• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna nadal bez decyzji środowiskowych. Co dalej?

Maciej Naskręt
13 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na budowę dróg na Pomorzu w najbliższych latach z budżetu państwa ma popłynąć ok. 12 mld zł. Na budowę dróg na Pomorzu w najbliższych latach z budżetu państwa ma popłynąć ok. 12 mld zł.

Decyzje środowiskowe dla Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej wciąż nie są prawomocne. Drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA mają jeszcze czas, ale przyznają, że procedura trwa zbyt długo. Czy zmiany we władzach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, a także centrali GDDKiA zagrażają inwestycjom drogowym na Pomorzu?



Na oddanie do ruchu której drogi oczekujesz najbardziej?

Przypomnijmy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała 2 czerwca 2014 r. decyzję środowiskową dla budowy ok. 60-kilometrowej Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka. Już wtedy - krótko po jej wydaniu - złożono odwołania od decyzji i w efekcie nie mogła zostać uznana za ostateczną. Sprawa więc trafiła do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie - organu II instancji - gdzie ciągnie się do dnia dzisiejszego.

Natomiast praktycznie równo rok temu światło dzienne ujrzała decyzja środowiskowa dla innej trasy na Pomorzu - Obwodnicy Metropolitalnej - z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska. Inwestycja drogowa również nie doczekała ostatecznej decyzji w pierwszej instancji - wniesiono odwołania. Sprawa w GDOŚ toczy się też do dzisiaj.

W obu przypadkach sprawy były odraczane ze względu na złożoność dokumentacji, na podstawie której została wydana decyzja. Zdaniem władz postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Co dalej w sprawie decyzji?

Władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - inwestor obu wspomnianych przedsięwzięć - nie kryją, że procedura odwoławcza trwa zbyt długo. Bez prawomocnej decyzji środowiskowej trudno chociażby rozpocząć projektowanie trasy, które ma się rozpocząć wiosną 2016 r.

- Z naszych informacji wynika, że decyzja GDOŚ w sprawie Trasy Kaszubskiej zapadnie w przyszłym tygodniu, prawdopodobnie 17 grudnia. Pozostaje czekać - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
W przypadku Obwodnicy Metropolitalnej sprawa jest bardziej skomplikowana. Niedawno swoją dokumentację do decyzji uzupełniła Gmina Kolbudy. Strony postępowania mają czas na zapoznanie się z nową dokumentacją, co automatycznie wydłuża procedurę w GDOŚ. Czy w tym roku uda się wydać decyzję?

- Jeśli chodzi o obwodnicę - termin wydania rozstrzygnięcia wyznaczony jest na 18 grudnia. Pracujemy nad decyzją. O kierunku rozstrzygnięcia nie możemy mówić aż do wydania decyzji - mówi Trojmiasto.pl Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. 
Czytaj też: Zmiany w projekcie Trasy Kaszubskiej. Inwestycja zmieni oblicze zachodniej Gdyni

Przebieg Trasy Kaszubskiej. Przebieg Trasy Kaszubskiej.
Czy będą cięcia w inwestycjach drogowych na Pomorzu?

Przejęcie przez PiS władzy wywołuje wśród kierowców obawy o termin realizacji inwestycji drogowych na Pomorzu. Kierujący w pamięci szczególnie mają wstrzymanie budowy autostrady A1 ze Swarożyna do Nowych Marz w trybie koncesyjnym przez Jerzego Polaczka, ministra infrastruktury i budownictwa w czasie rządów PiS w latach 2005-2007. Czy teraz podobna decyzja zostanie podjęta wobec planów budowy dróg na Pomorzu?

Nadmieńmy, że na początku września br. rząd Ewy Kopacz przyjął projekt uchwały ws. "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023" Jego założeniem było wydanie 107 mld zł na budowę i remonty dróg, z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE.

Obawy kierowców spotęgowała dodatkowo wypowiedź Andrzeja Adamczyka - nowego ministra infrastruktury i budownictwa, który przyznał, że na realizację zadań z programu poprzedniej władzy potrzeba jeszcze 91 mld zł. To oznaczałoby, że część inwestycji zostałaby skreślona.

Nieoficjalnie udało nam się ustalić kryterium, na podstawie którego z programu poprzedniej Rady Ministrów będą realizowane plany budowy dróg. Ministerialni urzędnicy mają przede wszystkim zgadzać się na inwestycje, dla których powstaje bądź powstała dokumentacja. W przypadku naszego regionu to Trasa Kaszubska, Obwodnica Metropolitalna i Trasa Lęborska - z Lęborka do Słupska. Przepadłby jednak na pewno pomysł rozbudowy Węzła Szadółki.

Miejsca

Opinie (165) 9 zablokowanych

  • Budować, budować jak najszybciej (4)

    Jeżeli ktoś pisze, że nie są potrzebne nowe obwodnice na pomorzu to znaczy, że nie ma pojęcia o otaczającym go świecie.
    Miejscowości Żukowo, Bojano, Chwaszczyno, Koleczkowo to nic innego jak nowe dzielnice Gdańska i Gdyni. Tam w zdumiewającym tempie tworzą się zakłady produkcyjne - miejsca pracy i ogromne osiedla mieszkaniowe.
    Bez nowych dróg nie ma szans na dalszy rozwój tak dobrze kwitnących inwestycji.
    Niezależnie od sympatii politycznych ta sprawa powinna być zrealizowana ponad podziałami.

    • 13 5

    • A ja nie mam ochoty aby były one wtedy naszymi dzielnicami. Niech się

      usamodzielnią te jurydyki.

      • 1 4

    • Dopisz jeszcze do tej listy (2)

      Kartuzy i Kościerzynę.

      • 2 0

      • Z tą Kościerzyną to przesadzasz (1)

        Kościerzyna, Starogard, to jednak jeszcze nie ten czas. Na razie rozmawiamy o Tczewach i Kartuzach.

        • 0 0

        • Nie, czemu?

          Skoro Żukowo jest dzielnicą Gdańska, to Kościerzyna i Bytów również.

          • 1 0

  • Żadnych dróg. Co kilometr pomnik Brata. (1)

    To jest najważniejsze dla Polaków

    • 18 7

    • lol

      Miało byś śmiesznie, a wyszło, jak zawsze u ciebie, żałośnie!

      • 0 1

  • (3)

    Nie dla niemieckiego betonu na autostradach! chcemy polski asfalt od Lotosu

    • 3 6

    • A kto tę decyzję podpisze zjedzony będzie przez Babę Jagę.... (1)

      więc nikt na POmorzu się nie odważy. Gdzie potem pracy szukać przez 8 lat?

      • 2 0

      • Ale Metropolitalna tak ma być budowana!

        • 0 0

    • Na POmorzu więcej Komitetów Obrony a PiS będzie nam jadł z ręki.

      POkornie będą nas lizać po łapkach i dawać granty by tu na dole źle nam nie działo się.
      Przegraliśmy wybory a teraz musimy pociągnąć ich za sobą na dno. Ludzie muszą poczekać aż się z nimi uporamy.

      • 1 3

  • trzeba tak robić aby się narobić ale nic nie zrobić

    bo wtedy pensja leci, nikt nie ma pretensji bo się w końcu robi ale jak się nie zrobi to nie będzie trzeba się tłumaczyć czy się zrobiło dobrze czy źle

    i w ten to oto cudowny sposób armia urzędników robić robi ale zrobić nie zrobi... a że w między czasie kilka osób więcej zginie na zatłoczonej obwodnicy... kogo to obchodzi, najważniejsze że ponownie zieloni świętują swój sukces bo kilka siedlisk żuczków znowu uratowane...

    • 2 0

  • PiS zablokuje wszystko (6)

    jeszcze nie daj boże ktoś łapówkę weźmie albo choćby o niej wspomni. Niedecyzyjne i tchórzliwe, smutne towarzystwo. Poza tym nie lubią Pomorza, bo to nie katolicka, prawicowa, średniowieczna Polska

    • 11 8

    • (3)

      Zmień leki.

      • 2 8

      • Dla niego już za późno

        Nadmiar szcz*wiu jest nieuleczalny.

        • 1 4

      • Zacznij brac leki

        Ma rację jak ostatnio PiS był przy władzy blokował budowę a1 przypomnij sobie lub wygogluj, więc może tak ślepo nie patrz na swojego wodza pisiorku . Tylko spójrz na fakty a one właśnie takie są ale pisuje nic nie przekona, żadne prawo trybunał nic oni są ponad wszystko

        • 5 1

      • moje leki nie są tak szkodliwe dla mnie jak twoja sekta dla kraju

        i jej wyznawcy zwani przez sektę nie bez kozery ciemnym ludem

        • 1 0

    • Co na to Szczypińska ?

      • 2 1

    • Dziecko, było całe 8 lat na realizacje , były dotacje z unii, a ty się dopiero teraz uaktywniłeś w rozpaczy ?

      • 0 1

  • Takie jedno pytanie

    Co za inteligentny inaczej urzędnik dopuszcza do użytkowania drogę szybkiego ruchu, po której można jecchać 120 km/h a przy której nie ma pasa awaryjnego, na którym można by się bezpiecznie zatrzymać w przypadku awarii czy niewielkiej kolizji? W obecnej chwili nawet wysiąść z samochodu nie można bo pobocza nie ma a otwarcie drzwi może skutkować ich urwaniem przez jadące prawym pasem samochody. O wyjściu z pojazdu już nie mówię.

    • 2 1

  • znacznie lepsze rozwiązanie

    Trasa kaszubska jest potrzebna, jak przysłowiowa dziura w moście. Należy poszerzyć dotychczasową obwodnicę i wybudować OPAT! Prawdopodobnie skończą się korki na górnym tarasie.

    • 4 2

  • Lechowi i Marii Kaczyńskiej to by się bardzo niepodobało ! Jako mieszkańcy Sopotu chcieliby szybkiej realizacji tych projektów ! Ale Jarosław widać jest inny . Nie ten sort ?

    • 1 1

  • (1)

    Wszyscy co glosowali na pis byli tacy naiwni...!
    Niektorzy sa dalej, ale ci sa juz straceni...!
    Pis - katastrofa, nieszczescie...!!!

    • 5 2

    • głupich nie sieją

      sami się rodzą.
      A jak już się tacy urodzili to dalej zostaną , nie ma szans. Co to pisanie ma do sprawy dróg? Żenujące

      • 0 0

  • Plan bez sensu

    Jak GDDKiA nie wie jak budować drogi to niech się pyta Kierowców.
    W proponowanym rozwiązaniu tranzyt i tak pojedzie starą obwodnicą. Gdyby TK skrócić do Szemudu a Metropolitalną poprowadzić z Miszewa do Szemudu i zlikwidować ogromny planowany węzeł w Chwaszczynie to z oszczędności można by OPAT wybudować. Budować obwodnicę obwodnicy ? Taki głupi plan z pewnością wstrzymają. Poszukajcie w necie wariantu 1C Metropolitalnej, który pozamiatali pod dywan.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane