• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wzdłuż Nowej Łódzkiej na półmetku

Krzysztof Koprowski
21 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na ponad pół roku przed zakończeniem budowy ul. Nowej Łódzkiej i tramwaju na Orunię prace drogowe są wykonane w 76 procentach, a tramwajowe w 52.



Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej. Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej.
Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi". Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi".
Ulica, a właściwie szeroka arteria, która ma przynieść ulgę kierowcom południowych dzielnic jest już prawie gotowa.

- Właściwie to my już ją całą przejechaliśmy z żoną na rowerach - śmieje się pan Michał, mieszkaniec jednego z okolicznych osiedli, którego spotkaliśmy na placu budowy. Nie tylko on testował już powstającą ulicę, w czasie weekendu, gdy na placu budowy nie ma robotników, spacerują tędy nawet rodzice z dziećmi w wózkach.

Bo jest już po czym jeździć i spacerować. Na skrzyżowaniu z tzw. ulicą Nową Warszawską zobacz na mapie Gdańska trwają już nawet prace wykończeniowe i sadzona jest roślinności. Tu trzeba już tylko wylać ostatnie nawierzchnie asfaltowe. Kiedyś może powstanie tu rozjazd w nową linię tramwajową, która pobiegnie w stronę ul. Jabłoniową, jednak w przeciwieństwie do przebudowanego właśnie skrzyżowania ul. Łostowickiej/Nowolipie zobacz na mapie Gdańska na razie nie wmontowano tu torów.

W bliskim sąsiedztwie tego skrzyżowania wykonano już także przejazd pod jezdniami Nowej Łódzkiej. Mieszkańcy nie będą mogli jednak z niego - oficjalnie - skorzystać.

- To będzie przejazd techniczny. W tym miejscu biegną instalacje kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Być może w przyszłości, gdy wykonane zostaną schody, korzystać z niego będą piesi. Na razie byłoby to bardzo niewygodne - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej za budowę ul. Nowej Łódzkiej.

Dla pieszych przygotowano natomiast przejście pod torami na wysokości kościoła na Chełmie. - W tym miejscu pieszy, by dostać się do kościoła najpierw przejdzie przez jezdnię poprzez tradycyjnie przejście, a następnie tunelem pod torowiskiem tramwajowym - dodaje Bartosiewicz.

Czy system przesiadek z samochodu na tramwaj (Park & Ride) sprawdzi się w Gdańsku?

Zwieńczeniem (jeśli spojrzymy od strony Chełmu) nowej drogi i trasy tramwajowej będzie pętla u zbiegu ul. Nowej Łódzkiej z ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Tu prace torowe są najmniej zaawansowane, bo wynoszą ok. 10 proc.

- Na nowej pętli będzie można pozostawić samochód lub rower, a następnie przesiąść się na tramwaj. Powstanie tutaj 180 miejsc dla aut oraz 250 dla rowerów. Tu też będzie się odbywać przesiadka z autobusów na tramwaj - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które nadzorują budowę linii tramwajowej.

Tymczasem od strony będącej dziś zakończeniem linii ze Śródmieścia, pętli przy ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska, wykonano już 80 proc. prac. Wzdłuż niemal całej przebudowanej ulicy układane są nowe torowiska, z czego na odcinku Cieszyńskiego - Milskiego oraz Wilanowska - Dąbrówki są one wyregulowane i odpowiednio zamocowane.

Ulica Nowa Łódzka wymusza zmiany organizacji ruchu na "starej" istniejącej Łódzkiej. Droga ta nie będzie obecnie remontowana, a posłuży wyłącznie jako dojazd do istniejących osiedli. Nie będzie można nią także dojechać do ul. Świętokrzyskiej.

Całkowite zakończenie wszystkich prac zaplanowano na maj przyszłego roku. Wykonawcy i inwestorzy nie chcą składać deklaracji co do wcześniejszego zakończenia inwestycji, choć jeżeli zima okaże się łaskawa dla budowlańców, istnieje znaczna szansa na przyśpieszenie harmonogramu prac.

Koszt budowy całej trasy to ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami są MTM oraz Trakcja Polska.

Miejsca

Opinie (239) ponad 20 zablokowanych

  • ???! (3)

    a co z kawałkiem niezrobionym ul.Świętokrzyskiej od Janzy do kościoła

    • 5 1

    • a co ty ruda do kościoła chodzisz ?

      • 4 1

    • (1)

      Flaszka ma zrobic,za ta ziemie co od miasta gratis dostal.

      • 3 0

      • flaszka

        może co najwyżej flaszkę kolejną obalić

        • 3 0

  • fiu fiu (2)

    Parking na 180 miejsc. No no, to rozwiąże problemy dzielnic południowych ostatecznie.

    • 26 5

    • i tak będzie świecił pustkami, ile by miejsc nie miał

      • 3 1

    • Jak skorzysta z tego 180 osób to będą ucieszeni

      Z tego jak będzie korzystać 60 aut to będzie super, a jakby rzeczywiście był tłok to terenów wolnych tam jest wpip i mogą parking powiększyć.

      • 5 0

  • Fajnie że robią i obłożenie pewnie będzie maksymalne

    Już teraz w godzinach szczytu, np. rano wyjechac z Chelmu ciezko, bo tramwaje sa upchane do granic mozliwosci, a jezdza i tak czesto. Teraz dorzucmy kolejne tyle potencjalnych pasażerów... Tramwaje beda musialy chyba co 2 minuty jezdzic. Mam nadzieje, ze sie myle i jednak uda mi sie wsiasc na przystanku Odrzanska zjezdzajac rano do Glownego:)

    • 13 1

  • no no

    Nie byłem w okolicach Łódzkiej od roku chyba i przejeżdżając tam dwa dni temu oniemiałem z wrażenia. Naprawdę prezentuje się super. Tak, wk...ją mnie korki spowodowane remontami ale widząc jak wygląda zamierzony efekt jestem w stanie to wytrzymać. Forza Trójmiasto

    • 25 3

  • Dziadek lesny starej Lodzkiej (1)

    Biedny musi byc ten dziadek co z taczka wzdluz lasku przyginal.Nie przeleci przez ten highway.

    • 21 1

    • on pamieta nie jedno. 5 lat temu myslalem ze chlop ma pare miesiecy (flegmatyczne... wlasciwie to trupie ruchy), a tu prosze - zyje, radzi sobie i do tego dorabia. nikt z nas dzisiaj nie bedzie miał takich jaj i zycia w sobie w jego wieku(nawet jesli ktos dozyje)

      • 6 0

  • A gdzie trajtek na Górną Orunię?! Nadal będziemy się g o d z i n a m i wydostawać (5)

    z zadu..ia do centrum? Zjazd do Małomiejskiej autobusem to ponad 20 min.!

    • 10 6

    • Wyprowadź się do Gdyni tam jeżdżą trajtki

      W gdańsku mamy tramwaje, które nie muszą stać w korkach tak jak gdyńskie trajtki.

      • 15 1

    • podziękuj radzie swojej dzielnicy

      która doprowadziłą do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, przez co na rezerwie terenowej pod SKM Południe, tramwaj i Nową SIkorskiego - wyrosły bloki.

      • 19 0

    • Ciekaw jestem, gdzie wg. Ciebie jest "Górna Orunia". Otóż ulica Małomiejska zaczyna się przy rondzie na tej dzielnicy. Jeżeli zjeżdżasz do Małomiejskiej 20 minut, to pewnie z "Górnej Oruni" na Łostowicach, albo w Kowalach.

      • 3 1

    • pieszo do pętli dojdziesz w 10-15.

      • 2 0

    • Tam teraz trajtek nie będzie potrzebny, bo będą częstsze autobusy

      Autobusy będą zasuwały pewnie do pętli tramwajowej, więc będą miały po 5-6 przystanków i przez to nawet małym taborem można zrobić częste kursowanie.

      • 2 0

  • (2)

    świetna wiadomość TYLKO czemu odcinek na Milskiego nie oddany w dwóch kierunkach -- jak by to odkorkowało A.Krajowej !!!! ostatnio tam sie nic nie dzieje a My stoimy w korkach

    • 17 4

    • korki na Witosa

      A właśnie chodzi o to szanowny panie abyś stał w korkach. Od sierpnia tam nic się nie dzieje. To są nasze pieniądze i kto to wszystko rozliczy.

      • 4 4

    • Zastanawia mnie że miasto na to pozwala, w końcu tą są gigantyczne koszty na komunikacji miejskiej, która nadrabia przez AK. No ale widocznie miasto stać na takie wyrzucenie kasy w błoto.

      • 0 0

  • półmetek (1)

    Gdańsk słynie z ilosci inwestycji na półmetku:automaty biletowe - ne mozna ładowac kart ;)torowisko we Wrzeszczu - niedawno oddali a juz plyty przejazdowe przekladajastadion PGE wybudowany a koleja nie dojedziesz ( a tory w poblizu )hala Hestii jest dojazd w trakcie budowyoj daleko do normalnosci

    • 7 6

    • A na Zaspie co chwilę wymieniaja tory tramwajowe i montują windy w pole , zamiast tam gdzie najwięcej mieszkańców skrabie się po stromych , dziurawych , wąskich schodach . My te schody od ul.Burzynskiego 3 nazywamy RUCHOMYMI. To " zasługa" Borowczaka , Pomaski , Adamowicza, Goszowej, Gołaszewskiego innych nieudaczników !!!

      • 1 3

  • "łot" i ekspert nam się objawił ;-)

    • 5 1

  • Gdynia (17)

    A my w Gdyni śmiejemy się z tego jak Gdańsk nieudacznie próbuje nas dogonić :)

    • 7 57

    • ...

      Tyle, że Gdynia nie ma nawet 100 lat. Jest młodym miastem, a co za tym idzie nie wymaga tylu nakładów finansowych na remonty infrastruktury oraz renowację zabytków. Zalecam najpierw się zastanowić nad tym, co się pisze.

      • 23 0

    • jestescie prowincja inwestycyjna wbrew waszej propagandzie wciskanej gdzie i kiedy sie da (14)

      2 razy mniejszy port bez wiekszych szans na rozbudowe - brak terenow, 2 terminale kontenerowe ktore w 3 lata osmieszyl wysmiewany poczatkowo DCT, zaledwie 30% powierzchni biurowej Trojmiasta (Gdansk 60%) + brak inwestycji biurowych nieliczac "mega" centrum sportowa ktoremu dorownuje byle biurowiec stawiany na morenie o ktorym nawet nikt nie pisze bo duzo wieksze parki biurowe powstaja w innych czesciach miasta, "multum" szkol wyzszych czego skutkiem sa grupowe wycieczki gdynskich studentow do Gdanska - czas wprowadzic wizy? o czym tu dyskutowac? bo macie droge rozowa? jedyna liczaca sie inwestycja drogowa - sorry jeszcze dokonczenie po 30 latach estakady - ktora juz niedlugo nie bedzie najdluzsza w kraju ;] bo takowa powstaje na obwodnicy poludniowej Gdanska... zgadzam sie ze w wielu sprawach Gdansk od najwiekszych miast Polski odstawal - glownie w sferze insfrastruktury drogowej jednak obecnie realizowane inwestycje to zmienia, inwestycje na duza skale ! nowa slowackiego, sucharskiego, nowa lodzka, dokonczenie WZ - jaki wy macie lacznik z obwodnica? smieszna droge przez karwiny? ergo arena i pge vs mala hala i kameralny stadionik pilkarski? dluzej nie chce mi sie juz pisac, durny kaszebski napinacz i tak nic nie zrozumie z tego... na koniec przypomne ze Gdansk ma obecnie najwieksze naklady na inwestycje zaraz za stolica, a gdzie wy jestescie? w top 20? dawajcie minusy zakompleksieni gdynianie, a rano nie zapomnijcie wstac i jechac do roboty do Gdanska badz na zajecia do ktorejs z wyzszych uczelni

      • 35 3

      • Lepiej nie można tego ująć. Napinka ze strony zazdrosnych i małomiasteczkowych gdynian (nie wszyscy!)

        Jak dla mnie to nie w smak takie przekomarzanie się, ale jak czytam takie krótkie wypociny jak napisał jakiś tam "kaszub" to odbija mi się napój owocowy z komunii. Czy kiedyś takie podejście się skończy. Kaszubie, siła jest w naszym regionie i zacznij to w końcu ogarniać bo jak nie to kiepsko widzę cię w wieku emerytalnym pesymisto.

        • 18 2

      • Fakt, Gdańsk to ma zaje... połączenie z obwodnicą! (2)

        Ani jednej drogi w pełni 2x2! Gdynia ma takie 3!

        • 2 15

        • Ale się uśmiałem o jakich 3 mówisz (1)

          rozumiem 1 to jest zakończenie obwodnicy, mega zjazd co wpada w najbardziej zakorkowane kolizyjne skrzyżowanie. 2. To kwiatkowskiego na które można wjechać z 1 strony obwodnicy. 3. Chwaszczyńska wjazd ze skrzyżowania kolizyjnego i kończy się czym znów kolizyjnym. Po za Kwiatkowskiego nie macie żadnej drogi, a tą i tak ciągle remontujecie.

          • 10 1

          • Zgadza sie. 3 x 2 x 2 jak w mordę strzelił. Ile jest takich dróg z Gdańska? A ile jest aut zarejestrowanych w Gdańsku (a ile w Gdyni)?

            • 0 4

      • Ale się uśmiałem. Łączniki z obwodnicą w Gdańsku? (6)

        Piszesz o rozgrzebanej W-Z, Słowackiego zatkanej Spacerowej, Małomiejskiej/Świętokrzyskiej czy Starogardzkiej?Gdynia ma TRZY drogi 2x2 dojazdowe do Gdańska z centrum. Gdańsk w tej chwili nie ma ŻADNEJ drogi tej klasy.

        • 2 14

        • Prawda (5)

          Masz rację, ale tylko do przyszłego roku :) Wtedy Gdańsk będzie miał trzy mega połączenia z obwodnicą plus parę mniejszych.

          • 9 1

          • Trzy mega połączenia? A które z nich będzie mega? (4)

            W-Z mogłaby być MEGA, ale kończy się korkiem na końcu na 30 min stania z jedynym w Europie w pełni kolizyjnym skrzyżowaniem trzypoziomowym, Słowackiego ale zakończy się na ETC z jdnej a z drugiej strony w polu za terminalem, a trzecie? Jakie trzecie? Liczysz Obwodnicę południową - czy trasę Sucharskiego do obwodnicy południowej?Nawet jak je wszystkie wybudują (miasto Gdańsk i GDDKiA) to tak na oko to jakieś 3 MEGA połączenia z obwodnicą ZA MAŁO: 1) OLIWA: absolutne minimum to Spacerowa na odcinku leśniczówka - Grunwaldzka (z przebuduwą węzła do centrum Handlowego Geant/Real)2) Gdańsk POŁUDNIE: W okolicach Świętokrzyskiej - Małomiejskiej - tam to przydałyby się dwie drogi 2 x 2 (poza Łódzką)!To wszystko + Trasa Zielona + Trasa Sucharskiego (z tunelem) + Nowa Myśliwska + Dokończenie Słowackiego na obu końcach + Nowa Wałowa + Gdańsk Śródmieście + nowa Obwodnica metropolitarna + S7 (Gdańsk - Elbląg) = wtedy można by mówić o MEGA ukłądzie drogowym w Gdańsku. Przyjdzie nam na to jeszcze długo poczekać.

            • 2 6

            • Bredzisz (2)

              Wszyscy będą z obwodnicy i lotniska jechać do ETC? BzduraMowa jest o połączeniach z obwodnicą, a ty piszesz o całym układzie drogowym. Wieczny, niedopieszczony narzekacz. W Bostonie(USA), ponad 20 lat trwa budowa tunelu który ma usprawanić przejazd przez centrum. Zapewniam że nikt tu nie marudzi tak jak w Polsce, że korki, że długo, a korki są naprawdę mega :)

              • 7 0

              • Teraz tak wygląda jakby wszyscy mieli jechać na lotnisko lub do ETC, bo dalej nie ma sensownego połączenia.Boston? A w Honkongu....

                • 0 2

              • ale my nie budujemy tunelu pod miastem ...

                • 1 0

            • Co się wszyscy uczepiliście tej Spacerowej 2x2, bez wpuszczenia tej drogi tunelem do Trasy Zielonej nie ma to najmniejszego sensu, bo wszystko utknie w Oliwie na Rybińskiego...

              • 4 0

      • (2)

        Dlaczego piszesz w czasie przeszłym? Gdańsk odstaje w dziedzinie infrastruktury drogowej nawet w porównaniu ze Starogardem, Kościerzyną czy Kartuzami.Stan tejże infrastuktury i jej utrzymanie (w tym zimowe) wypadają dużo gorzej od średniej krajowej. Nakłady inwestycyjne w Gdańsku owszem, o ile Stadion czy ECS można nazwać inwestycją...

        • 3 8

        • (1)

          człowieku, że w gdańsku nie byłeś z 15 lat, to pewne, z kościerzyny na pewno daleko, ale po co się tutaj wyżalasz?? wsiądź w pekaes i przyjedź, to zobaczysz ten"brak" inwestycji drogowych buwhahahahahaha no nie mogę, ale się ubawiłam - porównywać kościerzynę z dwoma rondami na krzyż, do gdańska, to się ubawiłam, na serio, o starogardzie z jedną przelotową drogią i wiecznymi korkami, nawet nie mówię, po po co...a w egiertowie, to dopiero mają - obwodnice, skrzyżowania bezkolizyjne, estakady, tunele, tramwaje, metro... prawie jak w tych metropoliach, które wymieniłeś, a z którejś z nich pochodzisz na bank, od razu widać po wpisach...masakra, jak można nie mieć mózgu i się jeszcze z tym afiszować??

          • 0 0

          • Zatęsknisz za czarnym, gładkim asfaltem DK20 w Egiertowie koło 15 listopada jak spadnie pierwszy śnieg i jak zwykle Gdańsk stanie a Pan Dyrektor Kotłowski będzie opowiadał na atenie Radia Gdańsk, że nic nie dało się zrobić, bo przecież "śnieg musi najpierw spaść aby go moznabyło uprzątnąć".

            • 0 0

    • Płytka propaganda. Takim szczekaniem wojny byś nie wygrał kaszubie.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane