• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajowa Brama Wyżynna będzie dłuższa

Krzysztof Koprowski
24 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień. Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień.

Przy przeciążonym przystanku tramwajowym Brama Wyżynna wkrótce będą mogły się zatrzymywać dwa tramwaje jednocześnie. Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na wykonanie dodatkowej części peronów - do 60 metrów długosci.



Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy. Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy.

Co sądzisz o podwójnych przystankach tramwajowych?

Obecnie na przystanku Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska zatrzymują się pojazdy aż ośmiu regularnych linii tramwajowych (2, 3, 6, 7, 8, 9 - tylko w kierunku dworca głównego, 11, 14 - tylko w kierunku przystanku Centrum). Niejednokrotnie w godzinach szczytu zdarza się więc, że drugi tramwaj czeka za pierwszym pojazdem, z którego właśnie wysiadają pasażerowie.

- Przyczynia się to do niepotrzebnego wydłużenia czasu podróży komunikacją miejską. Ponadto sygnalizacja świetlna na Hucisku zobacz na mapie Gdańska oraz Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska jest tak zaprogramowana, by na jednym cyklu przejeżdżało kilka pojazdów szynowych - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Wydłużony w obu kierunkach przystanek będzie w stanie "przyjąć" pasażerów z dwóch tramwajów jednocześnie, a jego nowa długość - 60 metrów - jest wystarczająca, by wjechać mogły na niego w każdej konfiguracji taborowej dwa pojazdy.

- Nowe fragmenty przystanków będą wykonane z takich samych materiałów jak istniejące części peronów. Obecnie nie planujemy jednak postawienia wiat na przedłużonym fragmencie przystanków - mówi Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, odpowiedzialnego za infrastrukturę tramwajową.

Niestety, nie planuje się także utworzenia, bardzo niskim nakładem finansowym, łatwego dojścia do przystanku od strony Huciska - od strony przejścia dla pieszych zobacz na mapie Gdańska wystarczy ułożyć płyty chodnikowe, dzięki czemu nie trzeba byłoby pokonywać tunelu podziemnego.

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - tłumaczy Jaźwińska.

W najbliższym okresie nie planuje się również przedłużenia kolejnych peronów tramwajowych, które wraz z niektórymi remontami zostały... skrócone - tak stało się m.in. w obrębie Węzła Kliniczna. Obecnie "standardowa" długość peronów wynosi 35 metrów i taka też istnieje na nowej trasie wzdłuż ul. Witosa - al. Havla.

- Wyjątek stanowią perony tzw. przesiadkowe, które służą zarówno dla tramwajów i autobusów. Mają one po 55 metrów długości - dodaje Aleksandra Jonczyk z zespołu prasowego Gdańskich Inwestycji Komunalnych, inwestora tej trasy tramwajowej.

Przystankami, na których mogą zatrzymywać się dwa tramwaje jednocześnie są: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, Centrum zobacz na mapie Gdańska oraz Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Specyficznym przystankiem jest Opera Bałtycka z peronem dedykowanym pojazdom jadącym wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Wydłużony w ubiegłym roku peron liczy obecnie 55 metrów długości, co pozwala na jednoczesny postój tylko wybranych tramwajów - np. dwóch "Dortmundów" (ok. 26 m długości) albo "Dortmunda" i składu "stopiątek" (2x ok. 13,5 m). Niemożliwy jest natomiast postój dwóch Pes jednocześnie, bo te liczą ok. 30 m długości.

- Obecnie na przystanku tym niemożliwe jest, by zatrzymały się dwie Pesy jednocześnie także ze względu na fakt przypisania pojazdów do linii tramwajowych - przy Operze skręcają głównie Pesy na linii 2, zaś pozostałe linie w kierunku al. Hallera obsługiwane są innym taborem - tłumaczy Zomkowski.

Specyficzną linią, która może zatrzymywać się na przystankach wraz z innymi tramwajami jest "czwórka". Ta linia obsługiwana jest przez pojedynczy wagon typu 105Na. Wyjątkiem stanowią wspomniane wcześniej, świeżo wyremontowane przystanki na Węźle Kliniczna.

- Należy jednak pamiętać, że decyzję o formie postoju na przystanku, za każdym razem podejmuje motorniczy. W sytuacji, gdy pierwszy tramwaj stoi już od dłuższego czasu na przystanku i lada moment zamknięte zostaną w nim drzwi, prowadzący drugi tramwaj powinien odczekać te parę sekund i dojechać do początku przystanku zamiast natychmiast otwierać drzwi i wypuszczać pasażerów - kończy zastępca dyrektora ZTM.

Miejsca

Opinie (120) 3 zablokowane

  • 1. ZADASZENIE - to jakaś paranoja, że w naszym klimacie główny przystanek tramwajowy w mieście ma dwa wątłe daszki z jakimiś przegrodami. Całość powinna być zadaszona!!!

    2. TABLICA REKLAMOWA DO WYWALENIA - jaki głąb wpadł na pomysł ustawienia tablicy reklamowej prostopadle do torów?!?! Znakomicie zasłania widok nadjeżdżających tramwajów i tamuje ruch na peronie, bo zasłania ponad 1/3 szerokości

    • 12 1

  • dobzre i źle (1)

    dobre to ze dorobią ten przystanek drugie to że euro i poszczają takie stare tramwaje podczas euro 2012 jak dla mnie wstyd dla polski i miasta (a na plakatach jest swing i zmieniamy twoje miasto ja widzę jak zmieniają ze takie stare tramwaje puszczając a nie które to już wo gole strach jeździć

    • 0 3

    • co ty pitolisz, kibolom obrzyganym nowe skłądy mają puszczać?

      ja chcę do pracy nowym jeździć a nie na mecz!

      • 0 0

  • To dobry pomysł...

    ....ale należy, wzorem kolei, postawić wskażnik miejsc zatrzymywania sie tramwajów.Obserwując zachowywanie sie motorniczych na przystanku "Dworzec" no i wynikające z tego bieganie pasażerów po zatłoczonym przystanku podejrzewam niektórych o szczególną złośliwość zwłaszcza gdy podjeżdżają,prawie pod Hucisko....

    • 4 0

  • Niewiem czy to dobry pomysł...

    Gdy rano o ok 6:30 wchodze na ten przystanek w stronę wrzeszcza/N.Portu to musze przedrzeć się przez tłum ludzi żeby stanąć w dalszej częsci przystanku. Zdarzało się że musiałem przejść kawałek torami.
    I teraz jak cały tłum stoi zawsze przy schodach i staną 2 tramwaje to sie zrobi taki Sajgon że nie wnikam. Ludzie się będą taranować...
    Jeżeli na ten przystanek można by wejść z 2 stron , to wtedy jeszcze byłoby ok, może wtedy nie byłby to zły pomysł i może jakoś by to wypaliło, ale tak jak jest teraz to jakoś nie za dobrze to widze...

    • 3 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • a propo... bo ja sie nie rientuję, o co chodzi z tym budyniem?
      Czemu na adamowicza tak ludzie mówią, skąd to się wzięło?

      • 1 0

    • no akurat z tym się zgadzam że te dwustronne tramwaje to porażka...

      • 0 0

  • Za krótki...?

    Nie rozumiem tego artykułu... przecież na tym przystanku nie raz zatrzymują się 2 tramwaje... i spokojnie się mieszczą więc po co je przedłużać?
    Pozatym i tak ludzie zajmują tylko 1/3 przystanku i dalej nikt nie stoi więc poco go przedłużać...?
    Kasy mamy za dużo? nie mozna pieniędzy mądrzej wydać?

    • 1 1

  • Strasznie długo nad tym myślano, może w tym stuleciu powstaną prawdziwe windy przy Głównym?

    Wózek dziecięcym, walizka. Innowacja metropolitalna - dłuższy peron:)

    • 4 0

  • 6 (2)

    A moja dewiza jest taka: Widząc 6 z napisem Łostowice Świętokrzyska mówię dziękuje, postoje. PĘTLA ŁOSTOWICE ŚWIĘTOKRZYSKA NIE LEŻY NA TERENIE DZIELNICY UJEŚCISKO-ŁOSTOWICE! NAWET W GABLOCIE JEST NAPISANE POD TĄ CUD NAZWĄ CHEŁM. JESTEM ZDANIA ŻE PĘTLA POWINNA SIĘ NAZYWAĆ ORUNIA GÓRNA!

    Tak na marginesie, nie mieszkam na Oruni, nawet mógłbym powiedzieć że jej nie cierpię, ale lubię jak mówi się prawdę. I tak jestem rownież zdania o zmianie nazwy Zajezdnia Wrzeszcz na Zajezdnia Strzyża o raz żądam racjonalnego podziału na dzielnicę. Zwłaszcza Południe. Czyli z dzielnic Chełm, Ujeścisko-Łostowice, Jasień, Orunia-Św. Wojciech-Lipce odpowiednio wyciągnąć i w racjonalny sposób niektóre połączyć. Widziałbym to tak: Orunia, Orunia Grn., Ujeścisko-Zachodnie (przemyska itp), Ujeścisko-Wschodnie (wilanowska), Zakoniczyn, Lipce-Maćkowy-Św. Wojciech, Łostowice, Szadółki-Kowale (os. Świętokrzyskie), Jasień, Chełm, Zabornia, Południe (os. Cztery Pory Roku, Moje Marzenie i te inne w okolicy)

    • 1 4

    • Wszystko super, ale po co tyle dzielnic

      Ten podział co jest obecnie jest wystarczający, nie ma co dzielić aż tak daleko, bo nagle się okaże, że dzielnica to kilka bloków na krzyż.

      Noi może się nie znam, ale nie wiem gdzie miałbym się znaleźć według twego podziału. Bo gdzie teraz dodać te mini osiedla z Porębskiego czy do Południa, Zakoniczynu, Łostowic czy też Szadółki-Kowale.

      • 0 0

    • Mądrzejszy od Januszajtisa się znalazł...

      Ty myślisz, że ZTM w sprawie nazwy się nie konsultował?

      • 0 0

  • To serce miasta. a pod nim ELDORADO .

    "Miasto" = Kotlowski , Lisicki, są chojni co dla niektórych...

    Waszym kosztem.

    • 1 0

  • brak słów (2)

    Czemu Ci co rządzą żyją w innym świecie. Pisałem kilkanaście razy do ztm, że podwójny przystanek koło dworca głównego nie działa. Chyba ktoś nie ma kontaktu z ztm-em. Lepiej wytłumaczyć motorniczym jaką funkcję pełnią tego typu przystanki, a potem wdrażać ten system w innych miejscach. Mam dosyć tego kraju.

    • 2 1

    • żaden motorniczy nie zatrzyma się jako drugi na podwójnym przystanku.

      Widocznie mają takie przykazy, nie dla ludzi.

      • 0 0

    • to wyjeżdżaj nie narzekaj wiecznie niezadowoleni a wyjść wcześniej to nie łaska

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane