• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wzdłuż Nowej Łódzkiej na półmetku

Krzysztof Koprowski
21 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na ponad pół roku przed zakończeniem budowy ul. Nowej Łódzkiej i tramwaju na Orunię prace drogowe są wykonane w 76 procentach, a tramwajowe w 52.



Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej. Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej.
Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi". Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi".
Ulica, a właściwie szeroka arteria, która ma przynieść ulgę kierowcom południowych dzielnic jest już prawie gotowa.

- Właściwie to my już ją całą przejechaliśmy z żoną na rowerach - śmieje się pan Michał, mieszkaniec jednego z okolicznych osiedli, którego spotkaliśmy na placu budowy. Nie tylko on testował już powstającą ulicę, w czasie weekendu, gdy na placu budowy nie ma robotników, spacerują tędy nawet rodzice z dziećmi w wózkach.

Bo jest już po czym jeździć i spacerować. Na skrzyżowaniu z tzw. ulicą Nową Warszawską zobacz na mapie Gdańska trwają już nawet prace wykończeniowe i sadzona jest roślinności. Tu trzeba już tylko wylać ostatnie nawierzchnie asfaltowe. Kiedyś może powstanie tu rozjazd w nową linię tramwajową, która pobiegnie w stronę ul. Jabłoniową, jednak w przeciwieństwie do przebudowanego właśnie skrzyżowania ul. Łostowickiej/Nowolipie zobacz na mapie Gdańska na razie nie wmontowano tu torów.

W bliskim sąsiedztwie tego skrzyżowania wykonano już także przejazd pod jezdniami Nowej Łódzkiej. Mieszkańcy nie będą mogli jednak z niego - oficjalnie - skorzystać.

- To będzie przejazd techniczny. W tym miejscu biegną instalacje kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Być może w przyszłości, gdy wykonane zostaną schody, korzystać z niego będą piesi. Na razie byłoby to bardzo niewygodne - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej za budowę ul. Nowej Łódzkiej.

Dla pieszych przygotowano natomiast przejście pod torami na wysokości kościoła na Chełmie. - W tym miejscu pieszy, by dostać się do kościoła najpierw przejdzie przez jezdnię poprzez tradycyjnie przejście, a następnie tunelem pod torowiskiem tramwajowym - dodaje Bartosiewicz.

Czy system przesiadek z samochodu na tramwaj (Park & Ride) sprawdzi się w Gdańsku?

Zwieńczeniem (jeśli spojrzymy od strony Chełmu) nowej drogi i trasy tramwajowej będzie pętla u zbiegu ul. Nowej Łódzkiej z ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Tu prace torowe są najmniej zaawansowane, bo wynoszą ok. 10 proc.

- Na nowej pętli będzie można pozostawić samochód lub rower, a następnie przesiąść się na tramwaj. Powstanie tutaj 180 miejsc dla aut oraz 250 dla rowerów. Tu też będzie się odbywać przesiadka z autobusów na tramwaj - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które nadzorują budowę linii tramwajowej.

Tymczasem od strony będącej dziś zakończeniem linii ze Śródmieścia, pętli przy ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska, wykonano już 80 proc. prac. Wzdłuż niemal całej przebudowanej ulicy układane są nowe torowiska, z czego na odcinku Cieszyńskiego - Milskiego oraz Wilanowska - Dąbrówki są one wyregulowane i odpowiednio zamocowane.

Ulica Nowa Łódzka wymusza zmiany organizacji ruchu na "starej" istniejącej Łódzkiej. Droga ta nie będzie obecnie remontowana, a posłuży wyłącznie jako dojazd do istniejących osiedli. Nie będzie można nią także dojechać do ul. Świętokrzyskiej.

Całkowite zakończenie wszystkich prac zaplanowano na maj przyszłego roku. Wykonawcy i inwestorzy nie chcą składać deklaracji co do wcześniejszego zakończenia inwestycji, choć jeżeli zima okaże się łaskawa dla budowlańców, istnieje znaczna szansa na przyśpieszenie harmonogramu prac.

Koszt budowy całej trasy to ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami są MTM oraz Trakcja Polska.

Miejsca

Opinie (239) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    A my w Gdańsku śmiejemy się z takich ludzi, którzy porównują Gdynię do Gdańska.Gdynia nie ma nawet stu lat i nie potrzebuje tylu nakładów finansowych na remonty infrastruktury drogowej, czy remonty w ogóle, ani na np. renowację zabytków, bo ich po prostu nie ma. Polecam zastanowić się dwa razy nad tym, co się pisze.

    • 24 7

    • odpowiedź dariitrzoskowskiej w sprawie renowacji zabytków (1)

      Szczególnym przykładem troski była likwidacja Manhatanu we Wrzeszczu gdzie były hale po dawnej zajezdni autobusowej. Otóż miła Pani hale te posiadały unikalne w skali światowej dachy. I co - w ramach renowacji je rozebrano. Przykład świeży, to likwidacja starej lokomotywowni w związku z budową nowej trasy do stadionu. Na całym świecie takie perełki zbytki kultury technicznej się pieści, a w Gdańsku rozbiera. Jest szereg przykładów niszczenia zabytków kultury materialnej. vide zajezdnia w Oliwie. A co do zabytków to widzimy jak te obiekty obwieszane są różnymi reklamami. Istny jarmark i grajdoł.To skandal.

      • 0 0

      • Gdańsk to jeden wielki zabytek

        No tak jak zabytkiem nazywa się każdą rzecz, to można dojść do wniosku, że z Gdańska najlepiej byłoby zrobić skansen. Proponuje mieszkańców wyprowadzić z miasta. Miasto ogrodzić i wpuszczać tylko wycieczki. Drogi Panie Pan myli ochronę zabytków z walką o wszystko co stare. Stare nie znaczy warte pozostawienia. Można by rzec, że jak zrobię k.pę i będzie miała ona oryginalny kształt to jest to już dziełem. Są tacy co pewnie by powiedzieli tak. Pan pewnie do nich należy. Ja wręcz przeciwnie należę do tych co powiedzą, zabytki tak te co mają znaczenie dla turystów i jest potrzeba ich utrzymywania. Reszta przykro mi może być zrównana z ziemią jeżeli będzie mogło powstać coś co przyniesie większe korzyści dla mieszkańców.

        • 1 0

  • To się pan Adamowicz wypnie do orderów!!!!!

    • 10 2

  • A czy ktos wie? (8)

    Kiedy puszczą w koncu ruch na Warszawskiej w strone Chełmu?

    • 3 2

    • (4)

      nigdy...Warszawska będzie już ulicą jednokierunkową

      • 10 0

      • (3)

        Dokładnie ruch na Warszawskiej pozostanie taki jaki jest, jakbyś się raz przejechał zobaczyłbyś jak obecnie wygląda skrzyżowanie Nowa Łódzka Wrszawska. Tam już nie ma możliwości przywrócenia ruchu 2 kierunkowego.

        • 1 1

        • (2)

          A powiedzie mi w takim razie jak najszybciej teraz bedzie mozna sie dostac z Warszawskiej na Nowe Ogrody i to w godzinach rannych?

          • 1 0

          • dwie możliwości - Warszawska-Cedrowa-Kartuska (teraz skrzyżowanie z Łostowicką preferuje kartuską i tu szybko idzie) noi za chwile nowe ogrody.druga to Warszawska-Cedrowa-Myśliwska-Piekarnicza-Nowolipie i Bethowena do końca i masz Nowe Ogrody.Ew wariant Chełmski Warszawska-Łódzka-Wilanowska-Witosa-Cienista-Worcella-Odrzańska-Lubuska i serpentyną do nowych ogrodów.

            • 3 0

          • Po to wybudowali ci Cedrową.

            • 0 0

    • na wiosnę

      na wiosnę

      • 0 0

    • nigdy ona będzie jednokierunkowa

      • 0 0

    • Warszawska zostanie jednokierunkowa na stałe.

      • 0 0

  • (2)

    Ta droga niewiele zmieni. Korek będzie stał na dwóch pasach zamiast na jednym. Linia tramwajowa może by coś zmieniła, o ile komunikacja miejska w Gdańsku trzymałaby jakiś poziom. Dopóki opiera się głównie na autobusach, które jeżdżą skandalicznie nieregularnie i rzadko mało będzie chętnych na jazdy z przesiadkami, które mogą trwać 5 minut lub 50 na liniach o częstotliwości 4/godzinę...

    • 7 6

    • Po południu z 213 jadącego na Cztery Poru Roku duża większość pasażerów wysiada przy rondzie na Oruni. Można sądzić, że spora ich część przesiądzie się na tramwaj.

      • 1 0

    • to potwierdza - nie jesteś z gdańska na 100% i znasz go jedynie z opowieści kolegów, którzy tu czasem bywają.u nas kolego tramwaj właśnie będzie jeździł wzdłuż tej nowej trasy, a autobusy w godzinach szczytu jeżdżą co 5-10 minut max. nieregularnie? 50 minut na przesiadkę? to nie trasa kościerzyna - brusy, na serio...

      • 2 0

  • Chodniki.

    Ładnie to wszystko wygląda ale chodniki wzdłuż tej ulicy są trochę za ciasne powinny być szersze.Powinny być takie jak ścieżki rowerowe.

    • 6 1

  • Dlaczego? (31)

    Dlaczego dają podkłady drewniane skoro wszędzie wymieniane są na betonowe a przy nowej budowie tylko betonowych podkładów się używa?Za 5 ,6 lat takie torowisko będzie do wymiany(a nasi radni powiedzą znowu trzeba dać na torowisko to innej ulicy nie naprawimy)Zamiast od razu zrobić betony to nie ale tak się u nas robi.POtem miasto będzie szukać kasy na naprawę.

    • 5 6

    • (21)

      Jeżeli mieszkasz blisko tej trasy to docenisz drewniane podkłady jak zaczną jeździć.

      • 10 1

      • (20)

        mieszkam na chełmie obok torów tramwajowych i jest wszystko w porządku a co to że ciszej mają mieć?Lepiej ciut głośniej niż co chwila remont torowiska.

        • 1 2

        • (4)

          zresztą po co na tą wiochę tramwaj.Potem jak będzie zjeżdżał to przez wsiunów miejsca nie będzie już na chałubińskiego?

          • 0 8

          • To na Chełmie mieszkają mniejsze wsiuny niż na Górnej? (1)

            • 1 1

            • bryczkami powinniście jeździć z górnej a nie na tramwaj wsiury się pchacie

              • 1 4

          • Na Chałubińskiego same lamusy mieszkają. (1)

            Toż tam karaluchy w tym syfie blokerskim pełzają:D a na górnej czyściutko spokojnie bez menelstwa:) życ i nie umierac. :)

            • 3 1

            • a karaluchy to ci z gaci wyłażą bo jesteś menelem który żył ale umarł.Dlatego pełno robactwa tam u was z twojego powodu

              • 0 0

        • (7)

          Ale nie mieszkasz przy pętli. Podkłady drewniane są tylko na pętli świętokrzyskiej reszta podkładów tak jak wszędzie. Na Chełmie w pobliżu pętli nie ma bloków, a przynajmniej są one dużo dalej niż przy pętli świętokrzyskiej.

          • 0 0

          • (6)

            a koło pętli na chełmie to stodoły wybudowane są bliżej do domów na pętli chełm jest niż na tym pastwisku przy świętokrzyskiej

            • 0 3

            • (5)

              Czytam i czytam i nic nie rozumiem. Mieszkałem w pobliżu pętli na Chełmie, ale przy samej pętli to jest kościół i Tesco. A tu to właśnie domy stoją. Ogólnie proponuje iść do szkoły i popracować nad sensem zdań.

              • 2 0

              • (4)

                ty mnie filozofie nie pouczaj a wieżowce to nie domy tylko stodoły tak przerzucisz kamieniem ulicę i jest pętla.To ja proponuję ci iść do okulisty jak ty tam bloków nie widzisz przy pętli chełm a mieszkać to mieszkałeś chyba w Parzączewie bo takiego debila jak ty to na chełm by nie wpuścili

                • 0 3

              • I kto tu jest debilem (1)

                Na Chełmie mieszkałem dłużej niż ty, więc mi tu nie picuj się zza klawiatury. Wieżowce są oddalone od pętli o 200m. Oddziela je kilku pasmowa droga, potem szeroki Chodnik z przystankiem, górka i znów droga z parkingiem. Nie porównuj tych dwóch pętli bo to tylko pokazuje, że po za koniuszek swego nosa nic nie widzisz. A teraz przejedź na Orunie i zobacz, że im postawili pętlę pod samymi oknami. Dlatego mówię na Chełmie przy samej pętli nie ma żadnych bloków, a sama pętla jest bardzo szeroka, przez co tramwaje są dużo mniej uciążliwe.

                • 2 0

              • Debilu jak możesz mieszkać dłużej ode mnie na chełmie jeżeli mieszkałeś w blokach pobliżu pętli to za nic w świecie nie możesz mieszkać dłużej na chełmie niż ja no chyba że wcześniej na starym mieszkałeś ale to nie możliwe bo by cię tam zjedli tak więc nie podskakuj krowi placku bo takich pyskatych frajerów z laczka w realu jadę.

                • 0 0

              • (1)

                na serio człowieku, po jakiemu ty mówisz, bo nic nie kumam z tego co piszesz?? tak się na chełmie mówi? to jakaś gwara? ciekawe, bo też tu mieszkam i jakoś nie spotkałam się jeszcze z takim językiem...

                • 0 0

              • pieprzony inteligent a gwarą to ty zapierdzielasz wsioku jeden.Potem taki inteligent jeden z drugim rządzić chcą.Spotkajmy się to moja pięść ci wytłumaczy za wszystkie czas a i naukę ci do główki nałoży może wtedy zmądrzejesz.

                • 0 1

        • Podkłady drewniane wytrzymają dłużej (6)

          Mogą pojawić się spękania, mogą nie wyglądać tak ładnie jak betonowe po paru latach ale gwarantuje Ci, że wytrzymają dłużej niż betonowe.A komfort dla mieszkańców okolicznych budynków będzie nie do porównania, zmniejszy to hałas i wibracje.

          • 1 0

          • (5)

            to dlaczego na pętli chełm nie zrobili drewnianych.Bo co bo na pastwisku przy świętokrzyskiej święte krowy mieszkają?

            • 1 2

            • Mieszkają (3)

              Kupili mieszkania koło fermy lisów i nie wiedzieli ze będzie śmierdzieć

              • 2 0

              • (2)

                tu się zgadzam wszystko im nie pasuje najpierw lisy że śmierdzą to tak mordę darli że klienta w*******i gdzie był długo długo przed nimi teraz krową przeszkadza to że pętla i tramwaj będzie hałasował.To ja się pytam po co tam na tym pastwisku tramwaj niechby dalej chodzili po kilometr na przystanek i byłoby ok.

                • 2 0

              • A na chełmie to do niedawna co było, jak nie pastwisko (1)

                Jak się wprowadzałem na Chełm i nawet do czasu postawienia Tesco to na Chełmie się krowy pasły, więc nie przesadzajmy z tymi pastwiskami, bo w całej dzielnicy Gdańsk Południe do niedawna były same pola i pastwiska. Obecnie jest zupełnie inaczej i wszędzie blok na bloku.

                • 5 0

              • to chyba w latach 80 się krowy pasły bo jakoś przed budową tesco to krowy tam się nie pasły tylko ty ze swoim pieskie s**** chodziliście.

                • 0 0

            • Jaja sobie chyba robisz

              Mieszkałem na Chełmie nie daleko pętli i mieszkania są daleko od niej. Przejedź się za to na świętokrzyską i zobaczysz, że im wybudowano pod oknami. NA Chełmie najbliżej są wieżowce na Witosa, które nie tylko, że są na górce to do pętli mają ponad 200m. Pętla na Chełmie jest szeroka, więc przy zawracaniu tramwaji nie ma takiego pisku aż. Za to pętla na świętokrzyskiej jest mniejsza i od bloków jest zaledwie 50M i są one na tym samym poziomie. Jeżeli chodzi o fermę lisią to nie mieszajcie spraw, bo ferma miała być i tak już dawno zlikwidowana, bo miała iść tym terenem droga z Chełmu, ale że miasto sobie z nim nie mogło poradzić, to wyszło jak wyszło i droga poszła gdzie indziej.

              • 2 1

    • ale beton (1)

      Jazda po drewnianych podkładach jest cichsza i napewno nie będą remontować za 5 ani 10 lat

      • 2 1

      • Jazda na betonach jest taka sama przez 50 lat jazda na drewnach jest przez pierwsze pół roku cichsza ale jest coraz głośniej i w warunkach miejskich trzeba po 20 latach zacząć remonty.

        • 0 1

    • Podkłady drewniane są droższe i lepsze niż betonowe (4)

      Do tego betonowe mają krótsza żywotność niżdrewniane!Polecam naukę w szkole zarówno Arturkowi jak i motłochowi w całej jego przepastnym ogromie! To działa.

      • 3 0

      • brednie (2)

        moderator powinien wycinać tak niski poziom komentarzy

        • 1 2

        • a tobie to mózg powinni wyciąć stary tryplu

          • 0 3

        • Nie dużo by zostało

          • 0 0

      • bo jesteś starym komunistą przyzwyczajony przez papraków do fuszerki i dlatego takie brednie wypisujesz po 5 klasach szkoły podstawowej bo z moją nauką jest wszystko ok komunisto

        • 0 1

    • Nie wiesz że ręka rękę myje?

      Dają sobie zarobic nawzajem. I taka jest niestety rzeczywistosc POpaprańcow.

      • 0 0

    • podkłady drewniane

      zostały dane 2,3 lata temu przy dawnym żaku na Hucisku ilekroć stoję w korku w kierunku nowych ogrodów obserwuję jak już się rozwalają , wtedy też słyszałem komentarze że zostały nasączone super substancjami zwiększającymi żywotność. Tylko beton a reszta to wciskanie kitu i niegospodarność.

      • 0 2

  • SYNCHRONIZACJA TRAMWAJ-AUTOBUS

    CIEKAWE JAK BEDĄ ZSYNCHRONIZOWANE, JEZELI TAK JAK NA CHEŁMIE TO MASAKRA!!!

    • 4 1

  • wybory, wybory ...

    wybory już tuż tuż i zaczynają mówic o pólmetku a nawet że już zrobione. Obiecanki cacanki przyjdzie zima i na wiosnę dopiero skończą drugi półmetek

    • 6 1

  • to ma być tramwaj na Jabłoniowej?

    gdzies sa moze plany do wglądu?

    • 0 0

  • Najdłużej trwająca budowa w historii miasta. (3)

    Jak można tak kótki odcinek budować tyle czasu?W tym czasie wyremontowano pół gdańska.Tutaj przeważnie pracuje 7 osób na odcinku 5 km. Jak to ma być w ludzkim czsie wykonane?Utrudnienia w rejonie Cieszyńskiego/wilanowska mialy potrwać do wiosny 2011 - a nadal jest tam jednokierunkowa i jak się chce wrócić z cieszyńskiego, to stoisz 1.5h w korku na Armii Krajowej. No jak tak można? :(

    • 6 13

    • Macieq jaja chyba sobie robisz utrudnienia do wiosny, a drogę to chyba by zdążyli narysować tylko. Tu budują drogę i tory do tego przebudowują kanalizację i jeszcze droga musi być cały czas przejezdna. Po drugie nie wyobrażalny jest twój brak jakiegokolwiek rozumu. Jeżdzę codzinnie z Chełmu na wilanowską, albo do porębskiego i nawet jadąc jak reszta tłumoków jeszcze nigdy nie stałem więcej niż 20min na AK nawet w największym szczycie. A jak mi się nie chce to jadę objazdami (jest ich 3) i jestem w 10 min na osiedlu 5 wzgórz. Czemu bo myślę, bo umysł jest od tego aby czasem spojrzeć na mapę i pomyśleć jak tu skócić sobie czas przejazdu.

      • 7 0

    • Kartuska/Łostowicka

      Najdłużej remonowanym odcinkiem i w najgorszym stylu (bałagan jak 150) jest oczywiście ulica Łostowicka. Pan Piotr Koprowiak (kierownik budowy), który dowodzi tą budową powinien najpierw nauczyć się porządku i działania w ścisłej kolejności. Ewidentnie widac, że powinien zająć się obsługą koparki, a nie tak dużą inwestycją.

      • 1 2

    • Maciek masz racje

      ja zacytuję ludzi witajacych premiera w Poznaniu 9 października wrzuć Donalda do śmietnikaWiesz co masz robić!

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane