• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem przez kolejne ulice Południa

Krzysztof Koprowski
16 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Pętla autobusowa Ujeścisko - to przez jej teren zostanie poprowadzona ul. Nowa Warszawska. Obecnie nie wiadomo jednak czy w najbliższych latach powstanie ona w formie ulicy, ulicy z tramwajem czy tylko samej trasy tramwajowej. Pętla autobusowa Ujeścisko - to przez jej teren zostanie poprowadzona ul. Nowa Warszawska. Obecnie nie wiadomo jednak czy w najbliższych latach powstanie ona w formie ulicy, ulicy z tramwajem czy tylko samej trasy tramwajowej.

Być może w perspektywie najbliższych kilku lat południowo-zachodnie dzielnice Gdańska zyskają nowe trasy tramwajowe. Właśnie ogłoszono przetarg na dokumentację ul. Nowej Warszawskiej, a jednocześnie ważą się losy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej.



Która nowa trasa tramwajowa najbardziej ułatwiłaby ci zycie?

Ulica Nowa Warszawska będzie stanowiła łącznik między al. Havla zobacz na mapie Gdańska a rejonem Węzła Jabłoniowa zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie skrzyżowanie, łączące ze sobą ul. Nową Warszawską, Nową Jabłoniową, Nową Bulońską Północną i docelowo także Nową Bulońską Południową.

Dodatkowo w tym miejscu przewidziano węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus, gdyż oprócz splotu projektowanych ulic, tu właśnie krzyżować się będą też trasy tramwajowe. Nieoficjalnie od pewnego czasu trwają też rozważania na temat budowy w tym miejscu zajezdni tramwajowej.

Choć na razie wszystkie te ulice istnieją jedynie w dokumentach planistycznych, część z nich ma szansę na szybką budowę. Dla ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która powstanie w formie jednej jezdni (z możliwością rozbudowy do dwóch jezdni, każda po dwa pasy ruchu) oraz torowiska tramwajowego, trwają już końcowe prace projektowe.

- Kończymy już projekt budowlany, przed nami jeszcze uzgodnienia branżowe [z zarządcami infrastruktury, z którą koliduje inwestycja lub która ma być wykonana równocześnie z nią - dop. red.]. Na początku roku chcemy uzyskać już decyzje, pozwalające na rozpoczęcie budowy - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Tramwaje, które pojadą ul. Nową Bulońską z Migowa, nie będą jednak musiały kończyć biegu na końcu ulicy. Niewykluczone, że niemal jednocześnie uda się zbudować połączenie w stronę al. Havla w ramach ul. Nowej Warszawskiej oraz Nowej Jabłoniowej.

Czytaj też: Tramwaj na Bulońskiej znowu za drogi

DRMG ogłosiła właśnie przetarg na przygotowanie kompleksowego materiału projektowego dla ul. Nowej Warszawskiej. Wykonawca będzie musiał przygotować kilka wariantów komunikacyjnych. Najbardziej rozbudowany uwzględni budowę dwujezdniowej ulicy po dwa pasy ruchu wraz z torowiskiem tramwajowym. Wariant oszczędnościowy zakłada wyłącznie budowę torowiska tramwajowego, bez ulicy.

- Trudno dziś powiedzieć, który wariant zostanie zrealizowany. To właśnie to zamówione opracowanie, uwzględniającego analizy ruchu, ma być rozstrzygające. Wydaje się jednak, że tramwaj na tym odcinku doskonale się wpisuje w lokalny układ komunikacyjny i należy go uwzględnić przy realizacji Nowej Warszawskiej - mówi Bartosiewicz.

Nie wiadomo natomiast czy ostatecznie uda się zbudować tramwaj wzdłuż wspominanej ul. Nowej Jabłoniowej i Przywidzkiej aż do rejonu skrzyżowania z ul. Czermińskiego zobacz na mapie Gdańska (tu przewidziano zakończenie trasy w formie torów odstawczych). To jeden z najnowszych pomysłów urbanistów w zakresie sieci tramwajowej, który niestety nie znalazł jeszcze wystarczającego uzasadnienia w analizach ruchu.

Wynika z nich, że rekomendowanym rozwiązaniem w obecnej sytuacji jest budowa tylko jednej jezdni. Powstałaby ona na znacznym przebiegu równoległe do istniejącej ul. Jabłoniowej z rezerwą pod budowę trasy tramwajowej. W efekcie do dyspozycji kierowców jadących "do" i "z obwodnicy" mogłyby być dwie jezdnie: "starej" i Nowej Jabłoniowej.

Dodatkowo planuje się przebudowę Węzła Szadółki zobacz na mapie Gdańska.

- Ostateczna decyzja, w jakiej formie powstanie ul. Nowa Jabłoniowa, zapadnie w ciągu najbliższych dwóch tygodni. W tym czasie podczas spotkań z jednostkami miasta zostaną przedstawione różne warianty rozwiązań. W toku analiz tramwaj nie okazał się jeszcze niezbędnym elementem, ale musimy brać pod uwagę potencjalny rozwój tej części miasta w najbliższych latach i to, że w momencie budowy Nowej Jabłoniowej, tramwaj będzie już potrzebny - dodaje dyrektor DRMG.

Nawet jeśli trasa tramwajowa nie powstanie równocześnie z jezdniami, wszędzie zachowane zostanie dla niej miejsce. Niewykluczone też, że wykonane zostałyby już przejazdy tramwajowe w miejscach, gdzie jezdnia przecina projektowane torowisko. Tak zrobiono m.in. na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej z Kartuską i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska, dzięki czemu nie utrudniano dodatkowo życia kierowcom podczas trwającej właśnie budowy trasy tramwajowej na Morenę.

Projekt budowlany ul. Nowej Jabłoniowej wraz z wybranym już wariantem realizacyjnym, powinien być gotowy w maju-czerwcu przyszłego roku.

Ulice (czy też same trasy tramwajowe) w ramach Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej mają szansę być realizowane w najbliższej perspektywie funduszy unijnych do 2020 r. Przygotowanie dokumentacji ma być dodatkowym argumentem w staraniach o pozyskanie dofinansowania i jednocześnie pozwoli na niemal natychmiastowe wejście na plac budowy w momencie otrzymania zastrzyku finansowego z UE.

Z tego samego źródła planuje się też pozyskać pieniądze na budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (niewykluczone, ze także z tramwajem) oraz ul. Nowej Politechnicznej (tu istnieje silne poparcie dla tramwaju, a dopiero w drugiej kolejności samej ulicy).

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (194) 1 zablokowana

  • długie ogrody

    na długie ogrody przywrócić tramwaje!!!!!!!!!!!!!!11

    • 7 9

  • Panie Adam Owicz, i tak pan przegrasz, kielbasa tego nie zmieni

    • 14 9

  • A w Gdyni nadal bez zmian, spokojnie po co nam komunikacja publiczna

    Obecna jakoś tam jeździ, czasami stoi na korkach..... Ale damy rade

    • 15 2

  • @kiero....chyba zglupiales?! (2)

    100razy wole jechac tramwajem niz stac w korkach!!!

    • 12 1

    • (1)

      Bo nie masz samochodu, rzadko kiedy jest taki korek, żeby dojazd tramwajem był chociaż porównywalny czasowo z jazdą samochodem. Przystanki co 200m i niska prędkość tworzą z tramwaju co najwyżej alternatywę dla rowerów. Cenowo też super nie jest (przy pojedynczych biletach drożej od paliwa)

      • 0 3

      • "Drożej od paliwa" -

        Bo rata,ubezpieczenie,przegląd "już zapłacone",czyli nic nie kosztowały?

        Zdumiewające,jak ludzie niedoszacowują RZECZYWISTYCH kosztów posiadania i używania samochodu

        • 3 1

  • Jak dojdzie do realizacji choć 50% planów (1)

    To samochody bedą już nazywane autolotami ,
    A miasto bedzie miało z 5 poziomów klasy społecznej
    Czym wyżej tym większy luksus

    • 3 7

    • Tak samo pewnie mówiłeś o lini tramwajowej na orunie i morene

      • 3 1

  • Pieknie! A kiedy doczekamy jakiegos programu rewitalizacji srodmiescia gdanska? (5)

    Nasze centrum wyglada jak sowiecka melina.

    • 17 13

    • komunikacja szynowa to przyszłość miasta

      do tego sieć zasilających ją dróg rowerowych i stref pieszo rowerowych przy stacjach SKM i PKM.

      • 7 1

    • A może konkretnie - co tam masz "sowieckiego"? (2)

      Kłapać durnie każdy potrafi.
      Spójrz na centrum Warszawy.
      A potem pitol.

      • 5 5

      • sowieckie jest np. (1)

        podwale przedmiejskie i cale skrzyzowanie z estakada. sowiecka jest urbanistyka srodmiescia z przelotowkami bez przejsc dla pieszych. wystarczy spojrzec na to jak wyglada centrum kaliningradu zeby zobaczyc podobienstwa. poza tym brud i ruina podworek a to wszystko w turystycznym centrum.

        • 8 2

        • No tak tak - Kaliningrad jest wyjątkowo "sowiecki"

          Tak jak wschodni Berlin.
          Brud i ruina to wina Lenina.
          Wyluzuj człowieku.

          • 6 4

    • Smutne, ale prawdziwe

      Nie pochodzę z Gdańska, ale już od jakiegoś czasu tu mieszkam i w przeciwieństwie do turystów schodzę także w boczne uliczki, a nie tylko długą się wlokę. Masakra co się dzieje. Ile zabytków się sypie. Miasto będące kiedyś pełnym przepychu i bogactwa teraz jest pełne biedy i sypiącego się zapomnianego piękna. Choć ja dostrzegam w Gdańsku ukryte piękno to bardzo często słyszę narzekania turystów jaki to Gdańsk zaniedbany i brudny. Przydałoby się coś z tym zrobić. Potencjał jest ogromny!

      • 0 2

  • Te żelastwo to istny nonsens. (1)

    Miasto małe, a żelastwa więcej niz w paryzu kopenhadze itd razem wziętych. Skąd ten obłęd.

    A najgorsze, że te tory u nas nie sa ''wklejone'' w trawniki / asfalt tylko są NASYPY to jest straszne!

    • 5 13

    • Bardzo straszne, też się przez to moczę w nocy

      • 1 1

  • dum dum.... dum dum...

    To nie odgłos tramwaju... to odgłos zbliżających się wyborów...
    dum dum... dum dum...
    dum dum... dum dum...
    dum dum... dum dum...

    • 8 4

  • Ile red bull air race, sylwestrów z Marylą i open airow można by za to zrobić? ;)

    Cieszy mnie to, że w Gdańsku wolą wydawać kasę na inwestycje, które zostaną na lata a nie na durne kilkudniowe spędy za miliony złotych

    • 18 2

  • W powietrzu unosi się zapach wyborów... (2)

    Mmm... Też go czujecie? :-)

    • 14 4

    • Nie, to chyba Szadółki (1)

      • 3 4

      • na jedno wychodzi

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane