Przy przeciążonym przystanku tramwajowym Brama Wyżynna wkrótce będą mogły się zatrzymywać dwa tramwaje jednocześnie. Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na wykonanie dodatkowej części peronów - do 60 metrów długosci.

- Przyczynia się to do niepotrzebnego wydłużenia czasu podróży komunikacją miejską. Ponadto sygnalizacja świetlna na Hucisku


Wydłużony w obu kierunkach przystanek będzie w stanie "przyjąć" pasażerów z dwóch tramwajów jednocześnie, a jego nowa długość - 60 metrów - jest wystarczająca, by wjechać mogły na niego w każdej konfiguracji taborowej dwa pojazdy.
- Nowe fragmenty przystanków będą wykonane z takich samych materiałów jak istniejące części peronów. Obecnie nie planujemy jednak postawienia wiat na przedłużonym fragmencie przystanków - mówi Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, odpowiedzialnego za infrastrukturę tramwajową.
Niestety, nie planuje się także utworzenia, bardzo niskim nakładem finansowym, łatwego dojścia do przystanku od strony Huciska - od strony przejścia dla pieszych

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - tłumaczy Jaźwińska.
W najbliższym okresie nie planuje się również przedłużenia kolejnych peronów tramwajowych, które wraz z niektórymi remontami zostały... skrócone - tak stało się m.in. w obrębie Węzła Kliniczna. Obecnie "standardowa" długość peronów wynosi 35 metrów i taka też istnieje na nowej trasie wzdłuż ul. Witosa - al. Havla.
- Wyjątek stanowią perony tzw. przesiadkowe, które służą zarówno dla tramwajów i autobusów. Mają one po 55 metrów długości - dodaje Aleksandra Jonczyk z zespołu prasowego Gdańskich Inwestycji Komunalnych, inwestora tej trasy tramwajowej.
Przystankami, na których mogą zatrzymywać się dwa tramwaje jednocześnie są: Brama Oliwska





- Obecnie na przystanku tym niemożliwe jest, by zatrzymały się dwie Pesy jednocześnie także ze względu na fakt przypisania pojazdów do linii tramwajowych - przy Operze skręcają głównie Pesy na linii 2, zaś pozostałe linie w kierunku al. Hallera obsługiwane są innym taborem - tłumaczy Zomkowski.
Specyficzną linią, która może zatrzymywać się na przystankach wraz z innymi tramwajami jest "czwórka". Ta linia obsługiwana jest przez pojedynczy wagon typu 105Na. Wyjątkiem stanowią wspomniane wcześniej, świeżo wyremontowane przystanki na Węźle Kliniczna.
- Należy jednak pamiętać, że decyzję o formie postoju na przystanku, za każdym razem podejmuje motorniczy. W sytuacji, gdy pierwszy tramwaj stoi już od dłuższego czasu na przystanku i lada moment zamknięte zostaną w nim drzwi, prowadzący drugi tramwaj powinien odczekać te parę sekund i dojechać do początku przystanku zamiast natychmiast otwierać drzwi i wypuszczać pasażerów - kończy zastępca dyrektora ZTM.