• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wodne z gastronomią i biletami przez internet

Michał Brancewicz
5 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Miejskie tramwaje wodne pływają na trasach do Brzeźna i Sobieszewa. Podróżni mogą spodziewać się m.in. takich widoków. Miejskie tramwaje wodne pływają na trasach do Brzeźna i Sobieszewa. Podróżni mogą spodziewać się m.in. takich widoków.

W weekend majowy rozpoczną się rejsy tramwajów wodnych po Martwej Wiśle. Wiele wskazuje na to, że przez kolejne trzy lata usługi świadczyć będzie Żegluga Gdańska. Chociaż oferta przewoźnika okazała się o 500 tys. zł wyższa, niż zakładał ZTM Gdańsk, to była jedyną złożoną w przetargu i trudno sobie wyobrazić, że zostanie odrzucona. Nowością ma być internetowy system sprzedaży biletów i mała gastronomia na pokładzie jednostek.



Zdarzyło ci się płynąć miejskim tramwajem wodnym?

Liczba pasażerów korzystających z miejskich tramwajów wodnych stale rośnie. W ubiegłym roku od 1 maja do ostatniej wrześniowej soboty statki na liniach F5 i F6 przewiozły 48 367 osób i 1 477 rowerów. Dla porównania, w roku 2016 było to odpowiednio 47 240 osób i 1 225 rowerów. Warto też wspomnieć, że w pierwszym roku funkcjonowania tej atrakcji (2012) pasażerów było zaledwie 11 375.

Właśnie zakończyło się przyjmowanie ofert na obsługę połączeń wodnych do Brzeźna i Sobieszewa przez kolejne trzy lata. Niespodzianek nie było. Do przetargu stanęła jedynie Żegluga Gdańska, która za realizację zadania chce zainkasować 7,35 mln zł. ZTM Gdańsk chciał przeznaczyć na ten cele nieco ponad 6,8 mln zł.

- Komisja na razie bada złożoną ofertę, potem zapadnie decyzja, co dalej - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto wspomnieć, że trzy lata temu ten przewoźnik zaoferował praktycznie taką samą cenę - 7,3 mln zł. Niższa oferta firmy Emmet Cruise z Warszawy, opiewająca na 4,6 mln zł, została wówczas wykluczona.

Czytaj też: Tramwaje wodne za ponad 7 mln zł

- Rosną wymagania, więc i koszty są wysokie - tłumaczy Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej. - Jeśli nasza oferta zostanie wybrana, to z własnych środków będziemy musieli uruchomić i utrzymywać internetowy system sprzedaży biletów. Został również nałożony obowiązek prowadzenia małej gastronomii na każdym statku.
Do tej pory bilet kupowało się wchodząc na pokład. Zdarzały się więc sytuacje, że dla niektórych podróżnych nie starczało miejsca.

Jeżeli oferta zostanie zaakceptowana, to rejsy będą realizowane w okresie od 1 maja do końca września w latach 2018-2020. Linię F5 do Brzeźna mają obsługiwać mniejsze statki, które są w stanie zabrać na pokład przynajmniej 50 osób i 5 rowerów. W lipcu i sierpniu pływać będą na tej trasie dwie jednostki, w pozostałym czasie jedna. Z kolei linia F6 do Sobieszewa ma w okresie wakacyjnym być obsługiwana przez większy statek - minimum na 100 osób i 10 rowerów. W pozostałym okresie pasażerów woził będzie mniejszy tramwaj wodny, taki jak na linii F5. Statki nie mogą być starsze niż 15 lat - rok budowy to minimum 2003.

Żegluga Gdańska zgłosiła do przetargu dwa bliźniacze statki "Sonica" i "Sonica I". Mogą one pomieścić po 50 osób i 5 rowerów oraz statek "Elżbieta", który zabiera 140 pasażerów oraz 10 rowerów. Co ciekawe, wcześniej na Sonicach mieściło się tylko 40 osób.

