• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje od Pesy w cenie, jaką zażyczył sobie GAiT

Maciej Korolczuk, Krzysztof Koprowski
6 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo. Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo.

W kolejnym przetargu na dostawę 15 tramwajów z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 15 pojazdów ofertę złożyła tylko bydgoska Pesa. Jej propozycja cenowa pokrywa się co do grosza z kwotą przeznaczoną na zamówienie przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli 138,375 mln zł.



Jak oceniasz jeżdżące już po Gdańsku tramwaje Pesy?

We wtorek otwarto oferty w przetargu na dostawę nowych 15 tramwajów dla Gdańska z opcją rozszerzenia zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Jest to już drugie podejście do wyłonienia producenta taboru. Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ producenci wycenili swoje oferty na wyższe kwoty niż wynosił zaplanowany budżet na ten cel.

Tym razem do przetargu przystąpił tylko jeden producent - bydgoska Pesa, która w poprzednim przetargu wygrywała ceną z konsorcjum Stadler-Solaris z Siedlec/Bolechowa k. Poznania (Pesa - ok. 143,9 mln zł, Stadler-Solaris - ok. 144,5 mln zł), ale oferowała krótszą gwarancję.

Pesa w drugim przetargu zaproponowała cenę 138,375 mln zł brutto, czyli kwotę pokrywającą się dokładnie z wydatkiem zaplanowanym na ten cel przez GAiT. Maksymalna kwota zamówienia nie była jednak zaskoczeniem, ponieważ była identyczna, jak w pierwszym przetargu, a o jej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie mówił już w kwietniu Maciej Lisicki, prezes GAiT.

Bydgoski producent jeden pojazd wycenił na 7,2 mln zł netto, ok. 1,360 zł netto to koszt specjalistycznego wyposażenia obsługowego, ok. 229 tys. zł netto - pakietu eksploatacyjno-naprawczego, zaś ok. 2,2 mln zł netto - pakietu naprawczego.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Pod względem długości udzielonej gwarancji, która tym razem nie była już premiowana w przetargu, Pesa spełnia wymagania stawiane przez miejską spółkę - zapewnia 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

Pesa deklaruje ponadto dostawę pierwszych pięciu tramwajów w terminie 11 miesięcy od powiadomienia przez GAiT o uzyskaniu dofinansowania unijnego. To o cztery miesiące krócej niż maksymalny okres narzucony przez miejską spółkę.

Obecnie trwa sprawdzanie oferty pod względem formalnym oraz spełnienia pozostałych wymagań przez GAiT. Przypomnijmy, że pojazdy muszą być dwukierunkowe, w pełni niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Miejsca

Opinie (233) 4 zablokowane

  • Super. Tylko polskie produkty!!! (34)

    ładne, nowoczesne i komfortowe. cała europa je kupuje!!!

    • 277 56

    • (8)

      :) Proszę wskaż jakie Państwa Europejskie je kupują. :)

      • 33 21

      • Cała Europa z was się śmieje Pisuary i złodzieje (1)

        • 30 44

        • śmiejemy się z ciebie ciemniaku pełowcy

          hańbicie pełowcy swoją głupotą mądrych Polaków

          • 4 4

      • Miedzy innymi Holandia Niemcy (5)

        • 19 8

        • Coś ty brał ? Dopalacze są zabronione !!! pół biedy jak to tylko grzybki halucynogenne.

          • 8 10

        • Pesa robi coraz lepsze tramwaje. Ale nadal to full plastiki.

          • 6 7

        • tramwajów PESY nie ma w Zachodniej Europie (2)

          wystarczy 2 minuty w wikipedii. Za to są solarisy z poznańskiego Bolechowa.

          • 12 2

          • (1)

            https://pl.wikipedia.org/wiki/Pojazdy_Szynowe_Pesa_Bydgoszcz

            • 0 0

            • ale tam nie ma tramwajów. Powtarzam, NIE tramwaje. Tramwaje tylko dla demoludów

              • 1 2

    • Dokladnie!! Tylko PESA, żadnego Niemieckiego chłamu przystosowanego (3)

      do zaprzęgu wielbłądowego :-))))

      • 40 33

      • Dokładnie! Tylko polski chłam, żadnego niemieckiego (2)

        • 16 18

        • jeżdzij sobie seba swoim tdi-kiem i smorodź dalej buraku (1)

          • 11 4

          • Czy to są twoje argumenty,

            które wnosisz do rzeczowej dyskusji na temat?

            • 1 0

    • Solaris też jest polski :)

      • 39 5

    • Ja nie widze komfortu w jeździe 25 minut (3)

      na stojąco.

      • 33 11

      • w jedną mańkę, dziennie robi się godzina w budłowozie

        • 15 6

      • 5 h w tygodniu, 20 h w miesiącu, 250 h w roku

        w tłoku i na stojaka

        • 8 0

      • Wezeł szczytowy

        To i tak jesteś szczęściarzem, że nie musisz korzystać z węzłów integracyjnych.

        • 0 0

    • Pisowiec!!!!

      • 13 10

    • No proszę... (2)

      jaki merytoryczny głos.Zapewne "wydał" go jakiś miłośnik żołnierzy przeklętych/za zbrodnie/,karmiony ONR-owską papką z domieszką pis dzielstwa i IPN-owskiej propagandy

      • 14 25

      • Pozdrów dziadka z UB, a tatusia z ZOMO/SB, a teraz potomek w FSB wydał swój głos. Ilu jeszcze takich Was jest w Polsce? Nienawidzących jej i próbujących ją zniszczyć? Nie udało się wtedy i teraz też się nie uda.

        • 5 3

      • przeklęty to ty jesteś ze swoim brakiem rozumu

        pełowcy hańbą Polski

        • 0 2

    • nikt tego nie kupuje, poza Europą Wschodnią i Rosja (3)

      to szmelc za gruby szlamec

      • 17 23

      • (2)

        Lepszy Polski szmelc niż Niemiecki szmelc. Szwabskie Dortmundy kupione z demobilu za gruby "szmelc" na okrągło psują się, a nasze PESY są serwisowane w Polsce, części robione w Polsce i Polski pracownik ma za co żyć, a nie hajs trzepie jakiś gruby okupant lub islamista terrorysta.

        • 11 1

        • Solaris jest polski, dortmundy zmodernizowano w Polsce

          będą też w Polsce serwisowane.

          • 2 1

        • Ha Ha Ha

          Pojedz do Bydgoszczy i zobacz kto te tramwaje produkuje. Jak znajdziesz kogos na produkcji kto nie zaciaga po ukrainsku to stawiam coca-cole....polski pracowniku

          • 0 1

    • Mądry

      By Japończyków zatrudnił wzial na kredyt i szedl z duchem czasu pese byla okey ale w 2012

      • 6 7

    • najlepszy jest polski beton

      i rodzimy jad.

      • 13 11

    • Nigdy więcej żadnego poniemieckiego złomu jak te Dortmundy!

      • 10 4

    • Lionsek (2)

      Podaj mi choć jeden zachodni kraj, który posiada tramwaje Pesy.

      • 6 7

      • Znajdź sobie i poczytaj, a nie zawracasz gitarę. Mamusia papier toaletowy też podaje?

        • 3 2

      • nie ma takowego

        ani jeden, powtarzam - ZERO

        • 3 0

    • Bank

      Ok 40% wartości tych pojazdów to podzespoły zachodnie.

      • 1 1

    • Jakie super?

      Jak nie wiesz to się nie podniecaj.W Pesach tylko kasowniki i sterownik są polskiej produkcji no i tania siła robocza,zresztą nie do końca wykwalifikowana.Ja myślisz dlaczego z wyświetlaczy skasowano napisy:"Awaria"? 4/5 jazd Pesy z napisem "GAiT" lub "przejazd techniczny" to nic innego jak zjazdy awaryjne. Chciałbym mieć tyle kasy ile razy Pesy zjeżdźają awaryjnie

      • 0 1

  • (12)

    No to teraz czekamy na kontrolę odpowiednich służb za taką ustawkę z Pesą :)

    • 152 92

    • (3)

      Sprawa dla prokuratora

      • 21 34

      • twoja sprawa do psychiatry

        • 32 15

      • (1)

        Istnieje coś takiego jak zamówienia publiczne.

        • 7 3

        • PZP jest tak wadliwe, że nawet UZP chce zrobić całkowicie nową ustawę. Cena jest równa z ceną którą chce przeznaczyć zamawiający. Na kilometr śmierdzi.

          • 1 1

    • ,które wystawią laurkę za zaoszczędzenie 6 mln zł.

      • 22 4

    • ^ (1)

      Przetarg zgodny ze wszelkimi wymogami prawnymi, nie było żadnych zgłoszeń do izb odwoławczych. Można się rozejść.

      • 17 8

      • A powiedz mistrzu, kto ma/miał zgłosić coś do izby odwoławczej, skoro jest tylko oferent?

        • 1 2

    • kto z handlujacych na poczatku targu odkrywa karty? (1)

      Widze ze w spolce miejskiej jakis gigant pracuje albo swiadomie dziala na niekorzysc podatnikow

      • 18 16

      • po co wypisujesz takie bzdury jak nie masz pojęcia o PZP

        handluj dalej na targu gamoniu

        • 11 8

    • Przecież cena była znana - nie zmieniła się po pierwszym przetargu.

      • 17 2

    • Macierewicz pokazał metodę. (1)

      Macierewicz pokazał, że przetargi nie są wcale potrzebne.

      • 3 4

      • pełowce to jednak ciemna masa

        • 0 3

  • Czyli tak jak miało być od początku (3)

    Czyli tak jak miało być od początku

    • 120 10

    • zkm ładniej brzmiało od gait (1)

      • 13 3

      • prezio w ogóle nie brzmi

        • 1 0

    • obywatel

      Dokładnie, a ja łudziłem się, że może Gamma taki superowy, ale nie dla Polski północnej.

      • 2 0

  • ) (8)

    Brawo Wy)Najlepsze te porty USB-ludzie non stoper podłączeni i macający smartfony....takie dzikie czasy,jak wyłączą się 80% ludzi nie będzie wiedziało co robić)

    • 102 24

    • zamiast USB bardziej przydal by się biletomat (2)

      • 40 3

      • Jak masz bilet kupiony przez komorke to

        czasem podładowanie może być niezbędne.

        • 17 6

      • smyrający smartfony

        • 3 1

    • zajmij się szelkowcami w twojej Gdyni

      • 5 4

    • i jeszcze ci co siedzą z nosem w gazecie albo nie daj Boże książce - toż to tałatajstwo w ogóle nie zwraca uwagi na świat dookoła

      • 14 4

    • polecam serial Black Mirror. Wszystko prowadzi nas w jednym kierunku

      • 3 0

    • Dokładnie

      Poczytajcie Hel3 Grzędowicza...

      • 0 0

    • Porty USB są tak niezbędne, jak papier toaletowy w tramwaju.

      • 2 0

  • (18)

    Full plastik jeszcze przez wiele lat.
    Szkoda że urzad marszałkowski woj. Pomorskiego nic nie robi i nie kupuje nowych pociagów.
    Cała Polska kończy zakupy...my nie zaczęliśmy. Mamy najstarszy tabor w Polsce.

    Może sonda:
    Czy UM kupi składy i wypożyczy Polregio do 2080 roku?

    • 79 24

    • (6)

      Zachodnio Pomorskie już dawno wymieniło tabor.

      • 11 5

      • (5)

        Zachodniopomorskie

        • 12 3

        • (4)

          Zachodnio-Pomorskie jak coś analfabeto

          • 3 13

          • (3)

            Województwo zachodniopomorskie. Myślnik oznacza, że trochę takie i trochę takie np. flaga biało - czerwona, bo ma część, która jest biała i część która jest czerwona. Województwo kujawsko - pomorskie, bo część jest na Kujawach a część jest na Pomorzu.
            Natomiast województwo jest zachodniopomorskie gdyż leży "w całości" na terenie Pomorza Zachodniego. Tak samo jak serial południowoamerykański został zrealizowany przez podmiot z Ameryki Południowej.

            • 19 1

            • (2)

              Ten teren to nie żadne Pomorze Zachodnie, tylko historyczne Vorpommern. Najpierw sobie poczytaj, a potem się wypowiadaj.

              • 1 2

              • No ale nie jest Przedpomomorze,

                albo Przed-Pomorze...

                • 0 0

              • Hinterpommern, jak już

                • 0 0

    • spoko (2)

      przed Euro zdarza :)

      • 7 1

      • Jaka szydera :)

        • 3 0

      • Patrząc na średnią wieku w wydziale transportu UM i entuzjazm do pracy jak i poglądy.. Wątpię że kiedykolwiek coś kupią.

        • 1 2

    • Inne województwa maja juz swoje spółki kolejowe. Inwestują wymieniają :) coś się dzieje.

      A u Nas UM... Nie da się... Nie ma pieeeeniedzy... Nie da się...

      W całej Polsce się udało a u nas niedaizm rozwinięty.

      • 4 4

    • (1)

      Taka spółka kolejowa to kłopot dla Urzędu Marszałkowskiego woj Pomorskiego ...bo trzeba pracować..
      A tak zrobi się na rok lub dwa lata przetarg i główka spokojna...kaska leci..

      A że poziom przewozów tragiczny to już inna kwestia.

      • 5 1

      • Czyż nie na tym życie polega aby się nie napracować?

        • 2 1

    • Podobno ludzie z wąsem mają sentyment do 40 letnich składów :] :]

      Zresztą czas leci i raczej w perspektywie do 2020 z przesunięciem do 2022 UM nic nie kupi. W kolejnej perspektywie z uwagi na brak środków też nie kupią.

      • 4 1

    • (2)

      Właśnie Trójmiasto.pl podpytasz jak naszym orłom z Urzędu Marszałkowskiego woj Pomorskiego idzie przetarg na te 50 nowych pociągów dla przewoźnika regionalnego?

      Słychać o tym przetargu już od 2013 roku i nadal nic...

      • 6 1

      • Co tu pytać...nie da się

        • 5 0

      • Nie kupili tyle lat nie kupią nigdy

        • 2 0

    • Kiedy nowy Tabor w kierunku Tczewa?

      • 2 2

  • (8)

    Mam nadzieję, że te porty USB będą obsługiwały technologię quick charge, inaczej nie widzę sensu montowania ich.

    • 29 46

    • czekając na tramwaj podłącz się do sieci trakcyjnej

      będziesz miał quick charge 600 V

      • 68 1

    • te porty usb tak potrzebne jak wifi. sprawna klimatyzacja i siedzenia bez szmacianych obic by sie przydaly aby zwiekszyc higiene w tramwajach

      • 47 2

    • To nie korzystaj ... sam przeczytałeś o tej technologii , marzysz o takiej ładowarce a marudzisz . Port ma dbać o utrzymanie baterii na tym samym poziomie podczas używania urządzenia a ładuj ją w domu ..

      • 13 4

    • Porty USB są całkowicie zbędne.

      • 21 12

    • Banda malkontentów (1)

      Czytam i nie wierzę, mentalny PRL. Wszystko złe, jaśnie panom się nie podoba że ktoś zadbał o wygodę pasażera. Zamknijcie się w domach i nie dorzucajcie do pieca, Europa i tak ma z nas niezłe pośmiewisko.

      • 12 7

      • to nie wygoda, to ściema dla idiotów, pomijam nawet funkcjonalność tych USB

        to pasażer dostanie 28 miejsc siedzący. Czyli tego co naprawdę ważne, NIE MA!, za to jest próbujący przykryć uwiąd Budyniów pijar na uesbeki

        • 7 3

    • ja mam rano. quick kuping poranny wucetowy przed pracą:)

      • 5 1

    • dajcie szybkie ładowanie!

      zapewne 5V 1A, dziś to standrard jest, ale tramwaje są na 15 lat, kto za 15 lat będzie ladował telefon z taką szybkością? Będą zapomniane jak wczorajszy śnieg. Więc Quick charge powinno być na pewno, tym bardziej, że średni czas podróży do z 15-25 minut jazdy. Dłużej się nie opłaca, tramwaj przegrywa z SKMkami

      • 2 4

  • (4)

    No i za drugim razem udało się ustawić przetarg haha

    W tych nowych pesach siedzenia też będą pod kątem, że stojący depczą siędzącym po stopach?

    • 109 25

    • Tak

      To Polska Szkoła Ergonomii

      • 16 1

    • Jak ci depczą to wstań, wysiądź i wal z buta... Nie dość że na gappę to jeszcze d*p...ko musi sobie usadzić!

      • 2 12

    • A mnie nikt nie depcze po stopach jak tam siedzę. (1)

      Może dlatego że nic mi w kroku nie przerosło i nie muszę nóg rozkładać jak akrobata. Ja nie wiem co niektórzy faceci mają za problematyczne klejnoty że siedzą jakby piłkę mieli między nogami.

      • 1 6

      • Jak robią miejsca dla krasnali gdzie nie da rady usiąść inaczej to nie ma się co dziwić.

        • 0 0

  • To bylo wiadomo ze pesa (3)

    Wiadomo było ze jak solaris wygrywał to analują przetarg , ujednolicić flotę chcą i przetarg ustawiony by tylko PESA wygrała

    • 84 16

    • aż nie do wiary, że w pl będą tramwaje z pl, a nie z zagramanicy

      • 2 1

    • (1)

      A kiedy niby solaris wygrał?

      • 1 1

      • Czytaj ze zrozumieniem "wygrywał" a nie wygrał , a solaris nie jest Polska firmą ???

        • 0 1

  • (2)

    Piękna ustawa gdańskich zlodzie

    • 63 54

    • proponuję nową linię: Bydłowozem do Bydgoszczy!

      polami się to puści

      • 9 6

    • Oszczędność 6 mln zł względem poprzedniego przetargu?

      • 7 3

  • tylko pytanie czy polski produceny jest w stanie dotrzymać terminu dostawy (2)

    • 48 13

    • To PESA

      Więc odpowiedź sama powinna się nasuwać

      • 16 2

    • Jak mu ukraińcy z produkcji zwiali do Niemiec, jak reszta ukrainców w polsce - to NIE.

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane