• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z Havla dojedzie do Przywidzkiej

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa Jabłoniowa i Nowa Warszawska to trasy, które mają wysoki priorytet w projekcie aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego dla Gdańska Południa. Nowa Jabłoniowa i Nowa Warszawska to trasy, które mają wysoki priorytet w projekcie aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego dla Gdańska Południa.

Prace przy planowaniu budowy ul. Nowej Warszawskiej nabierają tempa. Aż siedem firm stara się o możliwość przygotowania jej projektu. Jednocześnie coraz bardziej realna jest budowa tramwaju, który pojedzie przez ul. Nową Jabłoniową do ul. Przywidzkiej.



Przetarg na wykonanie dokumentacji ul. Nowej Warszawskiej ma formę ograniczoną, czyli chętni wykonawcy najpierw składają swoje wnioski. Są one następnie weryfikowane, a dopiero potem wybrane firmy mogą składać oferty cenowe na wykonanie zadania zleconego przez miasto. Chętnych do przygotowania dokumentacji jest siedem firm i konsorcjów (ich listę prezentujemy w ramce pod tekstem).

Niewykluczone, że robocza nazwa "ulica Nowa Warszawska" okaże się jednak nieco na wyrost. Urzędnicy chcą bowiem wybudować w ramach tego korytarza komunikacyjnego przede wszystkim trasę tramwajową, od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do planowanej pętli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska. Do tej pętli docierać będą także tramwaje z ul. Nowej Bulońskiej Północnej, w ramach budowy której powstanie pętla.

Czytaj też: Nowa Bulońska przetnie ogródki działkowe. A mieszka tam ok. 50 osób.

- Wykonawca dokumentacji Nowej Warszawskiej będzie musiał wykonać wielowariantowe opracowanie, z którego wybrane zostanie najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia analizy ruchowej, uwzględniając przy tym ulice Nową Bulońską Północną i Nową Jabłoniową. Niewykluczone, że będzie więc potrzebna też droga, choć to tramwaj jest najważniejszy w tym projekcie - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za przetargi na dokumentację nowych dróg na Południu.

Rejon ul. Przywidzkiej, gdzie znajduje się kilka centrów handlowych. Tu ma się kończyć nowa trasa tramwaju. Z powodu braku miejsca, nie powstanie tu pętla, lecz rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych. Rejon ul. Przywidzkiej, gdzie znajduje się kilka centrów handlowych. Tu ma się kończyć nowa trasa tramwaju. Z powodu braku miejsca, nie powstanie tu pętla, lecz rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych.
Wiadomo już, że z planowanej pętli tramwajowej, która powstanie w rejonie ul. Jabłoniowej i (Nowej) Warszawskiej, tramwajem dojedziemy aż pod centra handlowe w rejonie ul. Przywidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Choć niedawno jeszcze urzędnicy wahali się w sprawie budowy tego połączenia tramwajowego, teraz nakazali uwzględnienie tramwajów w dokumentacji projektowej.

- W projekcie Nowej Jabłoniowej zlecony został wariant dwie jezdnie po dwa pasy ruchu plus tramwaj, przy czym dopuszczamy etapowanie w formie wykorzystania starej jezdni ul. Jabłoniowej z rezerwą pod drugą jezdnię - tłumaczy Bartosiewicz.

W obu ulicach tory tramwajowe powstaną obok jezdni, a nie pomiędzy nimi (tzw. rozwiązanie asymetryczne). Tego typu ułożenie torowisk zastosowano m.in. na al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska.

Warto pamiętać, że opracowana dokumentacja nie oznacza jeszcze, że dana trasa na pewno powstanie w takim właśnie wariancie. Miasto musi bowiem zdobyć pieniądze na te inwestycje z Unii Europejskiej. I to właśnie z tego powodu tak bardzo promowana jest budowa tras tramwajowych, bo Unia szczególnie wspiera takie przedsięwzięcia.

Czytaj też: Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Firmy ubiegające się o realizację projektu ul. Nowej Warszawskiej

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. (Katowice),
2. Egis Poland Sp. z o.o. (Warszawa),
3. Konsorcjum firm:
- KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. (Warszawa) - lider,
- KV Consultores de ingenieria, proyectos y Obras S.L. (Madryt, Hiszpania) - partner,
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA (Gdańsk),
5. Europrojekt Gdańsk SA (Gdańsk),
6. Transprojekt Gdański Sp. z o.o. (Gdańsk),
7. Konsorcjum firm:
- ZNAK Gdańsk Sp. z o.o. (Gdańsk) - lider,
- KOMI Zdzisław Kozikowski (Białystok) - partner,
- AJM Sp. z o.o. (Gdańsk) - partner.

Miejsca

Opinie (199) 6 zablokowanych

  • Gdańsk wymiata :) (7)

    Super, że się tyle inwestuje. Tramwaje are the best!

    • 234 20

    • A to wszystko zasługa Prezydęta Bronisława Komorowskiego. (2)

      Głosujmy na niego 10 maja. Załatwmy to jedną turą.

      • 22 55

      • (1)

        a gdyby nie moralne i fizjologiczne karły z "przeciwnej" (choć de facto dokładnie tej samej) strony sceny politycznej rzucające mu kłody pod nogi, już dawno prześcignęlibyśmy USA!

        • 19 4

        • USA powiadasz ? W czym ? Marzy ci się z 10 polskich lotniskowców ?

          Tak ? To wróć na ziemię z obłoków.

          • 1 0

    • bardzo ładna

      ta kiełbasa wyborcza, ale szybko zielenieje i zaczyna śmierdzieć, zazwyczaj już następnego dnia po wyborach ;)))

      • 15 23

    • (2)

      O! UM zaczyna pracę o 06:00, czy rozdali smartfony?
      Czuwaj!

      • 8 16

      • a co w siedzibie (1)

        solidarności już wytrzezwieliście po wczorajszej popijawie.

        • 11 1

        • Po pisowni widzę, że jednak smartfony...

          • 5 4

  • Kpina z podatników. (21)

    Zamiast inwestować w rozbudowę dróg i bezpłatnych parkingów tramwaje budujom.

    Ja nie wsiądę do komunikacji miejskiej choćby paliwo było po 6 zł, a przystanek byłby pod moim domem.

    • 44 330

    • Wsiądziesz, wsiądziesz...

      ... szybciej niż ci się wydaje.

      • 49 9

    • ecco (2)

      Wiesz co znaczy ekologia? Zachowujesz się jak typowy plus... Czyli ktoś cofnięty w stosunku do reszty świata i przede wszystkim Europy o 50 lat. We wszystkich większych europejskich miastach rządzi komunikacja miejska i rowery... Chodzi o środowisko i nie ma to związku z ceną paliwa... W Polsce oczywiście samochód i to jeszcze najlepiej na węgiel, bo benzyna droga... Szkoda gadać:-(

      • 22 5

      • (1)

        Poolski jnie stać na ekologie. cwane zachodnie państwa przez setki lat truły świat bogacąc się a teraz innych (czytaj konkurencję) zmuszaja by zyla ekologicznie (czytaj drożej ) to nie fer!!!

        • 17 9

        • nie stać cie na zdrowie, czystą wodę, powietrze?

          Nie bój się ... za wszystko przyjdzie zapłacić. Azbest też się opłacał.

          • 5 1

    • (1)

      Wyczuwam tu ironię ;

      • 19 0

      • Ja też.

        Dlatego daję plusa, a do tramwaju nie wsiądę choćby paliwo było po 10,- zł za litr.

        • 10 19

    • (4)

      he he, już niedługo z rozrzewnieniem wspominać będziemy czasy, kiedy paliwo było tak tanio, że tylko po 6. lobby paliwowe musi się odkuć za chudy okres, benzynka będzie po 20 i więcej.

      • 2 8

      • kiedys na pewno (3)

        Jednak bedzie to po prostu oznacza, ze minimalna placa z 1000 z groszem wynosi ok 3000. Nie, nie aby nagle minimalna placa jakos szczegolnie wystrzelila w gore. Po prostu wszystkie ceny powoli rosna. Jest to zwyczajnie inflacja.

        Jesli za 10 czy 20 lat paliwo bedzie za 20 zl calkowicie mnie to nie zdziwi. Kiedys bylo za 2PLN, ale minimalna placa wynosila 700zl.

        • 2 2

        • (2)

          W USA minimalnej pensji nie, ale zapewne każdy zarabia więcej niż w przeliczeniu 700 zł, a litr benzyny kosztuje 2,50 zł.

          • 1 1

          • Jeśli już, to w przeliczeniu 700*2,5/2 = 875 PLN

            • 0 0

          • w USA ni sprzedaje się na litry !!!!

            Ceny obowiązują za galon ,a nie śmieszne litry.
            Musiałbyś podzielić 1USD przez 4.74 i dopiero te centy przeliczyć na złotówki. Wtedy byś miał cenę za litr.

            • 0 0

    • Słaba prowokacja (1)

      Uwaga na antysamochodowych talibów.

      • 6 7

      • wracaj pod stół Zenek, bo gry w kamienną twarz nie skończyliśmy

        • 4 6

    • to nie wsiadaj

      • 2 1

    • kasa z Unii (1)

      UE zmieniła priorytety i w tym sezonie budżetowym nie daje kasy na same drogi, tylko w powiązaniu z komunikacją miejską

      • 3 1

      • dlatego buduja dokladnie taka droge, jak planowali, ale obok puszczaja tramwaj...

        Ciekaw jestem, jak potem ma to dzialac. Dzisiaj w centrum nie ma miejsce na samochod. No to zbudujmy wokol centrum dojazdy do niego 2-3 pasmowe. Dzieki temu, na pewno wiecej ludzi przesiadzie sie na tramwaj i w centrum korki beda mniejsze.

        Pamietajmy takze o stanie drog. Zlym stanie drog, ktore aktualnie mamy. Czy zbudowanie kolejnych sprawi, ze bedzie wiecej srodkow na ich utrzymanie? Czy polowa budzetu ma isc na utrzymanie drog? A do tego, spora czesc budzetu domowego na utrzymanie 3 samochodow, bo inaczej sie nie da... ?

        Bledne kolo.

        • 5 2

    • ortografia

      Nie budujom tylko budują

      • 1 1

    • pewnie......

      buraku 15letnia beemką brykasz buraku.

      • 3 0

    • rozwój lini tramwajowych to dobry kierunek

      a nijaki ,,wiewiór '' to pewnie 20letnia beemka po Gdańsku bryka. Zamiast sam nalać sobie oleju do łba to leje go w auto. Debile mieszkają w Warszawie,Wrocławiu,Łodzi i Krakowie. W Gdańsku jak widać też.

      • 2 0

    • Nie wszyscy pijusi za spowodowanie wypadku dostaną dożywocie jak może ten

      z Kamienia Pom. (będzie miał powtórkę procesu, ale z możliwością dostania dożywocia), więc po wyjściu z więzienia mają dostawać kasę od państwa ? Powinni iść do roboty, do której powinni jeździć "zbiorkomem" (czyli też tramwajami), bo prawka nigdy nie powinni już dostać z powrotem. Nie każdy dorosły nadaje się na kierowcę, sporo rezygnuje dobrowolnie - bo nie czują się za dobrze za kierownicą, a czymś jeździć trzeba w coraz to większych miastach.

      • 0 0

    • Jak się napijesz u kolegi to też autem ?

      Daj znać gdzie i kiedy youtube Panowie w niebieskich mundurach z chęcią Cię pozdrowią

      • 0 0

  • Niezrozumiałe (50)

    Skoro na dolnym tarasie, i to blisko centrum jest tyle nie zagospodarowanych terenów, to dlaczego urbaniści tysiące ludzi zmuszają do mieszkania na zadupiach i skazują na spędzanie połowy życia na dojazdach do/z pracy, szkoły, itp.
    Czemu to ma służyć?

    • 93 34

    • To nakręca gospodarkę i nie każdy chce mieszkać w zakorkowanym centrum. (12)

      Poza tym w centrum ludzie nie chcą nowych dróg i protestują, np. w sprawie Nowej Politechnicznej, Drogi Czerwonej czy Zielonej. A poza centrum ludzie modlą się o nowe drogi do centrum. Jest jeszcze kwestia utrzymania miejsc pracy dla nas inżynierów. Mam nadzieję że przetarg wygra BPBK i zaprojektują porządną WC na skrzyżowaniu z Jabłoniowa. Gdańsk słynie na całym świecie z tych fenomenalnych rozwiązań inżynierii drogowej.

      • 23 14

      • między centrum a okolicami obwodnicy gdzie obecnie skupiają się nowe osiedla mieszkaniowe jest sporo miejsca (1)

        na deweloperkę mieszkaniową. Ale ceny mieszkań są często wywalone w kosmos wobec możliwości finansowych przeciętnych ludzi. Z kolei gdy alternatywą dla 4-piętrowego budynku na przedmieściach są wysokościowce jakie w dużej ilości powstają chociażby na Zaspie, Przymorzu z drogimi mieszkaniami to jest to mało atrakcyjne. Nie każdy chce mieszkać w wielopiętrowym mrówkowcu.

        • 27 4

        • nie wywalone w kosmos,

          tylko po prostu drogie. jak grunty na których stoją. poszukaj sobie cen ziemi w dolnym tarasie. idą w miliony. nic dziwnego, ze developer chce się odkuć. a wielopiętrowa zabudowa jest najlepszym na to sposobem. za to faktycznie niedopuszczalny jest żenująco niski standard budowy za te ceny. niemniej ludzie kupują i ziemie i mieszkania od developera w centrum, zwykle nieomal na pniu, więc ceny nie spadną szybko.

          • 6 0

      • Gdańsk jest w Wyspach Centralnych niekwestionowanym czempionem (6)

        Podobno docelowo Wyspy Centralne i trawiaste Pasy Rozdziału mają zajmować 50% przestrzeni miasta, Kto wie, może marzenie Adamowicza się spełni.

        • 15 7

        • Mi się tam taki pomysł podoba :) (1)

          Dużo terenów zielonych to fajna sprawa :)

          • 11 8

          • teren zazieleniony, to nie teren zielony

            Wyspa centralna, czy kawalek zarosli, to nie jest park.

            W miescie powinny byc parki i skwery, a nie chaszcze a'la "free hugs" ;)

            • 21 0

        • (3)

          Zieleń kłuje cię w oczy?

          • 3 6

          • nie, centralne wyspy oznaczaja, ze miasto jest niepotrzebnie rozwleczone. (2)

            Dokad jezdza ludzie zwiedzac miasta?

            Przyjezdzaja na Zaspe, czy na Glowne Miasto, Dolne Miasto, ewentualnie Wrzeszcz/Oliwa. Szeroka droga, wielkie polacie "zieleni" (to sluszne okreslenie, bo to nie jest zaden park procz ewentualnie wrazenie przestrzeni nie niesie za soba wiekszej korzysci) zamiast licznych parkow i skwerow, ktore staja sie integralna czescia miasta. Zapraszaja do siebie czlowieka, ktory wlasnie wraca z pracy, czy wyszedl z pracy na przerwe obiadowa.

            Dzis niestety wiele tych "terenow zielonych" to po prostu nieuzytki. Zwiekszajace sztucznie rozmiar miasta (przejscie na druga strone ulicy dla pieszego 5 minut, z dwoma swiatlami albo tunel podzmienny...) i wymuszajace korzystanie z samochodu, bo przeciez wszedze daleko.

            • 11 3

            • na dolne miasto to jednak nie przyjezdzaja;

              • 1 1

            • Masz rację, lepsze są "kompaktowe" skrzyżowania, jak przy Miszewskiego.

              • 4 1

      • Wyspy centralne (2)

        Wszyscy wiedzą że niejaka fundacja dwóch Panów próbuje zdecydować o kształcie skrzyżowań, ale są jak wiemy inni na pewno bardziej pokorni.

        • 2 0

        • czyżby szkoła... (1)

          Kazimierza ,,Wielkiego" J.?

          • 1 0

          • Widzę, że ze znającym się na rzeczy rozmawiam

            Traffiłeś w sedno

            • 0 0

    • Juz teraz powoli robi sie tak ze dolny taras jest coraz mniej atrakcyjny bo posiada stara infrastrukture i to wszystko niszczeje, a ceny z kosmosu
      Za to w nowych miejscach rozwoj i poprawa z roku na rok
      Wybor nalezy do kazdego indywidualnie

      • 27 6

    • (21)

      Ano nie urbaniści tylko względy ekonomiczne. Po uwzględnieniu koszty działki i "prestiżu" miejsca m2 mieszkania kosztuje 7-8 tysięcy, a na "zadupiu" 5 tys./m2. Prosty rachunek ekonomiczny.
      Poza tym z Warszawskiej dojazd do Centrum zajmuje (z wykorzystaniem tramwaju na Havla) około 30 min, mniej niż z Zaspy...

      • 22 6

      • (11)

        No dokladnie ,ludzie co mieszkaja 50 lat na np w.w Zaspie nawet nie maja swiadomosci ze dojazd z obrzezy wcale nie zajmuje 2 godzin bo nie maja porownania
        Jest obwodnica + PKM + tramwaje wiec ogolnie bardzo duzo sie zmienilo w ostatnich latach i caly czas sie bedzie zmieniac :)

        • 18 9

        • Gdzie znajdę rozkład jazdy PKM? Chętnie dzisiaj skorzystam.

          Po drugie większość jeździ do Wrzeszcza/Oliwy i jak wtedy wypada porównanie dojazdu?

          • 10 11

        • może nie 2 godziny (9)

          ale np tramwaj z Oruni Gónej kula się ponad 20 minut do centrum. W godzinach szczytu taki przejazd jest atrakcyjny, ale poza godzinami szczytu to jest zaledwie jakieś 5 minut jazdy samochodem. Fatalny jest moim zdaniem układ przystanki-światła i to pomimo wydzielonych z jezdni torowisk praktycznie na całej długości co powoduje, że średnia prędkość tego tramwaju jest mniejsza niż roweru. Jeśli tramwaje mają przewozić ludzi na dłuższe odległości to nie mogą się turlać jak meleksy. Muszą być albo w jakiś sposób priorytetowe na skrzyżowaniach albo w miarę możliwości i miejsca mieć bezkolizyjne z jezdniami trasy. Jeśli co 300 metrów jest przystanek i/lub światła a tramwaj co chwila stoi zamaist jechać to nie jest to najlepsze rozwiązanie.

          • 34 2

          • skm i rower mają najszybszy transport (6)

            I najtanszy. 50min. Tyle zajmuje mi dojazd z ujesciska do gdyni, na wzgorze maksym.

            • 2 5

            • Również w styczniu w czasie śnieżycy? (4)

              I w mroźną, listopadową noc też?

              • 7 5

              • kwestia ubioru (3)

                ile razy jeździsz w mroźna listopadową noc?

                • 4 2

              • (2)

                W mroźną listopadową noc może nie, ale pogoda pod psem jest u nas przez kilka miesięcy w roku. Nie każdy ma możliwość przebiórki i prysznica w pracy, a wyglądać jakoś trzeba..

                • 4 2

              • w zeszłym roku od maja do września od pn do pt jeździłem rowerem do pracy (1)

                i tylko raz złapał mnie lekki deszcz przez całe 5 miesięcy

                • 4 1

              • Łał, od maja do września. To nawet nie pół roku, a w pozostałym okresie co?

                • 6 2

            • Mleko ma najszybszy transport

              • 0 0

          • Z Oruni Gornej jest maks 15 min do centrum (do Dw Glownego lub Bramy Wyzynnej.

            • 2 3

          • 5 minut do Centrum? Chyba do Centrum Rejestracji Pojazdów na Chełmie ;)

            • 0 0

      • wszystko OK tylko dojazd z Zaspy do centrum to 20 min. więc trochę przesadziłeś z tym 30min mniej !!!

        • 9 0

      • (3)

        Tylko nie wszyscy jeżdżą do Śródmieścia. Teraz policz sobie ile zajmuje dojazd do Wrzeszcza (który powoli staje się de facto centrum Gdańska), Oliwy, Sopotu czy Gdyni i wtedy już nie wygląda tak różowo. Popatrz sobie ile zajmuje dojazd komunikacją zbiorową gdzieś pod obwodnicę na wysokości Matarni, Osowej czy Karwin, z dzielnic centralnych da się w miarę sprawnie ogarnąć, z Gdańska Południe już nie bardzo, bo najpierw musisz zjechać na dół by potem znowu na górny taras, więc jesteś już skazany na samochód.

        • 18 3

        • dokładnie

          • 11 0

        • niekoniecznie, (1)

          ja jeżdżę często z Siedlec w kierunku obwodnicy autobusem (rejon Jaworzniaków), zajmuje mi to około 30 minut.

          • 0 0

          • Czytaj ze zrozumieniem. Przecież pisałem, że z dzielnic centralnych pod obwodnicę da się w miarę sprawnie dojechać, natomiast sprawdź sobie ile będziesz jechać komunikacją miejską na owych Jaworzniaków np. z Matarni czy Osowej.

            • 5 0

      • tylko "centrum" to nie jest Srodmiescie...

        • 4 2

      • Z Zaspy tramwajem do centrum to od 19 do 24 minut.

        • 3 0

      • tylko problem polega na tym, (1)

        że w 'centrum' oprócz urzędników mało kto pracuje:D większość biur jest obecnie np. we wrzeszczu i oliwie i tam jest obecnie prawdziwe centrum. i owszem, w miarę prosty rachunek ekonomiczny- opłaca się dołożyć i mieć wszędzie blisko, a jak nie, to równie dobrze można kupić w tczewie czy pruszczu za 3,5 tyś za metr w lepszym standardzie. Z jakiegoś powodu te ceny są niższe. najlepszym przykładem jest osowa- swego czasu można było się tam pobudować za bezcen, a teraz narzekają, że zły dojazd zza obwodnicy, a ich jest 'tak dużo' (całe 13k :D i do tego sami wszystko blokują- kto jeszcze pamięta, ze pierwotnie spacerowa miała być przebudowana jako koniec trasy kaszubskiej?)

        • 6 0

        • Co to jest "tyś"?

          • 0 0

    • Bo nie każdy chce mieszkać wśród brudu i patologii (9)

      dodatkowo płacąc za to 1,5-2x więcej

      • 8 12

      • patologia to tam gdzie tanie mieszkania

        • 8 7

      • jakim cudem ta patologia jest w stanie kupic i utrzymac te drogie mieszkania? (7)

        • 6 5

        • a kto mieszka w kamienicach starych obdrapanych? (6)

          Gdzie są mieszkania socjalne w Gdańsku, często (nie uogólniając, żeby porządnych ludzi nie urazić) zamiszkanych przez patoli?

          już raz mieszkałem w "prestiżowym" Wrzeszczu w kamienicy, nigdy więcej, dziękuję, bród, patoli na dzielnicy pełno (ulica Jesionowa), najzwyczajniej w świecie szkoda ciężko (a nieraz bardzo ciężko) zarobionych pieniędzy. Teraz mieszkam koło lasu i jeziorka, w nowym bloku bez pijaków i dresiarzy, a do tego MITYCZNEGO centrum jadę tyle samo czasu co mieszkańcy tak wychwalanych dzielnic jak Oliwa czy Zaspa, a często nawet szybciej. Pasuje Ci stare budownictwo - proszę bardzo, ale nie narzucaj innym, bo to tylko pokazuje jak ciasny móżdżek masz, niepotrafiący zrozumieć, że ludzie są różni i różne potrzeby i wyczucie estetyki mają...

          • 10 9

          • Mieszkania socjalne w Gdańsku są głównie na Ujeścisku i Kowalach (w części należącej do Gdańska).

            • 6 1

          • (4)

            We Wrzeszczu ,Srodmiesciu ,Zapie ,Oliwie czy Przymorze jest bardzo wiele nowych osiedli ,moze na nie cie nie stac.

            • 5 3

            • Nowych osiedli otoczonych patolcami (3)

              W tym problem, co mi z tego, ze mieszkam w nowym bloku, jak na tej samej ulicy stary gnój? Stać to by mnie było, najwyżej na trochę mniejsze, ale w ogóle nie czuję takiej potrzeby, na prawdę tak ciężko Ci to zrozumieć? Poza tym zamiast jeziorka i lasu miałbym morze bloków, fantastyczna perspektywa...

              • 6 7

              • (2)

                A gdzie masz te lasy na obszarze Gdańska Południe? Bo z Wrzeszcza czy starej Oliwy to do prawdziwych lasów jest rzut beretem, nad morze też całkiem blisko.

                • 2 4

              • Mieszkam przy Stawie Wróbla, koło pętli na Mysliwskiej (1)

                Wg bezmózgów bez przerwy udzielających się w tematach o rozbudowie sieci drogowej i walących na lewo i prawo utartym "zagęszczaniem tkanki miejskiej" to miejsce to wieś, praktycznie poza granicami miasta, Szadułki prawie.

                Tymczasem mam tam ładną okolicę, dobry dojazd bez problemu (bo nie korzystam z autobusów) i śmiać mi się chce jak wyczytuję tę mądrości domorosłych urbanistów (wszelkie tematy jak Nowa Bulońska, Nowa Politechniczna itp. tak ich to boli, że maść na ból 4 literek już im nawet nie pomaga...) Bo oczywiście miasto to tylko Wrzeszcz, Zaspa i Oliwa - reszta to wieś :D głupcy

                • 7 4

              • mozesz rozwinac, co masz na mysli z domoroslymi urbanistami?

                • 1 1

    • to nie urbaniści

      to deweloperzy kupują tanią ziemię na peryferiach i to ludzie kupują potem te tańsze mieszkania a następnie domagają się dojazdu do centrum.

      • 12 1

    • Kasa, MIsiu, kasa...
      Tereny 'na przedmieściach' są tańsze, to ludzie głosują portfelami.

      • 7 1

    • Przecież nikt nikogo nie zmusza do kupowania mieszkań daleko od miejsca

      pracy i traceniu czasu na dojazdy? Jaki problem zmienić mieszkanie i mieszkać bliżej pracy? A przepraszam, zapomniałem. Kredyt na 30 lat nie pozwala.

      • 8 1

    • dojazd

      a ja napiszę tak, bliżej mam z Elbląga do Centrum niż mieszkaniec Oliwy :) wpadam na siódemkę i 40 minut mam na dojazd na Ogarną. Na Przywidzką jechałem 45 minut i miałem tylko 3 zmiany świateł, Dworki, Cedry Małe i przy stacji paliw na Kowalach. A tak? Obwodnica :) Co do zabudowy to ja się zastanawiam, jak piszecie tak o dolnym tarasie, przecież tyle jest terenu na Olszynce i Rudnikach, czemu miasto nie buduje w tą stronę, łatwiej nawet pociągnąć tramwaj po płaskim terenie niż po wysoczyźnie. A z tego co słyszę w radiu to właśnie te piękne i ciche z reklamy obrzeżne osiedla Południa są zakorkowane. Przecież Małomiejska to był zwykły trakt na pola PGR gdzie parę chałup stało, dziś ta sama przepustowość pomijam dziwne rondo przy Havla, a tereny zabudowane blokowiskami.

      • 6 1

  • Tramwaj na Szadółki ? Hmmm.... (52)

    Ciekawe czy będzie zapotrzebowanie na trasie Szadółki - pętla Łostowice-Świetokrzyska bo jestem sceptyczny co do tego. Miasto buduje dziesiątki kilometrów nowych tras na przedmieścia, wydając na to kupę szmalu i potem sporo na utrzymanie tak rozbudowanej sieci i taboru. Tymczasem znacznie bliżej centrum jest tyle miejsca bezużytecznego, gdzie chętnie mieszkaliby ludzie ale albo nie ma gdzie albo mieszkania kosztują tam horrendalne ceny. Bardziej zwarta zabudowa miasta byłaby lepsza moim zdaniem nić ciągniecie wielokilometrowych linii tramwajowych.

    • 38 112

    • (18)

      Zrozum że nie każdy chce mieszkać w centrum gdzie pełno korków, zastawione samochody, spaliny i hałas. Przed tym syfem ludzie uciekają poza centrum. Poza tym za cenę mieszkania w centrum można mieć dom w Żukowie lub Baninie.

      • 22 11

      • Smrod spalin zamienie na smrod Szadolek...

        Mmm...

        • 20 15

      • mysle, że ludzie tam uciekali bardziej przed brakiem mieszkań bliżej centrum lub kosmicznymi cenami

        pomimo tego, że wielu z nich codziennie musi się do tego centrum dostać do pracy więc korki i spaliny są też ich udziałem

        • 18 2

      • stare meliny w centrum czy we wrzeszczu sa tansze niz nowe (13)

        budownictwo na ujescisku chociazby. W obecnych czasach cena mieszkania zalezy glownie od tego czy nowe budownictwo i lokalizacji. Ale nie samej lokalizacji.

        • 7 3

        • stare meliny? (12)

          Jesli mam wybierac miedzy starą meliną która jest tańsza a droższym, nowym mieszkaniu na czystym i bezpiecznym Ujeścisku, to bez wahania wybieram Ujeścisko...

          • 7 8

          • a ja wybieram nowe na Zaspie w cenie nowego na Ujścisku (6)

            • 8 4

            • nowe na zaspie jest minimum

              1000zl na metrze drozsze niz nowe na ujescisku. Jedna trafieja nie jest normą.

              • 6 2

            • (4)

              Dlaczego ktoś pracujący w Śródmieściu miałby wybrać mieszkanie na Zaspie droższe o 100 tys niż na Nowym Ujeścisku ? Dodatkowo mieć dalej do pracy i mieszkać chyba w urbanistycznie najochydniejszej dzielnicy Gdańska ? Sama bliskość morza nie jest tego warta...

              • 3 4

              • żeby mieszkać w mieście? (2)

                • 2 2

              • (1)

                a dzielnicą czego jest Ujeścisko? nie miasta, przypadkiem? dokładnie tego samego którego dzielnicą jest i Zaspa?

                • 5 2

              • Co za głupi login.

                • 0 0

              • A praca w Śródmieściu jest dana dożywotnio (no chyba że jesteś urzędnikiem)? Dzisiaj możesz tam pracować a za miesiąc w Oliwie czy we Wrzeszczu. Mieszkanie też można zmienić, ale to jednak pracę zmienia się częściej/łatwiej.

                • 2 0

          • (4)

            kupiłam mieszkanie we Wrzeszczu i ze starą melina nie ma to nic wspólnego. Mam pod domem miejsce parkingowe, 100m do tramwaju, 400m do SKM, autobus nocny a niebawem PKM. Ogromne ilości zieleni, po 10 minutach spacerkiem jestem w parku krajobrazowym. Do tego masa sklepów mniejszych i większych, restauracje i kawiarnie. Bez wahania wybrałabym jeszcze raz Wrzeszcz i współczuje tym mieszkającym na Szadółkach. Ujeścisko wygląda już bardziej cywilizowanie, jednak sporo mu brakuje.

            • 11 5

            • Nie kazdego stac 700zl placic (1)

              za czynsz we Wrzeszczu.

              • 3 3

              • a wiec jednak nie o zielen, nie o swobode i nie o meline chodzi

                Nie wszyscy, ale zdecydowana wiekszosc jakby mogla wybralaby mieszkanie we Wrzeszczu. Dlaczego tak sadze - fakty. Ceny sa tu wyzsze niz w wielu innych dzielnicach.

                Kazdy ma prawo mieszkac, gdzie chce. Jednak kupujac duzo taniej duzo dalej od miasta nie nalezy oczekiwac, ze ktos zbuduje wam za friko droge, tramwaj, czy juz na pewno - wyburzy czesc rdzennej dzielnicy, aby zrobic miejsce pod dojazd dla was.

                To byla wasza decyzja. Macie do niej prawo. Prawem mieszkancow rdzennych terenow Gdanska (lub powiedzmy "starszych", bo Zaspa to znowu nie taka rdzenna) jest to, aby uszanowac ich standard zycia, na ktory oni decydowali sie kupujac drozsze mieszkanie. Wyburzajac kolejne kamienice i budujac kolejne autostrady OBNIZA sie jakos zycia komus, kto zaplacil czesto duzo wiecej za to mieszkanie.

                Czy to uczciwe?

                • 4 2

            • Aniu (1)

              Wyobraź sobie miasto, w którym wszyscy mieszkają we Wrzeszczu :) Piękne prawda? Bardzo się cieszymy, że tam mieszkasz, ale zrozum, że każdy ma wybór i może decydować sam. Nie musisz nikomu współczuć :)

              • 6 3

              • tylko nie płacz po dokonaniu wyboru że masz wszędzie daleko i korki

                • 2 1

      • bo wszyscy musza swoim Passati przyjechac spod obwodnicy

        Sposrod moich znajomych (25-35 lat, czesc z nich ma dzieci) niewiele osob ma samochod. A Ci, ktorzy maja tez nie uzywaja ich na co dzien.

        Spaliny powoduja ci ktorzy maja wszedzie daleko. Poza tym, nie wiem, gdzie mieszkales w centrum. Ja mieszkalem w wielu miejschach Wrzeszcza i na Zaspie. Owszem, sa tam miejsca halasliwe. Ja jednak zawsze znajdowalem mieszkanie w spokojnej okolicy, 10-15 minut pieszo do SKM, z parkiem za rogiem.

        Prosze wiec nie wmawiac nikomu (a glownie sobie), ze tu wszedzie jest taki syf. Tego syfu tak narpawde oczekuja mieszkancy oscienni - patrz zadania budowy N. Politechnicznej jako trasy tranzytowej, o zgrozo - Droga Czerwona, czy Droga Zielona z przebiciem pod Pacholkiem, jakby nie bylo innych waznych inwestycji...

        • 3 3

      • Dla mnie przesadziłeś - mieszkam blisko centrum Gdyni i nic mi tu nie syfi.

        A korki tworzą ci z dalekich dzielnic. A dom w Żukowie - znam wiele osób które pobudowały wielkie domy wielopokoleniowe, jakby zapominając iż zdecydowana większość młodych nie ma ochoty żyć pod jednym dachem z teściami i efekty są takie, iż wiele starych par mieszka w takich domach samotnie (a później po śmierci jednego z małżonków jako single) i nie mają sił i środków zajmować się domem. Moja matka marzyła o podróżach, z których g.. wyszło, bo stary dom ciągle "nie domagał" - a to dach zaczął przeciekać, a to tamto itp. i ciągłe naprawy pożerały kasę. Więc wolę mieszkanie bliżej centrum, bo szkoda mi też czasu na dojazdy. A jak dojazdy są w godzinach szczytów to szkoda czasu na korki. Jakby człowiek był nieśmiertelny to można byłoby się w te dojazdy bawić, ale nie jest, a czas płynie.

        • 0 0

    • (4)

      Oby nie zapomniano o tramwaju przy "Nowej Świętokrzyskiej". Osiedla koło Starogardzkiej też mogłyby mieć jakieś połączenie szynowe.

      • 7 2

      • Kolego, na Starogardzkiej to jeszcze trochę poczekasz.

        • 2 0

      • (2)

        O Nowej Świętokrzyskiej zapomnij. Budowana będzie Nowa Jabłoniowa z tramem i sam tramwaj na Warszawskiej. Do Świętokrzyskiej niech się dołożą Kolbudy :)

        • 2 2

        • (1)

          A do Nowej Jabłoniowej Otomin. A czemu nie.

          • 2 1

          • To też gmina Kolbudy, tak, jak Kowale.

            • 2 0

    • pomijając jakieś odległe peryferia Gdańska (np Górki Zachodnie)

      to jakieś 90% Gdańska mieści się na obszarze o największej odległości nie większej niż 15 km między krańcami. Przejazd komunikacja publiczną tej odległości to jest najczęściej około godzina, z przesiadkami. Czyli średnia prędkość (niech sobie każdy policzy) nie jest zbyt imponująca i nie przewyższa prędkości jazdy samochodem. I to jest moim zdaniem zasadnicza przyczyna słabej efektywności i braku przekonania mieszkańców do komunikacji publicznej

      • 16 2

    • Priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach!

      Niby Tristar działa, a tramwaj na przystanku Wilanowska na początku Havla nadal stoi dwie minuty na światłach, aż wszystkie auta łaskawie przejadą. Tak ma wyglądać priorytet dla komunikacji zbiorowej?

      • 25 3

    • (2)

      tylko wyobraz sobie ze my tez chcemy z tego zadupia gdzies dojechac w logicznym czasie a nie autobus raz na godzine i dziesiec przesiadek, miasto musi rozwijac sie w roznych kierunkach a nie tylko w centrum.

      • 12 8

      • Ależ długi czas dojazdu z zadupia jest bardzo logiczny.

        • 8 5

      • musi? bo ty tak chcesz? problemem jest właśnie to że w centrum w ogóle się nie rozwija. Miasto rozlazłe, rozwijające się w różnych kierunkach jest potwornie drogie i to jest elementarz wiedzy.

        • 6 0

    • róznica w cenie 3 tysiące złotych za metr. kupujac normalne mieszkanie okolo 60 metrow masz 180 tysiecy wiecej (18)

      dziekuje, dobranoc

      • 8 6

      • Różnica w cenie 3 tys. zł za metr? To chyba w totalnie szczerym polu albo pod samym wysypiskiem, bo bardziej "uzywilizowane" rejony Gdańska Południe wcale tak dużo tańsze nie są.

        • 9 1

      • (13)

        Nie opowiadaj bajek tylko sprawdź oferty. Nowe mieszkanie na Porębskiego o pow. 66 m2 - 300 tys. zł. Dla przykładu 59 m2 na Szymanowskiego we Wrzeszczu (Garnizon) - 335 tys. zł. Są oczywiście też i droższe oferty w centrum, ale bez problemu da się znaleźć nowe mieszkanie w cenie zbliżonej do tych z Gdańska Południe.

        • 7 2

        • do mieszkania na Porębskiego trzeba doliczyć cenę zakupu drugiego samochodu (7)

          • 8 2

          • i _trzeba_ nim jezdzic codziennie

            a to dla wielu chyba plus. W koncu pokaza swiatu, ze maja Pasata 1.9TDI, a to szpan byl w Kartuzach ;)

            • 4 1

          • Czemu trzeba doliczyć 2 auto ???

            Większość ma tu jedno i jakoś nie narzeka, bo autobus co dziesięć minut jedzie do petli 10min, gdzie mam tramwaje, autobusy odjeżdżające co chwilę.

            • 5 2

          • (3)

            pięć lat temu może było trzeba, ale nawet nienawidzący Gdańska Południe Paw Ł. puścił już dawno łaskawie autobusy także tu. ale samochód, fakt, dobrze jest mieć na Południu, bo w przeciwieństwie do mieszkania w centrum, droga dokądkolwiek (jeziora i tereny zielone Kaszub i Kociewia, Toruń, Władysławowo) nie oznacza stania w korkach godzinę zanim opuścimy centrum - obwodnica jest o pięć minut drogi od domu :)

            • 3 2

            • (2)

              Wiesz, z dzielnic centralnych można zabrać dziewczynę/narzeczoną/żonę, spakować się na piknik, zabrać butelkę wina, wsiąść w pociąg (a za chwilę w pkm) i też jest wygodny wyjazd w kierunku Kaszub, Borów Tucholskich, Torunia czy Władysławowa, w dodatku ne trzeba wtedy stać w korku na końcu obwodowej, potem w Redzie a na końcu przed Władkiem,, no ale co ty możesz o tym wiedzieć, skoro żadnego pociągu na oczy nie widziałeś w swojej dzielni.

              • 3 3

              • (1)

                no to fajnego pikniku w przedziale bydlęcym ze stoczniowcami walczącymi na tulipany w dymie papierosowym ;)

                • 2 3

              • to jeszcze mozna by przezyc:)
                ale gdzie on bedzie piknikowac? na nasypie kolejowym?
                pod biletomatem?:)

                • 2 1

          • akurat na porebskiego sa dobre połączenia

            autobusy co chwile i fajna petla przesiadkowa na swietokrzyskiej
            natomiast jaki czas zajmuje dojazd komunikacja do pracy to juz inna sprawa
            tak samo jak to czy sie ogarniasz i masz 2 samochody czy tylko na kredyt

            • 0 0

        • ceny skąd (4)

          66m2 na porębskiego za 300.000 to na rynku wtórnym, a w garnizonie to chyba jednak nowe, więc musisz jeszcze je wykończyć. Na porębskiego nowe to kupisz za 250.000 max.

          • 2 4

          • (2)

            Następny, co wyszukiwarki nie ogarnia. Na żadnym rynku wtórnym, sprawdzałem rynek pierwotny, masz przykładowe ceny na Porębskiego:
            62 m2 - 290 tys. zł
            63 m2 - 290 tys. zł
            66 m2 - 300-310 tys. zł
            Guderskiego:
            59 m2 - 280 tys. zł
            Świrskiego:
            66 m2 - 300 tys. zł
            To są przykładowe ceny. Średnie ceny za m2 oscylują tam w granicach 4400-4700 zł.

            • 4 1

            • No tak ceny z kalendarza wziął i jątrzy

              To jeszcze raz powtórzę jako, że tu mieszkam za tyle to można kupić wtórny. A ceny w ofercie są to super, ale ja mówię po ile są sprzedawane, a nie oferowane.

              Super, że przeglądarkę ogarniasz, ale co z tego jak nie potrafisz wykorzystać narzędzia zwanego telefonem oraz możliwością negocjacji.

              A te oferty to tylko pobożne życzenia oferujących.

              • 1 2

            • Gdzie na Guderskiego masz takie drogie mieszkania.
              Ja zakupiłem 59 m2 za 180 000 i garaż na 16000 :)

              • 0 1

          • za 250 max to możesz chyba kupić ośmioletnie po narkomańskiej melinie, do generalnego remontu po gruntownej deratyzacji, fumigacji i 24h grzania twardym promieniowaniem :)

            • 2 6

      • różnica to maks 1 000 zł/ m2 (2)

        ale nowe na Zaspie też można kupić za 5 000 zł/m2 np. Impuls

        • 3 2

        • (1)

          5 tys za metr w Impulsie ? Raczej 6-7 tys. Sprawdź sobie ofertę jak nie wierzysz. Na Ujeścisku kupisz za 4 tys. Dla każdej rodziny lepiej 3 pokoje na Ujeścisku niż 2 pokojowa klatka na mało uroczej Zaspie.

          • 5 4

          • byles tym dzieckiem, ktore nie moze po prostu wpasc na chwile do domu po szkole, albo bez problemu zostac ze znajomymi chwile

            Ja - inni moga miec odmienne zdanie - wolalbym mniejsze mieszkanie, ale w miescie, gdzie mam wszystko blisko i przez wiekszosc roku moge spokojnie jezdzic rowerem niz gdzies, gdzie teoretycznie nie jest daleko, ale w praktyce to jednak koniec swiata.

            Chocby wyjscie na piwo ze znajomymi. Powiesz - jest taniej za mieszkanie, to wezme taksowke. Konczy sie jednak tym, ze nikt nie bierze tej taksowki.

            • 1 2

    • Bliżej tzn gdzie ???

      • 0 0

    • Nie chodzi o połączenie Szadólki - Łostowice tylko Szadółki - Wrzeszcz, Łostowice - Wrzeszcz (po nowej Politechnicznej i nowej Bulońskiej)

      • 0 1

    • zapotrzebowanie bedzie

      wystarczy przejechac sie linia 174 ktora kursuje co ponad godzine. w dodatku korki, co opoznia i tak wiecznie spoznione autobusy w tym rejonie.w dodatku szadolki i okolice bardzo sie rozwijaja i moim zdaniem nie ma co negowac tej inwestycji. jak to skoncza, to beda jedne z lepiej wydanych pieniedzy. pozdrawiam

      • 6 0

    • Osiedla nie mają zadnej komunikacji.

      Osiedla przy jabłoniowej, przywidzkiej i z za obwodnicy mają tylko 3 autobusy jeżdżące co godzinę , spróbuj dostać sie do centrum rano do pracy i z pracy, szkoły gdy jest korek na Jabloniowej i armii krajowej. A tramwaj zmniejszy napewno ruch aut w tym rejonie.

      • 2 0

  • Potrzebna jest nowa zajezdnia tramwajowo-autobusowa w tych okolicach. (2)

    A co będzie jak UE nie da pieniędzy? Marazm nastąpi i tyle w tym kraju.

    • 16 25

    • (1)

      To dopiero za 4 lata. Wtedy będzie płacz i spłacanie kredytów. Nie będzie dotacji na bezsensowne biznesy i utrzymanie rzeszy bezproduktywnych urzędników.

      • 7 3

      • Masz rację. Powinni lepiej postawić jakąś hutę, niż bezsensowne biznesy!

        • 3 3

  • Tylko na Oliwe z Pętli Łostowice -Świętokrzyska jedzie się 50 minut... (4)

    wszystko super tylko dlaczego tramwaj nie ma pierwszeństwa przejazdu i na Havla są przystanki co 500 metrów?

    • 58 8

    • Żeby koledzy zarobili na postawieniu świateł,chodników,zatoczek,barierek etc...

      • 11 6

    • Używamy formy do Oliwy

      Cóż, kiedyś planowano SKM na górny taras, potem weszliśmy w rozwiązania zoptymalizowane kosztowo i mamy tramwaj, który nie nadaje się na dłuższe dystanse, o komforcie przy pojedynczych siedzeniach nie wspomnę;-)

      • 10 3

    • Dlatego

      Dlatego, że każdy na Chełmie chciał mieć blisko do przystanku.

      • 1 0

    • to tyle, ile leci samolot z gdańska do londynu.

      Z uwzględnieniem zmiany czasu.

      • 1 0

  • Ekspres tramwaj. (5)

    Rozwiązanie jest banalnie proste. Trzeba zrobić dodatkowe linie pośpieszne jak na PKP. Tramwaj staje na co 3 przystanku. Komu się śpieszy to musi sobie podejść perpedes z 500m i już.

    • 38 11

    • Tylko musiałyby być po drodze mijanki.

      • 17 0

    • tak miało być na Armii Krajowej, rezerwa czeka, wzywa z daleka

      • 1 2

    • i będzie wyprzedzał te normalne (1)

      • 17 0

      • górą

        • 7 0

    • nawet dobre, w Ostrawie taki tramwaj jest

      • 0 0

  • Warto (2)

    Watro również pomyśleć o przedłużeniu linii tramwajowej przez Armii Krajowej w stronę Łostowickiej. Wzgórze Mickiewicza praktycznie nie ma komunikacji, bo albo tramwaj jest na Chełmie albo na Kartuskiej. A niestety osiedle się "starzeje" i trudno jest osobą starszym dojść do komunikacji miejskiej.

    • 18 16

    • ma być autobusik jak skończą wykopy koło kościoła na Emaus

      • 4 0

    • "osobom".

      • 12 0

  • MetroPOlia się rozwija. (5)

    • 13 22

    • (4)

      fakt tylko za jaką cenę , kto spłaci te kredyty ? Adamowicz mieszkania sprzeda i spłaci zaciągnięty przez jego administracje dług ?

      • 3 7

      • jak nie teraz to nigdy (2)

        jak nie wykorzystamy dotacji z unii teraz, to nie zrobimy tego nawet za 50 lat
        Brać kasę i budować puki dają, bo po 2022 nic już nie będzie i zostaniemy z ręką w nocniku... a kredyty się spłaci

        • 3 2

        • Tempy lud niczego się nie uczy. (1)

          tak tak kredyty się spłaci - wszyscy frankowicze też tak myśleli

          • 1 4

          • i spłacają :) w przeciwieństwie do "tempego" ludu. z pisowni wnoszę, że przechytrzyłeś system bankowy biorąc kolejne kredyty na spłatę poprzednich? :)

            • 4 2

      • no tak, najlepiej nie brać kredytów i nie mieć niczego. Najbezpieczniej. I nie można błędu żadnego wówczas popełnić!

        • 3 0

  • Materiały BRG (1)

    Czy szanowne BRG nie udostępnia plansz w formie elektronicznej, że za każdym razem ilustracje do artykułów są w formie zdjęć zrobionych wyświetlonym na ekranach planszom? Trochę to dziwnie wygląda...

    • 10 1

    • W BRG nie mają tylu dyskietek, by rozdawać obecnym na spotkaniach.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane