- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (378 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (44 opinie)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (267 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (107 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (307 opinii)
Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.
Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.
Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.
- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami .
Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla podzieli Południe na dwie części.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską , planowaną ul. Nową Niepołomicką , ul. Kampinoską oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla .
Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.
W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej , która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej .
Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.
Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.
- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.
Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.
Opinie (225) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-30 14:26
Jak nie ma być tramwaju, to niech jest bezpośrednie połączenie autbusowe z Gdańskiem i Wrzeszczem
Ale takie przez cały tydzień, a nie jak 262 który nie jeździ w weekend i trzeba się przesiadać bez sensu.
Wieczorem w zimę te przesiadki jak trzeba kwitnąć po kwadrans na przystanku są megasłabe.- 19 2
-
2017-01-30 14:33
(2)
skoro chcą oszczędzać i nie będzie tramwajów wiec moze pójdźmy krok dalej zlikwidujmy linie 113, a 213 i 175 niech jeżdżą w dni robocze co godzinę
- 11 5
-
2017-01-30 18:32
Nie chcą oszczędzić, tylko minister blokuje kasę unijną.
- 3 1
-
2017-01-30 20:56
Proponuje zlikwidować 262
Komu to potrzebne? Od 175 wara!
- 0 5
-
2017-01-30 14:55
:(
:(
- 3 0
-
2017-01-30 15:11
Dobrze już było (1)
tyle w temacie.
- 6 2
-
2017-01-30 18:32
I nie wróci więcej.
- 0 0
-
2017-01-30 15:23
Żenada (1)
Na morene walą kolejną linie gdzie pełno tam autobusow, i tramwaj a na południe jeden wielki korek na okrągło i 1 droga dziurawa jak na jakiejś wsi....
- 33 3
-
2017-01-31 06:21
Zapraszamy na Morenę
:)
- 1 0
-
2017-01-30 16:10
Tramwaje to nie jest żadna przyszłość... Jak mam jechać tramwajem to mnie szlak trafia co sekunda przystanki stado ludzi co chwila awaria tramwaju
Autobusu to jest przyszłość gdyby nie autobusy które muszą jeździć za tramwaje to ludzie by do pracy lub do domów nie dojechali by- 11 11
-
2017-01-30 16:28
I bardzo dobrze (2)
nie będą mi pod oknem śmierdziuchy jeździły.
- 3 13
-
2017-01-30 16:42
Sam jesteś śmierdziel
- 3 1
-
2017-01-30 20:47
Po co Ci w takim razie mieszkanie w miescie
Przeszkadza Ci komunikacja miejska to won na wieś!
- 1 0
-
2017-01-30 16:56
chyba ktoś z decydentów
zaczyna kumać że coś nie tak skoro na Zachodzie miasta chce się coś zrealizować na Południu. Boże gdzie te studia decydentów
- 5 0
-
2017-01-30 17:33
Szkoda że nie ma skrótu tramwajów do ug dla studentów z chełmu :)
- 3 4
-
2017-01-30 17:42
podatnik/wyborca (1)
Jako mieszkaniec Gdańska jestem zbulwersowany tą absurdalną decyzją. Decydentów zapraszam na przejażdżkę po południowej części miasta Gdańsk może ta wyprawa da im do myślenia. A jeżeli nie to warto w następnych wyborach wybrać innych.
- 22 3
-
2017-01-30 18:35
Skieruj swoje zbulwersowanie do ministra który blokuje unijną kasę.
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.