• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajowa Brama Wyżynna będzie dłuższa

Krzysztof Koprowski
24 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień. Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień.

Przy przeciążonym przystanku tramwajowym Brama Wyżynna wkrótce będą mogły się zatrzymywać dwa tramwaje jednocześnie. Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na wykonanie dodatkowej części peronów - do 60 metrów długosci.



Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy. Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy.

Co sądzisz o podwójnych przystankach tramwajowych?

Obecnie na przystanku Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska zatrzymują się pojazdy aż ośmiu regularnych linii tramwajowych (2, 3, 6, 7, 8, 9 - tylko w kierunku dworca głównego, 11, 14 - tylko w kierunku przystanku Centrum). Niejednokrotnie w godzinach szczytu zdarza się więc, że drugi tramwaj czeka za pierwszym pojazdem, z którego właśnie wysiadają pasażerowie.

- Przyczynia się to do niepotrzebnego wydłużenia czasu podróży komunikacją miejską. Ponadto sygnalizacja świetlna na Hucisku zobacz na mapie Gdańska oraz Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska jest tak zaprogramowana, by na jednym cyklu przejeżdżało kilka pojazdów szynowych - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Wydłużony w obu kierunkach przystanek będzie w stanie "przyjąć" pasażerów z dwóch tramwajów jednocześnie, a jego nowa długość - 60 metrów - jest wystarczająca, by wjechać mogły na niego w każdej konfiguracji taborowej dwa pojazdy.

- Nowe fragmenty przystanków będą wykonane z takich samych materiałów jak istniejące części peronów. Obecnie nie planujemy jednak postawienia wiat na przedłużonym fragmencie przystanków - mówi Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, odpowiedzialnego za infrastrukturę tramwajową.

Niestety, nie planuje się także utworzenia, bardzo niskim nakładem finansowym, łatwego dojścia do przystanku od strony Huciska - od strony przejścia dla pieszych zobacz na mapie Gdańska wystarczy ułożyć płyty chodnikowe, dzięki czemu nie trzeba byłoby pokonywać tunelu podziemnego.

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - tłumaczy Jaźwińska.

W najbliższym okresie nie planuje się również przedłużenia kolejnych peronów tramwajowych, które wraz z niektórymi remontami zostały... skrócone - tak stało się m.in. w obrębie Węzła Kliniczna. Obecnie "standardowa" długość peronów wynosi 35 metrów i taka też istnieje na nowej trasie wzdłuż ul. Witosa - al. Havla.

- Wyjątek stanowią perony tzw. przesiadkowe, które służą zarówno dla tramwajów i autobusów. Mają one po 55 metrów długości - dodaje Aleksandra Jonczyk z zespołu prasowego Gdańskich Inwestycji Komunalnych, inwestora tej trasy tramwajowej.

Przystankami, na których mogą zatrzymywać się dwa tramwaje jednocześnie są: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, Centrum zobacz na mapie Gdańska oraz Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Specyficznym przystankiem jest Opera Bałtycka z peronem dedykowanym pojazdom jadącym wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Wydłużony w ubiegłym roku peron liczy obecnie 55 metrów długości, co pozwala na jednoczesny postój tylko wybranych tramwajów - np. dwóch "Dortmundów" (ok. 26 m długości) albo "Dortmunda" i składu "stopiątek" (2x ok. 13,5 m). Niemożliwy jest natomiast postój dwóch Pes jednocześnie, bo te liczą ok. 30 m długości.

- Obecnie na przystanku tym niemożliwe jest, by zatrzymały się dwie Pesy jednocześnie także ze względu na fakt przypisania pojazdów do linii tramwajowych - przy Operze skręcają głównie Pesy na linii 2, zaś pozostałe linie w kierunku al. Hallera obsługiwane są innym taborem - tłumaczy Zomkowski.

Specyficzną linią, która może zatrzymywać się na przystankach wraz z innymi tramwajami jest "czwórka". Ta linia obsługiwana jest przez pojedynczy wagon typu 105Na. Wyjątkiem stanowią wspomniane wcześniej, świeżo wyremontowane przystanki na Węźle Kliniczna.

- Należy jednak pamiętać, że decyzję o formie postoju na przystanku, za każdym razem podejmuje motorniczy. W sytuacji, gdy pierwszy tramwaj stoi już od dłuższego czasu na przystanku i lada moment zamknięte zostaną w nim drzwi, prowadzący drugi tramwaj powinien odczekać te parę sekund i dojechać do początku przystanku zamiast natychmiast otwierać drzwi i wypuszczać pasażerów - kończy zastępca dyrektora ZTM.

Miejsca

Opinie (120) 3 zablokowane

  • (1)

    "Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów".

    Metr kwadratowy polbruku to cena od 50 pln do 80 pln. Ile metrów trzeba? Powiedzmy chodniczek o szerokości 2 metry i długość 50 metrów;czyli potrzeba 100 m2 polbruku. Czyli potrzeba 5000-8000 PLN na nawierzchnię. Czyli koszt całego bałaganu to (wliczając rzeczy różne) około 15 000 PLN.
    Ale bieda...Ludzie kochani, no bieda aż piszczy w tym mieście . Żeby nie było stać na kilkadziesiąt metrów chodniczka?
    Zaiste dumne miasto organizator Euro 2012

    • 5 0

    • wstrzymać budowę ECS i zrobić ten chodnik do Huciska i dodatkowo może tunel z drugiej strony dworcowych

      • 1 1

  • przystanek Centrum (1)

    jest największą głupotą w Gdańsku Synonim Śródmieścia czyli Centrum jest na moście nad torami kolejowymi na peryferiach Śródmieścia tam powinien byc węzeł UE

    • 3 0

    • Brama Wyżynna powinna się nazywać Centrum bo tam jest Długa i Neptun czyli centrum miasta

      A tak to turyści wysiadają na przystanku Centrum i pytają gdzie to Centrum?

      • 3 0

  • szlag nas bierze jak się słyszy o przetargach!

    wygrywa swój i podwykonawców robi w trąbę!

    • 4 0

  • Po sprawdzeniu (1)

    Potrzeba dokładnie 68 metrów chodniczka (sprawdźcie na goglach) o szerokości max 2 metry.
    Koszt metra kwadratowego chodnika to szacunkowo 120 - 180 za m2 (za forum budowlanym).
    Czyli dumnego miasta organizatora Euro 2012 nie stać na wydatek dla mieszkańców, turystów i wszystkich bywających w centrum miasta, wynoszący w najdroższej opcji 25 000 PLN. Ale bieda...aż piszczy...

    Tak sobie jeszcze pomyślałem: może komus zależy,aby ludzie chodzili tunelem?
    Pytanie za 1000 pkt. Kto jest właścicielem powierzchni handlowych w tunelu przy Bramie Wyżynnej?

    • 8 0

    • dodaj jeszcze

      ogrodzenie z 2 stron ulica i torowisko, przetarg, projekt, planowanie tego koszta rosną w oczach, stworzenie do tego jeszcze sztabu kryzysowego dla rodzin i znajomych, dla ok 140m kostki trzeba zatrudnić aż 50 osób + firma wykonawcza.
      Dlatego się opłaca mistrzostwa świata zorganizować niż coś mieszkańcom dać.

      • 3 0

  • Pamiętam, że z 15lat

    temu był już tam zrobiony podwójny przystanek, teraz to już będzie potrójny.

    • 2 0

  • pod dworcem

    jest na dwa tramwaje ale na przystanek wjeżdża tylko jeden a inny stoi poza

    • 3 0

  • a dlaczego juz nie ma tramwajów 3 wagonowych? (2)

    • 8 0

    • Bo ZKM zamiast dbać o tabor wolało wszystko złomowac i czekać aż miasto kupi nowe wozy.

      • 5 0

    • Według mnie zamiast robić tabor 3-wagonowy 105-ek można by było połączyć 2 Dortmundy

      • 0 2

  • no i niech wyprostują wkońcu tory na łostowicach a nie 15 km/h już drugi miesiąc zaraz będzie jak sie tam jeździ

    ...i od razu niech zrobią bardziej przyjazne światła od chełmu do pętli świętokrzyska a nie tylko na rozkładzie jest 9 minut od sikorskiego a w rzeczywistości czasami 5 minut dłużej a w godzinach szczytu jak się zjedzie jeszcze 7 to może być więcej.DWA MIESIĄCE TO CHYBA DUŻO CZASU BY POZBYĆ SIĘ PROBLEMU Z TOROWISKIEM I SPOWALNIACZAMI ŚWIETLNYMI DLA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ KTÓRA RZEKOMO POWINNA SŁUŻYĆ SZYBKIEMU PRZEMIESZCZANIU SIĘ PASAŻEROM

    • 5 1

  • przystanek centum

    witam ale na przystanku centrum nigdy nie widziałem aby dwa tramwaje otwierały drzwi.chodzi o przystanek w obu kierunkach

    • 1 3

  • Fajnie, fajnie! Szkoda, że i tak tramwaje będą stawały pojedynczo czekając, aż tramwaj przed odjedzie (tak jak to najczęściej robią na Głównym):>

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane