• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna nadal bez decyzji środowiskowych. Co dalej?

Maciej Naskręt
13 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na budowę dróg na Pomorzu w najbliższych latach z budżetu państwa ma popłynąć ok. 12 mld zł. Na budowę dróg na Pomorzu w najbliższych latach z budżetu państwa ma popłynąć ok. 12 mld zł.

Decyzje środowiskowe dla Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej wciąż nie są prawomocne. Drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA mają jeszcze czas, ale przyznają, że procedura trwa zbyt długo. Czy zmiany we władzach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, a także centrali GDDKiA zagrażają inwestycjom drogowym na Pomorzu?



Na oddanie do ruchu której drogi oczekujesz najbardziej?

Przypomnijmy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała 2 czerwca 2014 r. decyzję środowiskową dla budowy ok. 60-kilometrowej Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka. Już wtedy - krótko po jej wydaniu - złożono odwołania od decyzji i w efekcie nie mogła zostać uznana za ostateczną. Sprawa więc trafiła do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie - organu II instancji - gdzie ciągnie się do dnia dzisiejszego.

Natomiast praktycznie równo rok temu światło dzienne ujrzała decyzja środowiskowa dla innej trasy na Pomorzu - Obwodnicy Metropolitalnej - z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska. Inwestycja drogowa również nie doczekała ostatecznej decyzji w pierwszej instancji - wniesiono odwołania. Sprawa w GDOŚ toczy się też do dzisiaj.

W obu przypadkach sprawy były odraczane ze względu na złożoność dokumentacji, na podstawie której została wydana decyzja. Zdaniem władz postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Co dalej w sprawie decyzji?

Władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - inwestor obu wspomnianych przedsięwzięć - nie kryją, że procedura odwoławcza trwa zbyt długo. Bez prawomocnej decyzji środowiskowej trudno chociażby rozpocząć projektowanie trasy, które ma się rozpocząć wiosną 2016 r.

- Z naszych informacji wynika, że decyzja GDOŚ w sprawie Trasy Kaszubskiej zapadnie w przyszłym tygodniu, prawdopodobnie 17 grudnia. Pozostaje czekać - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
W przypadku Obwodnicy Metropolitalnej sprawa jest bardziej skomplikowana. Niedawno swoją dokumentację do decyzji uzupełniła Gmina Kolbudy. Strony postępowania mają czas na zapoznanie się z nową dokumentacją, co automatycznie wydłuża procedurę w GDOŚ. Czy w tym roku uda się wydać decyzję?

- Jeśli chodzi o obwodnicę - termin wydania rozstrzygnięcia wyznaczony jest na 18 grudnia. Pracujemy nad decyzją. O kierunku rozstrzygnięcia nie możemy mówić aż do wydania decyzji - mówi Trojmiasto.pl Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. 
Czytaj też: Zmiany w projekcie Trasy Kaszubskiej. Inwestycja zmieni oblicze zachodniej Gdyni

Przebieg Trasy Kaszubskiej. Przebieg Trasy Kaszubskiej.
Czy będą cięcia w inwestycjach drogowych na Pomorzu?

Przejęcie przez PiS władzy wywołuje wśród kierowców obawy o termin realizacji inwestycji drogowych na Pomorzu. Kierujący w pamięci szczególnie mają wstrzymanie budowy autostrady A1 ze Swarożyna do Nowych Marz w trybie koncesyjnym przez Jerzego Polaczka, ministra infrastruktury i budownictwa w czasie rządów PiS w latach 2005-2007. Czy teraz podobna decyzja zostanie podjęta wobec planów budowy dróg na Pomorzu?

Nadmieńmy, że na początku września br. rząd Ewy Kopacz przyjął projekt uchwały ws. "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023" Jego założeniem było wydanie 107 mld zł na budowę i remonty dróg, z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE.

Obawy kierowców spotęgowała dodatkowo wypowiedź Andrzeja Adamczyka - nowego ministra infrastruktury i budownictwa, który przyznał, że na realizację zadań z programu poprzedniej władzy potrzeba jeszcze 91 mld zł. To oznaczałoby, że część inwestycji zostałaby skreślona.

Nieoficjalnie udało nam się ustalić kryterium, na podstawie którego z programu poprzedniej Rady Ministrów będą realizowane plany budowy dróg. Ministerialni urzędnicy mają przede wszystkim zgadzać się na inwestycje, dla których powstaje bądź powstała dokumentacja. W przypadku naszego regionu to Trasa Kaszubska, Obwodnica Metropolitalna i Trasa Lęborska - z Lęborka do Słupska. Przepadłby jednak na pewno pomysł rozbudowy Węzła Szadółki.

Miejsca

Opinie (165) 9 zablokowanych

  • 25 lat Nowej Polski, a my jestesmy najbardziej zacofanym drogowo wojewodztwem, nie liczac Podlasia i czesci Mazur (1)

    Przez te 25 lat z tych najwazniejszych dla wojewodztwa drog, udalo sie wybudowac tylko i wylacznie odcinek A1 i to tylko dzieki zaangazowaniu prywatnego koncesjonariusza. WSTYD !
    Gdyby nie ten fragment Amber 1, to nie mielibysmy w Pomorskim zadnej nowej drogi o znaczeniu krajowym.
    O, przepraszam, poza 17km obwodnica poludniowa Gdanska. Ale osiagniecia...

    • 6 1

    • bez prawa jazdy odrogach

      Zrób prawo jazdy i spróbuj pojeździć po drogach, a nie wypisuj takich kłamstw wprost z Torunia.

      • 0 0

  • Jeszcze więcej kasy

    Kosmiczna kasa, jaka spłynęła na Pomorze za sprawą PO musiała kiedyś skończyć się. Polska jest trochę większa i ma inne potrzeby.

    • 0 1

  • logika

    obwodnica metropolitalna ochroni tereny zurbanizowane przed paraliżem lokalnych dróg ponieważ przedmieścia będą się rozrastały taka jest cena postępu a region chcący mieć znaczenie w Globalnej Wiosce musi mieć dobrze skomunikowane tereny przylegające do dużych ośrodków miejskich dodatkowo uzbrajając okolice otwierają się nowe tereny co świadczy o atrakcyjności danego miejsca tworząc obraz dobrze zorganizowanego i otwierając drogę do dalszego rozwoju CENTRALNEGO W KRAJU co podkreśla jego znaczenie i przyciąga Nowych Mieszkańców- Życzę Wszystkiego Najlepszego

    • 0 0

  • węzęł wielki Kack

    wczoraj odbyło się spotkanie GDDiA z mieszkańcami okolic Węzła Wielki Kack z dzielnic Fikakowo, Karwiny, Dąbrowa i może nie byłoby tak dużego żalu i rozczarowania gdyby pojawili się radni z Karwin, wielkiego Kacka i Fikakowa lub ktokolwiek z władz miasta Gdyni, chociażby mieszkaniec jednej z dzielnic Michał Guć wiceprezydent Gdyni. Wstyd i żenada i w oczach mieszkańców porażka dla P.Gucia za nieobecność...był zapraszany i on i władze miasta i nie było nikogo kto mógłby odpowiedzieć na pytania mieszkańców. Nawet radnych dzielnic brak co to zawsze przed wyborami tak się pokazują jak to oni dla ludzi robią wiele...gdzie Horała,Borski,Bełbot??? głowę do góry noszą jakby naprawdę coś zrobili dla ludzi ale nic....ludzie zastanówcie się na kogo głosujecie...prawda jest taka że w tych czasach nikt mądry do Polityki się nie pcha...jak widać!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane