- 1 Przystanki tramwajowe, które zniknęły (63 opinie)
- 2 W pogoni za znikającym Mevo (148 opinii)
- 3 Śmiertelny wypadek w Nowym Porcie (155 opinii)
- 4 Gdańsk bez rządowego dofinansowania (479 opinii)
- 5 Zdjęcia niedostępnych wnętrz Błyskawicy (61 opinii)
- 6 Ukradł rower w Sopocie. Poznajesz go? (97 opinii)
Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Tramwaj wodny był nierentowny, nie sprawdził się jako środek transportu, a priorytetem władz Gdańska jest teraz zapewnienie sprawnej, punktualnej i komfortowej komunikacji miejskiej - tak urzędnicy tłumaczą, dlaczego miasto nie będzie dalej wspierać finansowo tego przedsięwzięcia. Oszczędność godna pochwały czy wyrok na atrakcję turystyczną, z powodzeniem działającą w portowych miastach?
Przypomnijmy:
- Do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Zgodnie z jego założeniami wybudowano przystanki tramwaju wodnego. Statki należały do operatora wyłonionego w przetargu.
- W 2018 r., po zakończeniu programu ożywienia dróg wodnych, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów opracowano wizję marketingową promującą tramwaj wodny jako publiczny transport zbiorowy, a jednocześnie jako ofertę turystyczną umożliwiającą poznawanie Gdańska od strony wody.
- We wrześniu 2020 r. zakończyła się umowa na wykonywanie rejsów. Nie przedłużono jej na kolejne lata. Urzędnicy chcieli, by tramwaj wodny funkcjonował komercyjnie. Oznacza to, że musiałby sam na siebie zarabiać.
Do tej pory bowiem Gdańsk do interesu dopłacał - i to niemało. W ostatnich latach średnio od 1,6 mln do 2 mln zł rocznie., ale w tym przypadku nie chodziło o zysk.
Tramwaj wodny miasto zwykle uruchamiało wraz z początkiem maja. Jego działanie zawieszono w związku z wybuchem pandemii koronawiursa. Od tej pory rejsów nie wznowiono.
Nic nie wskazuje jednak na to, by atrakcja wróciła w dotychczasowej formie, czyli wspieranej przez miasto, np. poprzez Zarząd Transportu Miejskiego.
Różne podejścia do wodnej komunikacji w miastach
Położone nad wodą miasta mają różne podejścia do transportu wodnego. W jednych traktowane są jako środek podróży dla mieszkańców - np. w Lizbonie, gdzie są regularne kursy przez Tag, do położonych za rzeką przedmieść.
We francuskim mieście La Rochelle niewielki prom kursuje między atrakcjami turystycznymi w porcie i choć mieszkańcy także mogą z niego korzystać, to raczej jest wykorzystywany przez turystów.
Z kolei w bogatym Hamburgu sieć promów zapewnia transport mieszkańcom do dzielnic oddzielonych od siebie rozległymi akwenami portowymi, ale jednocześnie pozwala turystom oglądać portowe instalacje, traktowane jako atrakcja turystyczna.
Wydaje się, że twórcy tramwajów wodnych w Gdańsku liczyli, że podobny, mieszany charakter będzie miała komunikacja wodna nad Motławą. Tak się jednak nie stało: nikt z mieszkańców nigdy nie traktował tramwaju wodnego jako wygodnego środka poruszania się po mieście.
Dlatego urzędnicy zdecydowali o wycofaniu się z projektu, który przed laty stworzyli i promowali.
Wszystkie "wady" gdańskiego tramwaju wodnego
- Tramwaj wodny jest przede wszystkim atrakcją turystyczną. Widać to zarówno w opiniach posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca (zgadza się z tym 70 proc. respondentów), jak i w sposobach, w jaki użytkownicy korzystali z tramwaju - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jak twierdzi - bardzo niewielu pasażerów wybierało tramwaj wodny jako środek komunikacji w codziennych podróżach po mieście.
- W kontekście potrzeb komunikacyjnych mieszkańców Gdańska tramwaj wodny jest wyjątkowo nieefektywnym środkiem transportu - mówi Sieliwończyk.
I wylicza jego wady:
- mała pojemność jednostek,
- niewielka prędkość, jaką jest w stanie rozwinąć,
- przystanie, do których przybija, są w pewnym oddaleniu od głównych ciągów komunikacyjnych, którymi na co dzień podróżują mieszkańcy naszego miasta
- Priorytetem władz Gdańska jest zapewnienie sprawnej, punktualnej i komfortowej komunikacji miejskiej, z której korzysta jak najwięcej mieszkańców - mówi Sieliwończyk. - Dlatego w tej kadencji podejmowane są bezprecedensowe działania, dzięki którym wszyscy korzystający z komunikacji publicznej mogą odczuć znaczącą poprawę jakości świadczonych usług.
Jak tłumaczy, wiąże się to z ogromnymi nakładami, jakie są ponoszone na bieżącą eksploatację i dalszy rozwój transportu publicznego.
- Dotyczy to jednak wyłączne autobusów i tramwajów, bo tylko takie pojazdy są w stanie zapewnić pełną efektywność. Tramwaj wodny należy traktować raczej jako rozrywkę niż realną alternatywę dla autobusów i tramwajów lub uzupełnienie oferty przewozowej realizowanej przez te pojazdy - mówi Jędrzej Sieliwończyk.
Dopłaty do biletów na tramwaj wodny
Warto przy tym przypomnieć, że w 2019 r. wpływy z biletów na tramwaj wodny wyniosły 605 567 zł. Stanowiło to zaledwie 27 proc. ogólnych wydatków na tramwaj wodny.
- Dopłata GMG wyniosła aż 1 642 260 zł netto. Z tych powodów, biorąc pod uwagę bardzo trudną sytuację, na którą wpływ mają m.in. szalejąca inflacja, wzrost cen energii elektrycznej i drastyczne podwyżki cen paliw, a co za tym idzie - ograniczone środki, miasto aktualnie nie jest w stanie dofinansowywać tej atrakcji - mówi Jędrzej Sieliwończyk.
W gestii miasta w dalszym ciągu pozostają przystanki tramwaju wodnego. W imieniu Gminy Miasta Gdańska zarządza nimi Gdański Ośrodek Sportu.
Co dalej z przystankami po tramwaju wodnym?
- W marcu odbyło się spotkanie przedstawicieli tej jednostki z przedsiębiorcami, którzy są zainteresowani świadczeniem usługi na zasadach komercyjnych. W tym roku chęć korzystania z zarządzanych przez GOS przystanków zgłosiło aż 13 podmiotów prywatnych - podsumowuje.
Tak wyglądała wyprawa tramwajem wodnym. Film archiwalny.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-13 07:01
(32)
Ogromna szkoda,jedna z nielicznych atrakcji...a że nierentowna?Wesprzeć,jeśli jest kasa na jakieś nowe palmy powinna i być na to.A argumenty o szalejącej inflacji czy wzroście cen energii...a co szary Kowalski ma powiedzieć?
- 349 92
-
2022-04-13 07:05
(8)
W tym mieście udogodnienia dla mieszkańców się nie liczą. Nie można na tramwaju wodnym robić przewałów z deweloperką i tyle.
- 52 24
-
2022-04-13 07:07
ty od parkingowego czy od ługinowców? W sumie jedno i to samo. (1)
- 23 35
-
2022-04-13 07:10
To się nazywa mania prześladowcza. XD. Bez szans na poprawę.
- 23 18
-
2022-04-13 07:34
A co z pieniędzmi za sprzedane deweloperom tereny?Można część przeznaczyć na dofinansowanie tramwajów wodnych.Może inne miasta też się dołożą?
- 26 11
-
2022-04-13 11:04
Tramwaj wodny był bardzo fajny, ale żeby traktować go jako udogodnienie dla mieszkańców?
Ciekawe urozmaicenie spaceru z dzieciakami i atrakcja dla turystów.
Zdecydowanie wolę, żeby dofinansowanie tramwaju zasiliło fundusz komunikacji miejskiej.- 11 9
-
2022-04-13 11:49
Nie ma kasy na tramwaj! (3)
Ważne, że na ecees jest i na rydwany i inne takie
- 25 4
-
2022-04-13 14:12
jakby PiS nie zabrał gminom i miastom na rozdawanie .... i prze/kupowanie elektoratu (2)
a wystarczyło tak w rządzie - nie kraść
- 6 12
-
2022-04-13 16:06
Faktem jest, ze zabral. Faktem jest, ze gdyby nie zabral, to i tak Gdansk by mial miliardy dlugu.
- 12 1
-
2022-04-13 21:11
I jedni i drudzy robią to samo
- 9 0
-
2022-04-13 07:18
Pływają firmy komercyjne (2)
możesz zapłacić i skorzystać
- 25 14
-
2022-04-13 08:18
On jest z roszczeniowych : mnie się należy ja bidny jestem
dej , dej ,dej
- 12 12
-
2022-04-13 16:08
Komercyjna to powinna byc Lechia. I nagle byloby miasto stac na kilkadziesiat takich tramwajow.
- 20 0
-
2022-04-13 08:31
Za komuny tacy jak ty grali w karty w nierentownych przedsiębiorstwach.Pachniesz tamtymi czasami Puchatku. (1)
Ahahahaha
- 7 12
-
2022-04-13 10:24
Czy w Polsce była komuna?
Komuna była na Kubie, w ZSSR, a obecnie jest w Korei Północnej.
- 9 4
-
2022-04-13 08:33
Nie sądzę, żeby palmy kosztowały (1)
2 mln rocznie. Więc porównanie z okrężnicy trochę.
- 13 18
-
2022-04-13 10:25
Palmy, to tylko część wyrzuconych pieniędzy.
- 16 3
-
2022-04-13 09:15
Wspaniała, wspaniała nowina!!! (3)
Ten rzępol kupiony ze złomowiska w rosyjskim Petersburgu robił tylko przeraźliwy hałas i strasznie zanieczyszczał środowisko. Wielu mieszkańców Gdańska mieszkających wzdłuż trasy tych pływających trumien nie posiada się z radości
- 5 22
-
2022-04-13 10:09
(2)
Haha... przecież nikt nie mieszka wzdłuż trasy, stąd (między innymi) porażka całego projektu...
- 14 1
-
2022-04-14 11:11
Nie?
To proszę się przyjrzeć blokom przy ul. Żabi Kruk i iść sobie dalej wzdłuż Motławy: Lastadia, Długie Pobrzeże (gdzie też mieszkają ludzie) itd
- 0 0
-
2022-04-14 11:13
Super protest przeciwko wojnie w Ukrainie!!!
Te tramwaje wodne to przecież były kupione z demobilu w Rosji (w Petersburgu). Już nawet ruskim nie pasował wywoływany przez nich hałas i smród spalin niby zasłona dymna
- 0 0
-
2022-04-13 09:32
Niestety
Nie rentowny tramwaj wodny , ale podwyżki które przegłosowali dla siebie sa rentowne..
- 27 1
-
2022-04-13 09:59
Zajmij się pracą,a nie tylko pier...sz
- 2 11
-
2022-04-13 10:35
Komunikacja miejska nigdzie na swiecie nie jest rentowna. (1)
To sa zwykle, bezczelne lgarstwa, do akceptowania ktorych ich juz dawno przyzwyczailismy. Sieliwonczyk lze zatem jak pies, a zwyczajnie nikt nigdy nie zamierzal dawac tramwajowi wodnemu chocby szansy. Ot, unia sypala kasa, to sie towarzystwo schylilo. Teraz swoja wlasna nieudolnoscia lub zaniechaniem tlumacza koniecznosc likwidacji :) To jest
To sa zwykle, bezczelne lgarstwa, do akceptowania ktorych ich juz dawno przyzwyczailismy. Sieliwonczyk lze zatem jak pies, a zwyczajnie nikt nigdy nie zamierzal dawac tramwajowi wodnemu chocby szansy. Ot, unia sypala kasa, to sie towarzystwo schylilo. Teraz swoja wlasna nieudolnoscia lub zaniechaniem tlumacza koniecznosc likwidacji :) To jest najzabawniejsze - w dekade nie zbudowalismy sensownej siatki polaczen, przez co wiele przystankow tramwaju wodnego faktycznie jest na jakims odludziu, ale to ludzie, ktorzy nie chca korzystac z tak przygotowanego systemu sa powodem likwidacji, a wlasciwie ich brak. No bardzo nam przykro, ze klienci nie ustawiaja sie w kolejce do spozywania swiezego obornika.
- 14 2
-
2022-04-13 10:53
Te rejsy nie służyły
jako komunikacja miejska.
- 7 6
-
2022-04-13 10:59
(1)
może wystarczyło by nie łupić podatkami itp i by było rentowne?
- 10 2
-
2022-04-13 15:37
weź i utrzymuj ten tramwaj dla turystów, bo ja wolę żeby tramwaje woziły mieszkańców. Może i fajne to było ale może powiesz ile ludzi z tego korzystało. A może warto by było żeby nasz ukochany rząd nie zabierał pieniędzy samorządom ogłaszając mniejsze podatki (ale nie te, który wpływają do jego kasy)
- 4 3
-
2022-04-13 14:19
Dokładają
Lechii więc i na tramwaj poszukajcie kasy, myśleć umy!
- 13 0
-
2022-04-13 16:48
Szarzy Kowalscy z tramwaju nie korzystali, bo było dość drogo.
- 2 2
-
2022-04-14 02:24
nierentowana to jest Dulkiewicz (1)
myślisz że w Rozi zarobiłaby na chleb?
- 6 1
-
2022-04-14 05:00
Musialaby dokladac. I do rachunkow i do chleba ze swoich
Chyba ze gazem wpierw po oczach
- 2 0
-
2022-04-14 11:17
Ktoś poniósł odpowiedzialność?
- 0 0
-
2022-04-14 18:11
Ty Svenie to skurat masz do powiedzenia tyle ile twe auto pali
- 0 0
-
2022-04-13 07:55
(18)
Tramwaj powinien kursować w poprzek rzeki np Z Nowego Portu na Westerplate albo z Górek wschodnich na te zachodnie. I max co 20 minut.
Jak płynie dwie godziny wzdłuż rzeki to jest to atrakcja turystyczna dwa razy dziennie skoro autobusem można tam pojechać bardzo często i szybciej- 303 9
-
2022-04-13 08:03
(1)
Fajny pomysł z tym westerplatte, ale akurat tam gdzie ktoś chciałby pływać z głównego miasta przystanku nie zrobili.
- 36 1
-
2022-04-13 10:47
Z Głównego miasta na Westerplatte?
Nie taka jest funkcja tramwaju wodnego.
Mógłby pływać Latarnia morska - Westerplatte przystań - Wisłoujście - pętla 148 ale i tak tłumów by nie było poza sezonem letnim.- 11 1
-
2022-04-13 08:28
To tak jak z tramwajami,jazda codzienna to będzie wycieczka krajoznawcza codzienna do pracy i z powrotem,na droższych już niedługo biletach.
- 8 2
-
2022-04-13 08:36
dokładnie o tym samym pomyślałem czytając artykuł - tramwaj wodny Nowy Port - Westerplatte
Jak tego połączenia bardzo brakuje. Zwłaszcza, że nie dość, żeby pokonać tunel pod martwą Wisłą pieszo trzeba nadłożyć spory kawał drogi to jeszcze zapłacić za przejazd i się przesiadać. Super sprawa.
- 28 1
-
2022-04-13 09:04
(6)
Tramwaj to taka potoczna nazwa , to jest statek wycieczkowy . Myślisz że jest taka potrzeba żeby kursował co 20 minut z Portu na Westerplatte kiedy jest obok tunel albo z Górek do Górek - kto by tam pływał?
- 5 20
-
2022-04-13 10:25
Dokładnie. Zamaist statku wycieczkowego, powinien byc szybki prom, jak w Hamburgu, albo Kopenhadze. Wiekli, ciężki wycieczkowiec się do tego nie nadaje.
- 13 0
-
2022-04-13 10:27
latem oczywiście, że miałby wzięcie. Do tego jakieś toalety, rybka prosto z kutra i masz obłożenie ale (2)
komuś musiałoby na tym zależeć, w Gdańsku miasto dba tylko o lgbt i dewe, mieszkańcy i turyści maja siedzieć cicho i płacić podatki.
- 12 4
-
2022-04-13 10:48
To nie jest funkcja tramwaju wodnego
Takie atrakcje tylko komercyjne, a nie z dopłat
- 8 4
-
2022-04-13 13:15
To załóż firmę , rybki,toalety i zobaczymy jak będziesz śpiewał
- 3 2
-
2022-04-13 17:12
Jedne Górki! (1)
Mnóstwo ludzi by pływało z Górek Zachodnich do Wschodnich. Warunek: miejsce na rowery! Mieszkam na Górkach Zachodnich i w sezonie letnim nie ma praktycznie dnia, żeby ktoś się nie pytał jak się dostać do Sobieszewa. Turystom w głowie się nie mieści, że w tak dużym mieście nie ma żadnej przeprawy i choć widzą wyspę gołym okiem, to muszą nadłożyć
Mnóstwo ludzi by pływało z Górek Zachodnich do Wschodnich. Warunek: miejsce na rowery! Mieszkam na Górkach Zachodnich i w sezonie letnim nie ma praktycznie dnia, żeby ktoś się nie pytał jak się dostać do Sobieszewa. Turystom w głowie się nie mieści, że w tak dużym mieście nie ma żadnej przeprawy i choć widzą wyspę gołym okiem, to muszą nadłożyć blisko 25km! Pokażcie mi inne turystyczne miasto gdzie takie coś jest możliwe.
Już pomijając, że stworzenie przeprawy stałej było by bardzo miastotwórcze dla tego obszaru. Obecnie nikt tu nie zagląda, bo turyści unikają takich ślepych zakątków.- 16 0
-
2022-04-13 20:54
no właśnie...prosta decyzja - prosty pomysł, ale nie na umysły naszych radnych
Tramwajem wodnym z Sobieszewa do Górek Zachodnich - przesiadka na autobus 111,
potem z Górek Zachodnich na Westerplatte - przesiadka na autobus 106,
i z Westerplatte do Sopotu przystani, przesiadka np na kolejkę SKM do Gdyni...- 5 0
-
2022-04-13 09:47
N.Port -Westerplatte super. (3)
Górki Zachodnie-Wschodnie już gorzej.
Dodatkowo, rozbudowuje się Sienna Grobla, Polski Hak, Wałowa, za chwile na terenach gazowni i stoczni powstana kolejne osiedla dlatego tam przydałaby się przeprawa (na wysokości Stępkarskiej). Przystanek już tam jest (Muzeum II WŚ).- 16 0
-
2022-04-13 10:19
(1)
NP- Westerplatte już był tylko umarł jak tunel zbudowali , nikt nie chciał czekać na nabrzeżu kiedy prom płynął na drugą stronę
- 4 10
-
2022-04-13 12:59
Chętnych było sporo
ale nie samochodów tylko pieszych a tamten niestety prom był za duży na samych pieszych i rowerzystów. Tu jest mały i szybki statek potrzebny na jakieś 10 - 15 osób maksymalnie, musi pływać często a rozkład mieć zgrany ze 148 w NP.
- 11 1
-
2022-04-13 10:20
jak się rozbuduje to co piszesz wtedy będzie można pomyśleć
- 2 3
-
2022-04-14 02:25
póki co Grzelak rozwalił prom z Nowego Portu na Wisłoujście
- 4 0
-
2022-04-14 15:35
Promy rowerowe zamiast tramwaju
Mamy 2 istotne utrudnienia dla cyklistów: 1. Nowy Port - Westerplatte oraz 2. Górki Zachodnie - Sobieszewo. Jest jeszcze Prom Świbno - który mógłby zaczynać sezon wcześniej.
- 0 0
-
2022-04-15 20:09
projekt
chodzilo o wydanie pieniedzy z projektu, potem UM w Gdansku nie mial pomyslu co dalej, typowa niekompetencja urzednikow
- 0 0
-
2022-04-13 07:05
Miasto nad wodą (37)
bez kontaktu z wodą
- 451 26
-
2022-04-13 07:17
(3)
Są ważniejsze potrzeby. Przychód na poziomie 27% kosztów? Chcesz, finansuj. Nikt Ci nie broni.
Nie ma się co oszukiwać. Chodziło o dotacje z Unii na budowę / przebudowę infrastruktury. Warunkiem jest późniejsze używanie przez minimum 5 lat.- 13 36
-
2022-04-13 07:23
Pewnie,to nie salooony samochodowe....
- 20 5
-
2022-04-13 10:24
Przychód na poziomie 27% kosztów (1)
to zwykły nieświadomy bankrut ?
- 2 1
-
2022-04-13 15:23
Tramwaj wodny zamiast MEVO
- 5 1
-
2022-04-13 07:32
(9)
Albo wladze bez kontaktu z rzeczywistoscia.
- 32 6
-
2022-04-13 08:56
(7)
A może z kontaktem z finansami ? Ja też musze zrezygnować z niektórych rzeczy bo są rzeczy ważne i ważniejsze . by się kupiło wieś tylko pieniądze gdzieś . A jak u ciebie , masz na wszystko pieniądze czy kosztem zadłużenia sięgasz po wszystko?
- 11 15
-
2022-04-13 09:54
(4)
A może urynkowić ecs? Pieniądze, i to niemałe, powrócą do budżetu miasta.
- 18 1
-
2022-04-13 10:22
(3)
może, ale wtedy urynkujmy wszystkie muzea , pomniki i kościoły
- 8 3
-
2022-04-13 11:13
(2)
Miasto nie utrzymuje większości muzeów i kościołów!
- 5 1
-
2022-04-13 11:19
(1)
tak jest , są samofinansujące!....chyba samofinansujące
- 2 0
-
2022-04-13 11:44
Sprawdź. Co to za filozofia?
- 0 3
-
2022-04-13 10:35
(1)
Ja sie z tym zgadzam. Problem jest tutaj polityka urzednikow. Czyli wydawanie pieniedzy na jedne glupoty jest akceptowane, a na inne nie. Gdzie w tym logika i sens? Polecam urzednikom wydawanie mniej pieniedzy na autopromocje pani Dulkiewicz, jakies bzdury w stylu Herold Gdanski itd itd.
- 15 0
-
2022-04-13 10:54
Na tym polega rządzenie
decydujesz na co wydać a na co nie i potem jesteś weryfikowany w wyborach.
- 5 2
-
2022-04-13 17:11
W Nowym Porcie to tylko za darmo można sobie popatrzeć.Stanąć na nowej promenadzie przy zbożowcach i skandować------o promie wróć.....
- 4 0
-
2022-04-13 07:44
a rydwan jest rentowny ? (11)
- 41 7
-
2022-04-13 07:54
A plaża z leżakami w środku miasta
- 28 4
-
2022-04-13 08:12
Ten cały złoty jest bardzo ciężki i niszczy nawierzchnię, więc używany jest sporadycznie,
ale ten kompozytowy z dachem z grafenu świetnie zarabia na siebie. Na razie jest wypożyczony do Hollywood.
- 8 2
-
2022-04-13 08:56
oooo jest i rydwan!
- 7 0
-
2022-04-13 09:10
(5)
A powinien być rentowny ? Na czym miałby zarabiać żeby był rentowny? To tak jakbyś zapytał czy pomnik jest rentowny . Kursowanie tramwaju to koszty i albo te koszty się zbilansują albo trzeba do niego dopłacać a jak dopłacać to z czego ? Kupno tego rydwanu pewnie nierozsądne ale przynajmniej kosztów bieżących nie rodzi.
- 4 14
-
2022-04-13 09:56
(4)
Podpowiedz nam, jakie koszty rodzi ecs. I z czego dopłacać na jego utrzymanie. Bo, że się koszty nie zbilansują to oczywista oczywistość, nieprawdaż?
- 9 2
-
2022-04-13 10:23
(3)
tego nie wiem
- 3 1
-
2022-04-13 11:13
(2)
Możesz sprawdzić. To nie jest tajna informacja.
- 2 1
-
2022-04-13 11:20
(1)
ale mnie nie jest potrzebna ta informacja
- 1 2
-
2022-04-13 11:46
Więc w jakim celu wypisujesz te swoje mundrości dotyczące spinania się kosztów? Dla fanu?
- 4 1
-
2022-04-13 10:55
To że wiele rzeczy jest nierentownych
nie oznacza, że do wszystkich powinniśmy dopłacać.
Pomyśl nad sensem swojej wypowiedzi.- 3 6
-
2022-04-13 12:07
i ecees?
- 4 0
-
2022-04-13 08:29
(5)
o promie wróć.....
- 10 0
-
2022-04-13 09:23
(4)
...też bym chciał bo raz płynąłem i była to fajna wycieczka ale jak go nie będzie pojadę wzdłuż Wisły do Sobieszewa rowerem , tez fajnie
- 5 5
-
2022-04-13 09:57
(3)
A kogo obchodzą twoje prywatne sprawy, poza tobą? Więc przestań nawijać makaron na uszy.
- 3 9
-
2022-04-13 10:28
(2)
Staram się sobie radzić choć nie zawsze pasuje mi otaczająca rzeczywistość . O dziwo przy okazji zauważam rzeczy i rozwiązania których wcześniej nie zauważałem .Tak jest zdrowiej dla psychiki . Lepsze to o wiecznego narzekania . Dużo zdrowia !
- 2 3
-
2022-04-13 11:16
(1)
A ty dalej swoje. Ja, ja, ja....
- 3 0
-
2022-04-13 11:42
JA bo lubię wypowiadać się w swoim imieniu. Pozdrawiam (ja)
- 2 1
-
2022-04-13 09:31
(2)
To fakt!! Kiedyś co kawałek był klub kajakowy!!Teraz plaża!! Kiedyś chociarz była krewetka z rybkami!!Teraz plaża!! Mało wskazuje w Gdańsku że jesteśmy nad morzem!! W Krakowie więcej atrakcji wodnych i kulinarnych związanych z morzem niż u nas!!!??
- 15 3
-
2022-04-13 09:54
chyba chodziarz?
- 2 3
-
2022-04-13 09:58
Tylko szkoda, że twoja ortografia jest na tym samym, gdańskim poziomie.
- 4 5
-
2022-04-14 02:25
z bazą też nie ma kontaktu
- 1 0
-
2022-04-14 05:02
To jak Torun bez Ojca. R
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.