- 1 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (134 opinie)
- 2 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (52 opinie)
- 3 Oszuści podszywają się pod system Fala (51 opinii)
- 4 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (320 opinii)
- 5 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (226 opinii)
- 6 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (102 opinie)
Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej
Projektanci i urzędnicy rekomendują, by tramwaje z Południa do Wrzeszcza jeździły przez centrum Moreny, kampus PG oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Taki przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wypada najkorzystniej pod względem liczby pasażerów, kosztów budowy oraz włączenia się w al. Grunwaldzką. Nie podoba się to jednak władzom Politechniki Gdańskiej.
Najbardziej korzystnie prezentują się warianty, które... lekceważą dotychczasowe koncepcje i rezerwy terenowe wyznaczone przez miejskich urbanistów. Zamiast puszczać tramwaj szerokim korytarzem komunikacyjnym wyznaczonym z dala od zabudowań miejskich, proponuje się wprowadzić tramwaj możliwe jak najbliższej miejsc zamieszkania, czyli potencjalnych pasażerów.
Co to oznacza w praktyce? Już na Pieckach-Migowie (Morenie) następuje zmiana trasy tramwajów. Zamiast ułożenia szyn od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Wrzeszcza pod estakadą ul. Rakoczego , proponuje się przeprowadzić tramwaj przez centrum dzielnicy po świeżo wybudowanych torowiskach do ul. Jaśkowa Dolina .
Tutaj tramwaj wchodzi w pas rozdziału z pierwszym przystankiem na wysokości przychodni . Dalej skierowany zostaje w ul. Wileńską, gdzie znajduje się kolejny przystanek w pobliżu Ronda Pana Cogito.
Od tego przystanku następuje wjazd tramwaju do tunelu ciągnącego się do wysokości ul. Nobla . Tunel pozwoli na pokonanie różnicy terenu oraz przy okazji wyciszy tramwaje. Na powierzchni ziemi będzie można na jego dachu urządzić tereny rekreacyjne dla mieszkańców.
W rejonie przychodni Swissmed oraz zbiornika retencyjnego przewidziano kolejny przystanek. Następnie trasa tramwaju zostaje poprowadzona po wschodniej stronie zbiornika do ul. Sobieskiego, przecinając po drodze rezerwę ul. Nowej Politechnicznej. Wraz z tramwajem powstaje też nowy odcinek drogi, co pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego do ul. Sobieskiego przez Wileńską/Grodzieńską.
Odcinek Morena - ul. Sobieskiego to oczywiście powielenie wizji przedstawionej w zeszłym roku przez Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis. Jej zaletą jest dodatkowa obsługą aż 15 tys. potencjalnych pasażerów przy zaledwie ok. 3-minutowym wydłużeniu przejazdu z Południa do Wrzeszcza względem wariantu pod estakadą ul. Rakoczego.
Wariant ten umożliwia także wygodne przesiadki w centrum dzielnicy zamiast pierwotnie proponowanych ponad 150-metrowych spacerów (z pokonaniem znacznych różnic terenu) między planowanym przystankiem Sąd Piekarnicza oraz Piekarnicza .
Dalszy przebieg Trasy GP-W w koncepcji Alter Polis przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zyskał w analizie zdecydowanie niższą pozycję m.in. pod względem obciążenia i czasu przejazdu przy jednocześnie znacznym koszcie budowy (ok. 311,5 mln zł).
Dlatego też od ul. Sobieskiego następuje przekierowanie tramwaju w kierunku al. Grunwaldzkiej. Torowisko zostaje włączone w ul. Sobieskiego przy zachowaniu istniejącej liczby pasów dla kierowców i wydzieleniu szyn z jezdni.
Pierwszy przystanek w ul. Sobieskiego przewidziano na wysokości Pomorskich Szkół Rzemiosł . Będzie on pełnił funkcję przesiadkową dla mieszkańców Suchanina, którzy docierać będą tutaj autobusami. Autobusy będzie można dalej skierować nowym układem drogowym przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego poprzez wykonanie powiązania z ul. Smoluchowskiego.
Na wysokości dawnego gmachu Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego następuje najtrudniejszy pod względem szerokości odcinek, gdzie ze względu na ograniczony teren będzie trzeba zrezygnować z wydzielonej drogi rowerowej.
Jeszcze przed tym zwężeniem przewidziano przystanek w rejonie ul. Krętej - Jarowej .
Po pokonaniu ul. Traugutta tramwaj wchodzi w ul. Siedlicką , na teren kampusu Politechniki Gdańskiej. Tu przewidziano przystanek z myślą o studentach i mieszkańcach pobliskich budynków.
Ul. Siedlicka w tym wariancie nadal pozostaje deptakiem, a ruch samochodów jest kierowany do al. Grunwaldzkiej przez ul. Do Studzienki, oszczędzając przy tym całą pierzeję przeznaczoną dotychczas do wyburzenia. Przed takim przebiegiem wzbraniają się jednak władze uczelni, które nie chcą widzieć tramwaju na terenie swojego kampusu.
- Kolegium rektorskie oświadczyło, że nie są zainteresowani tramwajem na terenie kampusu. Zostało nam to powtórzone także pisemnie. Wśród argumentów padał i taki, że nieopodal są czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Uprzedzaliśmy jednak Politechnikę, że będzie się ona musiała zmierzyć się z tym tematem, ponieważ będziemy wskazywali ten wariant tramwaju jako możliwy do realizacji - mówił podczas prezentacji Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Na odpowiedź nie było trzeba długo czekać. Chwilę później głos zabrał Tomasz Rozwadowski z Wydziału Architektury PG.
- Problemem jest m.in. nowe zainwestowanie w ul. Siedlicką, wykonane w oparciu o projekt z dofinansowaniem unijnym. Poza tym to nie jest tak, że mówimy jednym głosem. Część środowiska naukowego popiera ten wariant i chciałaby tam tramwaj.
Przypomnijmy, że PG także przedstawiło swój wariant prowadzenia Trasy GP-W - w dolnym odcinku - ulicą Traugutta , co wiązało się z prowadzeniem komunikacji okrężną drogą do centrum Wrzeszcza przez rejon Opery Bałtyckiej , przecinając po drodze tereny dawnego cmentarza. Z analiz Mostów Katowice wynika też, że wprowadzenie tramwaju w tym miejscu oznaczałoby wydłużenie korków samochodowych w al. Zwycięstwa o ok. 20 proc.
- Może gdybyśmy zapytali nie zarząd uczelni, ale studentów, głosy "za" byłyby przeważające? Może trzeba zrobić ankiety wśród studentów i wówczas władze uczelni będą inaczej patrzyły na przebieg przez ul. Siedlicką? - zastanawia się Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego.
Gdyby jednak uczelnia była przeciwna, projektanci przygotowali alternatywny wariant, który jednak oznacza ostateczny "wyrok śmierci" dla kilku budynków wschodniej pierzei ul. Do Studzienki na odcinku Traugutta - Fiszera. To właśnie kosztem budynków miałyby wprowadzone tory tramwajowe - obok jezdni przeznaczonych dla ruchu samochodów.
Dodajmy, że nawet w wariancie przez ul. Do Studzienki liczba wyburzeń jest mniejsza od tego, co zakładały dotychczasowe plany Biura Rozwoju Gdańska. Nie będzie trzeba m.in. rozbierać kamienic między ul. Fiszera a ul. Politechniczną .
Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię
Poznaj historię ul. Do Studzienki. Materiał z kwietnia ub. r.
Rozbiórka kamienica przy ul. Do Studzienki w 2014 r., która stała w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.
Ponadto, by wprowadzić tramwaj w ul. Do Studzienki będzie wymagane wejście w korytarz rezerwy ul. Nowej Politechnicznej na wysokości Parku w Królewskiej Dolinie .
W tym wariancie przystanek przewiduje się przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta oraz przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa, na tyłach kamienicy Fiszera 13AB .
Oba warianty zakładają następnie pokonanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego . Ulica ta zostaje zamieniona wraz z sąsiedztwem w strefę ograniczonego ruchu samochodów. Miasto nie wyklucza też, że zdecyduje się dodatkowo na budowę parkingu kubaturowego w pobliżu, tak by maksymalnie wyeliminować ruch aut i parkowanie w tym rejonie.
Dlaczego nie proponuje się skierowania tramwaju przez ul. Do Studzienki tak, jak pierwotnie to planowano?
- Tworzenie skrzyżowania tramwajowego ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej sprawia, że jeszcze bardziej pogarszamy i tak trudną już sytuację na tym skrzyżowaniu, podczas gdy wprowadzenie tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie powinno spowodować większych utrudnień niż obecnie - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, prezentujący jednocześnie analizę Mostów Katowice. - Gdybyśmy chcieli jeszcze bardziej blokować al. Grunwaldzką, to pojawia się widmo budowy Drogi Czerwonej, a na to nie ma pieniędzy i przyzwolenia społecznego.
Czytaj też: Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu
Argumentem za przeprowadzeniem tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest ponadto stworzenie jednego, wygodnego miejsca do przesiadek na rozbudowanym przystanku Miszewskiego .
W przypadku prowadzenia tramwaju przez ul. Do Studzienki musiałaby zostać utworzona dodatkowa para przystanków, zlokalizowana po stronie Domu Towarowego Jantar . Tym samym w niektórych relacjach pasażerowie musieliby dokonywać uciążliwych przesiadek, pokonując jezdnię al. Grunwaldzkiej.
- Współczesny tramwaj to nie jest ten sam tramwaj, co 20 lat temu, który był głośny i uciążliwy. Dzisiaj tramwaje są ciche i przyjazne. W wielu miastach tramwaj kursuje po ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych - uspokaja mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz pracowników i studentów PG, Andrzej Duch.
W przypadku realizacji tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Siedlicką zostałyby zastosowane wszystkie obecnie dostępne sposoby na tłumienie hałasu tramwajowego. Z racji charakteru tych ulic tramwaj jeździłby z nieco mniejszą prędkością.
Tramwaje pokonujące zatłoczony deptak w Amsterdamie. Przykład na to, że można obyć się bez segragacji ruchu pieszego i komunikacji miejskiej.
Tramwaje spotkać można także na rynku w Katowicach, który niedawno został wyremontowany i stał się atrakcyjnym punktem miasta.
Szacunkowy koszt realizacji tramwaju w wariancie przez ul. Siedlicką to ok. 177,2 mln zł. Wariant przez ul. Do Studzienki jest droższy o ponad 42 mln zł i wymaga rozbiórki aż 10 budynków (wariant GuMed - 4 budynki, w tym rozbiórka i odtworzenie szkoły; wariant Siedlicka - 4 budynki, ale z cześć z nich jest już opuszczona).
W koncepcji trasy GP-W nadal podtrzymana zostaje odnoga w ul. Nowej Wołkowyskiej . W założeniu ma być ona wykorzystywana do nawrotu tramwajów w godzinach szczytu na najbardziej obciążonym odcinku Morena - Wrzeszcz bez potrzeby jazdy aż do ul. (Nowej) Warszawskiej .
Zrezygnowano na tym etapie z odnogi na Suchanino w przedwojennej rezerwie do ul. Powstańców Warszawskich. Jej realizacja - o ile nie zostanie zabudowana rezerwa - będzie technicznie możliwa w przyszłości.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?, Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Na ten moment nie trwają też żadne prace projektowe nad odcinkiem przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu. Nadal podtrzymuje się chęć budowy powiązania tramwajowego Wrzeszcza z Zaspą, ale analizą tego nie zajmują się Mosty Katowice. Realizacja będzie zależała od możliwości uzyskania środków unijnych. Wątpliwy jest natomiast powrót do koncepcji tramwaju przez ul. Miszewskiego - Wyspiańskiego - Plac Komorowskiego .
Więcej informacji na temat planowanych rozwiązań przekazanych zostanie mieszkańcom podczas planowanych kilku spotkań. Pierwsze z nich przewidziano na 16 marca o godz. 17 w XX liceum ogólnokształcącym .
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Koncepcja Alter Polis tramwaju przez GuMed. Mosty Katowice z tego opracowania uznały za najbardziej korzystny odcinek Morena - Sobieskiego.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zapoczątkowało dyskusję na temat zmian w projekcie ul. Nowej Politechnicznej i tym samym przyczyniło się do całkowitego jej przeprojektowania na rzecz Trasy GP-W, podchodzi z umiarkowanym optymizmem do wariantów przedstawionych przez Mosty Katowice.
- Pomysł puszczenia tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego może wywołać protesty mieszkańców. Rozumiemy jednak, że autorzy kierowali się analizami ruchowymi i próbą odseparowania tramwaju od samochodów, podczas gdy my w naszej koncepcji przewidywaliśmy odcinek wspólny. Liczymy, że Politechnika Gdańska zgodzi się na tramwaj przez kampus, dzięki czemu ocaleje w pełni zabudowa wzdłuż ul. Do Studzienki, a studenci zyskają tramwaj dosłownie pod drzwi budynków uczelni, co powinno zachęcić choć część z nich do dojazdu tramwajem, a nie autem, na zajęcia - ocenia Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Opinie (297) 3 zablokowane
-
2016-03-08 14:44
totalna apokalipsa gdańska i Wrzeszcza
Mieszkam na boh. Getta i juz jeden tramwaj słychać i nie wciskajcie mi kitu, że tego nowego nawet nie zauważymy, ze strony pana Andrzeja Ducha jest brak szacunku do inteligencji rozmowcy, co to za rozwój miasta który zakłada wyburzenia aż 10 budynków, to jest kpina, może niech zaczną wyburzanie blokowisk, a nie zabytkowych kamienic. Degradacja miasta jak nic...
- 22 12
-
2016-03-08 15:31
Tylko powrót do pierwotnej koncepcji ma sens (3)
Moim zdaniem Nowa Politechniczna w pierwotnie planowanym przebiegu (pod estakadą Rakoczego) została z góry wyłączona z analizy (z nieznanych mi powodów), ponieważ jest w oczywisty sposób najlepsza i musiałaby obiektywnie wygrać:
- najszybciej łączy Gdańsk Południe z Wrzeszczem (nakrótszy przebieg, prosta)
- byłaby najtańsza (zarezerwowane tereny, brak niepotrzebnych tuneli)
- wymaga najmniej wyburzeń i kombinacji
- byłoby najmniej protestów mieszkańców
- łączyłaby po drodze ważne obiekty użyteczności publicznej: Sąd, Park Nauk-Tech, CH Morena, Politechnika (w wariancie z przebiegiem koło GUMedu również szpital kliniczny i zakaźny - można to zrobić bez wyburzeń szkoły i domów, modyfikując jedynie jedno boisko treningowe ośrodka piłkarskiego)
- stymulowałaby rozwój zabudowy licznych okolicznych terenów i ich uporządkowanie
- w przebiegu ul. Do Studzienki dałoby szansę na szybkie połączenie Południa również z Dolnym Wrzeszczem, Zaspą, morzem- 25 16
-
2016-03-08 17:38
Oczywiscie (2)
Masz racje. Ale paru cymbalow z FRAG-u uważa, że nie wolno wyburzyć kilku rozpadających się chałup na ul. Do Studzienki. Tylko jeden budynek, najbliżej Grunwaldzkiej niedawno odmalowany jest w jako takim stanie. Kolejne nadają sie tylko do wyburzenia. Za nimi są baraki, magazyny, szopy itd., które należy usunąć aż do płotu Politechniki i odsunąć jezdnie od zabudowy po drugiej stronie ulicy, którą można uratować. Przez wiele lat nie bylo pieniędzy na remont tych ruder i nawet jeśli ulica Do Studzienki nie zostanie przebudowana, nikt przez następne lata palcem nie kiwnie w sprawie tych budynków i za kilka lat same się rozsypią.
- 8 6
-
2016-03-08 19:10
Zgadzam się - wariant BRG był najlepszy (1)
ale za to, że zostanie wybudowane takie badziewie jakie zaprezentowano na konferencji podziękujcie FRAGOWI - banda zadymiarzy i pseudo społeczników. Ale przecież społeczeństwo Gdańska pozwala im na takie panoszenie się więc macie to co wam uszykowali.
- 5 2
-
2016-03-09 10:40
Czytajcie AYN RAND: Żródło; Atlas zbuntowany. Parę rzeczy się wyjaśni.
Pozdrawiam.
- 0 0
-
2016-03-08 15:34
tak nie mialo byc ! przystanek nie mial byc kolo szkoly zawodowej i stawku a pomiędzy nimi
kto dal w lapke ? zeby dac kolo stawku ! tam nie ma zabudowy !!!!!!
- 4 5
-
2016-03-08 15:39
lepszy Szybki tramwaj niż wolny (1)
skoro lepszy szybki niż wolny , to na potrzeby dzielnic Południowych powinien być zachowany wcześniej proponowany przebieg pod Rakoczego a dla Moreny (czy Piecek i Migowa jak kto woli) niech dobudują to co teraz jest proponowane
- 9 7
-
2016-03-08 16:01
rozumiem, ze minusy ida od mieszkańcow z Wileńskiej
...co chcą mieć lepszy dojazd, a zapewne jak powstanie linia pod Rakoczego to najpewniej nie przez Wileńską. Rozumiem, rozumiem, ale jeśli miasto ma w intencji połączyć Południe z Wrzeszczem to jednak Południowcy chętniej korzystaliby z tramwaju gdyby jechał pod Rakoczego (szybciej) niż jadąc dookoła przez Morenę albo przez Śródmieście (wolniej)
- 5 4
-
2016-03-08 15:59
Studenci vs chorzy (3)
Czyli jednak to studenci będą mieli transport wprost pod bramy uczelni, a ludzie chorzy i/lub starsi będą nadal drałować pod górę do CMI i innych szpitali.
A miało być tak pięknie.- 13 5
-
2016-03-08 17:32
w sumie to powinny powstać (zmodyfikowane) oba warianty (1)
sam tramwaj wzdłuż NP, przez Wyspiańskiego - oraz GP-W. Wszyscy bylicy zadowoleni.
- 1 1
-
2016-03-08 20:50
A skąd na to wziąść kasę mądralo. Teraz są też inne wydatki np. 500 plus.
- 0 1
-
2016-03-08 21:08
uczniowie
Wyburzenie zabytkowych budynków mojej szkoły nie podoba mi się.
- 0 4
-
2016-03-08 16:00
Światły umysł
Nowe skrzyżowanie ze światłami na Grunwaldzkiej? Panowie jakie proszki biorą?
- 13 4
-
2016-03-08 16:00
Tramwaje są ciche i przyjazne? (1)
Taki tramwaj mi tu jedzie... Wciskanie na wąskiej uliczce tramwaju kursującego co kilka minut, hamującego, skręcajacego i dzwoniącego ma być niezauważalne dla mieszkańców Boh. Getta? Wolne żarty!
Poza tym zastanawiam się, gdzie miasto planuje "w okolicy" zbudować ten kubaturowy parking dla samochodów, skoro w tamtejszym rejonie nie ma nawet miejsca na śmietniki...
Cudowna miejska propaganda, która jakimś cudem zakłada wszystkie uciążliwości zdala od domost decydentów. Chyba ktoś źle pojmuje koncepcję - to przystanki mają być blisko istotnych miejsc, a nie ludziom pod oknami!- 17 10
-
2016-03-08 17:18
Katowice
W szczegolnosci widac i słychać to na filmiku z Katowic, jak taki nowoczesny przecinak skreca (przyszlosciowy przyklad dla wjazdu i wyjazdu z wrzeszczanskich uliczek). Zgrzyt i dzwiek jak przy przejechaniu widelcem po szybie.
No, prawdziwa cisza i spiew skowronkow panie Duch :-P- 6 1
-
2016-03-08 16:28
STOP promocji powolnego tramwaju
Budowa tramwaju z przykładem koegzystencji z pieszymi to degrengolada. Szybkość takiego tramwaju jest żałosna.
- 10 6
-
2016-03-08 16:36
mnie zapytajcie, mnie
ja wiem, wiem, wiem.
- 1 2
-
2016-03-08 16:39
nie narzekać
budować chcą ale problemy sami se stwarzają!
za PRL słowackiego zaprojektowana była ze wszystkim (dla nie kumatych plan=kasa=podpis z nowym nazwiskiem)
myślenie jest na dzień dzisiejszy w projektach miasta bo oni tylko myślą nad spłatą inwestycji niepotrzebnych. Lepsza trasa g*wniana niż grunt dla deweloperski a mieszkaniec będzie miał szybki transport z buta, gdyż niedługo każdy się ogrodzi i stworzy własne getto.- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.