• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Wizualizacja przestrzeni w obrębie dworca we Wrzeszczu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu.

Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.



Dokąd powinny dojeżdżać tramwaje z Południa przez Nową Politechniczną?

Pomysł budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową pojawia się w koncepcjach rozwojowych miasta od kilku lat. Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. LegionówMapka, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze.

Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki PolskiejMapka.

Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka).

Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Przebieg trasy Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
  • Planowany układ transportowy Gdańska zgodnie ze Strategią 2030 Plus.

Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza



Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKMMapka oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.

Kolejne pętle, czyli OliwaMapkaJelitkowoMapka jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.

- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
  • Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. Obowiązujący plan zagospodarowania dopuszcza w tym miejscu realizację wieżowca i przeniesienie pętli np. pod ziemię.
  • Ulica Klonowa to obecnie przede wszystkim parking.
  • W I etapie przewiduje się budowę tylko krótkiego odcinka od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu. Docelowo tramwaj dojeżdżałby nawet do Letnicy.

Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta



Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.

Czytaj też:

Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa


[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu

Opinie (213) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Brawo . Zero samochodów tylko tramwaje. (8)

    • 50 51

    • Tylko dorożki , tak jak było dawniej. (1)

      • 24 4

      • Sześć pasów w lewo

        i sześć pasów w prawo. A te kamienice damy tam.

        • 11 5

    • Szczególnie jak się któryś wykrzaczy, o co ostatnio bardzo łatwo.

      • 8 2

    • byłoby pięknie (3)

      zero smrodu, hałasu, wypadków, paraliżowania miasta, zniszczonych trawników i chodników... i ile kasy zaoszczedzone

      • 5 15

      • Zero hałasu. (1)

        To dobre.

        • 11 1

        • tych generowany przez samochody tak! a to 95% hałasu w mieście

          • 3 7

      • przy magistrali

        kolejowej?

        • 3 0

    • Tylko tranwaj

      i bilety po 15zł
      Przeciez to ecoprad z niemiec to musi kosztowac

      • 3 0

  • Kiedy tramwaj przez spacerową do pkp osowa? Przez trase w-z do kokoszek? (8)

    • 32 8

    • nigdy. buspasy bedą (3)

      • 5 5

      • Nie będzie

        • 2 1

      • W ch... mamy bus pasy (1)

        • 0 1

        • A my ciebie

          • 0 1

    • Przecież to tylko pomysł

      • 3 1

    • A co wybudowaliscie się poza miasten (2)

      A teraz chcecie żeby miasto za was zajęło się transportem?

      • 6 0

      • przecież w mieście już nie można bo straszą betonozą - to gdzie niby budować?

        • 1 1

      • Bryczja i wjo wsiunki

        • 1 0

  • Oczywiscie że pod dworzec.

    Raz że poprawi komunikacje a dwa że na dworzec nawet z bagażem będzie możliwe aby dojechać pod jego drzwi. Fajnie.

    • 43 25

  • Wreszcie ktoś logicznie myśli. Brakujące 269 metrów. (22)

    Bardzo potrzebna linia. Obecnie wysiadając z SKM trzeba iść na przystanek tramwajowy 269 metrów. Niby nie mało ale myślę że dużo osób będzie zadowolonych i korzystać z tej linii jeżeli powstanie. Pytanie tylko ile lat nam przyjdzie czekać czy 5 lat a może 12 albo 18?

    • 158 72

    • (4)

      Ale jak auto ktoś zabarkuje pod drzwiami, to jest puacz, bo przecież 269 metrów dalej jest parking. Cytując tzw. "aktywistów" - piechotą zdrowiej.

      • 34 15

      • Nie.
        I tak idziesz z domu na przystanek więc jest zdrowiej.
        A to to już dodatowe metry, które należy wyeliminować.

        • 5 9

      • (2)

        Sprawdź błędy w tekście zanim coś wyślesz.

        • 5 2

        • (1)

          Nie mogę - słownik jest 269 metrów dalej.

          • 11 1

          • Oj Maniek, Maniek!

            • 0 0

    • Tu bardziej chodzi o pętle, a nie o to żeby ktoś miał bliżej (6)

      • 17 4

      • I po co niby ta pętla? (1)

        Pętle się robi po to żeby tramwaj mógł zawrócić. Ile czasu jedzie tramwaj z Klonowej do pętli przy zajezdni? Po co to dokładać?

        • 17 18

        • człowieku masz wszystko w artykule napisane

          • 13 4

      • O pętlę? Doczytaj: o wieżowiec (2)

        Pętla to pretekst

        • 24 4

        • opinia usunięta (1)

          • 5 3

          • nie prawda

            • 2 1

      • pętle można było zrobić w starym miejscu przed skrzyżowaniem z Wojska Polskiego.

        • 7 2

    • (2)

      lepiej zobacz ile trzeba iść na tramwaj gdy wysiada się z SKM Gdańsk Oliwa - nie mówiąc np o Zaspie. Proponuje też dobudować linię pod budynek dworca PKP w Gdańsku Głównym.

      • 9 5

      • Po co? (1)

        Przecież tramwaj jest tam tuż obok.

        • 6 1

        • zawsze może być bliżej

          i tej jakości są plany z "wyginaniem" torów, aby je podciągnąć do dworca we Wrzeszczu.
          Dokładnie ta sama "przydatność"...

          • 0 1

    • jak żeś to wymyślił wcale nie aż tyle bo z drzwi dworca po przystanku na Aleii Grunwaldzkiej (1)

      jest góra 150 metrów prosto jak z bicza strzelił ul Klonową!

      • 6 2

      • google mapy mają opcję "zmierz odległość"

        Wychodzi na pewno więcej niż 200m.

        Pytanie, czy liczymy drogę absolutnie najkrótszą, czy osiągalną dla pieszego (nie przez środek drogi, ale przejściem dla pieszych), na przystanek w stronę Oliwy czy miasta, itp. Może być i 269.

        • 0 0

    • to 280m!! ta drobna pomyłka robi, sporą różnicę w skali ...

      miesiąca albo roku ..

      • 1 0

    • Dokładnie 269 metrów i 43 centymetry... (2)

      • 4 0

      • (1)

        Do PKS jest 270 metry.

        • 0 0

        • ale jest przepełniony i się nie zatrzymuje...

          • 0 0

    • Dobre

      Zgodnie z tą logiką, należy umożliwić wsiadanie do pociągu prosto z tramwaju. Ewentualnie brakujące 5 metrów można przejechać elektryczną hulajnogą. W zdrowym ciele zdrowy duch.

      • 3 0

  • Przecież tramwaje już dojeżdżają (2)

    do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Przejście tych 300 metrów chyba nie jest problemem ? Pomysł niezbyt mądry.

    • 96 42

    • masz wszystko w artykule napisane (1)

      • 17 4

      • nie, nie mam, mam przepisane argumenty miasta, bez grama własnej myśli dziennikarza

        tory odstawcze można by zrobić w wielu innych miejscach za ułamek kosztu.

        • 6 2

  • Elegancko, ciekawe tylko jak ostatecznie potoczy się trasa Nowa Politechniczna, jak dotąd problematyczność i niepewności co do formy i miejsca realizacji tej koniecznej inwestycji spowodowała totalny marazm w okolicy Traugutta/Studzienki. Okolica jest tam strasznie zaniedbana....

    • 31 1

  • (3)

    Bardzo dobry pomysł , oby więcej zieleni bo to bardzo betonowe miasto, ale lubię Wrzeszcz, za duzo już galerii , powinna zostać Baltycka , fajne przejście na druga stronę dworca, ale stamtąd dostać się gdziekolwiek to tylko na piechotę, masakra, żadnych ławek po drodze żeby odpocząć

    • 54 67

    • Sam jesteś betonowy (1)

      • 9 14

      • Jak większość tych krzykaczy, co krzyczą, że "betonujo miasto"

        • 3 2

    • jak ci wybudują tory to akurat nie będzie miejsca na drzewa

      • 16 2

  • Po co ta pętla autobusowa (2)

    Można by wybudować kilka apartamentowców.

    • 23 15

    • No przecież ma być tam wieżowiec

      Pętla pod ziemię. Poczytaj podpisy pod zdjęciami.

      • 8 1

    • po to pętla,żeby kierowcy autobusów mogli odpocząć,umyć rece,załatwic potrzeby fizjologiczne...

      • 6 1

  • Czyli co? (1)

    Obecny dworzec, który jest przebudowywany zostanie wyburzony i w jego miejsce pojawią się kolejne biura? Po za tym ten wieżowiec jest niepotrzebny. Szpeci krajobraz, a powierzchnię biurowe są jeszcze do wykorzystania w Oliwie. Nie wiem skąd taka moda na wciskanie wieżowców wszędzie w mieście....

    • 59 9

    • akurat ten wiezowiec jest najlepszy z calego projektu

      znacznie gorsze te nizsze budynki typu "bunkier plus szklana fasada".

      • 1 2

  • (3)

    Nie potrafia od lat zrobic miejsc postojowych dla autobusow a sie za tramwaj biora.

    • 71 1

    • Dokładnie, śmiechu warte

      • 17 1

    • Tylko przy dużych inwestycjach "grube misie" mogą coś zarobić ale ona nie ma planu rozwoju miasta w porównaniu do Adamowicza. Więc nawet małe projekty są problemem od kilku lat.

      • 11 0

    • W gdyni maja chociaz farbę

      W Gdańsku tylko same wizje

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane