- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (295 opinii)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (236 opinii)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (84 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (113 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (253 opinie)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (122 opinie)
Trasa Kaszubska: będą ekrany w rejonie węzła Wielki Kack
Ostatnia wersja projektu Trasy Kaszubskiej uwzględnia powstanie ekranów akustycznych w rejonie Dąbrowy i Wielkiego Kacka . Do niedawna mieszkańcy obawiali się, że nie będą odpowiednio chronieni przed hałasem. Budowa TK powinna ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać ok. dwóch lat.
Przypomnijmy:
- Siedem lat temu ekrany powstały na blisko 200-metrowym odcinku w okolicach Węzła Chwarzno.
- W 2013 roku marszałek województwa nakazał montaż ekranów na odcinku obwodnicy Trójmiasta oznaczonym w dwóch innych miejscach na wysokości Dąbrowy i Wielkiego Kacka.
- W sierpniu 2015 roku wystąpiono do Urzędu Marszałkowskiego o zmianę decyzji. Powodem miał być niepotrzebny późniejszy demontaż ekranów, które trzeba by było przestawić po budowie węzła Trasy Kaszubskiej.
- W efekcie ekrany zamontowano więc po obu stronach obwodnicy, ale tylko na 650-metrowym odcinku w okolicach niskiej zabudowy przy ul. Ornej oraz Źródła Marii .
Tyle że mieszkańcy w zaprezentowanej im wersji projektu z początku roku ekranów nie dostrzegli.
- Hałas od Obwodnicy to jedna z większych bolączek mieszkańców, dlatego informacja o częściowej rezygnacji z budowy ekranów na wysokości ulic Siega i Źródło Marii wywołała ogromne poruszenie - nie ukrywa Kajetan Lewandowski, członek stowarzyszenia Inicjatywa Wielki Kack i radny dzielnicy.
Podczas spotkania na temat przebiegu Trasy Kaszubskiej z zainteresowanymi zapewniono, że ekrany powstaną.
Potwierdzają to pokazane przed kilkoma dniami wersje projektu oraz przedstawiciele GDDKiA, z którymi rozmawialiśmy, podkreślający, że nie ma możliwości, by mieszkańcy nie byli chronieni przed hałasem.
- Kilku mieszkańców okolic Gdyni Wielkiego Kacka zgłaszało wątpliwości na etapie przygotowywania projektu budowlanego drogi ekspresowej S6 Trasy Kaszubskiej na odcinku Szemud - Gdynia, czy będą tam ekrany akustyczne. Wszystkie te sprawy zostały przeanalizowane i wyjaśnione. Ekrany akustyczne przy węźle Wielki Kack powstaną w ramach budowy trasy S6 we wszystkich tych miejscach, gdzie jest wymagana ochrona przed hałasem, podobnie jak to się działo i dzieje na innych naszych inwestycjach - opowiada Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA, który realizuję budowę Trasy Kaszubskiej oraz postawienie ekranów.
Dodaje, że decyzje wynikają z obliczeń prognozowanego hałasu generowanego przez pojazdy na drodze oraz z zapisów decyzji środowiskowej.
Deklaracje ucieszyły mieszkańców i społeczników, którzy zapowiadają, że nadal będą "czujni", jeśli chodzi o kwestie hałasu.
- W dokumentacji projektowej widać jeszcze jedną "dziurę" w ekranach, tym razem na wysokości ulicy Górniczej. Będziemy to sprawdzać i w razie potrzeby interweniować także w tej kwestii. W kwestii hałasu będziemy walczyć do skutku. Pamiętajmy, że zgodnie z decyzją marszałka województwa pomorskiego zarządca drogi ma obowiązek redukować hałas tak, by nie przekraczał on obowiązujących norm - dodaje Lewandowski.
Niewykluczone, że po zakończeniu inwestycji zmienią się ich parametry, jeśli zaproponowana ochrona okaże się niewystarczająca.
- Po wybudowaniu drogi zostanie przeprowadzona tzw. analiza porealizacyjna, w ramach której jeszcze raz będzie badany poziom hałasu przy drodze - tłumaczy Piotr Michalski.
Łącznie budowa 40-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu państwa i UE 1 mld 490 mln zł. Do tego trzeba doliczyć także koszty wykupu gruntu.
Inwestycja została podzielona na trzy odcinki:
- z Szemudu do Luzina - zbuduje Budimex za 335,8 mln zł do połowy 2021 r.
- z Luzina do Bożepola Wielkiego - zbuduje PORR za 338 mln zł do I kwartału 2021 r.
- z Gdyni do Szemudu - wybuduje Polaqua za 817 mln zł do końca lipca 2021 r.
Nie będzie realizowany odcinek Trasy Kaszubskiej z Bożepola do Lęborka. Ten fragment drogi ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie nie ma wiążących terminów realizacji.
Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 20 kilometrów (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także zbudowany od podstaw Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.
Odcinek Szemud - Luzino
Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.
Odcinek Luzino - Bożepole - odcinek skrócony
Ten fragment obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP) z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.
Miejsca
Opinie (86)
-
2019-05-18 15:54
te ekrany
powinny być obsadzone pnączami, wtedy to fajnie wygląda (nie tak industrialnie) i chyba lepiej chroni
- 20 0
-
2019-05-18 16:04
Opinia wyróżniona
zieleń i wały ziemne oraz strefa buforowa (1)
To dobrze dla mieszkańców przy obowdnicy źle natomiast dla krajobrazu okolicy. Czyli dla prawie wszystkich pozostałych. Proponuję aby ustanowić zakaz budowy czego kolwiek w odległości minmum 100 m od dróg szybkiego ruchu i aby Państwo wykupywało takie tereny z przeznaczeniem na zieleń. Proponuję aby jeżeli to konieczne wybierać ochronę przed hałasem w sposób możliwie naturalny a nie sztuczny. Zachęcam do analiz i pozytywnego myślenia.
- 27 3
-
2019-05-28 16:12
Zgoda
Zgoda co do ochrony przed hałasem - niestety GDDKiA ma takie pomysły gdzieś a plany budowy "S-ek" wpycha między domy i przez środek miejscowości, do tego obcina wszystkie strefy oddziaływania do takiego minimum, że aż się prosi o to aby zakląć siarczyście.
- 3 0
-
2019-05-18 16:17
Te ekrany to cos okropnego. Świata nie widac.
- 13 6
-
2019-05-18 16:19
Sukces Szczurka
Niech teraz szczurek i jego banda odtrąbią sukces, że to oni załatwili. Tak jak to było z koleją na północ Gdyni.
- 14 1
-
2019-05-18 16:30
Uwielbiam ekrany!
Są takie ładne! Dzięki nim nasz krajowy obraz tyle zyskuje. Inne kraje mogą się od nas uczyć! Polska najlepsza!!!
- 8 8
-
2019-05-18 16:34
A kiedy ekrany na węźle Karwiny?
aa przepraszam...
- 5 5
-
2019-05-18 16:54
(1)
ekrany szpecą.
- 11 1
-
2019-05-18 19:35
Drogi szpecą jeszcze bardziej.
A najbardziej szpecą samochody.
Chcesz jeździć? To się pogódź.- 0 3
-
2019-05-18 17:13
Ale przed smrodem z blachosmrodów nie ochronią...
- 8 4
-
2019-05-18 17:46
widzę bydło juz się naparza którzy złodzieje lepsi PO czy PiS, buahahahah, ale wy jestescie tępe barany
- 10 4
-
2019-05-18 18:04
Idę o zakład
że ta trasa nie powstanie. Tak jak odwołana przebudowa Węzła Karwiny.
- 6 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.