Fakty i opinie

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Najnowszy artukuł na ten temat

Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz

Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? fot. Maciej Kosycarz/KFP
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

bardzo dobry, przesiądźmy się na tramwaje 31%
beznadziejny, powoduje dodatkowe utrudnienia 37%
dobry, ale powinien być wcześniej skonsultowany z mieszkańcami 32%
zakończona Łącznie głosów: 2208
Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • jak widze ten dworzec to mnie na wymoty zbiera (1)

    • 2 0

    • mi brak tego dworca

      juz 2 lata mieszkam poza polska poza gdanskiem i .......strasznie tesknie za moim ukochanym najpiekniejszym na swiecie miastem

      • 1 0

  • Pomysł ma rację bytu, ale... (2)

    Może zwolnić tych "bystrych" urzędników, którzy nie raczyli poinformować podróżnych - niech przyjdą do pracy i po 8 h otrzymają wypowiedzenie z data wczorajsza. Tragikomedia....

    • 2 0

    • (1)

      czestsza liczba przesiadek to czestsze kupowanie biletow i wiekszy ich kosz, proste nie?

      • 1 0

      • wlasnie w tekscie pisze ze zeby sie przesiasc nie musisz miec nowego biletu

        umiecz czytac to przydatna zecz w zyciu

        • 1 0

  • Chcę kandydować na dyrektora ZTM-u (1)

    Nie mam szkoły, nic nie potrafię i nic mi się nie chce. Potrafię przehulać każde pieniądze, bez względu na wysokość kwoty, a ponadto potrafię się opind**** ile tylko wlezie robiąc dobrą minę do złej gry. Chyba jestem najlepszym kandydatem na to stanowisko, prawda?

    • 2 0

    • masz moje poparcie

      Masz moje poparcie myślę ze i tak będziesz lepszym dyrektorem jak obecny. Mam wrażenie że ten człowiek nigdy nie jeździł czy to tramwajem czy autobusem. Już teraz są przepełnione i nie raz mi się zdarzyło spóźnić na uczelnie bo nie udało mi się wsiąść najpierw w autobus, który przyjechał i tak z wielkim opóźnieniem, a później w tramwaj. Jeśli zabiorą autobusy to już w ogóle mogę zrezygnować z korzystania z komunikacji miejskiej bo zanim przyjedzie jakiś autobus w który da się wsiąść czy to w tramwaj to będę szybciej pieszo!!!

      • 1 0

  • Taaak.. Kolejny idiotyczny pomysł miasta Gdańsk. Lekarstwo na korki - zmniejszyć ilość połączeń komunikacyjnych. Jeżeli zlikwidują połączenia równoległe dwa razy więcej ludzi będzie musiało jeździć tramwajem co wcale nie znaczy że będzie ich dwa razy więcej. Chyba że planują jeździć autobusami wzdłuż torowiska.

    • 1 0

  • mieszakm na zakoniczynie i.. (1)

    by dojechać na uczelnię w oliwie czekają mnie 2 przesiadki ;/

    z autobusu na chełmie w tramwaj i z tramwaju na tramwaj w gdańsku.. to z pewnością nie będzie szybsze rozwiązanie.. tym bardziej wygodne.

    nie przemyślany do końca pomysł.. dzielnice które nie posiadają tramwajów powinny mieć bezpośredni dojazd do centrum !
    można zliwidoać wszytkie linie na górnym chełmie.. bo tramwaj będzie ok. ale nie linie które swój bieg do gdańska zaczynają duuużo dalej.

    • 2 0

    • bzdury gadasz

      Jeśli mieszkasz na zakoniczynie to nie gadaj głupot, że można zlikwidować WSZYSTKIE linie autobusowe na górnym chełmie. Jak w takim bądź razie z górnego chełmu dostaniesz się np. na Zaroślak najkrótszą drogą? Tramwaje tamtędy nie będą jeździć. Poza tym, ludzie z Cieszyńskiego będą mieli ok. 15 min. spacerkiem do najbliższego przystanku tramwajowego.

      • 2 0

  • co za ciołki

    jedno nie ma związku z drugim, środki przeciwbólowe kiedy potrzebny antybiotyk! Owszem, autobusem 30 minut a tramwajem 5 minut, a korki i tak będą dopóki nie powstaną drogi omijające centrum dla tych co przez Gdańsk tylko jadą, Czyli TIRY, auta jadące na obwodnicę, itd, itp. Pierdu pierdu o autobusach.

    • 1 0

  • (2)

    "Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min."

    jaaaasne, można ale chyba bez postojów na przystankach. Co to za porównanie? A w godzinach szczytu autobusem na tej trasie jedzie się i 40 minut. Proponuje najpierw się przejechać, a potem wygłaszać opinie.

    • 1 0

    • tramwaj

      Powiedzmy,że przeżyję jazdę tramwajem ze Stogów do dworca, ale potem muszę i tak przesiąść się na autobus, aby dojechać na Wałową. A jak mam na Stogi wrócić? I kto tak inteligentnie układał rozkład jazdy 8 i 13, że jadą prawie bezpośrednio po sobie, a potem przez 10 minut nic? 10 minut o godz 5.30 rano ma bardzo duże znaczenie!

      • 1 0

    • jade ta trasa co dziennie ok. godziny 16stej i trasa zajmuje z 12 minut jęzeli stoimy na rondach

      • 1 0

  • Nie jest to żadna nowość w cywilizowanych krajach

    W miastach gdzie są tramwaje nikt nie pcha autobusów do centrów miast i całe szczęście, że w końcu i w Gdańsku to dostrzegli.

    • 2 0

  • Jedna wielka bzdura, zlikwidowano połączenia autobusów (inaczej skrócono) tych których częstotliwość kursowania wynosiła 1-2 razy na godzinę i tylko przez kilka godzin w ciągu dnia. Jaka to więc jest oszczędność? Ktoś w ogóle myśli w tym Urzędzie Miasta i ZTMie? Nie sądzę.

    Życzę też dojeżdżać z Olszynki do Centrum Miasta z przesiadką i odwrotnie. Zwłaszcza wieczorami. Dramat.

    I autor artykułu niech też sobie przeliczy koszt przejazdu. Dotychczas z Dworca na Olszynkę jechało się za 140 - 10 min. Teraz jadąc tramwajem i autobusem nie ma na to szans - więc płaci się podwójnie.

    I na koniec. Kto wymyślił obecny rozkład jazdy - gdy wszystkie trzy linie (106, 138, 111) niemal w tym samym czasie odjeżdżają spod Akademii Muzycznej. Tym samym w jednym autobusie siedzą średnio 2-3 osób. O tym też nikt nie pomyślał?
    Tak się właśnie generuje dodatkowe niepotrzebne koszty i przez takich cymbałów mamy potem najdroższe bilety w Polsce.

    Dramat.

    • 1 0

  • ahahahaaa.. kompletny głupiec z ciebie

    "Nie jest to żadna nowość w cywilizowanych krajach
    W miastach gdzie są tramwaje nikt nie pcha autobusów do centrów miast i całe szczęście, że w końcu i w Gdańsku to dostrzegli.
    @@@"

    tylko cywilizowane kraje mają tramwaje wszędzie a nie an wybranych trasach.. tramwajem możesz doejchać z każdej dzielnicy.
    o tym nie pomyślałemś !?

    poza tym cywilizowane kraje mają metro..a u nas jest tylko w warszawie i to krótkie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.