• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj w przedwojennych barwach na torach

Krzysztof Koprowski
19 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tramwaj nawiązuje barwami do przedwojennego malowania.
  • Tramwaj nawiązuje barwami do przedwojennego malowania.
  • Po lewej N8C we współczesnych gdańskich barwach, po prawej tramwaj Grassa.
  • Wnętrze tramwaju Grassa.

Od poniedziałku na gdańskich torowiskach można zobaczyć tramwaj typu N8C w przedwojennych barwach. To jeden z 16 pojazdów sprowadzonych z Kassel i poddanych modernizacji. Jego wygląd oraz wystrój wnętrza inspirowany jest twórczością Güntera Grassa.



Czy Gdańsk powinien wrócić do przedwojennych barw taboru tramwajowego?

Tramwaj porusza się na linii 5, a podróż nim - jak każdym innym tramwajem - jest płatna według normalnej taryfy. Wyróżniają go jednak biało-niebieskie barwy, inspirowane przedwojennym stylem oraz wnętrze, w którym pełno jest informacji o jego patronie - Günterze Grassie.

- W tramwaju znajdziemy fragmenty książek pisarza, grafiki przedstawiające postacie z jego powieści, a na suficie możemy prześledzić oś życia Grassa - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Jak informują urzędnicy, pomysł na tramwaj pojawił się w momencie śmierci noblisty.

Czytaj też: Günter Grass przysiadł obok Oskara Matzeratha na pl. Wybickiego

Poza zmianami kosmetycznymi, nie różni się on jednak od pozostałych 16 pojazdów sprowadzonych z Kassel i zmodernizowanych w wielkopolskim Modertransie (tramwaj Grassa jest 99. pojazdem zmodernizowanych w historii tego przedsiębiorstwa). Wmontowano więc człon niskopodłogowy, zainstalowano nowe siedziska, oświetlenie oraz klimatyzację wnętrza pasażerskiego, czego nie posiadały zmodernizowane tramwaje sprowadzane z Dortmundu. Utrzymana została także nadal możliwość jazdy dwukierunkowej.

Rozładunek tramwaju na Nowych Ogrodach. Rozładunek tramwaju na Nowych Ogrodach.
Obecnie w Gdańsku znajdują się już wszystkie pojazdy zamówione z Kassel. "Grassowski" tramwaj dotarł jako 14. w kolejności dostaw, nocą z 19 na 20 lipca br., a rozładunek ostatniego tramwaju (we współczesnym gdańskim malowaniu) odbył się w połowie sierpnia br.

Umowa na sprowadzenie tramwajów z Niemiec została podpisana w 2014 r. Całkowity koszt zakupu wszystkich "Kasselczyków" wyniósł 672 tys. euro, czyli ok. 1/3 ceny jednego fabrycznie nowego tramwaju dwukierunkowego. Koszt modernizacji w Modertransie jednego tramwaju to natomiast 1,146 mln zł.

Kasselskie tramwaje zostały wyprodukowane w 1981 r. przez nieistniejącą już firmę Duewag (do 1981 r. obowiązywała pisownia przedsiębiorstwa jako "Düwag") z Düsseldorfu, która została przejęta pod koniec lat 90. w całości przez koncern Siemensa i przekształcona w zakład budowy pociągów.

Tramwaje N8C powstawały w latach 1978-86. Łącznie na rynek wprowadzono 76 pojazdów tego typu, w tym 54 dla Dortmundu (Gdańsk kupił 46 tramwajów z tego miasta za kwotę ok. 1,4 mln euro; jeden tramwaj pozostał w Dortmundzie, resztę zezłomowano) oraz 22 dla Kassel (Kassel pozostawił sobie pojazdy z rocznika 1986).

- N8C to najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny. I dlatego wcale nie było łatwo zdobyć Duewagi - zarówno te z Dortmundu, jak i potem te z Kassel. Chrapkę na nie miało wiele miast. Po modernizacji niemieckie pojazdy posłużą gdańszczanom jeszcze długie lata - przekonuje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

Rozładunek pierwszego tramwaju sprowadzonego z Kassel w marcu br.


Zajezdnia tramwajowa Wrzeszcz nocą z torowiska Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Miejsca

Opinie (178) ponad 20 zablokowanych

  • mlody tusk zaczol pracowac

    • 1 0

  • Grafika w środku tramwaju ok, miła oku ale tekst złożony pożal sie boże, Grafik płakał jak projektował. Moje oczy krwawią.

    • 0 0

  • Polak jak zwykle dziad ,musimy zawsze brać używane złomy z Niemiec (9)

    • 105 72

    • Masz racje Polak to dziad

      • 0 0

    • sam pewnie jeździsz Golfem II z podwiązanym tłumikiem (6)

      a tu... panisko

      • 26 15

      • Jeżdżę Peugotem, ale to też ci pewnie nie pasi.... (5)

        • 12 18

        • Kupionym od dziadka z Niemiec czy śniadego wieśniaka z francuskiej prowincji?

          • 6 2

        • sprytne (1)

          Peugot to znana chińska marka...

          • 11 2

          • Najpierw trza być w Chinach

            • 3 1

        • (1)

          Czemu? To dobre rowery.

          • 21 2

          • Ale się spiąłeś. I deceptive programów nie potrzebują hyhy

            • 2 5

    • A premier musi się tłumaczyć przed kanclerzem

      • 9 3

  • Zdecydowanie

    tramwaje w tej kolorystyce są o niebo ładniejsze od obecnej! I nie ma tu znaczenia, czy jeździły przed wojną, czy wcześniej!! Barwa jest barwa. Nie ma przynależności polityczno-państwowej.

    • 1 0

  • tranwaj

    piekne stare barwy jak w wolnym miescie to je to ja ja

    • 0 0

  • I po co używki? (7)

    Lepiej malować i odrestaurowywać używki takie jak Dortmundy, które się często psują i powodują awarie, a niżeli kupić nowe np. Pessy, które lata posłużą... Bzdura!

    • 63 85

    • kasa misiu.... (2)

      Koszt zakupu dortmundu i jego modernizacji to ok. 1.320.000 PLN. Koszt zakupu nowej Pesy to 8.750.000 PLN. Pytania?

      • 42 7

      • Obliczenia (1)

        "Całkowity koszt zakupu wszystkich "Kasselczyków" wyniósł 672 tys. euro, czyli ok. 1/3 ceny jednego fabrycznie nowego tramwaju dwukierunkowego. Koszt modernizacji w Modertransie jednego tramwaju to natomiast 1,146 mln zł."

        Skąd to 1.320.000 PLN?
        Jak dla mnie:
        672.000*4+1.146.000=2.688.000+1.146.000=3.834.000

        • 3 1

        • Naucz sie czytac ze zrozumieniem.
          672.000*4=2.688.000 za 17 trajkow.

          • 1 0

    • Ty oczywiście idziesz do salonu i kupujesz Mercedesa za gotówkę? (2)

      Rusz trochę swoimi zwojami, jeżeli takowe posiadasz...

      • 35 6

      • ??

        Ale o co ci chodzi? To do mnie?
        Jeżeli tak, to co ty bredzisz? Co za różnica, czy za gotówkę, czy na kredyt?
        Kredyt też trzeba spłacić, a może uważasz, że jak się nie ma gotówki, to można sobie kupić na raty dowolnie drogą rzecz, bo przecież nie trzeba płacić z góry?
        Boże, i jak to społeczeństwo ma być normalne, jeśli jest taki brak podstawowej wiedzy o ekonomii...

        • 4 1

      • Oczywiście, że nie. Ale raty mają to do siebie, że trzeba je spłacać.

        • 7 4

    • co ?

      Dortmundy może i się psują ale Pesy też
      z 2 miesiące temu jak wracałem z roboty Hallera stał zepsuty Dortmund i za nim już kilka następnych składów, dojechałem do opery a tam inny Dortmund pchał zepsutą Pese

      • 5 1

  • Nie ma na co wydawać kasy. (2)

    Atrakcja turystyczna jak nie wiem, jakiego turystę obchodzi w jakim kolorze jeździ tramwaj ?!

    • 12 7

    • Zdarzają się turyści, których obchodzi coś więcej niż... (1)

      ...promocja w tzw. galerii i tłusta pseudokiełbasa z grilla w przyplażowym ogródku.

      • 5 3

      • A piwo?

        • 0 0

  • I co z tego (1)

    I co z tego że jest kolejny tramwaj a stare zdezelowane i ciągle psujące się składy i tak jeżdżą na Stogi. Nowe i reprezentacyjne to na Chełm albo na Morenę.

    • 3 4

    • hołota i dzicz ze stogów na nic więcej nie zasługuje, niech się cieszy z tego co ma :)

      • 0 3

  • ciekawe (1)

    gdzie umieszczą swastykę ?

    • 11 3

    • już jadą

      Czterej pancerni i pies już jadą.

      • 0 2

  • kolorystyka

    obecnie stosowana jest bardzo brzydka i nieciekawa,spłowiała czerwień i ten ciepły beżyk -to chyba kolorki,które powstały ze zmieszania tego,co było z farb w czasach kryzysu. Jestem za zmianą kolorów tych pojazdów,bo obecne psują wizerunek miasta.Podejrzewam jednak,że chodzi tu bardziej o przeforsowanie pomysłu lakierni na Strzyży,bo jak wszyscy będziemy chcieli to będzie musiała być spełniona nasza wola i zaklepany będzie przy okazji cel-lakiernia.Ale może pomalujmy je gdzieś dalej od naszych domów...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane