- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (413 opinii)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (82 opinie)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (246 opinii)
- 4 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (92 opinie)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (167 opinii)
- 6 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (297 opinii)
Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.
Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.
Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.
- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami .
Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla podzieli Południe na dwie części.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską , planowaną ul. Nową Niepołomicką , ul. Kampinoską oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla .
Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.
W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej , która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej .
Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.
Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.
- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.
Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.
Opinie (225) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-30 13:07
Nie bardzo wiem co to rozwiązanie ma zmienić dla Gdańska (2)
Ale myślę, że jeżeli celem włodarzy jest zachęcenie jak największej ilości osób do korzystanie z samochodu, to ten projekt może odnieść sukces. Buspasy z możliwością przesiadki na tramwaj na Havla? No powodzenia życzę, jeżeli ktoś ma z tego korzystać - nic tak nie sprzyja komunikacji miejskiej jak częste przesiadki. Nawiasem mówiąc: dlaczego miasto nie ma odwagi zbudować linii tramwajowej, a obok zostawić rezerwę pod budowę drogi, tylko zawsze jest odwrotnie?
- 51 2
-
2017-01-30 23:27
bo rzadza ludzie o metalnosci chlopa przyjezdnego
buduja tramwaje, bo tak UE i rzad kaze, ale sami nei wiedza po co. Tylko blokuja drogi dla ich urzedowych bryk, wiec puscimy te tramwaje gdzie bokiem, zeby przypadkiem nie blokowaly samochodow, a ludzie jak juz musza jechac nimi, to sie przejda
- 1 0
-
2017-01-30 23:36
Tramwaj szybko i ekologiczne
Popieram puścić sam tramwaj
- 3 0
-
2017-01-30 13:11
Mam nadzieje, ze Bojanowski nie zrezygnuje z GPW (1)
Czy weźmie się za zdiz aby poprawili sygnalizację na Hucisku? Tramwaje sie ślimacza ...A na świętokrzyskiej potrzebna dodatkowa komunikacja.
- 9 2
-
2017-01-30 14:07
W obecnym ksztalcie trzeba zrezygnowac jak najszybciej. Szkoa kasy.
- 1 3
-
2017-01-30 13:26
SKANDAL (6)
Ludzie kupują mieszkania za grubą kasę, a nawet obiecanej komunikacji nie chcą zrobić. Elita nie jeździ tramwajami i autobusami przecież... WSTYD dla Gdańska za taki pseudo rozwój!!!!!!
- 31 9
-
2017-01-30 13:39
a podatki "obserwatorka" płaci w Gdańsku? (4)
tak z ciekawości pytam
- 11 4
-
2017-01-30 13:58
(1)
Co za głupie pytanie. Sam płacisz ciekawski typie?
- 1 7
-
2017-01-30 14:38
tak, od zawsze
nie odpowiedziałaś na pytanie
- 8 0
-
2017-01-30 15:17
A gdzie będą płacić podatki mieszkańcy apartamentów na wyspie spichrzów i innych nowych lokalizacjach w centrum (dla których mają zrobić tunel pod wodą)?
- 4 0
-
2017-01-31 08:00
Z tego co widzę, to inwestycja w całości ma miejsce na terenie Gdańska
Więc o co chodzi?
- 0 0
-
2017-01-30 18:26
Rozumiem że wstydzisz się za elitę z Warszawy, która blokuje finansowanie tramwajów.
- 0 0
-
2017-01-30 13:29
Czy powstaną jeszcze jakieś linie tramwajowe?
Tak się buduje linie tramwajowe w Gdańsku. Na Nowej Świętokrzyskiej nie, na Nowej Jabłoniowej nie, ale gdzieś w lesie i na działkach już tak!
- 27 4
-
2017-01-30 13:38
czlek ktory nie wie ile ma mieszkan i tyle
- 7 3
-
2017-01-30 13:38
(1)
Ziobro wsadza Adamowicza w tym tygodniu
- 18 5
-
2017-01-30 13:57
W koncu !!!!!!!!!!!!!
- 11 2
-
2017-01-30 13:55
TRAMWAJ (3)
Jeżdżę tramwajami i autobusami i uważam,że tramwaj to najlepsze rozwiązanie.Bus pasy zmniejszą tylko ilość pasów i nic to nie da. Np.Jazda ulicą warszawską to koszmar,od niedawna mieszkam na ujeścisku i niestety współczuję mieszkańcom,że nie upominają
się o swoje.Wygląda na to że najważniejsze jest śródmieście.- 22 4
-
2017-01-30 14:02
tramwaj jest zbyt zawodny. Jeden się popsuje to wszystko stoi. (1)
Za kwotę jednego tramwaju można kupić 5 autobusów.
Są pewnie znacznie droższe w utrzymaniu, ale zawsze to pewniejsza komunikacja- 5 6
-
2017-01-30 16:07
Tylko ile razy psuje się tramwaj, a ile razy jest rano i popołudniem korek?
- 2 1
-
2017-01-30 18:28
Napisz do ministra o kasę.
- 0 0
-
2017-01-30 14:05
(1)
z ważnych projektów się rezygnuje ale miliardowy koncept/wałek tunelu pod "pachołkiem" jest niezmienny
- 23 0
-
2017-01-30 18:29
Bo jest ważniejszy.
- 0 3
-
2017-01-30 14:09
Tramwaje na grunwaldzką i do Sopotu!
Już głupotą największą są tramwaje jadące do oliwy od strony galerii bałtyckiej. Wjeżdżają w osiedle, zamiast sunąć główną grunwaldzką. Porażka...
- 0 11
-
2017-01-30 14:21
Wiadomo o co chodzi (2)
Nasz cudowy prezydent Adamowicz nie ma w tym rejonie odpowiedniej ilości mieszkań więc nagle inwestycja jest na liście rezerwowej
- 35 2
-
2017-01-30 18:30
Gdyby głupota mogła latać .... Napisz o kasę do ministra.
- 0 4
-
2017-01-30 20:05
a teraz zastanów sie i pomyśl choćby jeden raz
gdyby miał tam mieszkanie, czy jeździłby tramwajem??
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.