- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (142 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (151 opinii)
- 3 Wzięli pod lupę punktualność SKM (62 opinie)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (76 opinii)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (410 opinii)
- 6 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (132 opinie)
Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.
Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.
Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.
- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami .
Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla podzieli Południe na dwie części.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską , planowaną ul. Nową Niepołomicką , ul. Kampinoską oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla .
Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.
W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej , która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej .
Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.
Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.
- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.
Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.
Opinie (225) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-30 18:06
kiedy komunikacja autobusowa na Osiedlu Nowy Horyzont (2)
Brak połączenia bezpośredniego Osiedla Nowy horyzont i Cytrusowego z Fashion House czy Agata Meble .Ludzie do pracy musza jeżdzić okrężna drogą co za paranoja.
- 7 7
-
2017-01-30 18:48
(1)
idźcie do swojego Wójta i niech załatwi komunikację mieszkańcom swojej gminy, przecież Nowy Horyzont i Cytrusowe to nie Gdańsk
- 12 3
-
2017-01-30 23:21
Sopot i Gdynia to tez nie Gdańsk a połączenie jest...Wejherowa itp tez nie a SKM jeździ....dziwne ale to się nazywa aglomeracja. Trzeba z tym żyć...
- 3 2
-
2017-01-30 18:16
deweloperzy
Południe miasta Gdańsk to od kilku lat plac budowy dla deweloperów, czy miasto wydając pozwolenia na budowę ma na uwadze brak w tym miejscu odpowiedniej infrastruktury drogowej w tym tramwajowej. Bo ta decyzja potwierdza, że nie
- 31 1
-
2017-01-30 18:27
niech budują jak najszybciej Nową Bulońską i Nową Warszawską!!! (2)
- 5 14
-
2017-01-30 18:36
Zgadzam się. A nie od tylca Świętokrzyską.
- 4 3
-
2017-01-31 03:07
Nowa Bulońska
Myślisz, że jak będzie Nowa Bulońska, która zabierze tereny zielone tak potrzebne
miastu to Tobie będzie lepiej? Mylisz się, wpadniesz w jeszcze większe korki i nici
z szybkiego dojazdu...Ludzie nie mają pojęcia, że Nowa Bulońska będzie się
łączyła z Bulońską (starą) i będą mega korki.....życzę Wam powodzenia- 2 1
-
2017-01-30 18:29
kolejna trasa paranoja
- 8 1
-
2017-01-30 18:32
mieszkaniec Gdańska (2)
Mieszkam w południowej części miasta Gdańsk i przez takie decyzje czuję się jak mieszkaniec drugiej kategorii. A przecież tak jak inni mieszkańcy płacę podatki na rzecz miasta Gdańsk. Nie mogę się doczekać wyborów może nowa władza zacznie reagować na nasze potrzeby a jest nas dużo z roku na rok coraz więcej wyborców nie wiem czy opłaca się aktualnej władzy nas lekceważyć.
- 28 1
-
2017-01-30 18:38
A powiedz na kogo głosowałeś? Zgadnij kto blokuje kasę unijną dla Gdańska?
- 0 2
-
2017-01-30 20:07
ty jesteś jakiś zduszony słoik
a nie żaden mieszkaniec Gdańska
- 0 4
-
2017-01-30 19:04
Jak zwykle Pan K oprowski`
walczy z inwestycjami drogowymi. Ciekawe ze sam jeździ samochodem
- 7 4
-
2017-01-30 19:24
Teraz czas na drony :)
PiS nam je wyprodukuje, dron+ dla każdego i będzie transport do pracy :-)
- 4 2
-
2017-01-30 19:46
Wiesniackie miasto
- 2 4
-
2017-01-30 20:19
Następstwo połączenia Chełmu z pętlą Łostowice-Świętokrzyska przez Ujeścisko (1)
i zabudowania rezerwy terenu na Orunii Górnej (co moim zdaniem jest przestępstwem). Gdyby tramwaje jechały przez Orunię Górną, byłyby na pętli 10 minut szybciej i przedłużenie linii Nową Świętokrzyską miałoby sens. Ale gdyby puścić tramwaje z Chełmu przez Małomiejską i Świętokrzyską, przedłużenie byłoby nadal możliwe. Niestety Budyń to rozwiązanie obiecywał tylko na wybory. Południe zawsze było traktowane przez niego po macoszemu.
- 10 6
-
2017-01-30 21:12
chyba Tobie w snach obiecywał paranoiku
- 1 5
-
2017-01-30 20:32
Gdańsk, na pewno nie miasto tramwajów
Jeśli nie chcą stawiać torów tramwajowych, to mogą cofnąć ostatnią podwyżkę cen biletów. Tak wyjdzie im lepiej cięcie kosztów.
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.