• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wodne z gastronomią i biletami przez internet

Michał Brancewicz
5 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Miejskie tramwaje wodne pływają na trasach do Brzeźna i Sobieszewa. Podróżni mogą spodziewać się m.in. takich widoków. Miejskie tramwaje wodne pływają na trasach do Brzeźna i Sobieszewa. Podróżni mogą spodziewać się m.in. takich widoków.

W weekend majowy rozpoczną się rejsy tramwajów wodnych po Martwej Wiśle. Wiele wskazuje na to, że przez kolejne trzy lata usługi świadczyć będzie Żegluga Gdańska. Chociaż oferta przewoźnika okazała się o 500 tys. zł wyższa, niż zakładał ZTM Gdańsk, to była jedyną złożoną w przetargu i trudno sobie wyobrazić, że zostanie odrzucona. Nowością ma być internetowy system sprzedaży biletów i mała gastronomia na pokładzie jednostek.



Zdarzyło ci się płynąć miejskim tramwajem wodnym?

Liczba pasażerów korzystających z miejskich tramwajów wodnych stale rośnie. W ubiegłym roku od 1 maja do ostatniej wrześniowej soboty statki na liniach F5 i F6 przewiozły 48 367 osób i 1 477 rowerów. Dla porównania, w roku 2016 było to odpowiednio 47 240 osób i 1 225 rowerów. Warto też wspomnieć, że w pierwszym roku funkcjonowania tej atrakcji (2012) pasażerów było zaledwie 11 375.

Właśnie zakończyło się przyjmowanie ofert na obsługę połączeń wodnych do Brzeźna i Sobieszewa przez kolejne trzy lata. Niespodzianek nie było. Do przetargu stanęła jedynie Żegluga Gdańska, która za realizację zadania chce zainkasować 7,35 mln zł. ZTM Gdańsk chciał przeznaczyć na ten cele nieco ponad 6,8 mln zł.

- Komisja na razie bada złożoną ofertę, potem zapadnie decyzja, co dalej - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto wspomnieć, że trzy lata temu ten przewoźnik zaoferował praktycznie taką samą cenę - 7,3 mln zł. Niższa oferta firmy Emmet Cruise z Warszawy, opiewająca na 4,6 mln zł, została wówczas wykluczona.

Czytaj też: Tramwaje wodne za ponad 7 mln zł

- Rosną wymagania, więc i koszty są wysokie - tłumaczy Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej. - Jeśli nasza oferta zostanie wybrana, to z własnych środków będziemy musieli uruchomić i utrzymywać internetowy system sprzedaży biletów. Został również nałożony obowiązek prowadzenia małej gastronomii na każdym statku.
Do tej pory bilet kupowało się wchodząc na pokład. Zdarzały się więc sytuacje, że dla niektórych podróżnych nie starczało miejsca.

Jeżeli oferta zostanie zaakceptowana, to rejsy będą realizowane w okresie od 1 maja do końca września w latach 2018-2020. Linię F5 do Brzeźna mają obsługiwać mniejsze statki, które są w stanie zabrać na pokład przynajmniej 50 osób i 5 rowerów. W lipcu i sierpniu pływać będą na tej trasie dwie jednostki, w pozostałym czasie jedna. Z kolei linia F6 do Sobieszewa ma w okresie wakacyjnym być obsługiwana przez większy statek - minimum na 100 osób i 10 rowerów. W pozostałym okresie pasażerów woził będzie mniejszy tramwaj wodny, taki jak na linii F5. Statki nie mogą być starsze niż 15 lat - rok budowy to minimum 2003.

Żegluga Gdańska zgłosiła do przetargu dwa bliźniacze statki "Sonica" i "Sonica I". Mogą one pomieścić po 50 osób i 5 rowerów oraz statek "Elżbieta", który zabiera 140 pasażerów oraz 10 rowerów. Co ciekawe, wcześniej na Sonicach mieściło się tylko 40 osób.

- Jednostki są dopuszczone do przewozu 50 pasażerów. Należy pamiętać, że były one konstruowane na 65 osób, ale kiedyś ograniczyliśmy tę liczbę - wyjaśnia Latała.
Zamawiający usługę chciał mieć też większą kontrolę nad położeniem jednostek, dlatego jednym z kryteriów wyboru oferty (20 proc.) były nadajniki GPS zamontowane na statkach. Żaden zgłoszony przez Żeglugę Gdańską statek nie posiada jednak takiego urządzenia.

Ceny biletów pozostaną bez zmian: 10 zł normalny i 5 zł ulgowy oraz 5 zł za przewóz rowerów.

Jeżeli umowa na najbliższe trzy lata zostanie podpisana, to w ostatni weekend kwietnia, przed majówką, na trasy z Gdańska, Sopotu i Gdyni do Helu wypłyną katamarany Żeglugi Gdańskiej. Od tego momentu jednostki pływać będą w każdy weekend, a w lipcu i sierpniu zaczną kursować codziennie. Bilet normalny będzie kosztował 40 zł, ulgowy 30 zł, a rower 10 zł.

Opinie (110)

  • Straszne ceny

    • 1 4

  • niepełnosprawni na wózku.... (1)

    czy ktoś pomyślał o zapewnieniu możliwości wprowadzenia na pokład niepełnosprawnego na wózku?

    • 0 3

    • a jak statek bedzie tonal

      to wezmiesz go z wozkiem na plecy?

      • 2 0

  • Bilety są za tanie

    Jak będzie chociaż po 20-30 zł to przynajmniej nie będzie problemu by się dostać

    • 4 2

  • Bilety w weekend powinny być droższe

    Bilety w weekend mogłyby być minimum 2 x droższe, co zwiększy przychody. Ciekawe czy w dalszym ciągu przystanek w Sobieszewie będzie sezonowy. Bo dzięki temu pan Latała wozi powietrze, co przekłada się na niższe spalanie, a Gdańszczanie dopłacają do pustych kursów do NCŻ.

    • 2 1

  • Wypowiem sie z innej strony, zalogi akurat na tramwajach są młode... czasami wydaje mi sie ze az za. Statki jak statki ale najgorsze w tym wszystkim jest zachowanie ludzi czekajacych na tramwaj. To przechodzi ludzkie pojecie

    • 1 0

  • Kilka razy podchodziliśmy do tematu. Co roku ta sama historia. Kolejki tak duże że się nie załapaliśmy. A nie mam ochoty stać w kolejce 2 godziny. Czy nie można dokupić dodatkowych jednostek, żeby rejsy były częstsze?

    • 1 2

  • Czy nie można zrobić trasy na Hel z przystankiem przy molo w Brzeźnie i Sopocie ?

    albo do Juraty lub Jastarni?

    • 0 2

  • mała gastronomia na pokładzie jednostek.

    to gorzała , piwo i kiełbasa z grilla

    • 0 0

  • sprzedaż biletów tylko przez internet?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane