- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (254 opinie)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (149 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (277 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (147 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.
Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.
Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.
- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami .
Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla podzieli Południe na dwie części.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską , planowaną ul. Nową Niepołomicką , ul. Kampinoską oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla .
Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.
W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej , która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej .
Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.
Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.
- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.
Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.
Opinie (225) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-30 21:07
Za to jest stadion i ecees i muzeło duze nowe !!!!! (1)
Dramat ...
- 13 3
-
2017-01-30 21:08
i bardzo dobrze ze jest
to duma naszego pięknego Gdańska
- 2 3
-
2017-01-30 21:34
Dobra zmiana (1)
Lepiej dawać dla patoli po 500 + niz tworzyć nowe inwestycje. Dobra zmiana
- 11 19
-
2017-01-31 00:20
500+ to program rządowy PiS. Nowa Świętokrzyska to inwestycja miasta, zdominowanego przez PO i Budynia.
- 4 1
-
2017-01-30 22:33
to od początku wyglądało na bujdę żeby ludzie nakupowali mieszkań w polu
- 5 2
-
2017-01-30 22:41
Myślenie jest przyszłościowe
Ja to się dziwię, że plany Świętokrzyskiej to odległy plan. Miasto widząc i wiedząc ile przybywa w tym rejonie mieszkań, już dawno powinno zająć się tą ulicą.
- 14 2
-
2017-01-30 22:45
Mieszkaniec Zakoniczyna
To jest jakis żart... dzielnica Gdańsk południe potrzebuje tej drogi! Wystarczy zobaczyć jakie sa korki na havla do świętokrzyskiej, codziennie do 18-19. Co kwartał w Gdańsku Południe oddawane są do użytku ok 100 mieszkań więc będzie tylko gorzej... brak pomyslu dla gdańska południe, a mial byc 1 mld na nowe drogi na poludniu...
- 19 5
-
2017-01-30 23:07
Zlodziejskie bandy deweloperów najpierw stawiają domy bloki a później miasto próbuje na sile wcisnąć drogi i wychodzą paranoje
- 11 1
-
2017-01-30 23:27
A może odciąć południe i stworzyć osobne miasto na podstawie populacji tam mieszkającej. Za ich podatki było by w pip lepiej niż teraz w tym bajzlu. Ale przecież GD nie ma nawet kasy na modernizacje swojej komunistycznej obwodnicy...
A pamiętacie obwodnice południowa? A po co , tyle kasy i nawet nie do końca to Gdańsk a teraz? Już zaczyna się ciasno robić i dawno osiągnęła przepustowość dla niej zakładana.
Gdańsk Południe i miejscowości ościenne jako jedna wielka dzielnica! Tylko Budyń morza stad nie będzie widział...- 10 1
-
2017-01-30 23:53
Złodziejskie nasienia
głosujcie dalej na te pijawki
- 3 0
-
2017-01-31 01:16
sd
Od 6 lat mieszkam na południu tj.Guderskiego i widzę cały czas rosnące bloki wokół mnie.Jeszcze kilka lat i cały teren dosyś mocno się dogęści.I jak znowu przyjdzie atak zimy a przyjdzie to całą dzielnica będzie mogła wysłać do swoich pracodawców wniosek o urlop na żądanie bo nie będzie w stanie się przemieścić autobusem do pracy które zakopią się na swoich bus pasach.I niech nie pier..ą że nie ma kasy na tramwaj,
- 9 4
-
2017-01-31 05:35
(1)
Powinna być nowa droga w kierunku srebnej dla nas mieszkańców byłoby dobre rozwiązanie bo czy to świątek czy niedziela na świętokrzyskiej wiecznie korki
- 7 0
-
2017-01-31 11:47
Popieram!
Można by bokiem koło Kampinowskiej zrobić drogę prosto na Starogardzka i bokiem, koło Hokejowej aż przez Guderskiego żeby wreszcie było lepsze połączenie z pętlą na Świętokrzyskiej
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.