- Jednostki są dopuszczone do przewozu 50 pasażerów. Należy pamiętać, że były one konstruowane na 65 osób, ale kiedyś ograniczyliśmy tę liczbę - wyjaśnia Latała.
Zamawiający usługę chciał mieć też większą kontrolę nad położeniem jednostek, dlatego jednym z kryteriów wyboru oferty (20 proc.) były nadajniki GPS zamontowane na statkach. Żaden zgłoszony przez Żeglugę Gdańską statek nie posiada jednak takiego urządzenia.

Ceny biletów pozostaną bez zmian: 10 zł normalny i 5 zł ulgowy oraz 5 zł za przewóz rowerów.

Jeżeli umowa na najbliższe trzy lata zostanie podpisana, to w ostatni weekend kwietnia, przed majówką, na trasy z Gdańska, Sopotu i Gdyni do Helu wypłyną katamarany Żeglugi Gdańskiej. Od tego momentu jednostki pływać będą w każdy weekend, a w lipcu i sierpniu zaczną kursować codziennie. Bilet normalny będzie kosztował 40 zł, ulgowy 30 zł, a rower 10 zł.

Opinie (110)

  • Nie będzie już kolejek o dantejskich scen w sobieszewie? (12)

    Wszyscy będą zabierani?

    • 66 7

    • refleksja (1)

      Nie będzie... biletów do kupienia.

      • 28 1

      • już trzeba zamawiać na 27 lipca godz 17.45

        • 0 0

    • A czytać ze zrozumieniem nie łaska? (6)

      Na każdej jednostce mieści się określona ilość osób, choćby ze względu na kartę bezpieczeństwa i ilość środków ratunkowych. Autobusu też nadmuchać nie idzie i mieści się limitowana ilość pasażerów.

      • 24 7

      • "nie idzie" jakie to kociewskie.

        • 14 20

      • Powiedz to matce z dziećmi których tramwaj wodny nie zabrał o 20 w niedzielę. (3)

        • 8 26

        • gdzie miał ją zmieścić ? w zęzach?

          • 21 5

        • z horom curkom?

          • 37 0

        • A gdzie miał ją wcisnąć?
          BTW, wróciła autobusem czy nocowała bidulka w lesie?

          • 10 0

      • idzie, idzie, autobus jak jak guma ,- zawsze jeszcze kilka osób wejdzie, chćby nie wiem jak by był pełny.

        • 0 1

    • będą jeszcze większe (1)

      bo system sprzeda więcej biletów niż jest miejsc

      • 12 7

      • oby nie ..

        • 5 0

    • nie umiesz czytać?

      internetowa sprzedaż biletów, więc przyjdzie tylko ten kto kupi

      • 2 1

  • Moim faworytem jest statek Danuta i jego kapitan (12)

    Wiem, to nie tramwaj wodny ale tylko tam można przeżyć prawdziwą przygodę!
    (np. taranowanie kładki, zderzenie z jakimś jachtem itp)

    • 94 16

    • Na co dzień kapitan "Danuty" jeździ BMW serii 3 (3)

      to wiele tłumaczy!

      • 24 3

      • (2)

        wiele tłumaczy to to że nie poniósł kary za te wyczyny

        • 13 1

        • Zasłużeni funkcjonariusz mają nadal ochronę (1)

          Sternik motorówki na kanale stoczni w 1980???

          • 12 3

          • paweł?

            • 1 1

    • (4)

      Kłamiesz Krystyno, Skarszewy mają mały biust.

      • 16 0

      • Miłośnik małych cycków? (1)

        Ty to chłopem nie jesteś!!!

        • 4 8

        • Jędrnych.

          • 0 0

      • Maly biust ma jedynie Maria

        • 5 1

      • mały ale pieszczotliwy

        • 6 0

    • jest ryzyko jest przyjemność

      • 2 0

    • (1)

      gdzie są Skarszewy z wielkim biustem?

      • 1 0

      • W biustonoszu.

        • 2 0

  • Jaka Wisła takie miasto (1)

    • 14 17

    • Szkoda, że na Hel nie ma tramwaja,

      to była frajda, z rowerem popłynąć i wrócić na kółkach. Bilet kosztował 12 zet, na rower chyba 5 zet. A teraz chcą 5 dych z rowerem, to już wolę jechać w tamtą i z powrotem.

      • 0 0

  • tanie bilety. co to jest dla norwega czy Niemca 2 euro. (3)

    • 45 4

    • Cena po Wiśle atrakcjna, tylko na Hel trochę drogo.

      Taniej wyjdzie samochodem albo PKP a widoki nie są jakieś szałowe jak się płynie. Można raz popłynąć i wystarcza.

      • 31 2

    • A my do tego dopłacamy z podatków, fajnie nie?

      Powinny być dwie ceny: dla turystów i dla mieszkańców. Tak jest np. na promie w Ścibnie i wielu innych miejsach na świecie.
      Jak już z moich podatków te krypy pływają, to dajcie mi chociaż jakąś zniżkę. Lokalsi powinni też mieć wyższy priorytet w kolejkach po świadczenia publiczne.

      • 18 3

    • I dla nas jest tanio. Świetna oferta. Oby cena się nie zmieniła.

      • 0 0

  • Abordaż na sołdka (1)

    • 20 1

    • sołdek prędzej czy później pójdzie na żyletki.

      • 7 3

  • 5 000 000 zł na dopłaty (7)

    50 tys. pasażerów x 10zł x4 daje 2 miliony zł. Przyjmujac tylko normalne bilety dla uproszczenia. Resztę dopłacamy, proponuję to zlikwidować i nie okradać mieszkańców Gdańska.

    • 34 41

    • Myslalem ze kontrakt na 4 lata

      W takim razie okradają na 6 000 000zl

      • 8 6

    • A sam nigdy nie płynąłeś żadnym tramwajem? To nie pi....rz o okradaniu! Gdzie indziej napiszesz, że powinno się więcej dopłacać (2)

      • 9 6

      • Płynąłem w Amsterdamie (1)

        u prywatnego przewoźnika. Jako turysta opłaciłem to za swoje pieniądze i nie potrzebowałem pomocy Holendrów.

        • 3 2

        • ychy tak ci sie tylko wydaje

          • 2 1

    • Gdyby nie dopłaty nie byłoby niczego. (2)

      • 1 1

      • (1)

        a wiec mowisz ze zanim powstal system doplat panstwowych/unijnych(bez roznicy) to nie bylo zadnej cywilizacji? ;]

        • 0 0

        • W Polsce nie było, dalej można się zastanawiać czy to już cywilizacja czy jeszcze dzicz

          • 0 0

  • (6)

    Zastanawiające jest faworyzowanie Pana Latały przez miasto

    • 29 11

    • Jakie faworyzowanie, skoro nikt inny się nie zgłosił? (3)

      Zgłoś się ty, to może ciebie będą faworyzować?

      • 14 9

      • Nie wygrasz mimo tańszej oferty. (1)

        Warto wspomnieć, że trzy lata temu ten przewoźnik zaoferował praktycznie taką samą cenę
        Niższa oferta firmy Emmet Cruise z Warszawy, opiewająca na 4,6 mln zł, została wówczas wykluczona.

        • 16 1

        • bo nie wpłacili wadium

          • 1 1

      • bo dumping należy tępić

        • 2 4

    • A masz jakieś wolne statki pasażerskie pod ręką? Czytaj ze zrozumieniem! (1)

      • 3 4

      • Mam chyba z 8, nie wiem, bo sie doliczyć nie mogę...

        • 0 0

  • Dlaczego redaktor (1)

    Nie używa "twardej spacji" przy podawaniu liczb? Rozbija to je na cyfry i burzy układ akapitu.

    • 35 2

    • I dziwnie wygląda. I czytać trudniej

      • 2 0

  • czy dalej te stare krypty będą sie ścigały z mostem kladka (1)

    • 15 12

    • krypty? chodzi ci o slangową nazwę bitków?

      • 4 1

  • Przystanek Tamka musi w końcu działać!!! (2)

    A robi za parking dla innych jachtów...

    • 25 4

    • (1)

      Juz nie.Nie ma tam żadnej jednostki .

      • 0 0

      • Spoko jak przyjdzie sezon to wrócą na to miejsce...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane