• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajowa Brama Wyżynna będzie dłuższa

Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień.
Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

Przy przeciążonym przystanku tramwajowym Brama Wyżynna wkrótce będą mogły się zatrzymywać dwa tramwaje jednocześnie. Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na wykonanie dodatkowej części peronów - do 60 metrów długosci.



Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy.
Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

Co sądzisz o podwójnych przystankach tramwajowych?

Zobacz wyniki (1167)
Obecnie na przystanku Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska zatrzymują się pojazdy aż ośmiu regularnych linii tramwajowych (2, 3, 6, 7, 8, 9 - tylko w kierunku dworca głównego, 11, 14 - tylko w kierunku przystanku Centrum). Niejednokrotnie w godzinach szczytu zdarza się więc, że drugi tramwaj czeka za pierwszym pojazdem, z którego właśnie wysiadają pasażerowie.

- Przyczynia się to do niepotrzebnego wydłużenia czasu podróży komunikacją miejską. Ponadto sygnalizacja świetlna na Hucisku zobacz na mapie Gdańska oraz Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska jest tak zaprogramowana, by na jednym cyklu przejeżdżało kilka pojazdów szynowych - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Wydłużony w obu kierunkach przystanek będzie w stanie "przyjąć" pasażerów z dwóch tramwajów jednocześnie, a jego nowa długość - 60 metrów - jest wystarczająca, by wjechać mogły na niego w każdej konfiguracji taborowej dwa pojazdy.

- Nowe fragmenty przystanków będą wykonane z takich samych materiałów jak istniejące części peronów. Obecnie nie planujemy jednak postawienia wiat na przedłużonym fragmencie przystanków - mówi Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, odpowiedzialnego za infrastrukturę tramwajową.

Niestety, nie planuje się także utworzenia, bardzo niskim nakładem finansowym, łatwego dojścia do przystanku od strony Huciska - od strony przejścia dla pieszych zobacz na mapie Gdańska wystarczy ułożyć płyty chodnikowe, dzięki czemu nie trzeba byłoby pokonywać tunelu podziemnego.

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - tłumaczy Jaźwińska.

W najbliższym okresie nie planuje się również przedłużenia kolejnych peronów tramwajowych, które wraz z niektórymi remontami zostały... skrócone - tak stało się m.in. w obrębie Węzła Kliniczna. Obecnie "standardowa" długość peronów wynosi 35 metrów i taka też istnieje na nowej trasie wzdłuż ul. Witosa - al. Havla.

- Wyjątek stanowią perony tzw. przesiadkowe, które służą zarówno dla tramwajów i autobusów. Mają one po 55 metrów długości - dodaje Aleksandra Jonczyk z zespołu prasowego Gdańskich Inwestycji Komunalnych, inwestora tej trasy tramwajowej.

Przystankami, na których mogą zatrzymywać się dwa tramwaje jednocześnie są: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, Centrum zobacz na mapie Gdańska oraz Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Specyficznym przystankiem jest Opera Bałtycka z peronem dedykowanym pojazdom jadącym wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Wydłużony w ubiegłym roku peron liczy obecnie 55 metrów długości, co pozwala na jednoczesny postój tylko wybranych tramwajów - np. dwóch "Dortmundów" (ok. 26 m długości) albo "Dortmunda" i składu "stopiątek" (2x ok. 13,5 m). Niemożliwy jest natomiast postój dwóch Pes jednocześnie, bo te liczą ok. 30 m długości.

- Obecnie na przystanku tym niemożliwe jest, by zatrzymały się dwie Pesy jednocześnie także ze względu na fakt przypisania pojazdów do linii tramwajowych - przy Operze skręcają głównie Pesy na linii 2, zaś pozostałe linie w kierunku al. Hallera obsługiwane są innym taborem - tłumaczy Zomkowski.

Specyficzną linią, która może zatrzymywać się na przystankach wraz z innymi tramwajami jest "czwórka". Ta linia obsługiwana jest przez pojedynczy wagon typu 105Na. Wyjątkiem stanowią wspomniane wcześniej, świeżo wyremontowane przystanki na Węźle Kliniczna.

- Należy jednak pamiętać, że decyzję o formie postoju na przystanku, za każdym razem podejmuje motorniczy. W sytuacji, gdy pierwszy tramwaj stoi już od dłuższego czasu na przystanku i lada moment zamknięte zostaną w nim drzwi, prowadzący drugi tramwaj powinien odczekać te parę sekund i dojechać do początku przystanku zamiast natychmiast otwierać drzwi i wypuszczać pasażerów - kończy zastępca dyrektora ZTM.

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Bardzo dobrze, ze robi sie cos dla mieszkancow. (7)

    Ale czy ZDiZwG nie moglby pozyczyc kasy od miasta Gdansk, wykonac wszystko co potrzebne i oddac im np za pol roku? Gdansk ma ponad miliard zl budzetu rocznie wiec pozyczka albo darowizna kilkudziesieciu tysiecy nie bylaby problemem przy takim budzecie. Tym bardziej, ze to centrum miasta.
    Myslal ktos o tym?

    • 70 12

    • w praktyce i tak nie dziala (1)

      np. na dworcu glownym.. zawsze czeka tramwajarz zamiast podjechac by mozna bylo sie przesiasc - takze pic na wode fotomontaz

      • 20 1

      • MIMI

        Albo stają dwa tramwaje i nie widać drugiego, albo motorniczy zamyka przed nosem drzwi osobom, które chcą się przesiąść i trzeba biec.

        • 2 0

    • (1)

      to nie jest kilkadziesiat tysiecy.... tylko znacznie wiecej, sama dokumentacja kosztuje wiecej

      • 2 1

      • Ile kosztuje papier? W Japonii jak trzeba coś zrobić, po prostu się to robi.

        Żadnych przeszkód. Jest perłą w koronie ludzkości. Dowodem na to, że biurokrację trzeba znieść.

        • 2 2

    • Do wydłużonego czasu podróży tramwajem przyczynia się parę kwesti: (2)

      - za krótkie przystanki, czerwone światła, sprzedaż biletów przez motorniczego, bo biletomaty się notorycznie zacinają,kierowcy tarasujący skrzyżowania w czasie godzin szczytu

      • 2 0

      • bo biletomaty się notorycznie zacinają

        bo miejscowe szympansy mówią tak: "to tu jest biletomat?" (autentyk z Dworca Gł.)

        • 0 0

      • Zwłaszcza na do Studzienki, tam to kierowcy notorycznie blokują torowisko.

        • 1 0

  • (1)

    w koncu ktos pomyslal!:)

    • 40 5

    • z czym pomyślał ??? Na dowrcu mało jaki tramwaj zatrzymuje się podwójnie przeważnie czekają aż odjedzie pierwszy stojący na przystanku! Motorniczy nie ma obowiązku zatrzymywać się jako drugi.

      • 0 1

  • spokojnie, zaraz ktoś usunie barierkę i ścieżka będzie wydeptana (1)

    Będzie jak zwykle, z dobrym zamysłem ale bez pomyślunku.

    • 59 3

    • A za kilka dni znajdą się pieniądze na zatoczkę dla radiowozu straży wiejskiej...

      • 3 0

  • brawo panie Adamowicz (1)

    • 17 47

    • Widać, że wypowiedź jest ironiczna.

      • 0 0

  • freeeszcie!

    • 13 10

  • qwwerty

    Brak wiat na przedłużeniu peronu, brak dojścia od Huciska czyli jest kasa do wydania a później będziemy myślec .Nie ważne że później za projekt i wykonanie zapłacimy dwa razy więcej.Takie rzeczy to tylko w Gdańsku

    • 55 5

  • dwuslad

    Po co pożyczać, wystarczy że Gdańsk mógłby sfinansować to i tyle...

    • 24 1

  • STOGI (11)

    Wy sobie powiększajcie przystanki dla wygody, a tymczasem na STOGACH tory dosłownie LEŻĄ w częściach. Są tak stare i zniszczone, że można ich kawałki DOSŁOWNIE WYCIĄGAĆ. Byście je wyremontowali, bo to grozi poważnym wypadkiem. Widać jak miasto Gdańsk dba o ŻYCIE ludzi. Beznadzieja...

    • 110 15

    • STOGI są do wyorania! (3)

      Tam żyje patologia! To taka 13 dzielnica!

      • 20 29

      • (1)

        jedyną patologią to jesteś ty sam!

        • 16 8

        • bolo życzy stogom porażki

          czekam na zaoranie stogów

          • 11 11

      • może Tygrys się dołoży?

        • 2 0

    • (2)

      Przypominam, że w zeszłym roku na Stogach skradziono cały wagon typu Konstal, podczas postoju na pętli koło plaży...
      Inwestycje w tamtym regionie są wyjątkowo ryzykowne...

      • 20 9

      • HAHA (1)

        Jak można skraść wagon? Wątpię żeby w minute rozebrali cały tramwaj albo jakimś cudem odjechać, a motorniczy niczego nie zauważył.

        • 8 6

        • Nie lekceważ Stogów tam przy wjeździe stoi śmigłowiec, a po u licach chodzą dziki...

          • 26 2

    • Budyń tam nie jeździ to ma gdzieś.

      • 10 4

    • W stogi nie warto inwestowac, i tak ukradna nowe tory. Petla na stogach jest jedynym miejscem w ktorym kilkukrotnie probowano okrasc motorniczych z biletow!!! TO jest jakis dramat.

      • 9 6

    • Zgadzam się!! (1)

      Tory na moście siennickim grożą poważnym wypadkiem, a tymczasem pieniądze ładuje się w niepotrzebne inwestycje. Podwójny przystanek jest już przy dworcu głównym i z tego co widzę żaden motorniczy z tego nie korzysta!!! Wiem, bo stoję tam codziennie po około 20 minut w oczekiwaniu na linię 3 lub 8, podczas gdy wszystkie inne jeżdżą z częstotliwością co 3-4 minuty...Skandal. Jużz daleka wiem, kiedy "mój" tramwaj jedzie - to zawsze najstarszy rupieć, nigdy SWING. ZTM nie puszcza nowych tramwai na most siennicki bo wiedzą czym to grozi...

      • 7 1

      • swing ma zwyczajnie za niskie wózki

        minimalny dopuszczalny prześwit. Jedna kostka brukowa oznacza dla niego katastrofę. Do 2014 nie ma co liczyć na remont tej trasy.

        • 2 0

  • bardzo dobrze - rzec można w końcu (1)

    Jednak tłumaczenie , że chodnika nie będzie od strony Huciska ze wzgędu na brak funduszy to jest jakąs kpina. miasto Gdańsk, które ma setki milionów na inwestycje nie ma ich na kilkumetrowy chodnik plus barierki ochronne. Koszt rzędu max 50 tyś złotych. No naprawde szarpnieci budżet nie miłosiernie. nNaprawdę. Aczkolwiek przedłużenie przystanku to bardzo dobra inicjatywa- w końcu.

    • 52 4

    • pamiętaj, że to pieniądze publiczne wiec koszt realny trzeba mnożyć razy 2, tak mniej więcej to wygląda

      gdy władza chwali się, że przy jakiejś okazji wydała np milion na budowę czegoś tam, to oznacza, że realnie warte to jest połowę tej kwoty

      np. strefa kibica, czy prywatny właściciel wydałby na to 10 milionów czy znacznie mniej? jak myślicie?

      • 6 1

  • I zlikwidować to paskudne przejście podziemne na rzecz pasów (9)

    przyjezdni kibice pokazali co się robi z przejściami podziemnymi w normalnych krajach, mnóstwo ich szło górą bo nie przywykli do takiego komunistycznego badziewa, by ludzi w środku miasta wpuszczać pod ziemię. W Nowym Jorku są pasy na każdym skrzyżowaniu, ludzi i samochodów kilkadziesiąt razy więcej i żaden jaśniepan w golfie nie marudzi, że poczeka 2 minuty dłużej.

    • 41 95

    • ale ile tam ludzi przechodzi. Korki i tak są tam ogromne a co dopiero jak będzie przejście na ulicy. Zwariowałaś chyba.

      • 34 12

    • Nie tunele są ok - poważnie, może na pierwszy rzut oka, co napiszę wyda się głupkowate, ale to też miejsce pracy na sporej liczby osób, mi osobiście nie przeszkadza taka forma rozwiązania, oczywiście część z tuneli w naszym mieście po pewnej godzinie staje się niebezpieczna, ale brak tuneli to nie jest narzędzie do walki z przestępczością.

      • 15 8

    • (2)

      Nie no pewnie, zróbmy krok w tył, bo w światowych metropoliach nie ma tuneli, więc trzeba zgapić - nie ważne że efektem będzie korek na pół miasta.

      • 12 5

      • W ciągu dnia gdy duży ruch ok, przez tunel (1)

        Ale na noc tunele powinny być zamykane. Po co przy małym ruchu wchodzić pod ziemię?

        • 2 2

        • Po to aby jakiś nocny kierowca cię nie zaliczył.

          O!

          • 2 0

    • auta pod ziemię przy okazji przebudowy Targów (1)

      Marnuje się mega okazję, aby pomyśleć perspektywicznie i przy okazji przebudowy Targów i zadaszenia terenów kolejowych schować pod ziemię główną arterię, na powierzchni wybudować węzeł tramwajowy i piękne piesze przedlużenie Traktu Królewskiego. Na tle wielkich inwestycji, jakie się w innych polskich miastach prowadzi, nie byłby to wcale pomysł science-fiction

      • 17 3

      • Tunel dla samochodów jest fanaberią. Bardzo kosztowną, likwidującą miasto na lata

        z efektem nieproporcjonalnym do niedogonień podczas budowy. Tunel dla samochodów jest bardzo rzadko uzasadniony. A już na pewno nie jest uzasadnieniem zgraja leniuchów, którzy po pijaku nie potrafią pokonać kilku stopni. Koszty budowy to nic w porównaniu ze stratami przedsiębiorców, które byłyby skutkiem ubocznym. A ile zawałów...

        • 5 9

    • im dluzej zyje tym bardziej doceniam komunistow. A ich najwiekszym osiagnieciem byla szybkosc pracy. W czasie w jakim w kapitalizmie zalatwia sie papiery, w PRLu konczono juz prace.

      • 4 2

    • Widac że nie masz samochodu

      przez centrum ciężko przejechać bo światła są co chwila.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.