- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (65 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (492 opinie)
- 3 Był senator skazany na więzienie (243 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (225 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (109 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (133 opinie)
Tramwajem przez kolejne ulice Południa
Być może w perspektywie najbliższych kilku lat południowo-zachodnie dzielnice Gdańska zyskają nowe trasy tramwajowe. Właśnie ogłoszono przetarg na dokumentację ul. Nowej Warszawskiej, a jednocześnie ważą się losy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej.
Dodatkowo w tym miejscu przewidziano węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus, gdyż oprócz splotu projektowanych ulic, tu właśnie krzyżować się będą też trasy tramwajowe. Nieoficjalnie od pewnego czasu trwają też rozważania na temat budowy w tym miejscu zajezdni tramwajowej.
Choć na razie wszystkie te ulice istnieją jedynie w dokumentach planistycznych, część z nich ma szansę na szybką budowę. Dla ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która powstanie w formie jednej jezdni (z możliwością rozbudowy do dwóch jezdni, każda po dwa pasy ruchu) oraz torowiska tramwajowego, trwają już końcowe prace projektowe.
- Kończymy już projekt budowlany, przed nami jeszcze uzgodnienia branżowe [z zarządcami infrastruktury, z którą koliduje inwestycja lub która ma być wykonana równocześnie z nią - dop. red.]. Na początku roku chcemy uzyskać już decyzje, pozwalające na rozpoczęcie budowy - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Tramwaje, które pojadą ul. Nową Bulońską z Migowa, nie będą jednak musiały kończyć biegu na końcu ulicy. Niewykluczone, że niemal jednocześnie uda się zbudować połączenie w stronę al. Havla w ramach ul. Nowej Warszawskiej oraz Nowej Jabłoniowej.
Czytaj też: Tramwaj na Bulońskiej znowu za drogi
DRMG ogłosiła właśnie przetarg na przygotowanie kompleksowego materiału projektowego dla ul. Nowej Warszawskiej. Wykonawca będzie musiał przygotować kilka wariantów komunikacyjnych. Najbardziej rozbudowany uwzględni budowę dwujezdniowej ulicy po dwa pasy ruchu wraz z torowiskiem tramwajowym. Wariant oszczędnościowy zakłada wyłącznie budowę torowiska tramwajowego, bez ulicy.
- Trudno dziś powiedzieć, który wariant zostanie zrealizowany. To właśnie to zamówione opracowanie, uwzględniającego analizy ruchu, ma być rozstrzygające. Wydaje się jednak, że tramwaj na tym odcinku doskonale się wpisuje w lokalny układ komunikacyjny i należy go uwzględnić przy realizacji Nowej Warszawskiej - mówi Bartosiewicz.
Nie wiadomo natomiast czy ostatecznie uda się zbudować tramwaj wzdłuż wspominanej ul. Nowej Jabłoniowej i Przywidzkiej aż do rejonu skrzyżowania z ul. Czermińskiego (tu przewidziano zakończenie trasy w formie torów odstawczych). To jeden z najnowszych pomysłów urbanistów w zakresie sieci tramwajowej, który niestety nie znalazł jeszcze wystarczającego uzasadnienia w analizach ruchu.
Wynika z nich, że rekomendowanym rozwiązaniem w obecnej sytuacji jest budowa tylko jednej jezdni. Powstałaby ona na znacznym przebiegu równoległe do istniejącej ul. Jabłoniowej z rezerwą pod budowę trasy tramwajowej. W efekcie do dyspozycji kierowców jadących "do" i "z obwodnicy" mogłyby być dwie jezdnie: "starej" i Nowej Jabłoniowej.
Dodatkowo planuje się przebudowę Węzła Szadółki .
- Ostateczna decyzja, w jakiej formie powstanie ul. Nowa Jabłoniowa, zapadnie w ciągu najbliższych dwóch tygodni. W tym czasie podczas spotkań z jednostkami miasta zostaną przedstawione różne warianty rozwiązań. W toku analiz tramwaj nie okazał się jeszcze niezbędnym elementem, ale musimy brać pod uwagę potencjalny rozwój tej części miasta w najbliższych latach i to, że w momencie budowy Nowej Jabłoniowej, tramwaj będzie już potrzebny - dodaje dyrektor DRMG.
Nawet jeśli trasa tramwajowa nie powstanie równocześnie z jezdniami, wszędzie zachowane zostanie dla niej miejsce. Niewykluczone też, że wykonane zostałyby już przejazdy tramwajowe w miejscach, gdzie jezdnia przecina projektowane torowisko. Tak zrobiono m.in. na skrzyżowaniu ul. Łostowickiej z Kartuską i Nowolipie , dzięki czemu nie utrudniano dodatkowo życia kierowcom podczas trwającej właśnie budowy trasy tramwajowej na Morenę.
Projekt budowlany ul. Nowej Jabłoniowej wraz z wybranym już wariantem realizacyjnym, powinien być gotowy w maju-czerwcu przyszłego roku.
Ulice (czy też same trasy tramwajowe) w ramach Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej mają szansę być realizowane w najbliższej perspektywie funduszy unijnych do 2020 r. Przygotowanie dokumentacji ma być dodatkowym argumentem w staraniach o pozyskanie dofinansowania i jednocześnie pozwoli na niemal natychmiastowe wejście na plac budowy w momencie otrzymania zastrzyku finansowego z UE.
Z tego samego źródła planuje się też pozyskać pieniądze na budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej (niewykluczone, ze także z tramwajem) oraz ul. Nowej Politechnicznej (tu istnieje silne poparcie dla tramwaju, a dopiero w drugiej kolejności samej ulicy).
Miejsca
Opinie (194) 1 zablokowana
-
2014-09-16 15:56
Brakuje połączenia tramwajowego Orunii Górnej z Chełmem (2)
Tak jak oryginalnie planowano.
- 6 6
-
2014-09-16 16:12
Przecież jest takie połączenie - przez Havla (1)
- 6 0
-
2014-09-17 01:13
Jak widać nie wszyscy hejterzy w Gdyni o tym wiedzą
- 0 1
-
2014-09-16 16:28
Budowanie Nowej świętokrzyskiej bez tramwaju mija się z celem. Najważniejsza Nowa Politechniczna, by cześć ruchu tramwajowego spod LOTu przenieść i czas dojazdu skrócić. Zaraz potem tramwaj na Nowej Świętokrzyskiej.
- 9 1
-
2014-09-16 16:53
a kiedyś
jeździł tramwaj na Orunię
- 4 0
-
2014-09-16 18:19
(1)
a co z Jasieniem?
- 5 1
-
2014-09-16 18:57
Na jasieniu będzie i tramwaj i PKM
- 5 0
-
2014-09-16 19:35
przez 3 Maja jeździ już 11 (1)
i co? prawie zawsze pusta w obie strony, a przy dworcu tłumy w godzinach szczytu
- 5 1
-
2014-09-16 19:56
Wcale nie taka pusta , wielu ludzi jeździ nią do urzędów. Ponadto jeździ ona tylko tam w godzinach 5.30 - 17.00. Po tym okresie i w weekendy jeździ ona przez Dworzec Główny
- 1 2
-
2014-09-16 19:40
mam pytanie do redaktora (1)
dlaczego na przystankach tramwajowych i autobusowych w dzielnicach Chełm i Ujeścisko nie ma o tym mowy, tylko wszędzie widniej : Gdańsk Południe; to baaaardzo rozległa dzielnica i bardzo szerokie pojęcie; skąd podróżujący ma wiedzieć, że już znajduję się na Chełmie, skoro tam o tym widu nie ma; w innych dzielnicach wprowadzono jak najbardziej te rzadko używane kiedyś nazwy dzielnic, np. Strzyża, Aniołki, mówiło szię zawsze na nie: Wrzeszcz, Siedlce, więc dlaczego na Chełmie czy Ujeścisku zdjęto nazwy dzielnic i powieszono: Południe???
Czy pan redaktor mógłby się zająć tym tematem?- 8 0
-
2014-09-16 20:22
bo to tylko kiełbasa wyborcza
a składu wędlin z nieznanego pochodzenia nie da się opisać :D
- 0 0
-
2014-09-16 19:58
Przesada z tym Gdańskiem Południe. Coś takiego nie figuruje nawet na mapach
- 4 3
-
2014-09-16 20:34
Czas na tramwaj do Żukowa i do Kolbud,
przecież 21.wiek i należy iść do przodu, głównie z tramwajami.
- 2 1
-
2014-09-16 20:39
zbudują
Zbudują, a potem podniosą podatki, tak jak zrobili na Chełmie , podatek od luksusu, i płaci się 2 razy więcej.
- 0 3
-
2014-09-16 21:19
najbrzydsze osiedla Gdańska i okolic (2)
najbrzydsze osiedla Gdańska to Ujeścisko i Kowale i okolice
- 1 11
-
2014-09-16 21:49
uwazam,ze Suchanino
uwazam,ze suchanino
- 3 1
-
2014-09-16 22:17
argumenty??
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.