• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego. Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego.

Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.



Czy na ul. Nowej Świętokrzyskiej powinna powstać trasa tramwajowa?

Brak tramwaju na ul. Nowej Świętokrzyskiej to kolejne cięcia w programie transportowym Południa. Wcześniej z komunikacji szynowej zrezygnowano w ramach ul. Nowej Jabłoniowej oraz - na poziomie studium - na ulicach Nowej Małomiejskiej - Podmiejskiej.

Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.

Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.

- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami zobacz na mapie Gdańska.

Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla zobacz na mapie Gdańska podzieli Południe na dwie części.

Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej. Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej zobacz na mapie Gdańska (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla zobacz na mapie Gdańska.

Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej zobacz na mapie Gdańska i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.

W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej zobacz na mapie Gdańska, która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej zobacz na mapie Gdańska.

Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.

Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.

- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.

Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • (32)

    Tramwaje to przeszłość, teraz czas inwestować w porządne autobusy i bus pasy

    • 46 280

    • W Holandii

      to podstawowy środek transportu obok rowerów. W Amsterdamie prawie w każdej ulicy są tory tramwajowe. Widocznie holendrzy jeszcze nie doznali objawienia jak nasi ignoranci z tego forum.

      • 0 1

    • jeżeli są gazowe albo elektryczne to ok. Dieslom mówimy stanowcze nie (26)

      • 21 8

      • (13)

        Nawet autobusy z dieslem maja filtry, więc nie są aż tak szkodliwe. Oczywiście lepiej, aby były eko, ale to wymaga czasu. Jednak mimo wszystko lepszy autobus na buspasie niż tramwaj, który nie ma żadnych zalet w porównaniu z tym pierwszym, a wręcz ma więcej wad.

        • 4 15

        • (12)

          Tramwaj ma większą pojemność, mniejsze opory toczenia i wyższy komfort jazdy. Autobus to komunikacja dla biedoty. Tramwaj to alternatywa dla auta.

          • 18 10

          • (11)

            Nowe autobusy mają podobną pojemność jak tramwaje. A jak mało, to można puścić dwa autobusy. Autobus dla biedoty, a tramwaj nie? Ale pi*rdolisz głupoty. Idź oczyścić umysł z tych głupich uprzedzeń.

            • 6 13

            • chyba jednak nie :) (5)

              Zobacz chocby dlugosc tramwaju i autobusu.

              To sa dwa rozne srodki lokomocji. Dobre w innych warunkach. Tam gdzie potoki pasazerskie sa duze tramwaj wydaje sie byc lepszym rozwiazaniem. Oczywiscie nalezaloby pomyslec o odpowiednich rozwiazaniach technicznych, aby zmniejszych ilosc awarii.

              • 9 1

              • (4)

                Pesa 128ng jazz-duo : 220miejsc
                solaris urbino 18: 150miejsc

                • 10 0

              • ale są też trawmaje 7 i 9 członowe - vide Niemcy (2)

                • 4 3

              • (1)

                Są i pewnie 15 członowe. Ale dla takich tramwajów trzeba by specjalnie rozbudowywać perony i generować większy koszt. Zresztą lepiej dla ludzi, jak podjeżdża normalnej wielkości autobus co 5 minut, niż jeden tramwaj raz na 10-15 minut.

                • 3 2

              • dlatego przez Havla tramwaj w szczycie ma jechać co 2,5 minuty

                • 0 0

              • pesozłomy to nie tramwaje

                • 2 6

            • (4)

              Dwa autobusy, czyli dwóch kierowców i podwójny koszt eksploatacji = tramwaj bardziej się opłaca.

              • 11 4

              • No ok, ale nowy autobus to 1.5mln trawaj 8mln (3)

                • 7 7

              • (2)

                Autobus po 15 - 20 latach nadaje się całkowicie na złom. Tramwaj pojeździ ok. 40 - 50 lat - patrz tramwaje sprowadzone z Niemiec.

