• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna znowu opóźnione

Maciej Naskręt
8 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Kierowcom, przynajmniej przez pięć najbliższych lat, pozostaje się cieszyć tylko z jednej ekspresówki - Obwodnicy Trójmiasta. Kierowcom, przynajmniej przez pięć najbliższych lat, pozostaje się cieszyć tylko z jednej ekspresówki - Obwodnicy Trójmiasta.

Coraz bardziej oddala się termin wbicia pierwszej łopaty na budowie Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Już wiadomo, że obie trasy powstaną nie wcześniej niż w połowie 2021 r. Ministerstwo tłumaczy opóźnienie "optymalizacją wydatków", co de facto oznacza cięcia w inwestycjach.



Jak odbierasz kolejne opóźnienie budowy dróg ekspresowych?

Na mapie inwestycji drogowych na Pomorzu od wielu lat widnieją dwa ważne przedsięwzięcia - budowa Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Pierwsza ekspresówka umożliwi wyjazd z Gdyni w kierunku Lęborka. Druga - ponad 30-kilometrowa trasa - ma zapewnić kierowcom przejazd z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut.

Obie inwestycje nie doczekały się ostatecznych decyzji środowiskowych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. W obu przypadkach sprawy trafiły do organu drugiej instancji, a stamtąd do sądów administracyjnych. Odwołania badane są nadal przez instytucje odwoławcze. Zatem zakończenie procedury związanej ze wspomnianymi dokumentami może mieć nieoczekiwany finał.

Nowe terminy realizacji "ekspresówek" na Kaszubach

Niedawno w Gdańsku odbył się Pomorski Kongres Drogowy, na którym omawiane były m.in. kierunki rozwoju sieci drogowej na Pomorzu. Część kongresu była poświęcona informacjom dotyczącym Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Obok planów przebiegu trasy, pojawiły się tam informacje dotyczące terminu realizacji.

Pełniący obowiązki szefa gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Markowski wskazał, że Trasa Kaszubska zostanie udostępniona w marcu 2021 r. Natomiast jeśli chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, tam kierowcy pojadą w kwietniu 2021 r. Przy obu inwestycjach przewidziano półroczne opóźnienie.

To oznacza, że nie ma co liczyć na rozpoczęcie II etapu w przetargach na zaprojektowanie i zbudowanie wspomnianych "ekspresówek" w tym roku. W wakacje zakwalifikowano wykonawców i zakończono I etap. Na razie nie ma terminu wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Będzie trzeba poczekać przynajmniej do wiosny 2017 r.

Przebieg Trasy Kaszubskiej. Przebieg Trasy Kaszubskiej.
Przepychanka wokół tras na rękę ministerialnym urzędnikom?

Droga ekspresowa S6 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Inwestycja ta została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) i wstępnie skierowana do realizacji we wrześniu 2015 r. Dokument został uchwalony jeszcze przez Radę Ministrów pod zarządem Ewy Kopacz (PO).

- Należy niemniej mieć na względzie także uwarunkowania finansowe. Wartość limitu Programu wynosi 107 mld złotych, co jest niewystarczające przy wartości wszystkich zadań w tym Programie ujętych, która sięga blisko 200 mld złotych - mówi Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Z tego względu zostały podjęte działania optymalizacyjne, które mają na celu realizację programu drogowego w jak najszerszym zakresie - dodaje.
Jak podkreślają urzędnicy szczebla centralnego, intencją Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa jest, by uruchomione przetargi uwzględniały wypracowane przez powołany na początku roku Komitet Sterujący i grupy robocze rekomendacje w zakresie wdrożenia norm, mających bezpośrednie przełożenie na efektywność procesu udzielania zamówień publicznych, ograniczenia obszarów sporu i rozbieżnych interpretacji w zakresie obowiązków stron.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo nie wie, kiedy zbuduje "ekspresówkę" na Kaszubach

MIB podkreśla, że dąży do stworzenia spójnego systemu dróg szybkiego ruchu, w którym dostrzegana jest także istotna rola drogi ekspresowej S6 Koszalin - Trójmiasto.

- Chcielibyśmy, by nowo wybudowana sieć dróg ekspresowych i autostrad odpowiadała na najpilniejsze potrzeby inwestycyjne i wyznaczone cele strategiczne kraju. Z uwagi na ograniczenia finansowe, nie ma jednak możliwości jednoczesnej realizacji wszystkich priorytetów ujętych w Programie w pełnym zakresie. Na tym etapie realizacji PBDK jest za wcześnie na określenie szczegółowego harmonogramu budowy tej inwestycji - wyjaśnia Kisil.
W przypadku kierowanych do realizacji inwestycji ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, planowane jest wnioskowanie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.


I. OBWODNICA METROPOLITALNA

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.

Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.

II. TRASA KASZUBSKA

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Miejsca

Opinie (310) 3 zablokowane

  • Droga (1)

    PiS nie lubi Pomorza i juz !!!!

    • 29 1

    • I wzajemnie!

      • 3 1

  • A jak myślicie kto siedzi w RDOŚ PO czy PiS. Specjalnie hamują inwestycję żeby PiS oberwal. Patrząc na to bicie piany, udali im sie

    • 3 21

  • Dojna zmiana musi mieć na pensje dla Misiewiczów

    Trzeba im zrobić taką manifestacje w stolycy, że się następnym razem 100 razy zastanowią zanim odwołają budowę jakiejś drogi.

    PS I co teraz powiecie fraje**y co głosowaliście na pisiorów? Wcześniej wstrzymali nam budowę A1 i gazoportu teraz S6 i Obwodnicę Metropolitalną

    • 23 2

  • "ekspresówka"

    Obwodnica Trójmiasta nie ma parametrów drogi ekspresowej.

    • 2 2

  • Za to mamy 500+

    Z którego można by kilkanaście takich dróg wybudować :)

    • 17 1

  • wódz Nas nie lubi

    Tak jak PIS wstrzymał budowę obwodnicy A1 za swoich poprzednich rządów tak i teraz wstrzymuje te dwie trasy- wódz Nas nie lubi i tyle...

    • 21 2

  • Kurde...

    Niech se posłowie spróbują przez Żukowo przejechać w sobotę przed 14:00!

    • 11 0

  • OPAT ..... (1)

    Zgadzam się z przedmówcami. Obecna władza, tak jak poprzednio nie zbuduje nic. A już na 100% nie w Pomorskiem. O OPAT kazała zapomnieć już poprzednia władza. Może i dobrze, ponieważ aktualny plan OPAT-u rozwalający Redę na kawałki jest bezsensowny. Powinno się opracować nowy, bardziej realny plan i poczekać na kolejną zmianę .....

    • 10 1

    • Zapomniałeś że posłowie i posłanka PIS robili sobie fotki z wbicia pierwszej łopaty na budowie

      OPATu ? tyle juz lat mineło a drugiej jeszcze nie wbili a budowa szumnie rozpoczeta...

      • 3 0

  • Hahahahaa, uwielbiam te artykuły o obwodnicach, trasach kaszubskich i o tym że "już wkrótce"

    Czytam te bzdury od kilku lat, byly juz wszystkie etapy, od koncepcji, projektowania, wariantow po konsultacje spoleczne, odwołania, opinie środowiskowe itd itp. Wszystko shit, hahahha, poczytajcie se moje minusowane komenty pod artykulami sprzed 4 lat jak pisalam że g** z tego wyjdzie, hahahahaha

    • 2 6

  • Pomorskie jest karane za popieranie PO

    i nic juz tu wiecej nie powstanie za czasów PISsowców , Jaworski pierwszy wstrzymał finansowanie inwestycji.
    A cierpia zwykli obywatele ......

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane