• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wrócą na Stogi i Przeróbkę przed Bożym Narodzeniem

Maciej Naskręt
20 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Kończy się modernizacja torowiska między śródmieściem a Przeróbką. Kierowcy drogami wzdłuż linii pojadą tam jednak później - na przełomie marca i kwietnia 2015 r. Kończy się modernizacja torowiska między śródmieściem a Przeróbką. Kierowcy drogami wzdłuż linii pojadą tam jednak później - na przełomie marca i kwietnia 2015 r.

Tramwaje z centrum Gdańska na Przeróbkę i Stogi pojadą tuż przed świętami Bożego Narodzenia, ale pod warunkiem, że zmodernizowany odcinek przejdzie pomyślnie testy - przejazd tramwajem w najbliższy poniedziałek. Oby się udało.



Zobacz prace przy modernizacja linii na Przeróbkę i Stogi. Film z listopada tego roku.

Plac przebudowy linii tramwajowej na Przeróbkę miesiąc po rozpoczęciu prac - w lipcu 2014 r.

Ulice objęte remontem torowiska ze śródmieścia miasta na Przeróbkę i Stogi. Ulice objęte remontem torowiska ze śródmieścia miasta na Przeróbkę i Stogi.
Inwestor - miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a także wykonawca - firma Budimex - mogą sprawić mieszkańcom Przeróbki i Stogów miły przedświąteczny prezent. Prawdopodobnie jeszcze przed Bożym Narodzeniem uruchomiony zostanie tramwaj od ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ulicami: Siennicką zobacz na mapie Gdańska i Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska do... pętli Stogi.

- Wykonawca, który pod koniec czerwca rozpoczął remont torowiska zakończył już prace przy pierwszym odcinku - od ul. Długie Ogrody do ul. Lenartowicza i zgodnie z planami chce zastąpić komunikację zastępczą, za którą zresztą płaci, wznowionym ruchem tramwajowym - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Zanim jednak pojadą pierwsze tramwaje z pasażerami, zmodernizowane torowisko musi przejść próbę, którą zaplanowano na najbliższy poniedziałek - 22 grudnia. o godzinie 10 odbędzie się próbny przejazd tramwaju od przystanku Brama Żuławska do Pętli Stogi.

- Jeśli test przebiegnie pomyślnie to 24 grudnia o godzinie 4:30 przywrócony zostanie ruch tramwajów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Docelowo oprócz wspomnianego już odcinka gotowe są dwa perony tramwajowe przy ul. Głębokiej zobacz na mapie Gdańska i Bramie Żuławskiej. Natomiast trzeci z nich, który planowany jest jako tzw. przystanek wiedeński, u zbiegu ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza jest na razie wykonany jako tymczasowy, gdyż docelowo ma być on wyniesiony z poziomu jezdni do poziomu chodnika.

Do 16 stycznia gotowa będzie też część sieci trakcyjnej na pętli Przeróbka i do tego czasu wszystkie tramwaje kursować będą do dalej położonej pętli Stogi.

Prace drogowe są już zakończone do wysokości ul. Angielska Grobla. Natomiast dalej prace wciąż trwają i będą toczyć się w zależności od pogody, która na razie sprzyja drogowcom. Niemniej przejazd przez Most Siennicki samochodem będzie możliwy za kilka miesięcy.

- Mamy nadzieję, że będzie to na przełomie marca i kwietnia. W tej chwili wzmocniona została jego lewa strona - patrząc od Centrum w stronę Przeróbki. Niebawem w związku z wykonywaniem prawej strony - zostanie przełożony na drugą stronę ruch pieszy, który odbywa się mostem - mówi rzecznik prasowy.

Który środek komunikacji miejskiej jest najbardziej niezawodny?

Drogowcom na wiosnę pozostaną także prace na odcinku torowiska od pętli Przeróbka zobacz na mapie Gdańska do ul. Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska i wtedy do pętli Stogi ruch tramwajowy zostanie ponownie zamieniony na komunikację zastępczą. Niewykluczone także, że na wiosnę w związku z koniecznością uzupełnienia kostki brukowej w torowisku przebudowywana linia na kilkanaście dni może być zamknięta, ale drogowcy rozpatrują także wariant prac nocą i - o ile uda się go zastosować - to takie zamknięcie nie będzie konieczne.

Plany budowy

W sumie modernizowana jest 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu wyłonione w zamówieniu biuro projektowe ma zaplanować wbudowanie urządzeń do skutecznego smarowania szyn na łukach.

Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskują nawierzchnię z gumowych płyt typu strail. Można je napotkać chociażby już przy Bramie Żuławskiej.

Na remontowanym odcinku projektanci zaplanowali zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku przystanków autobusowo-tramwajowych, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstanie przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który zostanie poszerzony.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest tzw. przystanek wiedeński, który pojawi się na ul. Lenartowicza przy istniejących przystankach. Stosuje się go w miejscach, gdzie między tramwajem a przystankiem jest jeszcze jezdnia. Wtedy tę ostatnią wynosi się do wysokości przystanku.

Na wspomnianych ulicach zostaną wprowadzone elementy spowalniające ruch i poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Ma to zniechęcić szczególnie do jazdy samochodem przez Przeróbkę.

Most Siennicki i tunel przy stadionie w liftingu

Podczas robót torowych na Moście Siennickim wykonawca ingeruje wyłącznie w nawierzchnię, nie wzmacnia konstrukcji przeprawy. Most przechodzi wyłącznie lifting, nowy wygląd zyskają mury oporowe na dojazdach do niego, zmodernizowane zostanie także oświetlenie i sieć trakcyjna.

W ramach tej inwestycji wykonawca oczyści i zaizoluje przed wigocią także tunel dla pieszych przy Bramie Żuławskiej.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • Nie muszą wracać.

    I tak nikt nie czeka na nie.

    • 1 12

  • a kto wymieni tory na Stogach? (3)

    Ciekawe kiedy łaskawie zostaną naprawione tory na Stogach..

    • 23 3

    • w 2048 roku, tak samo pewnie jak dziury na KAŻDEJ ulicy..............

      • 4 1

    • nie tylko tory trzeba wymienic ale i dokonczyc ulice na ktora na ktora glosowalismy i miala byc zrobiona do stogow a nie tylko do kaczencow

      • 7 2

    • To wymienić, czy naprawić? Bo napawają na okrągło...

      • 0 0

  • Niech nie wracają

    Nikomu nie są potrzebne.

    • 2 7

  • Po co wracają?

    Nie potrzebuję ich.

    • 1 8

  • Wszystkie przejazdy przez torowisko dla samochodów i pieszych zyskują nawierzchnię z gumowych płyt typu strail Czytaj więcej (2)

    Mam nadzieję, że jakość wykonanie będzie inna niż na skrzyżowaniu Armii Krajowej i 3-go Maja. Tam jestr tragedia, której chyba nikt nie zamierza poprawić od czasu zakończenia remontu.

    • 3 1

    • Nie będą bo na Przeróbce już zrobili skrzyżowanie z kostki. Ciekawe jak długo wytrzyma.

      • 4 0

    • tam jest tragedia ale nikt jej nie poprawi

      zasadniczym problemem nie są płyty strail, a profil jezdni i przejazdu tramwajowego, który jest pochylony do środka łuku torowego -zaś sama jezdnia -w przeciwnym kierunku. Może ktoś coś ruszy przy budowie nowych wiaduktów AK. Może.

      • 1 0

  • Przysięgam, że jak zobaczyłam to zdjęcie, to pomyślałam, że zwijają asfalt.

    • 1 0

  • Tylko tych złomów 105 nie puszczajcie już bo hałas na całej trasie linii powodują!!! Zezłomować i puścić nowe tramwaje!!

    • 6 1

  • Brak szacunku. (1)

    Miasto zamierza w końcu uraczyć chociażby mieszkańców śródmieścia Pesami czy ten luksus nadal będzie zarezerwowany dla pseudo szlachty z Chełma? ;)

    • 7 2

    • BTW :)

      P.S Nieźle chełmiszczaki musieli zaspokoić panów z ZKM że tak się im pucują. Co nie wejdę na przystanek "dworzec główny" to jest na ekranie 10 kursów na chełm i w porywach 3 na stogi / przeróbkę. Zaróbcie na samochody bo tramwajami nikt normalny nie szpanuje szlachciczki! :P

      • 3 1

  • A może by tak przywrócić tramwaj z Oliwy do pętli w Sopocie.

    Pamiętam jak wysiadałem z tramwaju na Długiej przy kinie Leningrad i komu to przeszkadzało.W Bremen nadal w samym centrum jeździ,bez płotków krawężników i wypadków nie ma.Przed wojną dojeżdżał prawie do spacerowej w Oliwie.Dzisiaj ulica przy parku nie ma nawet porządnego chodnika bo Budyń drogie dla rowerów zrobił a sklepiki przy niej pozamykane,bo czynsze podniósł dla zniszczenia małego handlu,żeby nieruchomości sprzedać i sprzedaje od wielu lat.Nieruchomości niszczeją ludzie zostali bez pracy a ludzie ponownie wybierają ..........................

    • 6 1

  • Ciekawe co będzie (1)

    kiedy na trasie nastąpi często spotykana AWARIA TRAMWAJU, np. w okolicy ul. Lenartowicza, albo na moście Siennickim. Osoby dojeżdżające do centrum nie będą miały żadnej opcji przesiadki, bo asfaltu nie ma i 111 nadal będzie kursować ul. Elbląską. Super, świetne rozwiązanie - jeśli pasażerom przyjdzie zasuwać z Przeróbki na piechotę do Bramy Żuławskiej.

    • 6 1

    • Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że gros kursów na Stogi znów będziez apewne realizowane strupieszałymi 105-kami, których stan techniczny pozostawia od lat wiele do życzenia.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane