędy samochodem. (1)

        A tranzyt niech pozostanie na obwodnicy.

        • 6 5

        • Ja tam mieszkam i nie życzę sobie byś za mnie decydował co dla mnie ma być lepsze lub nie.

          Wyżywaj się na swojej wiejskiej pipidówce!

          • 0 1

    • rozumiem ze to swietna ironia i propoonuje na prezydenta w obecnych wyborach :)

      a nad ulicą jeszcze 4 pasy tramwajowe na estakadzie :)

      • 1 4

  • W Gdańsku problemy komunikacyjne rozwiązują czytelnicy (3)

    Miasto łaskawie się zgadza i analizuje

    • 15 6

    • Ktos musi rozwiazywac

      Skoro miasto je tworzy i kazda miejska propozycja to pogorszenie oferty

      • 2 2

    • jestes w błedzie w Gdańsku kazdy głupek ma wizje które potem miasto sie zastanawia czy je nie realizowac (1)

      cofając miasto w rozwoju.

      • 3 3

      • kazdy głupek tzn myslisz o sobie?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane