• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z południa Gdańska do Wrzeszcza dojedzie tylko do Politechniki?

rb
5 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej. Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej.

Miejscy urzędnicy znaleźli sposób na rozpoczęcie projektowania nowej linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza. Aby przeciągający się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego o przebieg linii przez tę ulicę nie odsunął inwestycji o kolejne kilka lat, trasa zamiast do al. Grunwaldzkiej zostałaby skrócona do Politechniki Gdańskiej. Brakujący fragment od krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej pasażerowie pokonywaliby... pieszo.



Pomysł, by skrócić linię tramwajową w I etapie do Politechniki Gdańskiej, oceniam:

To może być przełom w planowaniu inwestycji, która podzieliła władze miasta i część mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Pierwotnie linia tramwajowa z Moreny miałaby wpiąć się w al. Grunwaldzką właśnie przez wąską i zabudowaną ulicę, co od kilku lat oprotestowuje część mieszkańców.

Gdy w grudniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po dwóch latach prac wydała w końcu tzw. decyzję środowiskową, ta - zgodnie z przewidywaniami - została zaskarżona przez mieszkańców do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, co może przedłużyć początek prac o kolejne dwa-trzy lata.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Inwestycja w dwóch etapach



Ale miasto nie zamierza czekać i znalazło sposób na formalny początek prac nad projektem linii GPW. Urzędnicy chcieliby podzielić inwestycję na dwa etapy. W pierwszej kolejności linia tramwajowa powstałaby między Rakoczego a okolicami Politechniki Gdańskiej, co z jednej strony pozwoli miastu uniknąć dalszego sporu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i umożliwi uruchomienie procedury przetargowej na projekt trasy, a z drugiej - gdy ta już powstanie - zmusi pasażerów do pokonania ostatnich 100-200 metrów z krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej - na piechotę.

Drugi etap ruszyłby po zakończeniu wszystkich formalności związanych z zaskarżeniem decyzji środowiskowej do GDOŚ.

- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - podkreśla Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GPW wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.
Jak przekonuje Borawski, konieczność przesiadki w punktach oddalonych od siebie o racjonalny dystans to model stosowany na całym świecie.

- O połączeniu górnego i dolnego tarasu rozmawiamy już pięć lat i nadal jesteśmy na wstępnym etapie. Protesty mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego spowalniają ją tak bardzo, że może rzeczywiście trzeba będzie zbudować linię tramwajową w prawie całym jej przebiegu, a na drugi etap i jej zakończenie zaczekać do uprawomocnienia wszystkich decyzji i zakończenie protestu - dodaje.
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa.

DRMG gotowe do przetargu



Jak mówi nam Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, miasto jest gotowe do ogłoszenia przetargu na projekt nowej trasy. Aby tego dokonać, potrzebuje jedynie zgody od tzw. komitetu inwestycyjnego, powołanego przez prezydent Gdańska w związku z koronawirusem.

- Te decyzje mogą zapaść jeszcze w tym tygodniu - mówi nam Bartosiewicz.
Gdyby DRMG ogłosiło przetarg i wyłoniło wykonawcę projektu - ten mógłby powstać równolegle do procedury odwoławczej w GDOŚ, która - podobnie jak prace nad projektem - powinna się zakończyć w połowie 2022 r.

"Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. "Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy: Pomysł egzotyczny i bezsensowny



Jak pomysł miejskich urzędników oceniają mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego? Jak mówi nam Michał Błaut, mieszkaniec tej ulicy i radny dzielnicy Wrzeszcz Górny, etapowanie inwestycji to ryzyko "marnotrawstwa środków miejskich i unijnych".

- Trudno mi wyobrazić sobie, że inwestycja o tak dużym budżecie i w założeniu o dużej randze (połączenie nowych osiedli Gdańska Południa z dzielnicami Dolnego Tarasu), będzie realizowana w sposób częściowy i bez pewności jej pełnej realizacji. To groźba poważnego marnotrawstwa środków miejskich i unijnych. Jak miałoby to wyglądać? Na końcu miałaby powstać jakaś pętla czy może miałyby do Politechniki zjeżdżać tramwaje dwukierunkowe? Jaki jest cel stawiania takiej propozycji? Na pewno nie chodzi o poszukiwanie porozumienia z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - zastanawia się Błaut.
Jego zdaniem realizacja inwestycji może być też próbą postawienia mieszkańców pod ścianą i wywarciem na nich dodatkowej presji, by zgodzili się na przebieg linii tramwajowej pod ich oknami. Pomysł miasta ocenia jako "egzotyczny, dziwny i bezsensowny" - zwłaszcza w kontekście pieszej przesiadki i zmuszania pasażerów do przemieszczania się między oddalonymi od siebie przystankami po wąskich chodnikach przy ul. Do Studzienki.

- Zastosowanie modelu przesiadki pomiędzy punktami oddalonymi od siebie o kilkaset metrów jest znane i powszechnie źle oceniane. Stwierdzenie pana prezydenta dotyczące dopuszczalności nawet kilkusetmetrowych odcinków przesiadek grzebie prawdopodobnie jedyny argument przemawiający za wariantem przez Bohaterów Getta Warszawskiego, o stworzeniu tam wspólnego przystanku.
Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy. Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy.

FRAG: Podział na etapy nie przekreśla zalet tego projektu



Nieco inaczej do koncepcji zaproponowanej przez gdański magistrat podchodzi Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

- Każde działanie zbliżające nas do realizacji tej inwestycji w cywilizowanej formie, czyli beż żadnych wyburzeń zabytkowych kamienic i najlepiej przez ul. Siedlicką i tereny Politechniki, jest warte poparcia. Liczymy zatem na to, że forma realizacji pierwszego etapu umożliwi w przyszłości urzeczywistnienie także takiego, optymalnego wariantu. Trzymamy kciuki za szybką realizację poszczególnych etapów i całej inwestycji. Funkcjonalność samego pierwszego etapu będzie oczywiście dość średnia, niemniej to tylko chwilowe rozwiązanie i nie przekreśla plusów całego przedsięwzięcia.

Materiał archiwalny

rb

Opinie (505) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • A kiedy tramwaj z Moreny na Lawendowe Wzgórze ? (18)

    Miał być na Maj a juz jest 5 maja i ani słowa o tym :)

    • 135 43

    • Widać że codziennie coś przy tym robią więc pewnie już niedługo (2)

      • 21 5

      • (1)

        To są prace pozorowane.

        • 7 19

        • otóż nie

          dzieje się sporo, wystarczy zorientować się w temacie przed wypowiedzią

          • 2 0

    • (4)

      No miało być w maju, a do końca maja jeszcze daleko. Dalej zalecalbym autobus, szybszy.

      • 15 6

      • eee autobus? nie, zaczekam na trawmaj

        • 11 2

      • (2)

        Szkoda tylko że pierwotny termin to był maj ale 2019. Ostatnio przedłużono termin przez konieczność przełożenia słupa wysokiego napięcia, szkoda tylko że mozolne prace trwają na całej długości linii jak i drogi.

        • 12 5

        • Wtedy cala trasa miala byc krutsza (1)

          • 5 9

          • Na bank krutsza

            XD

            • 0 0

    • (1)

      Ominęło was przedłużenie terminu (sensowne), żeby zbudować pętlę bliżej szkoły?
      Poza tym budują dzień w dzień, marudy.

      • 19 6

      • No właśnie czy sensowne...? Pytanie bardziej czy zasadne i to aż o tyle? W efekcie nie wykonano projektu podstawowego a jakiś aneks, a i tam jest to jeszcze nie ogarnięte. Ta pętla to taki wybieg by wydłużyć termin i tyle. W zamian za to zdjęli im budowę trójkąta dla tramwajów na skrzyżowaniu Al. Adamowicza z Wołkowyską i włączenia drogi nowej Politechnicznej. Tak, raptem zmieniła się koncepcja teraz bez drogi i bez włączenia tramwaju w tym miejscu.

        • 7 5

    • dużo zależy od producenta zawieszek odświeżających powietrze

      Nie od dziś wiadomo skąd wzięła się nazwa tego osiedla. Deweloperzy, stali klienci jednego z producentów zawieszek odświeżających powietrze, prowadzą poważne rozmowy na temat wkładu tej niemieckiej w firmie w projekt nowej linii. Jedną z trosk jest opracowanie technologii wyrównania poziomu zapachu, tak aby mieszkańcy wysiadający z tramwaju na Lawendowych Wzgórzach nie dostawali szoku.

      • 22 8

    • Gdańsk gnije (1)

      • 5 28

      • juz dawno zgnil

        • 3 13

    • (1)

      Sloiki i tak jezdza samochodami

      • 13 3

      • Jak na wiosce

        • 8 1

    • bedzie na maj...... 2021 :)

      • 2 1

    • epidemie mamy

      • 0 1

    • Premie

      Premie wzięte za otwarcie teraz mroźna kończyć kolejne 3

      • 1 0

  • To się źle skończy. (6)

    A raczej nie skończy...

    • 86 26

    • kto komu dal w łape? (1)

      Tam mial pierwotnie stanac osrodek dla uzaleznionych dawny MONar.

      • 3 10

      • minusujacym radze sprawdzic.

        • 2 5

    • Stare dziadki wszystko blokują dobrze że mamy virusy! (3)

      • 11 11

      • a mlode dziatki co? po galeriach? (1)

        • 7 3

        • koronawirus atakuje celnie stare pryki

          aktywnie pomaga ZUS w dopinaniu budżetu

          więc czemu z nim walczyć?

          • 5 3

      • młodzi mieszkańcy tez nie chcą no chyba że słoje ale to ich problem...

        • 2 2

  • (20)

    Mam nadzieję że miasto choć raz posłucha się mieszkańców...pomysł jest rzeczywiście bezsensowny i egzotyczny moi drodzy i kochani.Czuway!

    • 84 232

    • (8)

      A jaka jest inna opcja?

      • 21 3

      • Przez las by pociągnęli, (1)

        mało tam mają miejsca niezabudowanego?
        W końcu jesteśmy w mieście a nie w lesie.

        • 8 29

        • Plus za dobry sarkazm!

          • 9 2

      • Opinia wyróżniona

        Jeśli już robić z przesiadką (5)

        to podciądgnąć tramwaj prosto wzdłuż Do Studzienki na placyk między Jantarem, a Grunwaldzką. Końcówka taka jak na Migowie. Przejście między przystankami byłoby 20-30m.
        Te 3 wraki kamienic między Fiszera, a Politechniczną do wyburzenia.

        • 55 16

        • Podaj adres ocenimy twoje mieszkanie. (4)

          Te kamienice po remoncie przeżyją niejeden "styro-apartamentowiec"...

          • 9 21

          • No ale te kamienice od lat (2)

            sa w planie do wyburzenia

            • 18 2

            • Błędne decyzje można zmienić (1)

              To nie boskie prawo, a błędy sprzed lat.

              Plany wyburzenia tych kamienic pochodzą z czasów, kiedy ludzie wierzyli, że miasto powinno być skrzyżowaniem kilku autostrad, bo wtedy jest nowocześnie.

              Już to sprawdzono i się nie sprawdziło.

              • 5 15

              • A czy ktoś chce je burzyć pod autostradę?

                Czy może blokują rozwój komunikacji miejskiej?

                Dodatkowe punkty za stawianie zasłony dymnej przez całą zimę...

                • 16 1

          • To czemu w każdej z nich są płytki geodezyjne sprawdzające, jak bardzo się walą?

            • 9 1

    • powiedz mi czemu nigdy nie blokuja twoich wpisów? (4)

      • 11 3

      • (3)

        A dlaczego ktoś ma blokować...są rzetelne i na temat,zero hejtu,nutka sarkazmu,sam też możesz pisać,mamy od 30 lat demokrację kochany)

        • 13 14

        • to ciekawe, bo wpisy ludzi bez zadnych wulgaryzmow sa z miejsca wywalane. (2)

          • 11 2

          • on jest na etacie w portalu zartudniony, by generować dyskusję i kliknięcia (1)

            • 17 0

            • Hahahah,dobre,poprawileś mi humor.Czuway!

              • 0 11

    • ta ulica wygląda jak zaraz po wojnie (2)

      mieszkańcy nic nie inwestują i wyciągają ręce do miasta

      • 18 9

      • to kiedy (1)

        byłes/byłaś na Bohaterów Getta Warszawskiego chyba dawno skoro nie inwestują, Nie masz pojęcia jak trudno jest zrobić remont gdy siedzi na budynku konserwator.
        Specjalista/specjalistak jak widzę.

        • 7 13

        • No i dzieki Bogu, ze siedzi!

          Inaczej byly by otynkowane minimum 15 cm styropianu, aby przypadkiem nie przetrwal jakikolwiek detal, a potem koniecznie pomalowane na pomaranczowo - zielony kolor + niebieskie paski. Zrobcie dobry projekt to i konserwator sie nie przyczepi.

          • 22 1

    • co narzekacie

      a jaka inwestycja nie była w Gdańsku blokowana. Wszystkie inwestycje sa blokowane i ciągle te same argumenty chyba jednak ludzi starszych. Miasto musi się rozwijać i siec dróg jak i tras dla środków komunikacji miejskiej też. Brawo.

      • 10 4

    • spóźnienie - dwója

      • 0 0

    • może się przekonają jak będzie brakować objazdu jeśli będzie paraliż tramwajów przy operze

      • 0 1

  • Patent wcale nie nowy. Przez urzedników stosowany od lat przy budowie ścieżek rowerowych (12)

    kawałek zrobi sie tu, kawałek tam. Za sto lat się połączy :D

    • 226 11

    • czyli generalna "poraszka" tych ludzi ;) (9)

      Kiedy bedzie mozna korzystac z roweru miejskiego, prezydentko?

      • 8 11

      • Kup swoj rower rossczeniowcu (5)

        • 10 5

        • Tyle, że ja mam rower (3)

          i co teraz?

          • 4 2

          • To wstań od komputera i zacznij na nim jeżdzić (2)

            • 6 2

            • a niby po co? (1)

              jak mam zostac w domu.

              • 2 3

              • Kup rower stacjonarny albo PS4

                • 5 0

        • 10 milionów z miejskiej kasy poszło

          winnych brak...

          • 0 1

      • Jak przyjmowali do pracy to nie mówili? (1)

        W założeniu pracownik korporacji ma jeździć swoim rowerem i cieszyć się że tramwaj kiedyś będzie. Coraz bardziej roszczeniowi jesteście.

        • 8 0

        • Już niedługo zostaną zastąpieni pracownikami z Pakistanu i Bangladeszu

          • 5 1

      • Zapytaj się co ty możesz zrobić dla pani prezydent.

        Roszczeniowe to społeczeństwo. Urzędnicy i ludzie w spółkach miejskich pracują dzień i noc a wy leżycie wygodnie na łóżku w domu.

        • 3 4

    • Gdzie jest wiadukt ? (1)

      Nasyp pod wiadukt AK-Łostowicka-Havla.....Dzieci będę oprowadzał i pokazywał ten nasyp pod wiadukt ,który mógłby usprawnić transport...ale po co skoro ludzie jeszcze dają radę.

      • 3 5

      • A co on da?

        30s oszczędzi skręcającym w Havla, za to ściągnie pierdylion samochodów zza obwodnicy i zatka AK jeszcze bardziej...

        • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Przede wszystkim ten tramwaj powinien iść pod wiaduktem Rakoczego (26)

    Zaczynając się na wysokości tzw Nowej Bulońskiej - dopiero wówczas będzie można mówić o "tramwaju z południa" - w przeciwnym razie to krajoznawcza wydmuszka przez zakorkowaną Morenę

    • 184 34

    • Dokładnie. (1)

      Tunel to absurd i bezsensownie wydane pieniądze.
      Jak by nie było alternatywy to bym jeszcze zrozumiał.

      • 35 12

      • Tunel to absurd? A Estakada zwana wenecką jest cool? :P pozdrowienia dla kumatych:)

        • 10 12

    • Racja, to samo tu piszę i dostaję minusy

      ale możliwe, że lemingoza zacznie używać mózgów.

      • 11 14

    • A kto mówi, że to ma być tramwaj z południa? (16)

      Ten tramwaj nie ma stanowić najszybszego połączenia z Wrzeszczem dla apartamenciarzy z Jabłoniowej i Szadółek, tylko ma przede wszystkim połączyć Morenę z Wrzeszczem. Jaki jest sens budowania lini, która omija największe skupiska ludzi na Morenie? Przecież na tym portalu już pisali, że nikt nie będzie 2 tramwajami, z niewygodną przesiadką na estakadzie jeździł z Moreny do Wrzeszcza...

      • 25 19

      • Piecki z Wrzeszczem (3)

        połączone są (a raczej były) połączone idealnie

        Zlikwidujecie jeszcze 162 i będzie rewelacja...

        • 24 6

        • Piszesz o autobusach, które stoją w korkach i jedzie się nimi rano 50 minut ? (2)

          Faktycznie idealnie.

          • 16 9

          • A tramwaj to myślisz że ile bedzie jechał?

            • 3 3

          • jeżdżą 10 minut

            od Wrzeszcza do Przychodni Morena.
            Jeżdżę tą trasą dziesiątki lat.
            "Podziękuj" miastu za psucie komunikacji, likwidację 129, 142 czy 115... Teraz zlikwidują 162/262 abyć głośniej żądał tramwaju.
            Tylko że one też są... Bo co jeździ do Brętowa?

            • 1 1

      • Jak puszczą tramwaj pierwotnie pod Rakoczego, to ty realnie odczujesz odetkaną Jaśkową (4)

        Uważasz za sens wpuszczanie w centrum moreny kolejnej linii tramwajowej?
        I jak widzisz skrzyżowanie Rakoczego/Jaśkowa? Już teraz jest ciasno...

        • 19 5

        • Ulice się odtykają/zatykają nie dlatego, że... (3)

          ...tramwaje blokują mniej lub bardziej skrzyżowania, tylko dlatego, że ludzie przesiadają się z samochodów na tramwaje i odwrotnie. Ja się przesiądę na tramwaj, jeśli o 8 rano w 15 minut dojadę z Bulońskiej 1 tramwajem do Wrzeszcza. I będę miał trochę w d..pie, że przez to dojazd samochodem wydłużył się z 45 min. do 1 godz. Ale śmie twierdzić, że takich ludzi jak ja będzie więcej i korki się skrócą do 30 min. Natomiast raczej nie będę korzystał z tramwaju jeśli będę musiał wysiadać przy Lidlu i kilkaset metrów drałować pod estakadę na 2 przystanek...

          • 13 8

          • A po kij nie jedziesz PKM? Teraz nawet masz bilet miesięczny zintegowany.

            • 10 2

          • Nie musiałbyś drałować pod wiadukt

            Jedź sobie PKM, albo wsiądź w dowolny autobus i zjedź Jaśkową.
            Tramwaj pod Rakoczego to mniejsze korki na Jaśkowej.

            • 12 3

          • podziękuj za likwidację 142

            oraz brak tramwaju na "Wyklętych"...

            • 0 0

      • Morena ma autobus który w 5 min jest we Wrzeszczu (1)

        • 14 5

        • tylko w czasie pandemii

          na pewno nie w godzinach normalnego szczytu komunikacyjnego.

          • 8 6

      • bo tak się nazywa i taki miał być cel od zawsze

        "Linia Gdańsk Południe - Wrzeszcz" - mówi to Panu coś?

        • 9 2

      • Jaki jest sens prowadzenia szybkiej linii GP-W przez zakorkowany węzęł (3)

        Rakoczego-Jaśkowa-Bulońska, to bardzo ciasny węzeł komunikacyjny, po co tam kolejne zagęszczenie tramwaju. Ludzie z tych skupisk mają łatwy dojazd do Wrzeszcza licznymi autobusami.

        • 13 3

        • Właśnie po to, żeby go odkorkować! (1)

          Tramwajów nie buduje się po to, żeby fizycznie ludziom zapewnić połączenie z pkt A do B, bo od tego są znacznie tańsze autobusy, tylko żeby właśnie usprawnić istniejący transport publiczny. Dojazd z Moreny do Wrzeszcza w godzinach szczytu wcale nie jest łatwy i nie będzie dopóki nie powstanie bezpośredni tramwaj do Wrzeszcza przejeżdżający przez centrum Moreny.

          • 8 7

          • "z Moreny do Wrzeszcza w godzinach szczytu wcale nie jest łatwy"

            Jest łatwiejszy niż gdziekolwiek w Gdańsku.

            Poza tym, kto mówił, że ma być łatwo? Przenieś się na dolny taras.
            Miasto celowo nie zbudowało tramwaju na "Wyklętych", żeby było taniej ale żeby było "wow".
            PKM okazuje się że klęka przed klęską urodzaju, jakim jest strumień ludzi z suburbiów. Więc nalezy zapytać, kto takie założenia poczynił i dlaczego się nie spełniły.

            • 0 0

        • Tramwaj czy metro buduje się właśnie tam gdzie jest największe kongo

          To nie kolejka objazdowa tylko komunikacyjna alternatywa właśnie w największych zagęszczeniach ruchu. I oczywiście priorytet dla komunikacji miejskiej - samochodziki niech sobie stoją i gniją w korku skoro ktoś woli wozić d.... autem i przeć do centrum volkswagenem jak na wsi.

          • 6 0

    • Masz rację, ale Miasto wybrało rezygnację z trójkąta tramwajowego na skrzyżowaniu Adamowicza z Wołkowyską i budowę włączenia nowej politechnicznej (teraz tej drogi już nie będzie) w zamian za pętle na Lawendowym i wydłuzenie terminu na budowie Al. Adamowicza

      • 7 0

    • Żeby o 5 minut skrócić blisko godzinną podróż do Mordoru? (4)

      Te 5 minut nic nie zmieni dla mieszkańców południa Gdańska. Wiele zmieni dla mieszkańców Moreny. Bardzo dobrze znam tereny pod Rakoczego i dalej do zbiornika Wileńska. Mieszka tam wielokrotnie mniej ludzi niż w górnym odcinku Jaśkowej Doliny!
      Cała Morena nie ma szybkiego tramwajowego połączenia z Wrzeszczem i Oliwą. W szczycie, gdy autobusy stoją w korkach, dla mieszkańców Moreny przyspieszy to podróż do Wrzeszcza o kilkanaście minut - jakieś 50%, podczas gdy spowolni podróż mieszkańców z Południa o 5 minut - około 10% czasu ich podróży.
      Tramwaj pod Rakoczego nie umożliwiałby też bezpośredniej przesiadki miedzy górnym a dolnym biegiem. Na dole w tym miejscu prawie nikt nie mieszka - w promienu 300, łapią się tylko szeregowce z Belgradzkiej, a stamtąd i tak szłoby się przez leśne ścieżki o dużej różnicy poziomów.
      Wad rozwiązania "pod Rakloczego" jest więcej niż tego z tunelem. Jedyną zaletą byłoby skrócenie siedzenia "południowców" w tramwaju z 50 do 45 minut.

      • 11 13

      • Mocno naciągasz fakty (2)

        Bym się zgodził z argumentami, ale te wyliczenia to między bajki możesz wsadzić.
        Ponadto całe Twoje osiedle ma doskonałe połączenie szynowe z Wrzeszczem.
        Masz PKM pod nosem (nawet tramwaj Ci tam dostawili) która lada dzień będzie elektryfikowana i częstotliwość kolejek będzie zdecydowanie lepsza.
        Mieszkając na morenie lepiej dla Ciebie by jednak pod Rakoczego ten tramwaj puścić.
        Bo jak dorzucą Ci kolejną linię przez Wileńską to węzeł przy McD Rakoczego/Jaśkowa stanie.
        Pomyśl w ten sposób, że pomagając innym (południowcom jak piszesz), sam sobie ułatwisz bo ruch na dzielnicy zmaleje przez tranzyt pod wiaduktem Rakoczego.

        • 11 4

        • Skoro to połączenie jest takie doskonałe, to po co w ogóle tramwaj z Moreny do Wrzeszcza?? (1)

          Niech ludzie z południa zamiast skręcać z Adamowicza pod estakadę, jadą prosto istniejącą linią i przesiadają się na PKM...

          • 3 1

          • nie ma gdzie zostawić

            samochodów...
            A wsiadać powinni na wcześniejszych przystankach.
            PKM przerosło wyobraźnię miejskich urzędników...

            • 0 0

      • Nie nie nie, nie masz racji

        Na trasie tramwaju przez Nową Politechniczną (pod wiaduktem Rakoczego) zbudowano/buduje się praktycznie "Nową Morenę": osiedle Słoneczna Morena, Morenova, w planach ogromne osiedle Eurostylu vis a vis Galerii Morena. To około 25 tys nowych mieszkańców, młodych, jeżdżących do pracy...
        Stara Morena praktycznie szykuje się na emeryturę i mniej będą jeździć do centrum.

        • 12 4

  • Zróbcie chociaż drogę... (7)

    Chciałbym zauważyć, że do UCK nie ma porządnego i szybkiego dojazdu z południowych dzielnic Gdańska...

    • 110 33

    • no i co? (5)

      takie rzeczy ustala sie przy projektoweaniu, planach miasta...

      UCK to wybitny gniot.

      • 10 12

      • A kto to projektowal i kiedy? Może wiesz? (1)

        • 0 1

        • Nie wiedzieli w 1907, że tam nie ma miejsca na parking?

          A to Ci niespodzianka...

          • 6 0

      • Zła lokalizacja UCK, to fakt (2)

        Takie molochy powinny powstawać na dolnym tarasie tak jak szpital Zaspa. Z dużym terenem wokół gdzie można zbudować parkingi...

        • 5 2

        • Tyle że Zaspa... (1)

          ... Prawie bez parkingu...

          • 1 1

          • Myślę że na Zaspie miałbyś mniejszy problem ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego , niż w dzielnicy południowej.. miłego dnia

            • 0 0

    • Problem z dojazdem do UCK

      Dojazd do UCK nie mówiąc o parkowaniu to nieporozumienie. Kompleks szpitalny, tysiące pracowników i pacjentów, którym należy się wygodny dojazd. Owszem poprawiła się ilość linii autobusowych, ale cały ogromny i wciąż rozrastający się szpital obsługiwany jest przez 2 ulice, obie jednokierunkowe, w tym jedna z kostki brukowej (M. Curie) i druga (Smoluchowskiego) w dużej części z betonowych płyt.... mówimy o jednym z najważniejszych strategicznie obiektów w mieście....

      • 3 0

  • półśrodki i prowizorki to największe zło (8)

    jak mnie na coś nie stać to nie kupuję, odkładam pieniądze i wtedy dokonuję zakupu..
    więc jak nie stać zrobić coś raz a porządnie to nie róbcie wcale.. odkładać pieniądze i wtedy zrobić coś należycie

    • 88 33

    • Siedlicka-Fiszera-Bracka-Narutowicza i wylot na Zwycięstwa naprzeciwko Conradinum (5)

      To jest najlepwszy wariant ale polibuda pewnie nie chce się zgodzić, niech tramwaj jeździ po terenach sąsiadów. Chociaż to na polibudzie po 15-tej kończy się większość pracy i tam nie byłoby uciażliwości takiej jak przy zamieszkanych kamienicach.
      Jeszcze lepiej byłoby puścić górą Traugutta i zrobić tunel pod gmachem głównym (z przystankiem podziemnym) i wylot z tunelu już gdzieś na Narutowicza żeby do ogrodzenia można było swobodnie i bezpiecznie spacerować po tzw kampusie.
      Są tu jacyś inżynierowie co byliby w stanie na razie chociaż oszacować wykonalnośc i koszty takiego wariantu? To dopiero byłoby wyzwanie. Jednocześnie zrealizować funkję połącznia górnego i dolnego tarasu z odważnym projektem architektonicznym.

      • 4 8

      • łoho... i będziem pompować wodę jak tunel zaleje (3)

        Ale opcja fajna

        • 4 2

        • kupimy takie specjalne składy jak łodzie podwodne

          • 3 1

        • (1)

          Nie chodzi o tunel tylko o fakt, że Miasto oddało kiedyś ul. Siedlicką PG i teraz nie ma jak poprowadzić tramwaju.

          • 3 0

          • Ale co by to zmieniło?

            To nie o ten odcinek jest wojna...

            • 1 0

      • Odczeo się od Polibudy? Jak zostały porobione remonty za ciężkie pieniądze, zainstalowana aparatura za nie mniejsze, to teraz

        A gdzie bezpieczeństwo 20, 000 osób, tyle pracuje i studiuje na PG.

        • 3 5

    • Problemem nie jest to że nie stać ale to że paru mieszkanców blokuje coś dla całego miasta (1)

      • 8 6

      • tak jak paru innych - forsuje

        nie szczuj.

        • 7 7

  • Mają rację Mieszkańcy, a może jakiś tunel by sie przydał w innym miejscu? (3)

    tylko ze tych działek miejskich jest juz co raz mniej i nie ma gdzie poprowadzić podbnej trasy ;)

    • 33 76

    • (2)

      W Polsce sprzedajemy później planujemy . I dochodzi do absurdu w którym miasto nie ma wolnej przestrzeni do panowania ;)

      • 10 0

      • no nie w Polsce. (1)

        Tylko w GDansku taka chora polityka od 21 lat.

        Sa miasta jak Wroclaw, co działają odpowiedzialnie.

        • 8 7

        • to się przeprowadź do Wrocławia.

          • 7 5

  • Bez sensu przez Wileńską (24)

    Mają rezerwę terenową koło GPNT, Carrefoura, Sądu... A pchają się z kosztami jakimś tunelem.

    • 132 32

    • No i właśnie o to chodzi, żeby były koszty. Przecież to inwestycja z publicznych pieniędzy. (2)

      • 31 3

      • Miś ;) (1)

        • 9 1

        • więc im ten projekt jest droższy, tym... nooo...?

          koniaczku?

          • 9 1

    • człowieku, publiczne pieniądze, za które nikt cie nie rozliczy. to myślisz, że ich tam jakieś oszczędności obchodzą? (2)

      walą ile wlezie, przy okazji jeszcze pół rodziny se zarobi i dorobi.

      • 20 4

      • a powinni. przynajmniej dziennikarze. (1)

        ale portal widac przyjmuje wszystko bez namyslu. Bez weryfikacji.

        • 14 1

        • a z czego żyją

          dziennikarze?

          • 2 1

    • Bo przy tej rezerwie nikt nie mieszka (11)

      Pomysl, spójrz na mapę, zrozumiesz

      • 7 19

      • Takiej bzdury dawno nie czytałem :) (9)

        GPNT to zero ludzi?
        Carrefour nie ma klientów?
        Sąd nie ma petentów?
        Nowe osiedle przy Piekarniczej jest bezludne?
        Sama rezerwa jest bezludna bo właśnie jest rezerwą by mógł tramwaj tam być.

        • 34 3

        • (3)

          zapraszam na spacer z Moreny na Politechnikę. Nie ma innego połączenia, żaden autobus nie podjedzie pod WIleńską

          • 4 6

          • ale podjeżdża pod Sobieskiego i Trzy Lipy (2)

            i wystarczy.

            • 9 1

            • A potem tylko 60m w pionie i już jesteś :) (1)

              • 0 1

              • zapraszam do mapy

                i lepszego zapoznania się z okolicą.
                Przez Trzy Lipy jeździ 184 i 130 z Suchanina (Sobieskiego) na Piecki (Jaśkowa i dalej). Całkiem niezłe połaczenie z PG.
                Gdyby 115 jeździł, tak jak jeździł przez lata... I gdyby utrzymywano i rozbudowywano Sobieskiego, tak jak jest to oczekiwane.
                Ale nie jeździ. Więc chyba wiadomo do kogo pretensje.

                • 0 0

        • No wszystko fajnie. (4)

          Ale porównaj to do ilości mieszkańców Moreny.
          Tramwaj ma wozić ludzi, nie powietrze.

          Szczególnie, że dojazd tramwajem do Carrefoura, sądu i osiedla Robyga już jest.

          • 4 13

          • (1)

            Morena nie ma żadnej ilości mieszkańców. Co najwyżej liczbę.

            • 5 4

            • Spoko, ogródki przez które przedmówca chce robić komunikację, nie mają ani ilości, ani liczby :)

              • 1 2

          • Też masz dojazd tramwajem więc o co się czepiasz? (1)

            Ta propozycja pod Rakoczego uwolni Cię od stania w korku z tymi ludźmi o których wspomniałeś. 15000 człowieka od Robyga z okolicą to nie tak mało.

            • 6 1

            • Gdybym mógł mieć oba, spoko

              Ale jeżeli możemy mieć tramwaj albo górą, przez osiedla, albo dołem, przez ogródki, to chyba wybór jest oczywisty...

              • 2 4

      • no właśnie

        bo ma mieszkać...
        I dobrze za to zapłacić.

        • 1 0

    • i o tę rezerwę chodzi (4)

      i o tę w dolinie Królewskiej.
      Puści się tramwaj łamańcem i tyle gruntu do "zagęszczenia"...

      • 5 1

      • Wstyd ten gnój nazwać Potokiem Królewskim (3)

        • 3 4

        • a co to ma do rzeczy? (2)

          tak się nazywa.
          A potok jest pod ziemią. Słabo stabilną ziemią, o czym przekonała się Elektronika, której oderwały się audytoria...

          • 6 1

          • Nie jest pod ziemią, tzn. zależy o jakim odcinku mówisz.

            • 2 0

          • przekonała się również BGW

            bo budowa nowego bloku wymagała palowania.
            I problem o mały włos rozwiązał by się się w latach 80 ubiegłego wieku, bo od pracy kafara zaczęły pękać okoliczne budynki

            • 0 0

    • Zgadzam się, zmianę trasy trzeba zrobić. Bez sensu zupełnie przez ul. Wileńską. Tam tramwaj to zupełna głupota. Aż dziwne że nikt o tym nie pomyślał.

      • 4 2

  • desperat (15)

    K...., jedna kamienica wstrzymuje decyzję na normalne połączenie z Wrzeszczem, a nie podróż krajoznawczą po Gdańsku, szok, wyburzyć stare niech idzie nowe, bo inaczej to z miejsca nie ruszy

    • 194 128

    • (8)

      Jeśli nowe, to ty, lepiej byłoby, żeby to nowe nie ruszyło z miejsca i zostało tam, gdzie jest.

      • 13 14

      • Wszystko jest wzgledne (7)

        Lepiej aby malutka garstka miała się dobrze po to aby milion musiało cierpieć i ponosić straty czasu i pieniędzy urządzając jazdy na około...
        Jednak zastanawiam się dlaczego, linia nie może iść do końca ul Do studzienki. Zwłaszcza, że większość posesji budynków usytuowanych po stronie Domu handlowego Jantar , jest w tak koszmarnym stanie i tak szpeci całość ulicy, że nawet dalekie peryferie miasta mogły by się wzdrygać na myśl o ich pojawieniu się na tych obrzeżach... To oczywiście zwiększa koszty, ale każdy przeprowadzający remont lub modernizację WIE, że aby był on porządny to zrobić to trzeba porządnie. Skoro można likwidować budynki całkowicie sprawne i i nie szpecące, to co za problem aby wreszcie zrobić to z tym grajdołkiem przy ul Do studzienki?

        • 25 12

        • Milion nie ucierpi...

          ...bo tylu nie mieszka u góry żeby dojeżdżać na dół. co najwyżej kilkanaście tysięcy.

          • 8 8

        • Bo tam tez protestowali.

          • 2 0

        • Jak przy do Studzienki na dole dorzucisz jeszcze tramwaj, skrzyżowanie na Miszewskiego będzie już kompletnie nieprzejezdne. (3)

          A może by tak zrobić referendum? Ponad 100k mieszkańców mogłoby skorzystać z tego tramwaju, w tym ja, a blokuje nas garstka ludzi, którzy się boją, że nie będą mogli już zastawiać ulicy swoimi szrotami....

          • 11 10

          • (2)

            Na Getta lepsze szorty stoją niż na południu Gdańska

            • 3 3

            • (1)

              Średni pomysł z pokazywaniem, kto jest bogatszy, skoro Was nie stać na parking dla swoich życiowych osiągnięć :)

              • 1 1

              • Tramwaj

                Też płacimy podatki, a przez takich ludzi nie można ułatwić innym życia. Lepiej myśleć o sobie, a nie o innych, co nie?

                • 0 0

        • dlaczego ma iść przez stare dzielnice

          bo jakiś baran zrobił "Wyklętych" bez komunikacji zbiorowej? Co przeszkadzało puścić tramwaj nad Zwycięstwa? Budżet się nie spinał? To trzeba glówkować!
          Bo jakiś następny baran nie przewidział, że PKM to jednak ludzie będą chceli jeżdzić?
          A kolejny baran usiłuje zarobić na tym, ze ludzie muszą zmieniać srodki transportu i blokuje powstanie "wspólnej taryfy komunikacji zbiorowej"?
          I jeszcze innemu baranowi nie mieściło się w głowie, że samochód trzeba przy kolei zostawić a ta kolej ma mieć tyle miejsca, aby zabrać ludzi z peronu?

          I teraz "panisko" z Moreny narzeka?! Z miejsca w zasięgu pieszej przechadzki do "centrum"?!

          • 0 0

    • Bohaterów Getta to martwa ulica (4)

      cała zastawiona autami, tramwaj byłby własnie szansą na ożywienie.

      • 22 19

      • Puść sobie tramwaj przez duży pokój. (1)

        Będzie ożywcze.

        • 17 16

        • Zaparkuj samochód w dużym pokoju. Albo i dwa

          • 7 7

      • To jeszcze wymyśl gdzie mieszkańcy Bohaterów Getta Warszawskiego będą mogli zaparkować swoje samochody (1)

        gdy pojedzie tamtędy tramwaj. Już nawet pomijając drugą sprawę, którą urzędnicy przemilczają: pod ulicą biegnie Potok Królewski. Chcesz nad nim puścić tory?

        • 2 0

        • I to jest największy ból mieszkańców.

          Dlaczego masz parkować 24h/dobę prywatny samochód na publicznej drodze?
          Macie tam podwórka, zróbcie sobie na nich parking.

          A skoro potok można było przykryć ulicą, można i torami. Jeżeli nie wierzysz, przejedź się na Brętowo, tam tramwaj w ogóle w powietrzu jeździ :)

          • 3 1

    • Zburzyć

      Morenę...
      I posiać trawę...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane