- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (293 opinie)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (141 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (156 opinii)
- 4 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (288 opinii)
- 5 Budują nowy ruch miejski (51 opinii)
- 6 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (159 opinii)
Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej
Projektanci i urzędnicy rekomendują, by tramwaje z Południa do Wrzeszcza jeździły przez centrum Moreny, kampus PG oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Taki przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wypada najkorzystniej pod względem liczby pasażerów, kosztów budowy oraz włączenia się w al. Grunwaldzką. Nie podoba się to jednak władzom Politechniki Gdańskiej.
Najbardziej korzystnie prezentują się warianty, które... lekceważą dotychczasowe koncepcje i rezerwy terenowe wyznaczone przez miejskich urbanistów. Zamiast puszczać tramwaj szerokim korytarzem komunikacyjnym wyznaczonym z dala od zabudowań miejskich, proponuje się wprowadzić tramwaj możliwe jak najbliższej miejsc zamieszkania, czyli potencjalnych pasażerów.
Co to oznacza w praktyce? Już na Pieckach-Migowie (Morenie) następuje zmiana trasy tramwajów. Zamiast ułożenia szyn od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Wrzeszcza pod estakadą ul. Rakoczego , proponuje się przeprowadzić tramwaj przez centrum dzielnicy po świeżo wybudowanych torowiskach do ul. Jaśkowa Dolina .
Tutaj tramwaj wchodzi w pas rozdziału z pierwszym przystankiem na wysokości przychodni . Dalej skierowany zostaje w ul. Wileńską, gdzie znajduje się kolejny przystanek w pobliżu Ronda Pana Cogito.
Od tego przystanku następuje wjazd tramwaju do tunelu ciągnącego się do wysokości ul. Nobla . Tunel pozwoli na pokonanie różnicy terenu oraz przy okazji wyciszy tramwaje. Na powierzchni ziemi będzie można na jego dachu urządzić tereny rekreacyjne dla mieszkańców.
W rejonie przychodni Swissmed oraz zbiornika retencyjnego przewidziano kolejny przystanek. Następnie trasa tramwaju zostaje poprowadzona po wschodniej stronie zbiornika do ul. Sobieskiego, przecinając po drodze rezerwę ul. Nowej Politechnicznej. Wraz z tramwajem powstaje też nowy odcinek drogi, co pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego do ul. Sobieskiego przez Wileńską/Grodzieńską.
Odcinek Morena - ul. Sobieskiego to oczywiście powielenie wizji przedstawionej w zeszłym roku przez Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis. Jej zaletą jest dodatkowa obsługą aż 15 tys. potencjalnych pasażerów przy zaledwie ok. 3-minutowym wydłużeniu przejazdu z Południa do Wrzeszcza względem wariantu pod estakadą ul. Rakoczego.
Wariant ten umożliwia także wygodne przesiadki w centrum dzielnicy zamiast pierwotnie proponowanych ponad 150-metrowych spacerów (z pokonaniem znacznych różnic terenu) między planowanym przystankiem Sąd Piekarnicza oraz Piekarnicza .
Dalszy przebieg Trasy GP-W w koncepcji Alter Polis przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zyskał w analizie zdecydowanie niższą pozycję m.in. pod względem obciążenia i czasu przejazdu przy jednocześnie znacznym koszcie budowy (ok. 311,5 mln zł).
Dlatego też od ul. Sobieskiego następuje przekierowanie tramwaju w kierunku al. Grunwaldzkiej. Torowisko zostaje włączone w ul. Sobieskiego przy zachowaniu istniejącej liczby pasów dla kierowców i wydzieleniu szyn z jezdni.
Pierwszy przystanek w ul. Sobieskiego przewidziano na wysokości Pomorskich Szkół Rzemiosł . Będzie on pełnił funkcję przesiadkową dla mieszkańców Suchanina, którzy docierać będą tutaj autobusami. Autobusy będzie można dalej skierować nowym układem drogowym przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego poprzez wykonanie powiązania z ul. Smoluchowskiego.
Na wysokości dawnego gmachu Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego następuje najtrudniejszy pod względem szerokości odcinek, gdzie ze względu na ograniczony teren będzie trzeba zrezygnować z wydzielonej drogi rowerowej.
Jeszcze przed tym zwężeniem przewidziano przystanek w rejonie ul. Krętej - Jarowej .
Po pokonaniu ul. Traugutta tramwaj wchodzi w ul. Siedlicką , na teren kampusu Politechniki Gdańskiej. Tu przewidziano przystanek z myślą o studentach i mieszkańcach pobliskich budynków.
Ul. Siedlicka w tym wariancie nadal pozostaje deptakiem, a ruch samochodów jest kierowany do al. Grunwaldzkiej przez ul. Do Studzienki, oszczędzając przy tym całą pierzeję przeznaczoną dotychczas do wyburzenia. Przed takim przebiegiem wzbraniają się jednak władze uczelni, które nie chcą widzieć tramwaju na terenie swojego kampusu.
- Kolegium rektorskie oświadczyło, że nie są zainteresowani tramwajem na terenie kampusu. Zostało nam to powtórzone także pisemnie. Wśród argumentów padał i taki, że nieopodal są czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Uprzedzaliśmy jednak Politechnikę, że będzie się ona musiała zmierzyć się z tym tematem, ponieważ będziemy wskazywali ten wariant tramwaju jako możliwy do realizacji - mówił podczas prezentacji Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Na odpowiedź nie było trzeba długo czekać. Chwilę później głos zabrał Tomasz Rozwadowski z Wydziału Architektury PG.
- Problemem jest m.in. nowe zainwestowanie w ul. Siedlicką, wykonane w oparciu o projekt z dofinansowaniem unijnym. Poza tym to nie jest tak, że mówimy jednym głosem. Część środowiska naukowego popiera ten wariant i chciałaby tam tramwaj.
Przypomnijmy, że PG także przedstawiło swój wariant prowadzenia Trasy GP-W - w dolnym odcinku - ulicą Traugutta , co wiązało się z prowadzeniem komunikacji okrężną drogą do centrum Wrzeszcza przez rejon Opery Bałtyckiej , przecinając po drodze tereny dawnego cmentarza. Z analiz Mostów Katowice wynika też, że wprowadzenie tramwaju w tym miejscu oznaczałoby wydłużenie korków samochodowych w al. Zwycięstwa o ok. 20 proc.
- Może gdybyśmy zapytali nie zarząd uczelni, ale studentów, głosy "za" byłyby przeważające? Może trzeba zrobić ankiety wśród studentów i wówczas władze uczelni będą inaczej patrzyły na przebieg przez ul. Siedlicką? - zastanawia się Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego.
Gdyby jednak uczelnia była przeciwna, projektanci przygotowali alternatywny wariant, który jednak oznacza ostateczny "wyrok śmierci" dla kilku budynków wschodniej pierzei ul. Do Studzienki na odcinku Traugutta - Fiszera. To właśnie kosztem budynków miałyby wprowadzone tory tramwajowe - obok jezdni przeznaczonych dla ruchu samochodów.
Dodajmy, że nawet w wariancie przez ul. Do Studzienki liczba wyburzeń jest mniejsza od tego, co zakładały dotychczasowe plany Biura Rozwoju Gdańska. Nie będzie trzeba m.in. rozbierać kamienic między ul. Fiszera a ul. Politechniczną .
Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię
Poznaj historię ul. Do Studzienki. Materiał z kwietnia ub. r.
Rozbiórka kamienica przy ul. Do Studzienki w 2014 r., która stała w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.
Ponadto, by wprowadzić tramwaj w ul. Do Studzienki będzie wymagane wejście w korytarz rezerwy ul. Nowej Politechnicznej na wysokości Parku w Królewskiej Dolinie .
W tym wariancie przystanek przewiduje się przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta oraz przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa, na tyłach kamienicy Fiszera 13AB .
Oba warianty zakładają następnie pokonanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego . Ulica ta zostaje zamieniona wraz z sąsiedztwem w strefę ograniczonego ruchu samochodów. Miasto nie wyklucza też, że zdecyduje się dodatkowo na budowę parkingu kubaturowego w pobliżu, tak by maksymalnie wyeliminować ruch aut i parkowanie w tym rejonie.
Dlaczego nie proponuje się skierowania tramwaju przez ul. Do Studzienki tak, jak pierwotnie to planowano?
- Tworzenie skrzyżowania tramwajowego ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej sprawia, że jeszcze bardziej pogarszamy i tak trudną już sytuację na tym skrzyżowaniu, podczas gdy wprowadzenie tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie powinno spowodować większych utrudnień niż obecnie - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, prezentujący jednocześnie analizę Mostów Katowice. - Gdybyśmy chcieli jeszcze bardziej blokować al. Grunwaldzką, to pojawia się widmo budowy Drogi Czerwonej, a na to nie ma pieniędzy i przyzwolenia społecznego.
Czytaj też: Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu
Argumentem za przeprowadzeniem tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest ponadto stworzenie jednego, wygodnego miejsca do przesiadek na rozbudowanym przystanku Miszewskiego .
W przypadku prowadzenia tramwaju przez ul. Do Studzienki musiałaby zostać utworzona dodatkowa para przystanków, zlokalizowana po stronie Domu Towarowego Jantar . Tym samym w niektórych relacjach pasażerowie musieliby dokonywać uciążliwych przesiadek, pokonując jezdnię al. Grunwaldzkiej.
- Współczesny tramwaj to nie jest ten sam tramwaj, co 20 lat temu, który był głośny i uciążliwy. Dzisiaj tramwaje są ciche i przyjazne. W wielu miastach tramwaj kursuje po ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych - uspokaja mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz pracowników i studentów PG, Andrzej Duch.
W przypadku realizacji tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Siedlicką zostałyby zastosowane wszystkie obecnie dostępne sposoby na tłumienie hałasu tramwajowego. Z racji charakteru tych ulic tramwaj jeździłby z nieco mniejszą prędkością.
Tramwaje pokonujące zatłoczony deptak w Amsterdamie. Przykład na to, że można obyć się bez segragacji ruchu pieszego i komunikacji miejskiej.
Tramwaje spotkać można także na rynku w Katowicach, który niedawno został wyremontowany i stał się atrakcyjnym punktem miasta.
Szacunkowy koszt realizacji tramwaju w wariancie przez ul. Siedlicką to ok. 177,2 mln zł. Wariant przez ul. Do Studzienki jest droższy o ponad 42 mln zł i wymaga rozbiórki aż 10 budynków (wariant GuMed - 4 budynki, w tym rozbiórka i odtworzenie szkoły; wariant Siedlicka - 4 budynki, ale z cześć z nich jest już opuszczona).
W koncepcji trasy GP-W nadal podtrzymana zostaje odnoga w ul. Nowej Wołkowyskiej . W założeniu ma być ona wykorzystywana do nawrotu tramwajów w godzinach szczytu na najbardziej obciążonym odcinku Morena - Wrzeszcz bez potrzeby jazdy aż do ul. (Nowej) Warszawskiej .
Zrezygnowano na tym etapie z odnogi na Suchanino w przedwojennej rezerwie do ul. Powstańców Warszawskich. Jej realizacja - o ile nie zostanie zabudowana rezerwa - będzie technicznie możliwa w przyszłości.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?, Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Na ten moment nie trwają też żadne prace projektowe nad odcinkiem przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu. Nadal podtrzymuje się chęć budowy powiązania tramwajowego Wrzeszcza z Zaspą, ale analizą tego nie zajmują się Mosty Katowice. Realizacja będzie zależała od możliwości uzyskania środków unijnych. Wątpliwy jest natomiast powrót do koncepcji tramwaju przez ul. Miszewskiego - Wyspiańskiego - Plac Komorowskiego .
Więcej informacji na temat planowanych rozwiązań przekazanych zostanie mieszkańcom podczas planowanych kilku spotkań. Pierwsze z nich przewidziano na 16 marca o godz. 17 w XX liceum ogólnokształcącym .
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Koncepcja Alter Polis tramwaju przez GuMed. Mosty Katowice z tego opracowania uznały za najbardziej korzystny odcinek Morena - Sobieskiego.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zapoczątkowało dyskusję na temat zmian w projekcie ul. Nowej Politechnicznej i tym samym przyczyniło się do całkowitego jej przeprojektowania na rzecz Trasy GP-W, podchodzi z umiarkowanym optymizmem do wariantów przedstawionych przez Mosty Katowice.
- Pomysł puszczenia tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego może wywołać protesty mieszkańców. Rozumiemy jednak, że autorzy kierowali się analizami ruchowymi i próbą odseparowania tramwaju od samochodów, podczas gdy my w naszej koncepcji przewidywaliśmy odcinek wspólny. Liczymy, że Politechnika Gdańska zgodzi się na tramwaj przez kampus, dzięki czemu ocaleje w pełni zabudowa wzdłuż ul. Do Studzienki, a studenci zyskają tramwaj dosłownie pod drzwi budynków uczelni, co powinno zachęcić choć część z nich do dojazdu tramwajem, a nie autem, na zajęcia - ocenia Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Opinie (297) 3 zablokowane
-
2016-03-08 16:46
bzdury
Nie ma kasy na 142 a mają na tramwaj
- 7 3
-
2016-03-08 17:44
Dobre sobie... (1)
Trójmiasto.pl - istota "dziennikarstwa" w Polsce... Może zamiast uprawiać dyskretną agitację spróbowalibyście uzyskać oficjalną odpowiedź rzecznika - nie możecie znaleźć tel/adresu to ktoś Wam chętnie pomoże! Czy dziennikarska rzetelność jeszcze istnieje??
Po pierwsze - są powody dla, których PG odmawia tej lokalizacji. Wystarczy choć odrobina zainteresowania, a znajdziecie odpowiedź.
Po drugie - to tereny, którymi gospodaruje rektor jako osoba odpowiedzialna za rozwój uczelni, a nie polityki transportowej Gdańska - jej tereny, jej wizja na ich zagospodarowanie - na niektóre inwestycje zwyczajnie brakuje miejsca - tym bardziej nie trzeba się nim dzielić z miastem. W końcu pracują w nim ludzie odpowiedzialni za rozwiązywanie problemów transportowych - a nie poprzez współfinansowanie przez stronę trzecią, np: kosztem Nanotechnologii prawda?
Po trzecie - mówiącym, że PG jest publiczna więc ma spełniać interes publiczny - i tak i nie. Otóż jest dotowana z budżetu centralnego (więc też innych mieszkańców Polski!) i ma spełniać rolę dot. rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego, a nie gospodarki transportowej Gdańska. Ja mieszkając np: w Gdyni dołożyłem się do aparatury w budynku Nanotechnologii i wara innym od tej długo wyczekiwanej i z trudem osiągniętej pozycji. Nie doceniacie tego co jest - trudno - głupi ludzie też mają prawo do życia, ale nie narzucajcie swojej wizji świata wszystkim dookoła tylko dlatego, że nie sięgacie wzrokiem dalej niż na odległość tramwaju pod domem...
Powodów jest trochę więcej ale nie trzeba ich przytaczać - kto potrafi, zrozumiał złożoność problemu na tym etapie, kto nie potrafi - i tak szkoda dla niego pisać...- 18 8
-
2016-03-08 17:57
Pan wiceprezes FRAG-u wie lepiej
nie wie, ale się mądrzy.
- 6 1
-
2016-03-08 17:59
Jak się chce, to wszystko można....
Pewnie! Przykład Amsterdamu. Pytanie czy taki układ podoba się mieszkającym tam ludziom. Te łomoczące i dzwoniące tramwaje. Przechodnie zerkający co chwilę czy aby nie wpadną pod koła tramwaju. Jak się chce, to można. Pewnie!
- 7 4
-
2016-03-08 18:02
Boh.Getta
Tramwaj przez Boh. Getta to jest chory pomysł! kto robił tego typu projekt? czy te osoby wzięły pod uwagę, że są to stare zabytkowe kamienice, znajdujące się w strefie ochrony zabytków!Czy miasto będzie stać na odszkodowania, jak kamienice zaczną się rozlatywać jak domki z kart?!?!? Nie bierze się w ogóle pod uwagę dobra mieszkańców. Tak jest duży hałas od grunwaldzkiej. Do studzieński i tak są same rozpadające sie rudery, to gdańskie slamsy w XXI w. Wstyd, że i tak jeszcze straszą, ale u Nas łatwiej widocznie niszczyć zabytki, niż rudery!
- 20 11
-
2016-03-08 18:30
(1)
Może ktoś wreście pomyśli o połączeniu Oruni Górnej z Suchaninem.
- 7 2
-
2016-03-08 20:11
Autobus wieczorny nr.130 z Otwartej który często jedzie o 22,25 w kierunku Piecewskiej,a aut.162 jedzie 22,28 w kierunku Oruni Górnej co jest problem na niego zdążyć .Zawsze on ucieka. Niech on chociaż dwie minuty jedzie pózniej.
- 1 1
-
2016-03-08 18:49
veto
Prowadzenie linii tramwajowej przez Wileńską,Sobieskiego,Do Studzienki i Bohaterów Getta Warszawskiego do połączenia z Grunwaldzką (jakiego?), uważam za absurdalne.W lutym 2011r.pisałem do p.Prezydenta Adamowicza o moich poważnych wątpliwościach co do sensu i opłacalności budowy kolei metropolitalnej.proponując "niejako w zamian" tramwaj z Kartuskiej przez Nowolipie,Rakoczego (dzisiaj częściowo zrealizowane),Potokową do Słowackiego i wykorzystanie przebudowywanej ul Słowackiego na ten cel na całej długości t.zn.port lotniczy - ul.Grunwaldzka (dzisiaj takze możliwe przedłużenie przez Hynka do Al.Rzeczypospolitej)i i powiązanie z przebiegającymi tam liniami tramwajowymi.Na w.wspomniany list nie otrzymałem żadnej odpowiedzi,SKM jeździ pusta,,a przez Słowackiego zamiast tramwaju "walą" TIR-y.
- 3 8
-
2016-03-08 19:07
Skomunikowane GUMED i politechnika
Proponuje wielką jednotorową pętle na końcu trasy łącząca GUMED i politechnikę. Tym sposobem żadni studenci nie byli by pokrzywdzeni i powstał by wielki Campus a może i mniej wyburzeń.
- 4 1
-
2016-03-08 19:10
na Wileńskiej to chyba będą
tramwaje z kołami zębatymi albo wciągane liną?
- 9 3
-
2016-03-08 19:30
nie ma tramwaju na suchanino?
rowerem tez sie nie da dojechac....... co za dziura
- 1 4
-
2016-03-08 20:09
Brawo dla Mostow Katowice, (2)
Widać, że na Śląsku potrafią myśleć o mieszkańcach miasta. Biuro Rozwoju Gdańska to miejscowy szkodnik. Dobrze, że miejscy urzędnicy powoli przychylają się do ich koncepcji. Zatrudnijcie Mosty na stałe. Oni widzą człowieka, a nie tylko magistrale po 50 m szerokości pasa drogowego.
Może i nam zaświeci kiedyś światełko.- 7 9
-
2016-03-08 20:45
szczególnie widzą człowieka na ul. Boh. Getta Warszawskiego...jak diabli (1)
w gęsto i ciasno zabudowanej historycznej dzielnicy walnąć magistralę tramwajową po ulicy. A niech się te stare "rudery" rozsypią (niech se któryś spróbuje kupić tam mieszkanie, ciekawe czy go stać...)
- 11 4
-
2016-03-09 13:55
To degradacja całej, cichej jak dotąd ulicy. Po wpuszczeniu w nią tramwaj mieszkania przy niej (w prawdopodobnie pękających kamienicach) staną się niesprzedawalne.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.