                • 10 4

              • Do właśnie te cuda techniki hałasują jak potępieńcy?

                • 4 2

              • pojezdzi 40-50 lat w Niemczech a potem do Gdanska LOL

                • 7 4

      • Elektryczne (11)

        A trolejbusy?

        • 9 7

        • (5)

          Po co trolejbusy? lepiej już puścić więcej autobusów. Tylko dublują się a efekt żaden. Tramwaje mają z reguły odrębne torowisko dzięki czemu jest szansa iż nie będą stać w korkach.

          • 15 5

          • (4)

            Ale jesteś ograniczony. "tramwaje mają z reguły odrębne torowisko". Nie dyskutujemy co jest obecnie lepsze, tylko co należałoby budować. Tramwaje jak i autobusy mogą mieć wydzielone osobne pasy, więc upada argument, że tramwaj nie stoi w korku. I praktycznie jest to jedyna korzyść z tramwajów - jak inne pojazdy mogą tę "korzyść" przejąć, to nie ma sensu wydawać kilka razy więcej, tylko dlatego, że ludziom się tramwaje podobają i mają jakieś chore uprzedzenia.

            • 7 8

            • (2)

              Co jest lepsze? budowanie dodatkowego bus pasa i przez to poszerzanie drogi czy wybudowanie torowiska które będą miały osobne torowisko? Sam zobacz jak to jest np na Grunwaldzkiej lub Zwycięstwa? Porównaj sobie zjazd autobusem np na Jaśkowej Dolinie a przejazd podobnego odcinka tramwajem - może zrozumiesz różnicę. Ekonomia nie zawsze bierze górę - gdyby tak było nie byłoby samolotów pociągów mniej zaś po Polsce jechałyby tylko autobusy

              • 2 7

              • na Jabłoniowej (1)

                bus pas to pół drogi, więc o żadnym poszerzeniu nie ma mowy.Połączenie dwupasmowej obwodnicy z dwupasmową Armii Krajowej za pomocą JEDNOPASMOWEJ Jabłoniowej to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

                • 4 0

              • Armii Krajowej łączy się z obwodnicą i jest bezkolizyjna na górnym odcinku, więc po co dublowanie AK?

                • 1 0

            • nie lubisz tramwajów? na wiosce nie było takich jak dzięcięciem byłeś/łaś?

              i się teraz boisz ich?

              • 8 7

        • (4)

          Trolejbusy posiadają podobne wady do tramwajów - mają stałą trasę i kosztowną infrastrukturę. W razie remontu itd nie można zmienić ich trasy, bo są przyspawane do liny. Kawałek mogą podjechać na akumulatorach, ale tylko kawałek.

          • 7 9

          • Trolejbusy to jeszcze gorsze rozwiązanie niż autobus. (3)

            Jedzie ograniczoną trasą i to jeszcze tą samą co inne samochody więc stoi w korku razem z nimi.

            I ty porównujesz to do tramwajów? Tramwaj jak i w ogóle transport szynowy jest najlepszym rozwiązaniem komunikacji w wielkich miastach.

            • 21 7

            • (1)

              W wielkich miastach to mają metro. Tramwaj obecnie - w wielkich miastach - ma jedynie znaczenie reprezentacyjne i wynikające z historycznej trasy. Nikt o zdrowych zmysłach nie buduje nowych linii tramwajowych.

              • 9 13

              • tylko dlaczego w całym cywilizowanym świecie budują tramwaje?

                od nowa nawet?

                • 16 4

            • Tramwaj jest za drogi. Porównaj koszt budowy torowiska względem kosztu budowy pasa drogowego wyłącznie dla trajtków. Wychodzi wielokrotnie taniej, a i służby ratownicze bez problemu mogą korzystać z takiego pasa.
              Błędem jest porównywanie autobusu/trolejbusu na wspólnym pasie publicznym z tramwajem na wydzielonym torowisku.

              • 6 13

    • Tramwaj to zaraz po metrze najlepszy środek transportu.

      • 4 1

    • (1)

      Autobus = korek
      Bo jeździ tą samą drogą co samochód. Tylko tramwaj gwarantuje szybki przejazd

      • 11 4

      • A jak tramwaj ma tory w jezdni, a autobus wydzielony, osobny buspas? To Twoje głupie rozumowanie bierze w łeb.

        • 6 3

    • Autobus to lipa

      Autobusy to lipa, tylko tramwaj ma sens

      • 4 2

  • (6)

    Nie przesiądą się! Mentalność większości osób z tamtych rejonów podobwodnicowych to ja i mój wieśwagen/ałdi.

    • 55 80

    • (1)

      pogielo cie kompletnie koles, tam duzo ludzi ma dzieci co widac bardzo dobrze gdy np. konczy sie okres ferii zimowych czy wakacji - od razu duzo mniejsze korki. wytlumacz moze ludziom takim jak ja ktorzy mieszkaja w tych rejonach i ktorzy musza dzieciaki porozwozic po szkolach/przedzszkolach a pozniej jechac do pracy np. w oliwie - jak to ku%$%$& zrobic wg. ciebie komunikacja miejska?

      • 2 0

      • A po kiego wuja wozić szczeniakom d*pska samochodem??? niech się uczą życia - bilet w łapę i na autobus.

        • 0 1

    • odezwal sie wielki pan z mieszkania komunalnego/socjalnego. pasozycie za nasze podatki zyjesz

      • 6 9

    • Zamilcz prostaku (2)

      Swoją zaściankowość już obnażyłeś.

      PD. Chciałbyś mieszkać w takim domu i jeździć takim autem jak ja.

      • 19 25

      • Widziałem, domek masz fajny... pozdrów żonę :-D

        • 17 4

      • Zaściankowość???
        Kto?
        Przeczytaj dokładnie swój wpis...

        • 17 7

  • drodzy sympatycy PO w Gdansku (1)

    dopoki bedzie rzadzl PiS i dopoki bedziece dalej popierac PO, nie dostanemy zlamanej zlotowki na to miasto.

    • 0 2

    • to moze inaczej

      Do kiedy nasz szanowny pan prezydent będzie ciągle machał szabelką i pluł na wybraną władzę, właśnie tak będzie! Do pracy a nie do polityki!

      • 0 0

  • Beznadzieja obecnych władz

    nie pozostawia nawet cienia wątpliwości...

    • 1 0

  • Kiedyś, może.... Po co pisać jak nic nie wiadomo jeszcze (8)

    • 84 7

    • Adamowicz to beznadziejny koleś (6)

      Przez 18 lat nie potrafił zbudować kilku km drogi przez pola żeby ludzie mieli cywilizowany dojazd do domu. Stan całej infrastruktury drogowej to tragedia w Gdańsku. Oto władza oderwana od rzeczywistości, bez żadnej wizji i bez jaj. Za ECS, Teatr Szekspirowski, stadion i 80 mln rocznie wydawanych na pseudokulturę już dawno możnaby zrobić drogi w całym mieście. On dużo mówi jak to Gdańsk się pięknie rozwija, jakie to nowe centrum Europy. Deilbil. Na razie bliżej nam do Bangladeszu a to że się rozwija zawdzięczamy pracy ludzi i inwestycjom prywatnych firm. Kto się nie zgadza z tą opinią proszę minusować.

      • 8 6

      • tak stefanku (5)

        o nowych inwestycjach drogowych pewnie w ogóle nie słyszałeś?
        Słowackiego i Havla, Łostowicką i Armii Krajowej, Trasie Sucharskiego i Drodze Zielonej też głucho?
        Tunel pod MW też pewnie wybudował Ci wujek Zenek z "prywatnej firmy"?
        żałosny koleś jesteś....

        • 6 3

        • Niesamowite osiągnięcia jak na 18 lat (3)

          Stań z transparentem "Brawo Gdańsk" na Małomiejskiej lud Spacerowej o 7:30 lub 16:30. Przestan bić brawo na chwilę,
          poczytaj trochę, rozszerz horyzonty, nie zamykaj się w swoim światku.

          • 3 2

          • (2)

            Stefan ,

            "słoik" , który w Gdańsku nie zapłacił żadnego podatku , bo podatki PIT/CIT płaci w Pcimie Dolnym - domaga się wielkich inwestycji ......

            • 0 0

            • Zastanów się

              Jeżeli oceniasz ludzi po miejscu urodzenia to znaczy że nie jesteś zbyt mądry.

              • 0 0

            • Widziałem jak to się robi na zachodzie

              Powiedz mi ile ludzi z dzielnicy południe i jak długo płaca podatki ? A nie mogą w sposób cywilizowany dojechać do domu tylko stoją w korkach ? Sprzedać ziemię dewloperowi w porządku,dewloper za mieszkania i grunty też bierzę grubą kasę a co ma mieszkaniec ? PÓŁ ŻYCIA W KORKACH. I tu jest nie w porządku.Zresztą widziałem jak to się robi na zachodzie ...najpierw droga a potem budowa . Ale u nas jest dziki zachód pod tym względem

              • 1 1

        • do tego jeszcze wiszący tramwaj do przystanku Brętowo ,
          - ot taki kaprys urzędniczy .
          Plus 2 ulice Kartuskie wzdłuż drogi WZ a co nie stać nas ?
          No i 18 km kolei za 1000 mln złotych same tory + cena pociągów i utrzymania a teraz ponownej elektryfikacji .
          Oczywiście PKM i 20 tysięcy drzew to taki mały ukłon dla mieszkańców Kartuz , bo dla swoich potrzeb to możemy zobaczyć środkowy palec
          i beton .

          • 2 4

    • Bo nie ma innego ciekawego tematu a jakiś news na stronie być musi. Po 15 jakiś koreczek albo janina walnie w zad innej furmanki wracając z pracy i będzie o czym pisać.

      • 11 1

  • a jakby podali prawdę, że

    to jest na zachodzie miasta a nie południu to pewnie by się udało zmieścić w planie inwestycyjnym

    • 0 0

  • Skończyło się el Dorado w Gdańsku, mateczniku PO (8)

    Teraz zobaczcie jak Gdynia musiała sobie radzić ze swoimi projektami za rządów PO. Brak OPAT, dojazd do portu drogą powiatową itp itd

    Może pan z 34-oma otwartymi rachunkami bankowymi i o niepoliczalnej dla niego liczbie mieszkań sypnie coś z oszczędności ;)

    • 119 158

    • eldorado (1)

      pisowski popaprańcu mało zostało zrobione w Gdańsku przez ostatnie lata mało ???
      wiele miast zazdrosci nam inwestycji poczynionych nam przez ostatnie lata . Pisiory tylko nastały i już wycofały obwodnicę metropolitalną (dalej będziesz sie kisił na obwodnicy i narzekał na korki ) wycofały kasę na wiadukt Biskupia górka i dalej będziesz się kisił w korkach na i z oruni , wycofały kasę na nową politechniczną i dalej będziesz narzekał na zakorkowaną sobieskiego .Twoje pisiorowe zacietrzewienie stawia cie na równi z tym niewielkim szkodnikiem , który poróżnił cały naród , pokłócił nas z połową europy i nawet konta nie ma bo nie dosięgnie do bankomatu a swoją droga gdzie trzyma kasę całe życie żyje za cudze czytaj za panstwowe , samochodu nie ma , konta nie ma żarcie państwowe ciuchy pisiorowe , moze oszczedności trzyma w kociej budzie

      • 9 2

      • No duzo, duzo... zobacz jak nam prezydent miasta przytyl i ile mieszkan juz ma. A ile kont bankowych u niego! Łolaboga! Toz, skoro on tak sie rozwija to i miasto sie musi rozwijac! A patrz pan jak dziadkowie jego sie rozwijaja! Nie maja skad a dzieciaczkom jego grube tysiace przesylaja na konta, te 34... Panie jak tu mozna narzekac na zycie w tym mlekiem, miodem i budyniem plynacym miescie...

        • 0 1

    • a co piernik do wiatraka? jak PiS tak będzie grał, to UE wszystkim równo utnie.

      • 4 3

    • Jaworski i jego świta z partii sekciarzy jak się dorwą do Gdańska to już nic nie będzie

      • 14 4

    • Do pierdla tego pana z niewiadoma iloscia mieszkan (1)

      Jak najszybciej !!!

      • 17 16

      • od roku rzadzi dobra zmiana i jakos nic nie zrobili

        albo:
        1. Nie ma prawnych powodow
        albo
        2. PiS wcale nie chce ruszyc starego ukladu, tylko zamienic tych, ktorzy nie chca im zlozyc poklonu.

        • 26 8

    • Nie martw cie cepie żyj se w polszy pod butem pisozaborcy :)

      WMG nie przestało istnieć po wojnie i dzięki temu przetrwa a ty cebularzu won do siebie

      • 21 17

    • Zapomniałeś ponarzekac, że przy budowie obwodnicy południowej

      GDDKiA zbudowała kawałek Trasy Sucharskiego. Zmęczony dzisiaj?

      • 24 7

  • BEZ TRAMWAI DALEJ BĘDĄ KORKI (4)

    Co za baran wymyślił te buspasy. Czyli zamiast dwóch będzie po jednym pasie w każdą stronę. Super! Medal za głupotę i marnotrawstwo!
    Krótko mówiąc pieniądze wyrzucone w błoto. Lepiej niech wcale nie robią jak tak mają robić.

    • 53 14

    • (1)

      Jak się część osób przesiądzie do autobusu, to wystarczy jeden pas dla aut.

      • 4 8

      • Ty chyba nigdy nie byłeś w tym rejonie ani w godzinach porannych ani w godzinach popołudniowych.

        • 1 0

    • korki tam będą bez względu na ilość pasów (1)

      w ogóle powinni tam tylko tramwaj wybudować

      • 16 2

      • Owszem, jak spieprzona jest reszta.

        • 1 0

  • Dlaczego nikt nie chce pomóc? (1)

    Chodzi o przedłużenie ulicy Kampinoskiej (odcinek około 300 metrów). Od osiedla Aliny Pieńkowskiej w kierunku ul. Nowiny jest odcinek drogi przez który bardzo trudno przejechać. Położone nierówno i popękane płyty betonowe na odcinku 50 metrów, następnie nieutwardzona część drogi, dziura na dziurze jazda tym odcinkiem - to gehenna. Spora część mieszkańców decyduje się na przejazd tą drogą mimo ryzyka uszkodzenia auta. Czy Włodarze Miasta nie widzą tego?
    Naprawy dorywcze nic nie dają. Przepustowość tej ulicy pozwoliła by na odciążenie ulicy Świętokrzyskiej i Niepołomickiej.

    • 2 1

    • Jeżdżę tamtędy codziennie rano - faktycznie przejechać tamtędy można tylko na półsprzęgle przystając od czasu do czasu by łagodniej przejechać po dziurach. Kiedyś zasypywali te dziury pichaem ale deszcz wszystko wymył.

      • 0 0

  • Skrzyżowanie srebrnej z niepołomnicką - przecież tam są osiedlowe sklepy... nie za bardzo rozumiem jakim cudem miała by tamtędy iść droga. Natomiast na srebrnej jest też nowe osiedle i dość duży parking przynależny więc na prawdę nie rozumiem jak chcecie tę drogę puścić.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane